Bukefalos 28 år!

ASVH skadar vår avel.

R

roland

Var ju en artikel i förra numret av Ridsport, där en inskrivare skribent ansåg att ASVH skadar svensk halvblods avel. Läste ni den?

Annars kommer en delvis summering här.

Besviken uppfödare anser att ASVH skadar aveln med att sänka hingstarnas avelsbokstav och anser att detta skadar aveln.

Citat. En kasserad fader eller morfar vill varken ASVH eller någon seriös uppfödare ha i sin avel.

Citat. Ett exempel: Uppfödaren som blev rosad för sin avkomma, vinnare av 3-årsfinalen i hoppning, berättar glatt att den ett år yngre helbrodern är ännu bättre. När denna sedan visas på hingstbedömningen året efter säger nämndens ordförande att det är en mycket bra hopphäst, men ointressant som avelshingst pga. ”kasserad” morfar.

Med andra ord så får ju våra avkommor inte ha en hingst i stamtavlan som blivit vänte hingst eller kasserad. Otroligt skumt.

Att en hingst sänker sin värdebokstav kan ju bero på många omständigheter, men oftast är det ju för att dom inte får dom bra stona. Dom går ju till dessa ”poppis hingstar” Eller enbart används som ridhästar.

Man kan ju inte räkna med att hingsten skall få tillgodo göra sig via Blup indexet genom att avkommorna går som promenad hästar (inget fel i det). För att hingsten skall ha en rimlig chans att få ett bra Blup så måste dom ju få dels bra ston, samt få avkommor som kommer ut på tävlingsbanorna.

Citat. Skribenten anser också att gällande hingstreglemente ändras retroaktivt både för vår avel och våra stostammars skull, men även för uppfödarnas ekonomiska skull. Det är ett allvarligt misstag att hingstar inte kan stå kvar på ett AB.

Har man då betäckt med en hingst, för ett antal år sedan och hingsten dör och postumt blir sänkt, då är man ute och seglar.

Ta er en titt på dessa hingstar som blivit sänkta, hur många ston har dom haft jämfört med andra hingstar? Har dom haft ett bar stomaterial?

Flyinge gick ju ut med en uppmaning för några år sedan att dom ville ha fler ston till Partisan, för att få fram ett bra hingstföl. Dom ville ju föra fram hans otroligt fina blod, men inte fick han fler ston för det, och dom stona som han ändå fick visade det sig ju att dom flesta fick stoföl.

Sedan blev han ju sänkt till C, nu är ju inte dom avkommorna värda mycket för en uppfödare. Det bästa hade varit om han och alla dom andra hingstarna fick ha kvar sina bokstäver, sedan är det ju upp till uppfödaren om man trots allt vill använda hingsten eller ej.

Troll ät ju en annan hingst som blivit sänkt. Han har heller ej haft så jätte mycket ston, men ändå en del toppar. Inte heller han fick så bra ston.

Nä ASVH tittar för mycket på ”poppis hingstarna” istället för att försöka göra något åt hela avelsbiten med hingstarna.

Vem vågar då använda dessa hingstar som fått 1-5 års betäckningstillstånd? Jag skulle inte våga det. För även dom kan ju bli sänkta eller borttagna ur aveln vid ett senare tillfälle och då är ju inte dessa avkommor värda något heller. Om dom inte råkar bli ”poppis hingstar” som då kan visa upp ett större material, till unghästvisningar/bedömningar samt tävling.

Jag kan förstå att folk använder dessa avelsvärderade ”billiga” alternativ. För i slutänden kan man ju sitta med en häst med fulla papper som ändå inte är värd ett dugg.
 
Ja nog tyckte jag att den som gjort insändaren hade en och annan poäng... :crazy:
 
Tyckte insändaren var bra, fans mkt att fundera på. Men som vanligt var ju ASVH löjliga och inte kunde svara när det var skrivet anonymt.

Något förtal hittade jag inte heller. Nä du har rätt vore bättre om hingstarna fick behålla sina bokstäver.
 
Fast jag kan inte förstå varför en kasserad hingsts avkommor ses som värdelösa :confused: T ex så kasserades Marino, men hans som Martini är ju en väldigt god dressyrhäst ändå.

Personligen så skulle jag inte avstå från att köpa en häst som tilltalade mig bara för att den var efter en hingst som senare kasserades, om hästen hade ett vettigt möderne och vettig stam på fädernet!
 
Ibland kan det slå mkt konstigt deras sänkningar. Har bland annat en avkomma till en C-sänkt hingst som verkat många år i aveln (med få ston) utan att visa något nämnvärt, men i samma veva som han sänktes kom det fram flera stycken "toppar" mitt sto + 2 andra blev mkt bra bedömda på kvalitetstestet (med mkt goda vitsord på hoppningen) + att jag vet minst 2 st som går svår klass i hoppning nu. Vi har spekulerat en del om hans sänkning och troligen är det så att han passar inte till den gamla typen av halvblodsston vilket var majoriteten i aveln tidigare men när han de sista åren fick mer moderna lätta ston så kom han till sin rätt. Men när dessa kom fram var det redan för sent då var han redan sänkt. Sedan kan man tycka att det är ganska löjligt att sänka en hingst som har verkat i aveln i hur många år som hellst och bara har några fertila år kvar, drabbar som sagt avkommerna. Att man inte skulle kunna få igenom en hingst med sänkt morfar visste jag inte känns lite tråkigt när det är dags att sätta in stoet i avelsboxen efter avslutad tävlingskarriär.
 
Håller med till viss del, MEN...

När man räknar ut BLUP för en hingst tar man faktiskt hänsyn till avkommornas mödrar också! Hingsten får inte lika mycket "poäng" för en superavkomma som är undan ett sto med högt BLUP som för en superavkomma undan ett sto med lågt BLUP.

Tycker att det är bra att det "rensas upp" lite bland hingstarna, därmed inte sagt att det bara kommer skit från de hingstarna. Det är helt enkelt så att de i genomsnitt lämnar för dåligt, även om de kanske har avkommor i svår dressyr/hoppning. Men det ska ju inte bli så att en hingst inte kan bli godkänd för att den har en pappa som har ett C.
 
Det stora problemet ligger hos vi som köper hästarna.

Vi är i allmänhet okunniga och kan inget om blodslinjer och hur de olika stammarna/hingstarna förärvat sig.
Dock har vi koll på några "topphingstar" Amiral, Cortez, allasomheternågotsombörjarpåIrcokanvälhoppabra? o.s.v.

Värdebokstaven är väl inte intressant, det kan vara en indikation om hingstkvaliten men har stointresset för hingsten varit svalt och avkommorna inte visats så blir det orättvisa. Vore folk mer intresserade så skulle de själva läsa på och inte svälja betet i vågsvallet efter topphingstarna.


För den påläste kan information om blodslinjerna vara en stor hjälp, för den oerfarne blir det bara rörigt det är väl för dem som det finns en värdebokstav - en extrem genväg.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 084
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 710
Senast: Kisseninan
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 341
Senast: dobbis
·
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 151
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp