Äta rätt till träning

TheRedLightning

Trådstartare
Jag är less på livet just nu, men vill inte ge upp än. Det jag vill göra är att försöka komma i form.
Jag var i kontakt med vården, men fick ingen respons på mitt rop efter hjälp. Någonstans har det gått fel.
Jag vill börja träna för att styrka mina muskler, men jag vet att jag inte kan träna om jag inte äter rätt.

Jag behöver nog ändra hela min kost och gärna sådant som går att ha med sig i lastbilen utan kylskåp och ätas kallt, gärna mat som inte behöver lagas till, då jag avskyr att laga mat. Är väldigt kräsen också och det går det lite svårare, jag känner mig uppgiven och vilse i kosthållningen. Mamma sa att bara man följer kostcirkeln så blir det bra, jaha, men det funkar inte på mig när jag inte ens har koll på hur mycket och vad jag bör äta för att uppnå den, samt har noll intresse för att laga mat.

Det som hade varit det bästa hade varit om det fanns ett piller, där alla proteiner osv som kroppen behöver fanns däri, sen kunde man äta annat för att tillfredsställa tarmarna. Det hade varit så smidigt. Nu finns det inget sådant "magiskt piller", så frågan är hur jag löser det.
Är inte speciellt stor i maten och har IBS, vilket gör att jag inte kan äta vad som helst hur som helst, utan vissa mindre trevliga bieffekter.

Jag är inte intresserad av att skriva vad jag äter i nuläget, då jag ändå måste ändra om allt i och med att det inte funkar. Hoppas ni har överseende och tack på förhand för visad respekt.

Jag vet att jag skulle behöva äta mer frukt och grönt, men hur mycket om dan och vilka ger bäst näring, protein, annat? Vet jag ätit morötter, bananer, äpplen och citrusfrukter har jag undvikit när jag jobbat då jag oftast blir kladdig och händerna/munnen när jag äter det.

Vilken ände ska jag börja i? Andra tips? Hur går jag tillväga? Har jag missat något?
Många frågor och få svar.
 
Proteinshakes? Eftersom du inte gillar laga mat. Blandas med vatten och dricks. Ska du bygga muskler behöver du protein. Kokt ägg, Kyckling (kan ju ätas kall men måste hållas kall också, vet inte om du kan det i lastbilen?). Knäckebröd med keso, knäckebröd med avocado, färdigskurna grönsaksbitar som du kan doppa i dipp, frukt, tex äpple, päron, banan, vindruvor är väl hyfsat kladdfria frukter.

Man bör äta ca 500 gr grönsaker om dagen och 3-4 frukter som en liten riktlinje.
 
Proteinshakes? Eftersom du inte gillar laga mat. Blandas med vatten och dricks. Ska du bygga muskler behöver du protein. Kokt ägg, Kyckling (kan ju ätas kall men måste hållas kall också, vet inte om du kan det i lastbilen?). Knäckebröd med keso, knäckebröd med avocado, färdigskurna grönsaksbitar som du kan doppa i dipp, frukt, tex äpple, päron, banan, vindruvor är väl hyfsat kladdfria frukter.

Man bör äta ca 500 gr grönsaker om dagen och 3-4 frukter som en liten riktlinje.
3-4 frukter?!
 
Gör det så enkelt som möjligt. Alla grönsaker och frukter är bra. Några olika sorter så det blir variation.
Vad tycker du bäst om?

Pastasallad är väldigt bra att ta med. Du kan koka pasta för ett par dagar, hälla på olivolja salt och peppar och ha i kylskåpet. Sen tar du och blandar i det andra du vill ha på morgonen.
Gurka, tomat, fetaost, oliver
Ärtor, majs, tonfisk
Rökt kött/skinka/kassler i tärningar, broccoli

Russin, torkad frukt till mellanmål om det är svårt med färskt som blir kladdigt.

https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/tallriksmodellen

Är det riktig kris så har apoteket näringsdrycker som ska vara fullvärdig ersättning. Inget som man använder lånsiktigt men du kan ha det för att tillfälligt stärka upp näringsintaget och ha som reserv liggande i bilen.
 
Andra kanske tycker att det "måste" ätas varmt, men jag är väldigt glad för blandningar av ugnsbakade grönsaker och skulle inte ha något problem att göra dem klara/baka dem lite mjuka i ugnen och sedan äta kallt med någon god röra eller dip till.

Tex morötter /potatis /sötpotatis / palsternacka /betor /broccoli / bönor / kål (kål blir bättre att steka upp på panna tror jag). Det är ju "bara" att hacka och slänga in på 200 grader i sådär 40-50 minuter, inte så omständig matlagning.

Till det - för att höja proteinnivån - en linsröra med en färdig tetra t ex gröna linser (bara att hälla upp och skölja) som du rör ner i matyoghurt. Klart! Vill du ha mer rena kolhydrater, och variera från pasta, så kokar du upp någon deciliter mathavre eller kvarngryn och slänger i anrättningen. Vill du ha lite mer fetthalt så gojsar du ner lite god ost av någon sort.

Lifesums app - och säkert flera andra - har också så att du kan skriva in hur mycket du ätit av olika råvaror i varje måltid, och så berättar den om det är välbalanserat eller om du ligger lågt t ex i protein. Det är tråkigt som fan att hålla på och väga allt men den kan ändå vara bra att använda en tid för att checka av.
 
Funderar lite på det där du skriver om att "laga mat". Att du har "noll intresse".

Jag är diabetiker och bara måste äta regelbundet för att alls fungera och hhålla mig vid liv. Matlagning är som att borsta tänderna. Inte så kul men måste göras. Alltså fixar jag mat til mig själv.

Ibland bara vill jag inte. Då får det bli en mix av grönt, proteiner, kolhydrater och vätska. T.ex. ett kokt ägg, en tomat eller en frukt och kanske lite keso. Plus vatten att dricka.

Matlagning behöver inte vara att stå vid spisen och röra. Det går att slänga några grönsker i en ugnsform, salta och ställa in i ugnen och sedan ta ut efter ett tag. Klart.

Kan du äta keso? Det går att blanda med nästan vad som helst och bli bra. En arbetskamrat för länge sedan blandade keso med fintärnad skinka och åt gurka och tomat till.
Keso med tärnat äpple är också gott. Eller ananas i bitar direkt från burken. Eller.... det mesta helt enkelt. Håller sig fint i en liten kylbag.
 
Ja, så fick jag lära mig på kostkursen som min sjukkassa skickade mig på. En till frukost, 2 till mellanmål förmiddag/eftermiddag och en på kvällen. Nu äter jag inte så många, jag är dålig på att äta frukt, är glad om jag äter 3-4 i veckan. Men så sa man i alla fall.
 
Ja, så fick jag lära mig på kostkursen som min sjukkassa skickade mig på. En till frukost, 2 till mellanmål förmiddag/eftermiddag och en på kvällen. Nu äter jag inte så många, jag är dålig på att äta frukt, är glad om jag äter 3-4 i veckan. Men så sa man i alla fall.
Frukt är ganska överskattat som näringskälla. Det är ett bättre alternativ än godis men frukt är absolut inget man måste äta på något sätt och samma mängd grönsaker är bättre (beroende på vilka grönsaker/frukter man jämför såklart).

Ett vanligt industriäpple är inte så spännande mer än lite c-vitamin, utöver det så är det i princip bara socker, fiber och god smak. Gillar man frukt så är det inget fel på att äta det men det är väldigt överskattat som "nyttomat".
 
Proteinshakes? Eftersom du inte gillar laga mat. Blandas med vatten och dricks. Ska du bygga muskler behöver du protein. Kokt ägg, Kyckling (kan ju ätas kall men måste hållas kall också, vet inte om du kan det i lastbilen?). Knäckebröd med keso, knäckebröd med avocado, färdigskurna grönsaksbitar som du kan doppa i dipp, frukt, tex äpple, päron, banan, vindruvor är väl hyfsat kladdfria frukter.

Man bör äta ca 500 gr grönsaker om dagen och 3-4 frukter som en liten riktlinje.
Kyckling är ingen favorit, tycker det är lite jobbigt då den inte får vara minsta rosa osv. Ägg däremot har jag haft kokta på mackan. Har ingen kylskåp i lastbilen nej.
När du skriver knäckebröd, spelar det någon roll vilken typ, för det finns väl olika?

Av någon anledning när jag äter äpple blir jag kladdig om fingrarna och likaså om munnen, kan inte riktigt förklara, men det är inte samma kladdiga känsla som t ex en apelsin ger.
 
@RedHyuuga Har du varit i kontakt med dietist? Jag tror att det är lättare att göra små förändringar i rätt riktning utifrån hur du äter nu, än att försöka med någon slags helomvändning.
 
Kyckling är ingen favorit, tycker det är lite jobbigt då den inte får vara minsta rosa osv. Ägg däremot har jag haft kokta på mackan. Har ingen kylskåp i lastbilen nej.
När du skriver knäckebröd, spelar det någon roll vilken typ, för det finns väl olika?

Av någon anledning när jag äter äpple blir jag kladdig om fingrarna och likaså om munnen, kan inte riktigt förklara, men det är inte samma kladdiga känsla som t ex en apelsin ger.

Kylväska i lastbilen då?
 
@RedHyuuga
Mitt tips är att äta tre huvudmål om dagen; frukost, lunch och middag. Är därtill två eller tre mellanmål.

Om du inte vet proportionerna så kolla tallriksmodellen https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/tallriksmodellen.

A och O för att käka bra är planering planering planering, inte för att det är min egen starka sida, men 😁.
När jag jobbar har jag lite problem med frukosten, det måste vara något som går att få i sig snabbt, har ingen tid på morgonen. Däremot brukar jag förvisso käka en andra frukost runt 9-snåret då, sen nästa måltid runt 12 och något på eftermiddagen, egentligen ska jag äta när jag kommer hem, men det är här det fallerar totalt. Jag orkar oftast inte äta något när jag kommer hem, dricker oftast bara en kopp te och sen blir det sängen. Mat aptiten har varit som bortblåst på sistone...
 
@RedHyuuga Har du varit i kontakt med dietist? Jag tror att det är lättare att göra små förändringar i rätt riktning utifrån hur du äter nu, än att försöka med någon slags helomvändning.
Var i kontakt med vården och fick kalla handen, så inte så lätt att göra något då... var väl inte tillräckligt "illa" för att få hjälp.
 
Funderar lite på det där du skriver om att "laga mat". Att du har "noll intresse".

Jag är diabetiker och bara måste äta regelbundet för att alls fungera och hhålla mig vid liv. Matlagning är som att borsta tänderna. Inte så kul men måste göras. Alltså fixar jag mat til mig själv.

Ibland bara vill jag inte. Då får det bli en mix av grönt, proteiner, kolhydrater och vätska. T.ex. ett kokt ägg, en tomat eller en frukt och kanske lite keso. Plus vatten att dricka.

Matlagning behöver inte vara att stå vid spisen och röra. Det går att slänga några grönsker i en ugnsform, salta och ställa in i ugnen och sedan ta ut efter ett tag. Klart.

Kan du äta keso? Det går att blanda med nästan vad som helst och bli bra. En arbetskamrat för länge sedan blandade keso med fintärnad skinka och åt gurka och tomat till.
Keso med tärnat äpple är också gott. Eller ananas i bitar direkt från burken. Eller.... det mesta helt enkelt. Håller sig fint i en liten kylbag.
Det går inte riktigt att jämföra borsta tänder och laga mat, då laga mat tar betydligt längre tid än att borsta tänderna.
Laga mat för med sig så mycket tråkigt, det ska förberedas, det ska lagas, det ska diskas, känns ärligt inte lönt på det arbetet man lägger ner. Speciellt inte när jag ingen tid/ork har.

Jag har tappat matlagningsintresset helt, hade det när jag var sambo och har konstaterat att det inte är kul att laga mat till mig själv. Förväntar mig inte att ni ska förstå. Känner att jag blivit mer anti på sistone och tappat suget totalt. :(
 
Gör det så enkelt som möjligt. Alla grönsaker och frukter är bra. Några olika sorter så det blir variation.
Vad tycker du bäst om?

Pastasallad är väldigt bra att ta med. Du kan koka pasta för ett par dagar, hälla på olivolja salt och peppar och ha i kylskåpet. Sen tar du och blandar i det andra du vill ha på morgonen.
Gurka, tomat, fetaost, oliver
Ärtor, majs, tonfisk
Rökt kött/skinka/kassler i tärningar, broccoli

Russin, torkad frukt till mellanmål om det är svårt med färskt som blir kladdigt.

https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/tallriksmodellen

Är det riktig kris så har apoteket näringsdrycker som ska vara fullvärdig ersättning. Inget som man använder lånsiktigt men du kan ha det för att tillfälligt stärka upp näringsintaget och ha som reserv liggande i bilen.
Tycker bäst om? Svår fråga, vet faktiskt inte.

Vet jag provat pastasallad, men det blev totalt misslyckad och smakade vedervärdigt. :(
Även provat vanlig sallad också, men får inte till det att smaka gott.
 
Matvaror? Jag har ingen aning ärligt talat.
Alltså vad du gillar/inte gillar. Du nämnde ägg och kyckling, vad mer brukar du äta?

Du gjorde en tråd förrut där du var orolig för du gick ner i vikt eller storlek. Den får mig att tänka lite att det viktigaste är nog inte så mycket vad du äter som att du äter och då får i dig tillräckligt med energi. Problemet är att ofta börjar folk ge rekommendationer om diverse "nyttiga" saker men man glömmer ofta bort att folk måste kunna och vilja äta det också. Skillnaden mellan t.ex. vanlig pasta och fullkornspasta när det kommer till näringen är ointressant om det innebär att du inte äter den alls alternativt äter mycket mindre av den. Förenklat så är det nog viktigare för dig att äta tillräckligt snarare än att vara så jättenoga med vad man äter även om det såklart inte skadar att äta näringsrikt och såkallat nyttigt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 117
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag har senaste tiden varit så otroligt illamående hela tiden, jag mår illa nästan hela dagarna men när jag äter är det hemskt. Det...
2
Svar
32
· Visningar
5 236
Senast: Lillefrun
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 045
Senast: Sirap
·
Mat Jag vill börja med att den här tråden har inte med mina kollegor att göra och deras gränslösa kommentarer. Jag undanber mig därför alla...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 953

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

Tillbaka
Upp