Astma hos katt

Hoarfrost

Trådstartare
Sparky har ju haft en astmadiagnos i två eller tre år nu. Allt fungerar hur bra som helst, och hon slutar hosta mer eller mindre direkt när jag påbörjar behandling.

Då hon under majoriteten av året inte har astmaattacker, ger jag inte medicin hela tiden utan är uppmärksam på hur hon mår och påbörjar en behandling när hon börjar visa att astman börjar komma.

Men nu till min fråga. Det är ju rätt dyrt och onödigt att ta ledigt från jobb och kajka iväg till en veterinär med katten varenda gång hon behöver en ny pump. Speciellt när hon mår hur bra som helst i övrigt, och vi (jag) har hittat ett bra system för att jobba med hennes astma.
Finns det någon möjlighet att man kan få pump utskriven utan att behöva åka in?
Vet att det finns några med astmakatter här, måste ni också åka in med katterna 2-3 gånger om året trots att allt annars är hur bra som helst med katten?
Jag åker oftast in en gång om året ungefär för rutinkoll, men jag tycker det är så onödigt att åka in i "onödan"
 
Sparky har ju haft en astmadiagnos i två eller tre år nu. Allt fungerar hur bra som helst, och hon slutar hosta mer eller mindre direkt när jag påbörjar behandling.

Då hon under majoriteten av året inte har astmaattacker, ger jag inte medicin hela tiden utan är uppmärksam på hur hon mår och påbörjar en behandling när hon börjar visa att astman börjar komma.

Men nu till min fråga. Det är ju rätt dyrt och onödigt att ta ledigt från jobb och kajka iväg till en veterinär med katten varenda gång hon behöver en ny pump. Speciellt när hon mår hur bra som helst i övrigt, och vi (jag) har hittat ett bra system för att jobba med hennes astma.
Finns det någon möjlighet att man kan få pump utskriven utan att behöva åka in?
Vet att det finns några med astmakatter här, måste ni också åka in med katterna 2-3 gånger om året trots att allt annars är hur bra som helst med katten?
Jag åker oftast in en gång om året ungefär för rutinkoll, men jag tycker det är så onödigt att åka in i "onödan"
Veterinär får inte förskriva recept om hen inte träffar djuret minst en gång per år, och då kan veterinären om allt är okej förskriva medicinen så att det räcker i ett helt år. Sen kan det finnas andra orsaker som gör att man behöver följa upp en patient oftare än så. Men minst en gång per år gäller.
Med pump menar du själva astmamedicinen antar jag?
Inhalatorn (aerocat) behöver man nämligen inget recept för.
 
Veterinär får inte förskriva recept om hen inte träffar djuret minst en gång per år, och då kan veterinären om allt är okej förskriva medicinen så att det räcker i ett helt år. Sen kan det finnas andra orsaker som gör att man behöver följa upp en patient oftare än så. Men minst en gång per år gäller.
Med pump menar du själva astmamedicinen antar jag?
Inhalatorn (aerocat) behöver man nämligen inget recept för.
Ja precis jag menar själva medicinen.
Så i teorin skulle jag kunna ringa dem och be om ett nytt recept då egentligen? Vi var där i februari för koll och vaccinering, och vet. tyckte då att hon var hur fin som helst och hade inget att anmärka på. 🤔
 
Tack alla! Tyckte väl det lät korkat att åka in varje gång för att få sån typ av medicin. Inte som att hon magiskt kommer växa ifrån astman :D
Dessutom hade väl veterinärer varit fullbokade med djur som behövde komma in flera gånger per år bara för att de ska titta på dem i 5 min och sen skriva recept.
 
Jag antar att det är med katter som med människor och skulle tro att din katt kan slippa skoven om du behandlar kontinuerligt istället för bara när hon har skov.
 
Jag antar att det är med katter som med människor och skulle tro att din katt kan slippa skoven om du behandlar kontinuerligt istället för bara när hon har skov.

Man vill behandla så lite som möjligt, så beror helt på hur ofta skoven kommer. Chloe puffas 2 dagar och sen är hon ledig 1. Är det riktigt torrt i luften, får jag puffa henne 3 dagar innan hon får vara ledig 1. Veterinären ville vi skulle testa varannan dag, men jag har inte vågat än.
Men som sagt, man vill medicinera så lite som möjligt, även om inandad kortison har färre biverkningar.
 
Man vill behandla så lite som möjligt, så beror helt på hur ofta skoven kommer. Chloe puffas 2 dagar och sen är hon ledig 1. Är det riktigt torrt i luften, får jag puffa henne 3 dagar innan hon får vara ledig 1. Veterinären ville vi skulle testa varannan dag, men jag har inte vågat än.
Men som sagt, man vill medicinera så lite som möjligt, även om inandad kortison har färre biverkningar.
Precis så tänker jag med. Iom att hon är en frisk katt emellan skoven, och rejsar runt i timmar utan att bli trött etc, känner vi att det är onödigt att medicinera.

Tror Sparky snittar på 2 skov om året, och då tycker både jag och veterinären att det räcker med att jag är uppmärksam och startar ett medicinschema när jag märker att hon behöver. Har börjat kunna koppla det till att det händer efter sommaren när alla element slås på och det blir torrare luft, och till våren (så det borde komma något snart) när det är mycket pollen som flyger runt.
 
Man vill behandla så lite som möjligt, så beror helt på hur ofta skoven kommer. Chloe puffas 2 dagar och sen är hon ledig 1. Är det riktigt torrt i luften, får jag puffa henne 3 dagar innan hon får vara ledig 1. Veterinären ville vi skulle testa varannan dag, men jag har inte vågat än.
Men som sagt, man vill medicinera så lite som möjligt, även om inandad kortison har färre biverkningar.
Som jag uppfattar TS medicineras katten inte alls större delen av året, men jag kan ha missuppfattat.
 
Nej, behöver katten inte medicineras, så är det ju onödigt? Har man saker hemma, så hjälper det relativt omgående. Chloe börjar hosta, då sätter jag in direkt så hostar hon inte mer. Det blir sällan, vad jag hittar, andnöd på stubinen på katter.
Jag har ingen erfarenhet av astma hos katt. Vet inte hur mycket det skiljer sig från människor.
Det var mest en fundering från min sida.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 980
Senast: Sasse
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 074
Senast: Wille
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 274
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
2 973
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp