Astund's nya Xenophon sadel

Status
Stängd för vidare inlägg.

LinnK

Trådstartare
Ja, vad tror ni om den?

47460ee8cd0b1.jpg


Jag gillar inte riktigt hur knästöden ser ut tror jag..
 
Sv: Astund's nya Xenophon sadel

Oj, ser inte ut som Astunds sadlar brukar.. lite knepig modell tycker jag nog faktiskt. Men den kanske är jättebra att rida i, Astundsadlar brukar ju vara toppen.
 
Sv: Astund's nya Xenophon sadel

Men du har ju en jättefin sadel på ingående :love:

Då kan jag ta den ;)

Ja jag har ju det, om bara några dagar nu faktiskt :D, men den är ju brun :angel: Och jag har ju en massa svarta träns och de kan jag ju inte ha till en brun sadel, så då måste jag ju faktiskt ha en svart sadel också :devil:
 
Sv: Astund's nya Xenophon sadel

Jag tycker att den ser intressant ut. Enkelkåpa är bra tycker jag. Plus att jag gillar dressyrstuket med djup sits. Knästöden ser ut som jag vill ha dem. Stora och sneda som ligger snarare mot låren än knäna. Lite onödigt breda kåpor. Annars ser den spännande ut. Kul att Àstund uppdaterar sig och hänger me di svängarna med en egen "dressyrmodell".

Det vore roligt att prova den.

Finns lite mer info på Eidfaxi.is. Jag fattar inte så mycket, men det finns bilder att kika på. http://www.eidfaxi.is/Frettir/Birtinggreinar/2337
 
Sv: Astund's nya Xenophon sadel

*kl*

Gick in på astund's sida och kikade lite, och hittade ne annan sadel jag blev kär i: "The new Viking".
Vilken fräck sadel! Också djup, snyggt möster och väldigt hightech knästöd...

www.astund.is
 
Sv: Astund's nya Xenophon sadel

Now you´re talking! :) Jag får kanske revidera min uppfattning om Ástund. Jag har länge sett dem som lite konservativa. Och kanske stryka "hård och smal som en gammal Ástund" från mitt förråd av skällsord om sadlar. :)

De nya modellerna ser riktigt fräscha och genomtänkta ut. Jag gillar särskilt Vikingens knästöd.

Men jag skulle gärna vilja veta var de tillverkas. Det står:

"A new saddle built after Ástund drawings"
Av vilket sadelmakeri då, bir min följdfråga.
 
Sv: Astund's nya Xenophon sadel

Jajust det! Jag ska fråga Ástund, mailade dem nämligen eftersom jag vill ha mer information om Vikingen och Xenophon, t.ex bomvidder, längd, sitsstorlek, om man kan byta bomvidd, osv...

Såg att det finns två återförsäljare här i Skåne, jag VILL åka och klämma på de där sadlarna!
De klassar ut Top Reiter JR, t.o.m, som jag varit barnsligt förtjust i. (Släng på lite fräckt mönster och lite röd färg på en sadel och jag är hooked ;))
 
Sv: Astund's nya Xenophon sadel

:rofl: Instämmer. Jag gillar också att det kommer sadlar med nytt fräscht utseende.
 
Sv: Astund's nya Xenophon sadel

Now you´re talking! :) Jag får kanske revidera min uppfattning om Ástund. Jag har länge sett dem som lite konservativa. Och kanske stryka "hård och smal som en gammal Ástund" från mitt förråd av skällsord om sadlar. :)

De nya modellerna ser riktigt fräscha och genomtänkta ut. Jag gillar särskilt Vikingens knästöd.

Men jag skulle gärna vilja veta var de tillverkas. Det står:

"A new saddle built after Ástund drawings"
Av vilket sadelmakeri då, bir min följdfråga.


Men Moli :eek: Ástund var min första sadel och bättre sadel kunde jag inte haft! Min andra var också en Ástund till jag var tvungen köpa en megabred, då blev det tyvärr annat märke. Och det här är många år sedan. Kvalitén är så bra på Ástund, fick pengar tillbaka när jag sålde dem t o m.
 
Sv: Astund's nya Xenophon sadel

Men Moli :eek: Ástund var min första sadel och bättre sadel kunde jag inte haft! Min andra var också en Ástund till jag var tvungen köpa en megabred, då blev det tyvärr annat märke. Och det här är många år sedan. Kvalitén är så bra på Ástund, fick pengar tillbaka när jag sålde dem t o m.

:) Jag vet att det har hänt grejer och att de förbättrats. Men jag är lite allergisk mot GAMLA Ástund sadlar. De som var max 90° vida spikraka, stenhårda och långa med "spadar" baktill och på sin höjd 3cm bred kanal undertill. URK! De nyare modellerna ser mycket bättre ut. (inte bara de allra nyaste) Men de flesta vet vad jag menar tror jag om jag säger att sadeln var som en gammal Ástund. ;) Men läderkvalitén på dem var det inget fel på.

Men jag tycker nog att Ástund inte varit så innovativa tidigare trots allt, utan designmässigt mest kört på det klassiska Islandsstuket på sadlarna. Bra att de också vågar förnya sig.
 
Sv: Astund's nya Xenophon sadel

Ja, där håller jag med, de har kört på samma trygga linje väldigt länge.
Öh... min första var den där långa, smala med spadar bak :o
Tur hästen gillade den, han töltade och tog senare flygande pass med den. Rent och flygande t o m :p
 
Sv: Astund's nya Xenophon sadel

Du har möjligtvis inte mailadress till någon på Astunds?

I så fall kan du pma mig?

Mvh Fatima
 
Sv: Astund's nya Xenophon sadel

Toppklass men svindyr. Kostar ca 250.000 isk på Island. Men skön att sitta i kan jag lova. Särskilt om man gillar en djupare sadel med mycket stöd. Jag är barnsligt förtjust i Astund Royal +, sån som Siggi Matt har. Den är vansinnigt skön.
 
Sv: Astund's nya Xenophon sadel

Kolla på deras hemsida, där finns e-mail!

Jag fick svar från dem i fredags att de skulle besvara mina frågor efter helgen, men har inte fått ngt ännu. Jag väntar tålmodigt :)
 
Sv: Astund's nya Xenophon sadel

Ser trevlig ut, men eftersom det trots allt är en Ástund misstänker jag att sadeln är ganska smal eller inte passar normalbyggda isisar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Hej! vad tycker ni om hööks nya design på täcken mm? Jag är inte förtjust i den alls. Undrar hur kvaliteten kommer vara och passform...
Svar
9
· Visningar
980
Övr. Hund Jag har en jaktlabrador, jag upplever att han är rätt van vid att träffa på hundar (på jaktträning så har han suttit i nya bilar med...
Svar
5
· Visningar
694
  • Artikel
Hästnyheter De är åtta ryttare man tror kan nå internationell toppnivå. Därför är de uttagna till Svenska Ridsportförbundets...
Svar
0
· Visningar
105
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag har fått "riktiga" glasögonen för första gången, ett par distansglasögon och två par läsglasögon. Mina läsglasögon från mataffären...
2
Svar
24
· Visningar
1 274
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp