åke

Trådstartare
Nu i eftermiddas så hittade vi Astracans fölis död i hagen.:cry: Vi vet ej vad som kan ha hänt. Men det mesta känns tungt nu. Så nu vet ni att det finns en amma ifall någon skulle behöva det.
 
Sv: Astracan.

Kanske skall tillägga att vi har anmält henne till amma jouren.
 
Sv: Astracan.

åke skrev:
Nu i eftermiddas så hittade vi Astracans fölis död i hagen.:cry: Vi vet ej vad som kan ha hänt. Men det mesta känns tungt nu. Så nu vet ni att det finns en amma ifall någon skulle behöva det.

Usch så tråkigt, hoppas att stoet tar det bra i alla fall, men det är otroligt ledsamt när sånt händer. Hur gammalt var fölet?
 
Sv: Astracan.

Nej vi kommer ej att obdusera fölisen.
Han blev exakt en vecka gammal.
 
Sv: Astracan.

Åh, nej...

Och jag som tänkt mina vara ute för första natten inatt, nu går jag och tar in dom innan jag själv går till sängs.

Har fölet varit piggt och friskt hela tiden innan?

Hoppas att stoet mår hyfsat trots allt som hänt...
 
Sv: Astracan.

Ja, han har varit super pigg, sådär som små hingst föl brukar vara. Stoet går och skriker lite men är ändå ganska lugn tycker jag. Hoss förra fodervärden för 2 år sedan så kastade hon sitt föl ganska sent.Så det gäller att ta extra väl hand om henne nu.
 
Sv: Astracan.

Stackars sto...inga roliga erfarenheter vad det gäller fölningar/dräktigheter...

Ska hon betäckas om, eller hur tänker ni?
 
Sv: Astracan.

Ne,vi skall inte betäcka om henne iår. Vi vill ju gärna ha våra föl i feb/mars så vi har bestämmt oss för att vänta sedan länge. Men vet inte riktigt nu vilket som är bäst för stoet. Får se lite hur hon verkar. Har hon stor sorg och är väldigt nere så väntar vi.
 
Sv: Astracan.

Jag beklagar verkligen.

Nu till det rent praktiska, förmodar att fölungen var försäkrad. Ring då genast försäkringsbolaget och fråga om de kräver obduktion. Ibland gör de nämligen det om fölet är nyförsäkrat, om den ingår i någon slags avelsförsäkring är det förmodligen OK. Men fråga ska man alltid göra så man inte går på en "andra" mina. Alltid bra att spara kroppen tills man pratat med försäkringsbolaget, inte det första man tänker på kanske men betalar man dyra pengar till f-bolagen så ...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vad gör man då hur orkar man? Kan inte berätta vad som har hänt i detalj då det involverar en person som inte är aktiv här och jag inte...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 855
  • Artikel
Dagbok Jag har tänkt VÄLDIGT mycket idag. Eller inte bara idag men MEST idag. Men om jag ska börja nånstans så var det med bråket eller hur jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 627
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
2 962
Fritid Nu så.. står jag här och känner mig dummare än tåget 😂 För första gången ska jag ta tag i att fylla olja på bilen själv.. pinsamt att...
Svar
3
· Visningar
404
Senast: Tranan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp