Äter du 500 gram frukt och grönt varje dag? (Utbruten från Hur mycket lägger ni på mat varje månad?)

Tycker och tycker, är majs en grönsak eller är det? :D

Visst kom det förresten revolutionerande nya rön om att popcorn var exceptionellt nyttigt för nåt år sedan? Säkert en obskyr liten studie som slogs upp stort för att det är så trevligt när snacks visar sig vara rena hälsokosten...
De upptäckte att det var fibrer i bara :D såvitt jag såg.
 
Som tumregel tycker jag att "frukt och grönt" är en tveksam rekommendation om sammansättningen är upp till mig. Ett halvkilo ananas eller kiwi om dagen ger sannolikt en annan hälsoeffekt än ett halvkilo broccoli och morot, är min tanke.
Om man tänker att myndigheterna antagligen jämför med chips, godis, kakor och läsk så tror jag faktiskt inte att det är så blodigt om någon äter kiwi eller morot. Det är ju fortfarande tex C-vitamin i.
 
Den formuleringen känns genast betydligt vettigare. Sen håller jag med om det du skriver om nytta för flertalet - men jag skulle själv tro att det ligger större generell folkhälsonytta i att minska sockerkonsumtionen på bred front än i att öka grönsakskonsumtionen.
Och de skriver ju om det med. De har ju flera sidor på sig att skriva en massa.

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/kolhydrater/socker

Minska på söta livsmedel som läsk, godis, glass, kakor och bullar, framför allt till vardags. Särskilt bör man se upp med läsk och andra söta drycker, eftersom det är lätt att dricka stora mängder utan att känna sig mätt.

Och det har ju ingen effekt det heller så det är typ lika samma.
 
Jo. Fast det var ju inte det jag argumenterade kring, utan om det som stod i tråden.
Oook, hm då får jag väl argumentera istället. Jag tror att man måste göra båda och att faktiskt mycket frukt och grönsaker kan leda till att man äter lite mindre socker.

Tydligen finns det lite matvaror som man kompenserar för när man äter, så om man äter tex nötter utan salt så tenderar man kompensera och äta mindre av annat under dagen. Frukt hör tydligen dit så även om man adderar den så äter många mindre av annat omedvetet. Till och med godis hade viss kompensation. Men läsk, saft och sådant ingen alls, den var bara rent tillagda kalorier.

Så vi måste nog dra ned på sockerdrickandet definitivt.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
13 735
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
28 664
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
682
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
854
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp