ASVH naturlig betäckning dressyrhingst

corzette

Trådstartare
Har ju ingen häst men iom mitt tidigare avelsintresse fick jag frågan om vem jag skulle använda på ett sto.

Till saken hör att stoet är lite "egen". Stoet har haft en väldigt inkonsekvent ägare från föl till 5 år ca som satt sina spår i stoets tillit (inget konstigt). Hon är mycket bättre i hanteringen nu men för att ge henne ännu mer "mental" tid innan man sätter krav på henne funderar ägaren på att betäcka. Men undrar då om det ens finns naturlig betäckning på ASVH sidan ? Stoet är nämligen "lite" bakskygg och har som sagt svårt med tilliten med nya människor, att då sätta henne i seminspilta för inseminering känns "risky".

Har ni några tips ? Både på hingstar på naturligt ELLER tips att få stoet att känna sej trygg vid en ev seminering ?
 
Har ju ingen häst men iom mitt tidigare avelsintresse fick jag frågan om vem jag skulle använda på ett sto.

Till saken hör att stoet är lite "egen". Stoet har haft en väldigt inkonsekvent ägare från föl till 5 år ca som satt sina spår i stoets tillit (inget konstigt). Hon är mycket bättre i hanteringen nu men för att ge henne ännu mer "mental" tid innan man sätter krav på henne funderar ägaren på att betäcka. Men undrar då om det ens finns naturlig betäckning på ASVH sidan ? Stoet är nämligen "lite" bakskygg och har som sagt svårt med tilliten med nya människor, att då sätta henne i seminspilta för inseminering känns "risky".

Har ni några tips ? Både på hingstar på naturligt ELLER tips att få stoet att känna sej trygg vid en ev seminering ?
Jag hade nog inte betäckt ett sto som var så pass känslig mentalt. Finns så många fina, trygga ston med bra psyke att avla på.
 
Jag har inte gått igenom alla hingstar som löst licens i ASVH/SWB i år, men det var flera år sedan jag såg någon godkänd hingst som stod på naturlig betäckning. Det finns några icke godkända, vilka ger grå papper på avkommorna i SWB, men tror de hoppar allihopa.

Du kan själv kolla bland de som löst licens i år https://www.sprangrulla.se/cover_reports

Jag tror att ett sto kan bli mycket räddare av en hingst än av en seminspilta, även om hon är bakskygg. Det bästa är att träna henne i trånga utrymmen och att en person som hon är trygg med är med henne i seminspiltan.
 
Har ju ingen häst men iom mitt tidigare avelsintresse fick jag frågan om vem jag skulle använda på ett sto.

Till saken hör att stoet är lite "egen". Stoet har haft en väldigt inkonsekvent ägare från föl till 5 år ca som satt sina spår i stoets tillit (inget konstigt). Hon är mycket bättre i hanteringen nu men för att ge henne ännu mer "mental" tid innan man sätter krav på henne funderar ägaren på att betäcka. Men undrar då om det ens finns naturlig betäckning på ASVH sidan ? Stoet är nämligen "lite" bakskygg och har som sagt svårt med tilliten med nya människor, att då sätta henne i seminspilta för inseminering känns "risky".

Har ni några tips ? Både på hingstar på naturligt ELLER tips att få stoet att känna sej trygg vid en ev seminering ?
Hade hellre seminerat än naturlig betäckning på ett sånt sto. Känns som Görel skriver att risken är större att hon blir rädd för hingsten. När jag betäckt maidensto så har dom varit lite oroliga och nervösa för dom inte förstod vad som skulle hända osv. Min semiveterinär är väldigt lugn, klappar, låter dom ta sin tid på sig att slappna av i spiltan. Dessutom så verkar stona föredra en person med inte så kraftiga armar så att säga, som vet vad h*n gör. Tror inte du behöver vara orolig för att det inte ska gå. I värsta fall kan veterinären även ge en liten dos lugnande första gången. Tänker också att är ditt sto en känslig individ så finns det ett större urval om du seminerar och bättre chans att få rätt matchning med hingst till ditt sto än om du tar vilken som helst som finns på naturligt. :)
 
Vet bara om hingsten som redan nämnts ovan, men en annons på F-boken lär ge några förslag på hingstar som inte har ordinarie betäckningslicens men som kanske går att lösa ett-sto på eller regga i annat varmblodsförbund. Utan att ha sett hingsten betäcka hade jag dock inte räknat med att det skulle vara en lugnare upplevelse med naturligt, vissa hingstar är lite yviga och låter mycket vilket säkert kan skrämma ett bakskyggt, känsligt sto mer än en lugn upplevelse i en seminspilta.

Väljer du en bra seminstation och förklarar situationen för dem så anpassar de situationen utifrån ditt sto. Vissa ston mår bra av att stå på stationen ett tag så de blir lite hemma, och det är inte ovanligt att man ger lite sedering och tar det extra lugnt så att det inte blir en traumatisk upplevelse. Ibland blir man förvånad också, jag har åkt med ett par ston vi trott skulle tycka det var väldigt jobbigt på seminstationen som tog det hela mycket bättre än man kunnat tro, och trygga ston man behövt anpassa sig mer för så det är svårt att säga i förväg. Ett sto var vi med och klappade på när hon seminerades/kollades då hon var tryggare med oss, och det kom vi fram till genom att föra en dialog med seminveterinären. Likaså har det alltid gått bra med seminspiltan när det fått ta tid så stoet gått in frivilligt. Jag vet stationer där man tar fram kvasten när de inte "beter sig", och det är inte jag glad i.

Tänk bara på att stonas temperament går i arv i mycket hög grad. Jag har aldrig fått ett föl som inte fått drag av sin mor, och ofta har vissa beteenden från modern kommit fram ännu mer i avkomman. Ett osäkert sto kan alltid ge ett föl som är ännu mer osäkert, och sedan präglar stoet fölet utöver det. Likaså har våra trygga ston alltid fött och fostrat sina föl till att vara hyffsat trygga individer. Just den mentala biten är något jag själv täkt mer och mer på, och lagt mer vikt vid.
 

Liknande trådar

Avel Nu är jag ute i väldigt god tid, för ska inte betäcka om förrän 2017, men då det fölet (?) blir stoets sista förmodligen, vill jag satsa...
2
Svar
23
· Visningar
3 464
Senast: HMQ
·
Avel Ni som har hingstar som betäcker naturligt...vad anser ni enklast/bäst. Håller både sto + hingst båda hästarna fritt i hagen håller...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 810
Senast: token
·
Avel Sitter och spånar och grubblar över vårens betäckning, trots att det är långt kvar. Har ett fullblodssto som lämnat två fina...
Svar
6
· Visningar
3 745
Senast: pastejja
·
I
Avel Har en hingst som går på fribetäckning. Han har betäckt över sommaren, och så fick han ett sto nu i början september, sen jag vet...
Svar
4
· Visningar
1 808
Senast: ingang
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp