Äter du 500 gram frukt och grönt varje dag? (Utbruten från Hur mycket lägger ni på mat varje månad?)

Mitt intryck är att många äter väldigt lite grönsaker. Om grönsaker är något man äter TILL maten.
Jo, men 500 g är ändå väldigt lite. Nu är jag ju visserligen vegan men även om jag skulle äta allt har jag svårt att se hur jag skulle kunna komma under 500, känns som det skulle bli tjatigt, trist och färglöst typ.
 
Jo, men 500 g är ändå väldigt lite. Nu är jag ju visserligen vegan men även om jag skulle äta allt har jag svårt att se hur jag skulle kunna komma under 500, känns som det skulle bli tjatigt, trist och färglöst typ.
Jag läste några recept i senaste Buffé, som samtliga hade grönsaker som krydda och i vissa fall ingick inga grönsaker alls. Om man åter så, eller äter traditionellt kött-sås-potatis, köttbullar-makaroner-ketchup, pasta-kyckling-gräddsås, så förstår jag om det blir svårt.

Men jag håller med, om även baljväxter räknas är det ju ännu lättare att komma upp i de där 500.
 
Jag läste några recept i senaste Buffé, som samtliga hade grönsaker som krydda och i vissa fall ingick inga grönsaker alls. Om man åter så, eller äter traditionellt kött-sås-potatis, köttbullar-makaroner-ketchup, pasta-kyckling-gräddsås, så förstår jag om det blir svårt.

Men jag håller med, om även baljväxter räknas är det ju ännu lättare att komma upp i de där 500.
Såna där recept tycker jag ofta är helt horribla, både vad gäller säsongsanpassning av råvaror och hur mycket kött och andra animalier som anses vara "normal" mängd.
 
Jag läste några recept i senaste Buffé, som samtliga hade grönsaker som krydda och i vissa fall ingick inga grönsaker alls. Om man åter så, eller äter traditionellt kött-sås-potatis, köttbullar-makaroner-ketchup, pasta-kyckling-gräddsås, så förstår jag om det blir svårt.

Men jag håller med, om även baljväxter räknas är det ju ännu lättare att komma upp i de där 500.
Det är ju inte grundlagen, den där rekommendationen. JAG har bestämt att alla vanliga grönsaker, alla former av linser och bönor, svamp (som inte ens tillhör växtriket) samt alla rotfrukter utom potatis räknas. Inga spannmål eller ris räknas. Inte heller olika frön och nötter.
 
Jag skulle tex räkna 5 hg tomater, även om jag gjorde tomatsås och kokade bort mycket vätska. Men det kvittar ju. 5 hg tomater står jag mig INTE på.
 
Det är ju inte grundlagen, den där rekommendationen. JAG har bestämt att alla vanliga grönsaker, alla former av linser och bönor, svamp (som inte ens tillhör växtriket) samt alla rotfrukter utom potatis räknas. Inga spannmål eller ris räknas. Inte heller olika frön och nötter.
Man får ju betrakta en sånhär rekommendation som en generell och yxig riktlinje och, som alltid med näring och kost, är det ju inte detaljerna utan helheten som betyder nåt. Till skillnad från en god middag, då, där både detaljer och helhet är viktiga:D

För övrigt verkar det du bestämt dig för stämma väl med vad livsmedelsverket räknar som frukt och grönt.
 
Jag kommer upp i det de flesta dagarna, vägde faktiskt grönsakerna till lunch ett tag, bara de var 300g plus. Min tallrik består av 50% råa grönsaker, som sallad. Sedan försöker jag peta mer grönsaker i maten. Kör mycket på olika grönsaker, idag har vi 4 olika sorters tomater, 6 sorters sallat, vitkål, 3 sorters spetskål, isört, betor, zucchini, gurka, paprika, majs, kålrabbi, kålrot hemma. Plus alla bönor, och de frysta grönsakerna.... Mår bättre med grönt!
 
Ja, när jag har tillräckligt med pengar så utan tvekan. Äter inte kött och är en hungrig person, måste fylla ut med grönsaker för att kunna äta mig ordentligt mätt. Äter minst 2-3 frukter om dagen också.
 
Ibland. Jag gillar grönsaker, men även pasta och bröd och choklad. Brukar äta en frukt på jobbet.
 
Jo, men 500 g är ändå väldigt lite. Nu är jag ju visserligen vegan men även om jag skulle äta allt har jag svårt att se hur jag skulle kunna komma under 500, känns som det skulle bli tjatigt, trist och färglöst typ.

Jag lever på typ knäckebröd och youghurt så för mig är det väldigt svårt att komma upp i 500 g.
Är inte förtjust i vare sig baljväxter eller grönsaker.
Gör rotsaker i ugn ibland och petar i lite paprika och lök när jag lagar mat.
 
Jag äter max en grönsak/frukt om dagen och då anstränger jag mig.. Idag blev det en avokado till lunchen. Igår blev det en tomat till lunchen. Lägger endast till det för att vara snäll mot min kropp.

Jag hade behövt göra en smoothie på 500gr frukt och grönt varje dag för att få i mig det som t.ex. mellanmål fm och em. Då hade det fungerat. :)

Hittade 2 bilder på styrkelabbet som illustrerar 2 olika uppläggningar med 500gr - så att man får en känsla för hur mycket det är.
Skärmavbild 2018-09-25 kl. 14.54.52.png
 
Nej, inte i närheten av 500 gram/dag i genomsnitt - möjligen hälften, högt räknat.

Sen tycker jag det känns litet vagt att prata om "frukt och grönt", min uppfattning är att hälsoeffekterna skiljer sig rätt påtagligt mellan t ex ett halvkilo rotfrukter/baljväxter/sallad/gurka/valfrigrönsak om dagen som del av en komplett diet och ett halvkilo ananas/mango/kiwi/valfrisötfrukt i tillägg till en komplett diet.
 
Jag äter max en grönsak/frukt om dagen och då anstränger jag mig.. Idag blev det en avokado till lunchen. Igår blev det en tomat till lunchen. Lägger endast till det för att vara snäll mot min kropp.

Jag hade behövt göra en smoothie på 500gr frukt och grönt varje dag för att få i mig det som t.ex. mellanmål fm och em. Då hade det fungerat. :)

Hittade 2 bilder på styrkelabbet som illustrerar 2 olika uppläggningar med 500gr - så att man får en känsla för hur mycket det är. Visa bifogad fil 19780
Men vad äter du då? Aldrig lagad mat? Jag menar inte att låta dryg eller dömande, jag blir bara nyfiken, alltså uppriktigt just nyfiken:)
 
Senast ändrad:
Men vad äter du då? Aldrig lagad mat? Jag menar inte att låta dryg eller dömande, jag blir bara nyfiken, alltså uppriktigt just nyfiken:)


Jag äter oftast frukost till alla mål. D.v.s rågbröd, ägg, youghurt med granola eller havregrynsgröt med mjölk.
Till detta blir det någon tomatskiva, en näve bär eller liknande.

Ibland äter jag lagad mat till middag. Då kanske det blir en näve bladspenat till om det är husmanskost. Ibland gör vi wok och då blir det lite mer grönsaker men det är inte i närheten ett halvt kilo som hamnar på min tallrik. :D Samma med tacos, visst blir det grönt men inte tillräckligt.

Jag har arbetat som personlig tränare i flera år och har under den perioden vägt och räknat på all mat jag ätit. Då var det mycket broccoli och andra frysgrönisar som var snabba och enkla att lägga i matlådorna.
Idag skiter jag i allt som heter "bör" och äter precis vad jag vill. - Då blir det för lite grönsaker istället. Men det är ok för jag mår ändå bättre nu än under kroppshetsperioden :).
 
Jag äter oftast frukost till alla mål. D.v.s rågbröd, ägg, youghurt med granola eller havregrynsgröt med mjölk.
Till detta blir det någon tomatskiva, en näve bär eller liknande.

Ibland äter jag lagad mat till middag. Då kanske det blir en näve bladspenat till om det är husmanskost. Ibland gör vi wok och då blir det lite mer grönsaker men det är inte i närheten ett halvt kilo som hamnar på min tallrik. :D Samma med tacos, visst blir det grönt men inte tillräckligt.

Jag har arbetat som personlig tränare i flera år och har under den perioden vägt och räknat på all mat jag ätit. Då var det mycket broccoli och andra frysgrönisar som var snabba och enkla att lägga i matlådorna.
Idag skiter jag i allt som heter "bör" och äter precis vad jag vill. - Då blir det för lite grönsaker istället. Men det är ok för jag mår ändå bättre nu än under kroppshetsperioden :).
Ditt resonemang låter sunt, tycker jag. Hellre halvdan kosthållning än ett helvete.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
13 944
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
28 929
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
695
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
865
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Strejk
  • Ny laptop
  • Trött och arg

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp