ASVH-struligast av alla rasföreningar! Kan jag registrera hästarna någon annanstans?

B

Berge

Har nu haft så otroligt mycket problem med ASVH i samband med registrering av fölen plus dom äldre hästarnas pass och blir därför nyfiken om fler har haft problem med dom!?

Hästarna är svenska halvblod med godkänd stam på både mammans och pappans sida med "gröna" papper.

2004 föddes 2 föl, båda id-kontrollerades och ansökningarna skickades in kompletta i god tid innan nyår.
Efter 5 månaders väntan hade inget hänt och dom hade då passerat datumet som mina pass varit inskickade för ett bra tag sedan.

Hörde då av mig för att kolla vad som hänt. Det ena fölets pass var enligt dom troligtvis ivägskickat för några veckor sedan men posten kan ta tid på sig, vänta ett tag till tyckte dom...
Det andra fölet vars moder jag ägt några år var jag tvungen att bevisa att jag verkligen ägde, annars fick jag inte vara uppfödare till mitt eget föl trots att jag betalt alla uppgiter och allt var i sin ordning.
Duplikatpass fick tillverkas på det fölet vars pass dom slarvat bort och det andra passet tillverkades efter att jag skickat in bevis på att jag ägde stoet.
Första passet betalades och när det andra kom så hade dom lagt på en till breedersavgift. (den var redan betald en gång genom Flyinge)
Fick kontakta dom igen och dom lovade vid 2 tillällen att deras ansvariga skulle höra av sig snart så ja gfick veta hur jag skulle göra med betalningen på 2:a fölets pass.
Inget hände och tillslut föll det i glömska hos mig.

Nu var det ju dags för årets pass att tillverkas både på dom föl som fötts här 2005 och på dom äldre hästarna vars reg.handlingar skulle göras om till pass. Skickades in eftersom och väntade nu på att få dom första passen.

Istället kom en påminnelse på 2 fölpass plus 2 registreringar för ägarbyte.
Fattade absolut ingenting och fick kontakta ASVH igen.
Breedersavgiften var krediterad (varför fick jag inget meddelande om detta redan året innan?!?!?!) på den hästen som dom hade lagt extra breedersavgift på.
Det andra fölet påstår dom att dom inte fått någon betalning på.

Dessutom äger jag enligt dom en häst som jag inte äger som jag måste betala ett ägarbevis på som jag aldrig fått. Hästen var här fram och åter, såldes för länge sedan.
Ingen uppgift om den hästen är inskickad till ASVH men tydligen har dom på något vis klurat ut att jag haft den här en kort tid och det ska jag betala 150:- för. Dom säger att jag fortfarande äger den... (som om jag inte vet vad jag äger för hästar själv!!!)

Den 4:e påminnelsen som stod med på samma papper vet jag inte vad det var och det verkar inte dom själv veta heller.

Nu ligger alla ansökningarna från 2005 hos ASVH och inte blir det några pass om jag inte betalar den påstådda skulden. Finns inga kvitton kvar på betalningen som utörts 1 år tillbaka på det ena fölet (nu 2 år).
Det andra fölets pass är obetalt, och där finns alltså en skuld på 1000:-

Är det inte väldigt fel av dom att skicka ut påminnelser efter man inte hört av dom på 1 år? Få rman verkligen göra så??

...Och dessutom kräva att det ska bevisas att något är betalt för 1 år sedan? Kan väl aldrig vara lagligt?

Har bett dom ringa men jag får bara korta snäsiga mailsvar att skulden ska betalas, på alla de 3 hästarna.

Nu ligger alltså alla hästarnas passansökningar låsta där.
Törs inte be dom skicka tillbaka papperna till mig med risk för att dom slarvar bort dom på vägen.
100 mil bort har dom sitt kontor så det är lite långt att själv åka dit och hämta alla papperna.

...om möjligheten skulle finnas att bege sig dit och hämta alla handlingar...vet någon om det går att registrera hästarna i annat rasförbund utomlands? Tyskland eller holland kanske?
Alla tips mottages med stor tacksamhet om hur jag går tillväga isåfall...har minst sagt fått nog av ASVH:s dåliga beteende!!!

:( :devil: :eek: :( :devil: :eek: :( :devil: :eek: :( :devil: :eek:
 
Sv: ASVH-struligast av alla rasföreningar! Kan jag registrera hästarna någon annanstans?

Tyvärr är det så att en skuld har dom upptill 2 år på sig att påtala, så dom har fortfarande rätt att kräva pengarna. Och så länge som en skuld hela tiden påminns om med max 2 års mellanrum är man tvungen att betala, men har det gått mer än två år så har dom ingen rätt att kräva in pengarna längre.

Mvh
Camilla
 
Sv: ASVH-struligast av alla rasföreningar! Kan jag registrera hästarna någon annanstans?

Dessutom är du skyldig att hålla reda på kvitton och dyl i tio år... Så du kan inte skylla på att du har tappat bort det...
Men visst de har strulat det har de, men om du hade dina papper iordning med kvitton och dyl så hade det löst sig ganska så snabbt...
 
Sv: ASVH-struligast av alla rasföreningar! Kan jag registrera hästarna någon annanstans?

Jag har väldigt svårt tänka mig att man som privatperson ska behöva spara kvitton på allt man köper under 10 års tid.
Att det gäller för kvitton som man kan göra avdrag för i deklarationer vet jag + vid hästförsäljning eftersom man är ansvarig för hästen en tid efter att man köpt den.
Gäller säkert för företag eftersom att dom kan deklarera och göra avdrag för sina kvitton men som privatperson så kan det inte stämma.
Föreställ dig själv att "Svensson" skulle spara kvitton på allt som var betalt under 10 år...man skulle ju få inreda ett helt kontor med kvitton.
 
Sv: ASVH-struligast av alla rasföreningar! Kan jag registrera hästarna någon annanstans?

Jag tycker det är ologiskt, är du helt säker???
Eftersom dom inte hört av sig under ett års tid sedan räkningen kom/inbetalades så menar du alltsa att jag måste spara kvittot på detta?
Har själv aldrig varit med om att få en påminnelse så sent som 1 år efter orginalet kom utan har jag missat en betalning från telia eller något så skickas den ut några dagar efter förfallodagen.
Det som dessutom missats är en ny räkning på den hästen som jag fick en extra Breedersavgift på trots att dom lovade vid 2 tillfällen att kontakta mig så jag skulle få veta hur jag skulle göra...inte ett pip förrän dom skickar ut en påminnelse 1 år senare.
Och det känns svårt att betala något för en häst som jag inte äger eller har fått ut något papper, räkning eller liknande på. Även denna är jag enligt dom skyldig att betala...trots att jag inte äger hästen!
Vem vet, jag kanske äger ännu fler hästar ute i landet som jag inte själv känner till...som det snart kommer räkningar på...ASVH får ju tydligen bestämma vilka hästar jag äger lite hur som helst! *ironisk*
 
Sv: ASVH-struligast av alla rasföreningar! Kan jag registrera hästarna någon annanstans?

Berge skrev:
Jag har väldigt svårt tänka mig att man som privatperson ska behöva spara kvitton på allt man köper under 10 års tid.

Ja, det finns väl inte en människa som sparar alla kvitton som rör hem och fritid i 10 år?!?!:confused: :rofl:
 
Sv: ASVH-struligast av alla rasföreningar! Kan jag registrera hästarna någon annanstans?

Hur betalar du dina räkningar ? Enklast är om det är via internetbank eller inskickade betalordrar då är det bara att vända sig till sin bank (eller kolla gamla kontoutdrag) så går det att få fram betalningen. Även om du gått in på banken/posten och betalt så finns det kopior sparade hos postgiro/bankgirocentralen så det går att få fram uppgifter även om gamla betalningar om man slarvat bort kvittot.

Vad gäller ägarändring så debiteras denna ju köparen och borde logiskt aldrig hamna på dig eller de menar att du köpt hästen och alltså äger hästen nu.
 
Sv: ASVH-struligast av alla rasföreningar! Kan jag registrera hästarna någon annanstans?

Ja, tydligen så anser dom att jag äger hästen enligt påminnelsen.
Även enligt vad dom påstår genom mailsvaren jag fått. Jag är skyldig att betala påminnelsen på den hästen trots att jag aldig fått någon orginalräkning eller annat papper varken under den korta tiden hästen faktiskt stod i stallet här eller senare. Känns helt onödigt då jag inte sett eller ägt hästen på väldigt länge.
Antar att ägaren till hästen har ordnat med pass till den själv nu men jag äger den tydligen ändå enligt ASVH...så det är väl bara att leta reda på den i nåt stall och hämta den då. :idea:
 
Sv: ASVH-struligast av alla rasföreningar! Kan jag registrera hästarna någon annanstans?

zeus skrev:
Ja, det finns väl inte en människa som sparar alla kvitton som rör hem och fritid i 10 år?!?!:confused: :rofl:
Jo då och många fler än man skulle tro.
 
Sv: ASVH-struligast av alla rasföreningar! Kan jag registrera hästarna någon annanstans?

inga problem alls, när jag skaffade pass till 2 av mina kusar fick jag det ena på 2 veckor resp 1 vecka! skitbra!
 
Sv: ASVH-struligast av alla rasföreningar! Kan jag registrera hästarna någon annanstans?

Har aldrig haft nåt problem med ASVH
Tvivlar på att du betalat om dom inte hittar det.
Om du inte kan bevisa att du betalat så anses du inte gjort det.
Man måste inte spara kvitton i 10 år men bör göra det. En skuld preskiberas inte först efter 10 år. Alltså, räkningar kan komma så långt efter o du måste fortfarande betala.

Om du vill ha stam med i passen måste du skicka till ASVH. Om du kan tänka dig regga dom utan stam kan du vända dig till SH. (svenska hästavelsförbundet) Men du kan inte regga utomlands o få stammen med.

Hur har du betalat??

Har själv tappat kvitto flera ggr då jag betalat på posten men det har alltid hittats hos mottagaren i alla fall (flera ggr ASVH)

Numera betalar jag alltid via internet.:idea:

Lär dig av slarvet, betala o gör inte om misstaget ! Det är ju ändå inga stora summor.:rofl:

Ägarbytet borde du ju dock inte behöva betala om du inte skrivit under nåt. Det är nya ägaren som betalar detta.:bump:
 

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 090
Hästmänniskan Nu ska tilläggas att jag inte är någon av ägarna men jag är berörd ändå eftersom en av personerna är en god vän till mig. En häst ägdes...
2
Svar
38
· Visningar
5 088
Senast: Smedholt
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 715
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 687

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp