Åtalad i bråttmål?

Röd

Trådstartare
Vad menas egentligen med bråttmål? Kan det vara vilket brått som helst?

om man söker på en person på mr koll och får upp detta stämmer det?
 
Vad menas egentligen med bråttmål? Kan det vara vilket brått som helst?

om man söker på en person på mr koll och får upp detta stämmer det?
https://mrkoll.se/om/vanliga-fragor-och-svar/

Vad innebär det att en person förekommer i brottmål?
Det innebär att personen har åtalats (tilltalats), dvs. varit svarande i ett mål vid en tingsrätt eller annan instans och där en dom har fallit. En dom kan vara friande eller fällande. Det går inte att veta om personen har fällts eller friats i målet utan att läsa den slutliga och fullständiga domen i sin helhet. Ett brottmål är ett brott där talan förs om ansvar för brott.
En person kan också indikeras i tjänsten om han eller hon har varit föremål för tvistemål. Om enbart tvistemål förekommer markeras bakgrundskontrollen med gul färg istället för röd som är fallet vid brottmål. Observera att en fällande dom kan ha överklagats till en övre instans.
Flera typer av mål, t.ex. både tvistemål och brottmål kan förekomma på en och samma person. Tjänsten prioriterar brottmål i den förkortade obetalda informationen. Den förkortade och öppna informationen kan inte användas för att dra slutsats kring huruvida en person förekommer, har dömts, friats eller varit föremål i ett brott- eller tvistemål.
 
Eller begära ut från domstolen ifråga (under förutsättning att man kan gissa sig till vilken tingsrätt målet togs upp i).

Sen vet jag att just Mr. Koll ibland har lite iffy uppgifter, vet inte var dessa hämtas i deras fall.
 

Liknande trådar

Samhälle Dumpen är en organisation som letar reda på pedofiler som man har kontakt med via tex chattar. Efter detta brukar man stämma träff då...
17 18 19
Svar
366
· Visningar
16 848
Senast: Lobelia
·
Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
684
Juridik & Ekonomi Har vi nån här som har koll på vad som är rimligt att begära i skadestånd efter ett sexuellt ofredande? Jag får inget målsägandebiträde...
Svar
13
· Visningar
1 720
Senast: gul_zebra
·
Kropp & Själ Jag har en nära släkting som har någon sjukdom. Efter 10+ år så har vården fortfarande bara presterat en diagnos där diagnoskriterierna...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 129
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp