Äta levande mat?

Öppnar inte ens spoilern, vidrigt enligt mig. En stor anledning är för djurens skull, stackarna att ätas levande.
 
Jag äter gärna ostron, och de är väl levande tills man öppnar dem? Kollar inte på videon, är rädd för att se något hemskt.
 
Nagonting som har huvudet avchoppat ar inte "levande". Det kan ha nervryckningar, men lever inte i egentlig mening
 
Utöver ett enstaka ostron då och då, så skulle jag inte (i dagsläget) äta det. En sak om jag skulle vara i nöd och verkligen behöva äta - men då skulle det ju också vara direkt från fångst till mun. Inte som det lilla jag såg av filmen, att fisken/skaldjuren får ligga med andnöd och kippa på dekorativa fat. Usch, på många nivåer :turd:
 
Jag tänkte att det var typ odori-don, och kollade några sekunder. Men det här var ju mycket värre, fy fan :crazy:
Äckligt beteende mot djuren att äta dem levande, tycker jag. Oavsett om de är mer eller mindre medvetslösa och det är dödsryckningar, så är det vidrigt. Ska man äta djur ska de vara stendöda, tycker jag.
 
Hur får man i sig sådant?
Slutade se efter levande halvskalad. Nej inte ens katter kör väl på sådär, det är riktigt otäckt.

Jag antar att jag skulle kunna prova ostron, kanske, om någon faktiskt serverade mig det. Men inte beställa in. Någonting levde på en skaldjurstallrik i Frankrike, åt inget den kvällen, trots att just den rimligen inte hade ngn hjärna faktiskt, vilket väl inte ostron har heller.
 
Akut avlivning av fiskar
Vid annan avlivning än slakt och endast för odlad fisk gäller Jordbruksverkets föreskrifter om och allmänna råd om slakt och annan avlivning av djur.
Om du måste avliva odlad fisk akut så måste du välja en avlivningsmetod som antingen
  • omedelbart dödar djuret
  • snabbt leder till bedövning som varar tills djuret dör och som alltid följs av en metod som leder till döden
  • som leder till död hos fisk som är bedövad eller sövd.
Fisken måste bedövas innan du skär strupen av den.
Efter avlivningen måste du eller den som utfört avlivningen kontrollera att fisken är död. När en fisk är död har de rytmiska gälrörelserna och ögonrörelserna upphört.
Av smittskydds- eller djurskyddsskäl bör koldioxid bara användas för snabb avlivning av stora mängder fisk.

http://www.jordbruksverket.se/amnes...ningavfisk.4.1bd41dbf120d2f595da80003519.html

Större fiskar bedövas med ett ordentligt slag mot kraniet (med knivskaft eller dylikt) varefter avlivning utförs genom att kärlen från hjärtat skärs av vid gälöppningen. Det senare medför en avblodning vilket är till fördel om fisken senare skall tillagas.
Mindre fisk kan också bedövas med slag mot kraniet. Enklast är dock att utan att ta fisken ur håven krossa skallen mot en hård yta med hjälp av till exempel foten på ett glas eller liknande. Kokning kan också accepteras för liten fisk (storlek tetra/sebrafisk) under förutsättning att vattnet stormkokar, att det är en stor vattenvolym och att fisken släpps i direkt.
Infrysning, formalin, kvävning, mikrovågsugn, vodka, nedspolning i toalett etcetera är inte acceptabelt förfarande.

https://www.sva.se/djurhalsa/fisk/etik-fisk

Oavsett om man är vattenbrukare sportfiskare eller bara ägare till ett akvarium eller en damm har man skyldighet att avliva en fisk/kräfta som man fångat och inte avser att släppa tillbaka, eller som är så sjuk att vård inte kan ges.

Fisk har smärtreceptorer i hud, nervbanor, receptorer i hjärnan och opiatreceptorer liknande dem man finner på varmblodiga djur. Fisk saknar prefrontalcortex, den del av hjärnan som många forskare anser vara nödvändig för att medvetandegöra smärtan, för att den skall bli något mer än bara reflektorisk. Det kan dock inte uteslutas att denna funktion finns i någon annan del av fiskhjärnan. I många situationer reagerar fisk som om de kände smärta/obehag, och kan till och med associera vissa personer med detta.
 
Senast ändrad:
Jo det gör det visst det. Enligt djurskyddet får man inte hugga huvudet av fiskar man fiskat upp och låta dem ligga och kippa efter andan, man måste smälla dem hårt i huvudet med en liten hammare. Det där är nog helt enkelt inte lagligt i Sverige faktiskt.
Jodå, det är delvis lagligt. Sveriges djurskyddslagar gäller bara ryggradsdjur så det är fritt fram att plåga djur utan ryggrad :(
 
Jodå, det är delvis lagligt. Sveriges djurskyddslagar gäller bara ryggradsdjur så det är fritt fram att plåga djur utan ryggrad :(
Ugh, rekommendationerna från jordbruksverket är i alla fall helt ok, men det kanske bara gäller tama fiskar då.

Nåja vet att de flesta fritidsfiskare i alla fall verkar väldigt noga. Yrkesfisket har väl många olika problem ändå som det är med att de förstör bottnar och utrotar hela arter så jag antar att just att fiskarna hissas upp snabbt och dör hipp som happ blir lite underordnat. Läggs väl på is i alla fall. Det är ju inte säkert att det är den sämsta metoden till avlivning att hissa upp i rekordfart och slänga på is.
 
Ugh, rekommendationerna från jordbruksverket är i alla fall helt ok, men det kanske bara gäller tama fiskar då.

Nåja vet att de flesta fritidsfiskare i alla fall verkar väldigt noga. Yrkesfisket har väl många olika problem ändå som det är med att de förstör bottnar och utrotar hela arter så jag antar att just att fiskarna hissas upp snabbt och dör hipp som happ blir lite underordnat. Läggs väl på is i alla fall. Det är ju inte säkert att det är den sämsta metoden till avlivning att hissa upp i rekordfart och slänga på is.
Nej alltså, fiskar är ju ryggradsdjur, så de ingår i djurskyddslagen. Att hissas upp och läggas på is tvivlar jag starkt på är lagligt, frysning överlag är det iaf inte, men att en länsstyrelse skulle ge sig på fiskeindustrin känns inte speciellt troligt.
Tänkte mer på tex räkor, bläckfiskar, kräftor osv - de saknar ryggrad, så där är det fritt fram.
 
Nej alltså, fiskar är ju ryggradsdjur, så de ingår i djurskyddslagen. Att hissas upp och läggas på is tvivlar jag starkt på är lagligt, frysning överlag är det iaf inte, men att en länsstyrelse skulle ge sig på fiskeindustrin känns inte speciellt troligt.
Tänkte mer på tex räkor, bläckfiskar, kräftor osv - de saknar ryggrad, så där är det fritt fram.
Ok de nämnde även kräftor, men det var iofs inte jordbruksverket utan SLU.
 
Äter ostron utan problem. I Kyoto åt jag även en "nyslaktad" småfisk på en sushibit, stjärtfenan ryckte lite fortfarande. Vågade inte direkt neka, sushikocken var mycket stolt och lovade att det var en delikatessfisk. Den var både halshuggen och avfjällad så den levde ju inte. En del växter rör sig ju också, och regerar på stimuli från sin omgivning, efter att de plockats/halshuggits ;)


(Det sista var ett skämt, jag vet att växter är växter).
 
Äter ostron utan problem. I Kyoto åt jag även en "nyslaktad" småfisk på en sushibit, stjärtfenan ryckte lite fortfarande. Vågade inte direkt neka, sushikocken var mycket stolt och lovade att det var en delikatessfisk. Den var både halshuggen och avfjällad så den levde ju inte. En del växter rör sig ju också, och regerar på stimuli från sin omgivning, efter att de plockats/halshuggits ;)


(Det sista var ett skämt, jag vet att växter är växter).

Jag har ju bestämt att ostron är en grönsak så fritt fram;)
 

Liknande trådar

Mat Följer ett program där man kommer hem till privatpersoner som gör en 3-rätters meny. Det programmet finns i Sverige också i nästan samma...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
4 174
Senast: hastflicka
·
Mat Till helgen ska jag, mamma och äldsta sonen till Liseberg, på hotell och ha mysigt. Vi har missat att boka mat på hotellet, Hotell...
Svar
7
· Visningar
415
Senast: Kirre
·
Mat Nästa vecka kommer jag behöva äta en rejäl måltid lite snabbt på eller alldeles i närheten av centralstationen i Stockholm. Jag har...
Svar
9
· Visningar
729
Senast: zarmino
·
Samhälle Spinoff på tråden om att det kan bli krig i Sverige. Kanske en luddigt ställd fråga, men... Hur lever man, rent praktiskt, i ett land i...
Svar
11
· Visningar
1 014
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp