Åtalas för att ha skrämt hästar vid ridskola

Sv: Åtalas för att ha skrämt hästar vid ridskola

Konstigt att han blir åtalad det blev inte bonden som "jagade" min kompis häst på vägen här nere.

Är inte allt bättre i Norrland ;););)
 
Sv: Åtalas för att ha skrämt hästar vid ridskola

Äntligen händer det ngt!

Det verkar som att de allra flesta människor tyvärr bryr sig mer om böter/straff än om ett liv :confused::cry:

Återkommande är dock hur stor okunskap det råder i just detta ämne :crazy: Jag puffar för
*Hårdare och klarare lagar/regler för hur bilister ska bete sig när de stöter på hästar i trafiken!
*Bättre utbildning av våra chaufförer oavsett körkort! (Extra viktigt inom tung trafiken!!)
*De som idag redan har behörighet inom tung trafik bör gå en kompletteringskurs i bla detta ämne för att få behålla sitt "tung-kort"

Vi måste få våra bilister att FÖRSTÅ varför detta är ett problem och hur vi löser det tillsammans ;) Ni anar inte hur många som inte ens vet att hästar är ett FLYKTDJUR som aldrig går att lita på till 100% :crazy: ........
 
Sv: Åtalas för att ha skrämt hästar vid ridskola

Jo visst är allt bättre i norrland:D. Fast jag har då inte hört om nån annan som åkt dit.. Jag har själv fått hoppa över snöplogvallen ut på en längre äng trots vetskapen om att jag stupar då, hästen går omkull, bara för att slippa en långtradare som lade sig på min sida av vägen i full fart(han var mötande).. Och syntes gjorde jag definitivt. (jag:reflexbomb:angel:)

Så det är på tiden att nån åker dit!:devil:
 
Sv: Åtalas för att ha skrämt hästar vid ridskola

Jag har en granne som til råga på allt är hundförare hos polisen. Hon brukar roa sig med att skicka ut hunden skällande på vägen framför mig när jag kommer med hästen. Jag vågar inte rida förbi längre... Charmigt!

Vi ska inte gå in på vilka tilltag hennes man kan ägna sig åt!

Behöver jag tillägga att det ska bli skönt att flytta!?
 
Sv: Åtalas för att ha skrämt hästar vid ridskola

Det borde inte vara så svårt att ringa polisen och påtala detta? De borde ju vara måna om att deras hundförare uppför sig..?:confused:
 
Sv: Åtalas för att ha skrämt hästar vid ridskola

Ring till hundförarens chef, får du inget gehör så gör en anmälan. Hon ska ju ha kontroll på sin hund annars ska hon ju ha den kopplad. Och händer inget med anmälan så gå ut i pressen. Tidningar brukar gilla att skriva om saker som rör polisen, speciellt negativa och då kanske det tar lite skruv...
Alternativ: Ta sats och rid över hunden.
 
Sv: Åtalas för att ha skrämt hästar vid ridskola

Nja, om det vore så enkelt. Poliser håller varandra om ryggen, så det tror jag inte är ngn idé.
Jag funderade på att ringa till chefen för enheten, men risken är att det blir topp tunnor värre...

När man sedan vid flera tillfällen nästan fått pålles bakben kapade av mannen i bil så håller man sig bara undan.

5 månader går fort! Sen slipper vi dessa lindrigt talat otrevliga människor!
 
Sv: Åtalas för att ha skrämt hästar vid ridskola

Inte en dag för tidigt! :bow:

Bara att en förare fällts gör ju att problemet uppmärksammas! Och att i allafall några inte vågar göra likadant!
 
Sv: Åtalas för att ha skrämt hästar vid ridskola

På tiden att man sätter stopp för en del bilisters vansinnigheter gentemot hästekipage! Nu kanske man slutar se oss som tillåtet villebråd:mad:

Hoppas att man kan ta samma tag mot de bilister som kör upp i häcken på en när man kör med hästsläp - var ute i går kväll, det var sk skånsk halka, fläckvis blixthalka och stark sidvind, jag håller då den hastighet som jag anser vara rimlig för att inte riskera hästens och andras liv. Jag körde ca 60-70 på 90-väg, det finns gott om sträckor att köra om på men ingen vägren. Ett axplock vad jag råkade ut för; bil som ligger MKT nära under lång sträcka, bil som ligger nära, slänger sig om trots mötande bil ( den bilen blinkade och fick bromsa in ), bil som kör om MKT nära och TUTAR precis intill släpen, bil som kör om nära och slänger in bilen precis framför samt därefter sätter på dimljusen bak för att blända.

Det är då man önskar att man vore civil polis i tjänst:mad:
 
Sv: Åtalas för att ha skrämt hästar vid ridskola

Jag skulle definitivt ringt polishefen i kommunen eller länet, och påtalat hur illa den personen uppträder.
Jag tar bilnr och ringer upp ägaren om de kör oansvarigt i närheten av häst, vissa är stöddiga, vissa blir chokade de tror de är helt anonyma i bil.
Bästa effekten är om det är firmabil och man ringer upp och tar ett snack med chefen, det ger dålig reklam åt företaget och dessutom har en och annan chef tackat för upplysningen. Då det visat sig att personen varit någonstans den inte borde varit på arbetstid.
 
Sv: Åtalas för att ha skrämt hästar vid ridskola

Anmäl när ni flyttar då, vem vet vad andra ekipage kan råka ut för för olyckor efter du har flyttat om det inte blir skärpning?
 
Sv: Åtalas för att ha skrämt hästar vid ridskola

:bow::bow:
Har själv ringt till föräldrar till snorungar på EU-moppe som roade sig med att försöka skrämma vår ponny med dottern på.
Ungdomar är väl inte kända för att tänka till alla gånger men vad ska alla vuxna vägidioter skylla på?

Har träffat bönder som säger att de tänker faan inte sakta in eller ta hänsyn till att vi rider på vägarna, de jobbar och kan inte låta oss hindra dem. Tänker de likadant om ett par barn cyklar på vägrenen tro? Har väldigt trafiksäkra hästar men till och med vår 20-åriga rutinerade valack har skrämts iväg nu. Om jag bara visste vem fanskapet var så hade jag inte tvekat att polisanmäla! Det får faan i mig vara nog innan någon dör!
 
Sv: Åtalas för att ha skrämt hästar vid ridskola

Kanske skulle ta och hålla sig borta från vägarna under hektiska tider(skörd osv):idea:
 
Sv: Åtalas för att ha skrämt hästar vid ridskola

Varför det? Hästekipagen har LIKA stor rätt att befinna sig på vägen som alla andra fordon, och då inte utträngda i vägrenen eller i diket utan vi har rätt till halva vägbanan precis som vilket annat långsamgående fordon som helst.

Det tycks inte gå in i skallen på somliga, däribland viss bönder och vissa lastbilschaufförer i det här landet.
 
Sv: Åtalas för att ha skrämt hästar vid ridskola

MEN SNÄLLA!!! DETA ANMÄLSA HAN FÖR MEN INTE VETRINÄREN SOM SKAR AV HALSEN PÅ EN PONNY????(det är rätt att han anmäls endå)
 
Sv: Åtalas för att ha skrämt hästar vid ridskola

Jag har en granne som til råga på allt är hundförare hos polisen. Hon brukar roa sig med att skicka ut hunden skällande på vägen framför mig när jag kommer med hästen. Jag vågar inte rida förbi längre... Charmigt!

Vi ska inte gå in på vilka tilltag hennes man kan ägna sig åt!

Behöver jag tillägga att det ska bli skönt att flytta!?

DÅ BORDE HON BANE MIG INTE VARA POLIS!!:devil: vi har fött upp sveriges bästa polis hund ett år så jag vet!. det är som i häst världen mycket tjafs men om du förklara för chefen brukar det hända något! men gör det inte det ta det till nästa nivå!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En man i 25-årsåldern från de norra delarna av Västerviks kommun åtalas misstänkt för två vårdslösa körningar i trafiken där han har...
Svar
0
· Visningar
252
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En man i övre 80-årsåldern åtalas nu för vårdslöshet i trafik. Enligt åklagaren ska mannen ha kört på en häst med en husbil.
Svar
0
· Visningar
276
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En 87-årig man i Växjö kommun döms för vårdslöshet i trafik efter att ha kört på en häst med ryttare.
Svar
3
· Visningar
982
Senast: dotzie
·
  • Artikel
Hästnyheter I söndags red en av Huvudsta ridskolas elever ut på en tur. I närheten av en hundrastgård attackerades hästen av två hundar, som bet...
Svar
0
· Visningar
384
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp