Åtaganden på lösdrift vid boxvila

Lovise

Trådstartare
Jag driver en liten lösdrift med 3-4 inackorderingar där åtaganden (mockning av ligghall samt hårdgjord yta, påfyllning av vatten, enkel tillsyn av alla hästar (Max 6st) sker enligt schema som vi skriver månad för månad. Det brukar landa på ca 6 dagar per månad per häst.
Nu har en häst hamnat på boxvila + liten hage och kommer bli kvar där en tid framöver (fång).
Nu till min fråga, tycker du att hästägaren till hästen på boxvila ska fortsätta ha sina åtaganden på lösdriften, trots att dens egna häst inte står där?
Jag har inte reglerat detta i mitt kontrakt, men jag kanske borde? Det har inte uppstått något problem i stallet i dagsläget, men det skulle ju kunna vara en sån grej som bidrar till oense eller liknande någon annan gång.
 
Jag tänker att hästägaren nu antagligen har fullt upp med mockning av den vanliga boxen plus lilla hagen så jag tycker inte att denne bör behöva mocka lösdriften också. Det skulle vara om den personen har ytterligare en häst i lösdriften.

Utfodring kanske man ändå kan ha ett rullande schema precis som innan? Både boxhästen och lösdriftshästarna ska väl utfodras/vattnas?
 
Jag kan tycka att det enklaste vore att fortsätta enligt rådande schema, men att den som har mockning och tillsyns även mockar sjukhagen och fyller på vatten där.
Känns inte det okej för de inackorderade så sköter man sin sjuka häst själv och ingår inte i lösdriftens pass.
 
Tack för era svar och synpunkter. Jag kan tycka att båda sätten är ”rätt”. Hästägaren har fullt upp med sin sjuka häst, men å andra sidan varför ska de andra inackorderade ”drabbas” av den sjuka hästen.

Just i vårt fall har vi hållit fast vid vårt schema men vi andra i stallet mockar hästägarens dagar lite när vi kan. Det är väldigt lättjobbat och går snabbt, men jag kan tänka mig att det kan vara ett större arbete i andra lösdriften så det är fortfarande intressant att höra flera åsikter och höra hur andra har gjort.

Ang utfodring i lösdriften är det inte på schema, det ordnar jag som stallägare.
 
Tack för era svar och synpunkter. Jag kan tycka att båda sätten är ”rätt”. Hästägaren har fullt upp med sin sjuka häst, men å andra sidan varför ska de andra inackorderade ”drabbas” av den sjuka hästen.

Just i vårt fall har vi hållit fast vid vårt schema men vi andra i stallet mockar hästägarens dagar lite när vi kan. Det är väldigt lättjobbat och går snabbt, men jag kan tänka mig att det kan vara ett större arbete i andra lösdriften så det är fortfarande intressant att höra flera åsikter och höra hur andra har gjort.

Ang utfodring i lösdriften är det inte på schema, det ordnar jag som stallägare.

Jag tycker att antingen ska det mockas åt alla på sina mockdagar, dvs lösdrift och sjukbox. Annars så sköter dom på lösdriften den, och hon med sjuka hästen löser sin själv.

Det blir ju en häst mindre på lösdriften så blir ju inte mer jobb för dom som står där, tvärt om. Mer dagar kanske ja, men eftersom det är en häst mindre, så är det mindre bajs, och mindre vatten att fylla.
 
Tack för era svar och synpunkter. Jag kan tycka att båda sätten är ”rätt”. Hästägaren har fullt upp med sin sjuka häst, men å andra sidan varför ska de andra inackorderade ”drabbas” av den sjuka hästen.

Just i vårt fall har vi hållit fast vid vårt schema men vi andra i stallet mockar hästägarens dagar lite när vi kan. Det är väldigt lättjobbat och går snabbt, men jag kan tänka mig att det kan vara ett större arbete i andra lösdriften så det är fortfarande intressant att höra flera åsikter och höra hur andra har gjort.

Ang utfodring i lösdriften är det inte på schema, det ordnar jag som stallägare.
Det tycker jag var en bra lösning.

Jag tänker att det är rimligt att hon har kvar ansvaret sina dagar men att man uppmanar andra att de kan ta över hennes "pass" när de har möjlighet att hjälpa till.
Att däremot kräva extrajobb av alla andra och riva upp schema tvinga alla andra till fler pass osv känns inte rimligt.

Om man ska göra om schema för en sådan sak: Var går gränsen för när man ska riva upp schemat i så fall? Då tycker jag man behöver bestämma det också redan i kontraktet för att undvika tjafs.
Jag hade inte velat göra om schemat för någon där hästen ska vara i sjukhage en vecka eller två.

Det blir jobbigare för den som har sjuk häst, men det blir oavsett alltid extrajobb med sjuk häst.
 
Ett annat alternativ är ju att passen faller över på stallägaren under tiden. Men det beror lite på hur avtalet ser ut, är det uttalat kollektiv skötsel eller är det mer vanlig inackordering med vissa pass?
 
Jag tycker att antingen ska det mockas åt alla på sina mockdagar, dvs lösdrift och sjukbox. Annars så sköter dom på lösdriften den, och hon med sjuka hästen löser sin själv.

Det blir ju en häst mindre på lösdriften så blir ju inte mer jobb för dom som står där, tvärt om. Mer dagar kanske ja, men eftersom det är en häst mindre, så är det mindre bajs, och mindre vatten att fylla.

Det här håller jag inte riktigt med om, i alla fall inte på vår lösdrift. Det blir en häst färre på lösdriften ja, men fler dagar vilket ger en större arbetsinsats. Vi har spån i ligghallen plus betongplatta som mockas så det går väldigt snabbt och smidigt. Nära till gödselplatta mm. Hästar på boxvila gör det ofta inte enkelt att mocka och man måste ibland mocka när hästen står kvar inne vilket ger ett extra ”hanteringsmoment” för de övriga inackorderade och det vet jag inte om jag skulle vilja begära. Hästar på boxvila kan ju gärna vara lite överallt också, min häst är i alla fall inte speciellt kul att hantera då (en ängel i normala fall).
 
Det tycker jag var en bra lösning.

Jag tänker att det är rimligt att hon har kvar ansvaret sina dagar men att man uppmanar andra att de kan ta över hennes "pass" när de har möjlighet att hjälpa till.
Att däremot kräva extrajobb av alla andra och riva upp schema tvinga alla andra till fler pass osv känns inte rimligt.

Om man ska göra om schema för en sådan sak: Var går gränsen för när man ska riva upp schemat i så fall? Då tycker jag man behöver bestämma det också redan i kontraktet för att undvika tjafs.
Jag hade inte velat göra om schemat för någon där hästen ska vara i sjukhage en vecka eller två.

Det blir jobbigare för den som har sjuk häst, men det blir oavsett alltid extrajobb med sjuk häst.

Det är lite såhär jag tänker också. Hästägaren till den sjuka hästen måste ju ändå till stallet varje dag nu när hästen står på box, och nu tillkommer ut- och insläpp när den ska vara i sjukhage på dagtid. Jag hjälper henne med det ena eller det andra (ibland båda) så hon i alla fall slipper åka till stallet två gånger. Men att då även mocka lösdriften när hon ändå är här känns inte som en större uppoffring. Och vi hjälper henne också som sagt.

Är det dock en större lösdrift men fler hästar och mindre lättjobbat kan jag tänka att arbetsinsatserna kan värderas lite annorlunda.
 
Spontant känns det lite magstarkt att hen ska fortsätta ha sina 'dagliga' (pass) åtaganden på lösdriften när hästen inte är där (och med dagliga menar jag inte att hen har åtagande varje dag utan den dagliga driften sas, ev större arbeten/arbetsdagar mm som hen kan ha nytta av senare är ju självklart). Om det däremot finns ett givande och tagande er sinsemellan så är det kanske inte så stor grej för hästägaren till den sjuke att fortsätta hjälpa till på lösdriften, utan alla hjälper alla sas.

Det borde väl inte bli så mycket fler pass per person om hens pass fördelas ut? Torde bli max 1-1,5 pass till i månaden per person (om det är 4-6hästar i lösdriften och normalt ca 6 pass/månad). Om folk inte vill åka ut fler gånger per månad kan man kanske låta hens pass stå tomma och låta passet (mockning åtminstone) efter ta lite mer (och se till att det alterneras vem som tar dem) eftersom det är en häst mindre på lösdriften också, under förutsättning att vatten och tillsyn fungerar? Eller låta hästägaren ansvara för tillsyn och vatten på sina pass men slippa mockning tex? :)
 
Jag hade tyckt det varit konstigt att mocka en lösdrift där min häst inte längre går.
Köper inte riktigt att dom övriga inackorderade "drabbas av den sjuka hästen", den står ju inte kvar där? Man får väl räkna med att man kan få fler pass om ifall en häst försvinner från lösdriften? Så resonerar jag iaf...
Men det är inte heller något jag hade bråkat om, man får ju rätta sig efter det stallägaren bestämmer.
 
Jag driver en liten lösdrift med 3-4 inackorderingar där åtaganden (mockning av ligghall samt hårdgjord yta, påfyllning av vatten, enkel tillsyn av alla hästar (Max 6st) sker enligt schema som vi skriver månad för månad. Det brukar landa på ca 6 dagar per månad per häst.
Nu har en häst hamnat på boxvila + liten hage och kommer bli kvar där en tid framöver (fång).
Nu till min fråga, tycker du att hästägaren till hästen på boxvila ska fortsätta ha sina åtaganden på lösdriften, trots att dens egna häst inte står där?
Jag har inte reglerat detta i mitt kontrakt, men jag kanske borde? Det har inte uppstått något problem i stallet i dagsläget, men det skulle ju kunna vara en sån grej som bidrar till oense eller liknande någon annan gång.
Nej, det tycker jag inte. Men man kan ju fråga snällt om den hästägaren kan tänka sig att hjäpa till när den ändå är där. Den kanske vill fortsätta vara delaktig.
 
Det är lite såhär jag tänker också. Hästägaren till den sjuka hästen måste ju ändå till stallet varje dag nu när hästen står på box, och nu tillkommer ut- och insläpp när den ska vara i sjukhage på dagtid. Jag hjälper henne med det ena eller det andra (ibland båda) så hon i alla fall slipper åka till stallet två gånger. Men att då även mocka lösdriften när hon ändå är här känns inte som en större uppoffring. Och vi hjälper henne också som sagt.

Är det dock en större lösdrift men fler hästar och mindre lättjobbat kan jag tänka att arbetsinsatserna kan värderas lite annorlunda.
I princip blir det ju att hen har bytt från lösdrift till boxplats under ett visst antal månader. Hur gör du när någon flyttar får de fortsätta med sina pass då med även när hästen är på annan plats?
 
I princip blir det ju att hen har bytt från lösdrift till boxplats under ett visst antal månader. Hur gör du när någon flyttar får de fortsätta med sina pass då med även när hästen är på annan plats?

Jag har bara en månads uppsägningstid så hittills har det inte hänt att någon häst flyttat innan ens åtaganden är slut. Man lägger även sina åtagande själv i schemat, så flyttar man exempelvis den 9:e så kan man ha sina åtaganden tidigt i månaden om man vill.
Men nej, jag hade inte tvingat någon att komma hit efter att den flyttat, då hade jag tagit de planerade dagarna själv i så fall.
 
Jag hade tyckt det varit konstigt att mocka en lösdrift där min häst inte längre går.
Köper inte riktigt att dom övriga inackorderade "drabbas av den sjuka hästen", den står ju inte kvar där? Man får väl räkna med att man kan få fler pass om ifall en häst försvinner från lösdriften? Så resonerar jag iaf...
Men det är inte heller något jag hade bråkat om, man får ju rätta sig efter det stallägaren bestämmer.

Sant, det har du ju helt rätt i.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 104
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 765
Senast: svea
·
Hästmänniskan Behöver era tips, råd och vad ni tycker om dessa alternativ som stallplatser. För och nackdelar. Plats 1 3000kr Bilresa: 15 min Det som...
Svar
7
· Visningar
1 192
Senast: Kiwifrukt
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 597

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp