Astma och katt

Fillifjonkan

Trådstartare
Nu har min astma blivit värre och jag har kommit till den gräns där jag inser att jag måste göra något drastiskt för att kunna behålla en normal funktion.

Vi har två katter, bor inne men får röra sig fritt utomhus närhelst de vill. Dock nu på vintern är de inte så sugna på att vara ute bekväma som de är...
Min första tanke var att hitta nya hem på landet åt dem men min sambo propagerar för en annan idé trots att han egentligen inte gillar katter (är dock lite småförtjust i våra trots att han inte medger det).

Vi har ett uthus med element i som vi till sommaren delvis ska göra om till hönshus. Hans idé är att bygga en kattkoja som är isolerad med frigolit. Då hönsen även ska ha en värmelampa så kommer den att avge mer värme och han tror att det räcker för att katterna ska må bra. Tror ni att en extra värmelampa för katterna behövs eller räcker det med en isolerad kattkoja? Det måste ju även bli en värmeplatta som vattenskålen ska stå på för att de ska ha tillgång till vatten även vintertid.

Är det överhuvudtaget en bra idé att göra så här eller ska vi satsa på att ge bort katterna? Vi (jag och barnen) är väldigt fästa vid dem och vill självklart behålla dem men inte på bekostnad av deras väl och ve.

Ni visa kattmänniskor, hur ska vi göra?
 
Sv: Astma och katt

Tja det finns ju gott om stallkatter som har det betydligt svalare där de bor så det hade väl fungerat. Det beror väl lite på just temperaturen och utrymmet. Två av mina katter bor i ett uthus, men det är tomtens varmaste rum de har lagt tassarna på så det är kanske inte så jämförbart :D
 
Sv: Astma och katt

Jag har ett uthus där en del av det har varit ett gammalt uthus.Väggarna är väl någorlunda isolerade men dörren är tunn med stora springor och det finns två fönster där det inte ens är dubbelt glas.
Vatten brukar snabbt frysa till is då det är kallt ute.
Där har jag en stor frigolitlåda med filtar,husdjursfäll(den är lite tjockare och luddig) och ibland har det varit 20 - ute men det har inte känts kallt i lådan och har en katt legat där har det blivit varmt.
Mina katter får gå in men nångång föredrar de att vara kvar ute.
Det finns en värmeplatta som man värmer på i mikron och den ska hålla
värmen i 12 timmar, men det beror väl på om den ligger i en isolerad kattkoja eller på ett kyligt golv.
Jag tror den heter snugglesafe.
Halm är också ett isolerande material som man kan lägga i kojan.
Man får byta ut filtar och dyl då och då .
Är katterna riktiga kompisar ligger dom ofta tillsammans men ibland kan det behövas varsin koja till dom.
 

Liknande trådar

Katthälsa Veterinär inkopplad så det behöver ni inte tipsa om. Katt som har haft magproblem till och från hela livet. Mycket överviktig, en följd...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 816
Senast: kolblakkur
·
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 391
Senast: Stereo
·
Övr. Katt Jag trivs bra med kameror. Jag är van vid att fotografera tokigt snabba hundar i alla möjliga miljöer och brukar sällan ha problem med...
Svar
9
· Visningar
2 995
Senast: Sassy
·
Lantbruksdjur Det verkar som om sambon har gått med på att skaffa höns (till mig som har önskat detta i nästan 15 år...) och kaniner till barnen...
2
Svar
22
· Visningar
6 036
Senast: vego96
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp