Äter du 500 gram frukt och grönt varje dag? (Utbruten från Hur mycket lägger ni på mat varje månad?)

Tidigare i livet har jag inte alls kommit upp till rekommendationen, inte någon dag i veckan. Sen tillkom oväntat intresse för att plocka en massa bär och efter det ytterligare intresse för att odla så numera är det ingen dag i veckan som rekommendationen inte nås. Och det är så mycket roligare att äta med allt gott som tillkommit på tallriken, en ny värld som öppnats!
 
Att frukt skulle vara prolemet vid ohälsa i befolkningen är ju bara absurt.
Fast var sa snubbelfot det? Jag tror ju att snubbelfot avser de där människorna som slaskar i sig ohemult mycket söt frukt dagligen och som använder den konsumtionen som ett argument för att vara hälsosamma och sen kanske inte ens tar sig upp i de där 500g "frukt och grönsaker" för att de just satt i sig 500g fruktos istället. Jag ser dessa människor, som glatt och lätt sätter i sig ett kilo klementiner och en burk ananasringar och lite keso en avocado och en låda feta nötter och frön till lunch, middag och mellanmål. Kanske det finns nyanser i det där med att äta hälsosamt vs äta hälsosamt.
 
Fast var sa snubbelfot det? Jag tror ju att snubbelfot avser de där människorna som slaskar i sig ohemult mycket söt frukt dagligen och som använder den konsumtionen som ett argument för att vara hälsosamma och sen kanske inte ens tar sig upp i de där 500g "frukt och grönsaker" för att de just satt i sig 500g fruktos istället. Jag ser dessa människor, som glatt och lätt sätter i sig ett kilo klementiner och en burk ananasringar och lite keso en avocado och en låda feta nötter och frön till lunch, middag och mellanmål. Kanske det finns nyanser i det där med att äta hälsosamt vs äta hälsosamt.


1537945672981.png

Fast är det så himla illa egentligen?
 
1537946212359.png


För att jämföra: Ostsmörgås och clementin till frukost; pasta med köttfärssås och sallad till lunch; en banan till mellanmål; couscous med rostade grönsaker till kvällsmat...

Rätt "vanlig, nyttig" mat tror jag?
 
För att jämföra: Ostsmörgås och clementin till frukost; pasta med köttfärssås och sallad till lunch; en banan till mellanmål; couscous med rostade grönsaker till kvällsmat...

Rätt "vanlig, nyttig" mat tror jag?


1537946421717.png

Med reservation för att jag inte har lagt ner hela min själ i att räkna ut hur stora portionerna är och så...
 
Visa bifogad fil 19797

För att jämföra: Ostsmörgås och clementin till frukost; pasta med köttfärssås och sallad till lunch; en banan till mellanmål; couscous med rostade grönsaker till kvällsmat...

Rätt "vanlig, nyttig" mat tror jag?
Jag skulle nog inte känna att det där skulle vara "nyttig" mat. Alls. Det dräller inte av onyttigheter, men heller inte av nyttigheter. Bukfylla typ.
 
Jag skulle nog inte känna att det där skulle vara "nyttig" mat. Alls. Det dräller inte av onyttigheter, men heller inte av nyttigheter. Bukfylla typ.

Nä, jag skulle inte heller vilja äta det, därför skrev jag "vanlig, nyttig" för jag tror att många ser det så. Tror inte du det? Liksom två frukter, sallad/grönsaker till de två varma måltierna varav en är vegetarisk, inget godis... Förstår du hur jag menar?

Jag skulle inte heller vilja äta ett kg clementiner om dagen för övrigt...
 
Lök räknas? Det hade jag inte en tanke på att det kunnde räknad till.

Inte jag heller! Har lök, vitlök och svamp i typ allt jag lagar, så det hjälper ju att få upp min mängd i alla fall.

Jag tror dock att mitt "problem" med att få till de där 500g om dagen är att jag bara äter två gånger per dag. Lunch och middag, inga mellanmål och ingen frukost. Oftast äter jag rester från veckans matlagning till lunch men någon gång ibland blir det så enkelt som två mackor och då är det knappast tal om några grönsaker. Igår blev det morotskaka och rostemacka med ost och rödbetssallad till lunch, grönsaker i båda :angel::D
 
Inte jag heller! Har lök, vitlök och svamp i typ allt jag lagar, så det hjälper ju att få upp min mängd i alla fall.

Jag tror dock att mitt "problem" med att få till de där 500g om dagen är att jag bara äter två gånger per dag. Lunch och middag, inga mellanmål och ingen frukost. Oftast äter jag rester från veckans matlagning till lunch men någon gång ibland blir det så enkelt som två mackor och då är det knappast tal om några grönsaker. Igår blev det morotskaka och rostemacka med ost och rödbetssallad till lunch, grönsaker i båda :angel::D
Äter oxå bara 2 mål nu när jag vart arbetslös. Funderar dock på att byta u mina lunchmackor mot kvarg å frysta bär. Kom på att bara brödet kostar mig 50 kr i veckan sen blir det pålägg på det med som kostar endel. Så tror inte det kan bli dyrare iaf.
 
Tycker och tycker, är majs en grönsak eller är det? :D

Visst kom det förresten revolutionerande nya rön om att popcorn var exceptionellt nyttigt för nåt år sedan? Säkert en obskyr liten studie som slogs upp stort för att det är så trevligt när snacks visar sig vara rena hälsokosten...

Vin är ju en frukt så... liksom ostron.
 
Nä, jag skulle inte heller vilja äta det, därför skrev jag "vanlig, nyttig" för jag tror att många ser det så. Tror inte du det? Liksom två frukter, sallad/grönsaker till de två varma måltierna varav en är vegetarisk, inget godis... Förstår du hur jag menar?

Jag skulle inte heller vilja äta ett kg clementiner om dagen för övrigt...
Absolut, vi är helt överens.
 
Jag kommer verkligen inte upp i 500 g grönsaker/frukt. Jag äter väl någon typ av frukt ca 1 gång om året om ens de och väldigt lite grönsaker dom få gånger jag orkar stå och greja med det till maten vilket kanske blir 1-2 gånger i månaden :o
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
13 898
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
28 893
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
692
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
862
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp