Återblick 2012 och mål 2013

Zahlo

Trådstartare
Jahopp nu är det snart nytt år igen!
Härligt tycker jag :)

Så hur blev 2012 och vad är målen för 2013?
 
Sv: Återblick 2012 och mål 2013

Jag blev ju återfallsryttare strax efter förra nyåret. Det blev en seg start med glesa privatlektioner och svårigheter att hitta en passande medryttarhäst. Nu är det fullt ös.

I maj hittade jag en trevlig häst som jag fortfarande rider en gång i veckan och sedan september rider jag också lektion en gång i veckan. Antalet dagar i veckan med ridning utökades när jag blev tillfrågad om jag ville rida en häst som står uppstallad hos min granne. Den rider jag 1-3 gånger i veckan allt efter behovet av avlastning och i mellandagarna har jag gått en hoppkurs så senaste tiden har det blivit galet mycket ridning (1,5 timme i snitt per dag under en period av 8 dagar).

Jag har egentligen inga uttalade mål för 2013 men jag ska fortsätta rida och lära mig mer :) Jag hoppas kunna delta i lite fler klubbtävlingar. I höstas blev det bara en liten clear round på ridskolan men så var det i princip den enda "tävlingen" som anordnades förutom cuperna.
 
Sv: Återblick 2012 och mål 2013

Återblick: Jag tränade för tränaren, som även dömer på hög nivå, ett par gånger och fick en del bra input och inspiration. Framför allt fick träningarna mig att på allvar ta tag i de bitar som fattats i grundträningen och fila ordentligt på övergångar, halter och ryggningar. Var i väg på ett par tävlingar, men det var lite för många komponenter som brast för att jag skulle vilja lägga mödan på att rätta till dem (förutom skit i sadeln även att hästen inte är någon tävlingsindivid samt att det inte går att komma ifrån att han vantrivs med alla bett utom sitt vanliga, icke tävlingsgodkända, och dessutom är han liten och avlång och saknar gångarter).

Efter att ha fimpat "tävlingskarriären" har vi varit hemma och lekt i stället, mycket AR-övningar men kanske inte riktigt på AR-vis. Det har varit mycket stärkande, så nu börjar det komma en hel del lyxgalopp. Det har även hjälpt upp passagen. Så jag kan nog tycka att vi för en gångs skull har levt upp till våra mål för året!


Mål:
- Etablera den riktigt, riktigt samlade galoppen.
- Etablera byten i varje
- Etablera passagen och övergångarna piaff-passage

Klarar vi allt det där kommer jag att ha en fantastisk liten häst att leka med hemma! :love:
 
Sv: Återblick 2012 och mål 2013

2012 blev händelserikt på både gott och ont. Först blev Wiktor blockhalt fram (sitter tydligen i bogen men vet. kunde inte göra något sa hon då vi kollade det i samband med hovröntgen), sen fick han förgiftningsfång en månad efter och därefter fick vi inte stå kvar i det stallet. Då flyttade jag till nuvarande stall där ponnyn blev en helt annan häst och fick sättas igång igen efter vilan :love: Fick även hem Bengan i somras, en underbar liten krabat. Sen rasade Wiktor i vikt under sommarbetet och ännu mer under hösten. Har fått tag i toppen hö av bonden hemma som Wiktor behöver för att hålla vikten. Bengan är en god bit på väg under inkörning och inridning och är underbar i alla olika situationer och scenarion. Wiktor är igångsatt och avslutar året med hälta höger bak. Fick även lära mig att det finns en hel del falska hästmänniskor i förra stallet och att det gäller att stå på sig när man är ponnyägare som 22åring.

Nästa år hoppas jag att ponnyerna är friska (börjar ju bra med halt ponny..), att Wiktor slutar gå ner i vikt hela tiden och att Bengan ska kunna stanna hos oss. Sen har jag lite mål inom dressyren med de olika skolorna och att kunna åka på lite tävlingar med båda ponnyerna samt ställa ut Bengan.
 
Senast ändrad:
Sv: Återblick 2012 och mål 2013

Såhär skrev jag om målen för 2012:

Mitt stora mål inför 2012 är att få två haltfria hästar som jag kan börja om att träna från scratch. Jag har många nya idéer och det positiva med att året vart som det varit är att jag har fått ordning på mina tankar, jag är lite mer klar med vad jag vill och jag längtar efter att få börja om från början och detta är ju det perfekta tillfället, eller hur =)


Ja det hände ju både bra och dåliga saker 2012. Pink var ju skadad sen 2011, först korsförlamning som var helt otroligt tråkigt, han är inte densamma sen dess och kort efter det skadade han sig när jag var ute och skrittade. Ja i februari fick vi operera och jag trodde ärligt inte det skulle bli nån mer Pink men i juni blev han friskförklarad med rehab schema och Teddybjörnen som också var en sjukling blev bra på våren nångång och sen slog han sig på benet på en träning och fick ett överben så där gick det mera tid till vila.
Efter allt elände har inte motivationen vart på topp direkt och helt plötsligt från en dag till en annan så stog jag med en tredje häst vilket var lite chockartat.. men kul också såklart!

Så nu står jag här med alla 3 hästar jag vill ha och är jättepeppad! Förra året blev ju helt klart ett segis år och jag kom ingen vart dit jag ville komma.
För år 2013 har jag som mål att träna mina hästar mera. Pink ska få fortsätta mot att bli smidig och stark igen. Teddy ska få lära sig skolorna och Nooni ska jag lära känna bättre, få ordning på galoppen och samlingen.

Nu får vi hoppas att jag faktiskt håller det detta året :)
 
Sv: Återblick 2012 och mål 2013

Jahopp nu är det snart nytt år igen!
Härligt tycker jag :)

Så hur blev 2012 och vad är målen för 2013?

2012 får nog sammanfattas till ett pausår, typ. Har väl hållit igång sådär lite lagom. Åkt på några clinics med stoet och sen ridit hemma lite lagom när tid och ork funnits. 2013 är målet att få ut valacken på lite mer nischade träningar och få börja tävla. Stoet tänker jag visa och betäcka...men det har jag tänkt ett par år nu utan att det blivit av :o .
 
Sv: Återblick 2012 och mål 2013

Hade ju ganska luddiga mål, ändå tycker jag att jag har uppnått att själv mogna i det vi gör så att säga, hitta bättre känsla för egen kroppskontroll, rakriktning, signalgivningen. Sen kan det såklart alltid bli bättre, men upplever att det hänt mycket på den fronten under 2012! :)
"Tränar" fortfarande inte tramp utan får till enstaka steg någon gång ibland av misstag, vilket kanske säger att hästen egentligen är stark nog men jag måste lära mig hitta känslan och kunna kommunicera tilll hästen vad jag vill, hitta knapparna.
Galoppen har gått framåt, har hittat "galoppknappen" mycket bättre skulle man kunna säga. Nu var målet också att vi skulle bli jämnare mellan varven, vänster vs. höger, och det kan jag nog inte påstå. Högstanivån kvalitetsmässigt är ungefär lika hög. Frekvensmässigt är vänster mycket svårare fortfarande, förmodligen mer koordination/balans det ska till.


De senare två (galoppen och begynnande tramp-arbete) får stå kvar till 2013. Hänger ihop med att jag vill kunna be om snäppet till i bäckenvinkling/samlingsgrad som högstanivå.
Överlag att jag hittar bättre kommunikation med hästen, blir tydligare och mer konsekvent, utveckla min egen del i ridningen. Det mesta sitter i skallen. Både i att jag kommer åt hästens, och framförallt min egen.

Sen har jag lite icke-AR-relaterade ridmål också. Bland annat att försöka hålla motivationen vid liv genom att bli mer kreativ, hitta på saker att göra. Nytt att prova på, roligt att göra med stallkompisar, kanske t o m något evenemang. Brukar ju klaga på att det händer så lite sånt som JAG tycker är kul i stallet, när man faktiskt hade kunnat hitta på saker själv! ;)
 
Sv: Återblick 2012 och mål 2013

Jag är ny på buke och nygammal inom "hästeriet". 2012 blev året som jag började hålla på med hästar igen, och det efter ett uppehåll ända sedan 1998! :eek: Alldeles för länge! Trots uppehållet har intresset aldrig dalat.

När jag slutade (pga en knäskada) hade jag egen häst och höll på med western. Sedan dess har jag fastnat för klassisk dressyr och AR. Lånar nu häst av en väns syster och vi har börjat träna lite groundwork. På det området är både jag och hästen nybörjare, men vi har bra hjälp av en instruktör då och då.

Målet för 2013 är att bit för bit utvecklas inom, och förfina, det vi nyss har påbörjat. För egen del vill jag bli mer säker i det jag gör och för hästens del hoppas jag att hon ska bli smidigare, starkare och lite mer avspänd och lyhörd. Hon är en snäll och trevlig häst men har en del inre stress i sig. Hoppas även kunna variera arbetet med lite trickträning framöver.

Även om jag har någon sorts samlad bild i huvudet av vad jag på sikt vill kunna så har jag inga storslagna mål för året, utan tar det bit för bit i den takt det går. Just nu är jag mest glad över att vara tillbaka i "branschen" igen! :love:
 
Sv: Återblick 2012 och mål 2013

2012 blev riktigt bra! Flyttade flera gånger pga dåliga stall osv men hittade tillslut ett perfekt ett, vi trivs superbra både jag och hästen! Hästen höll sig frisk hela året o vi har hållt igång hela året i princip. Sommaren var oslagbar!

2013 är målen att fortsätta vara frisk o smidigt i kroppen, hålla igång större delen av året o komma ut på lite tävlingar o träna mer regelbundet. Men framförallt; ha kul!!
 
Sv: Återblick 2012 och mål 2013

Inför 2012 har jag 1 mål: Galoppombyten och galopparbete. Det KAN ju inte vara omöjligt.
Jag kommer fortsätta med markarbetet för hand, vi får se vart det hamnar, det är ju som jag har nämnt här tidigare bara en spännande "lek" för oss. Vi får se vart det hamnar.
Sen önskar jag mig verkligen ett skadefritt år. Det är faktiskt det absolut viktigaste.
Får jag någon möjlighet att göra ett markarbetesprov för BB så tar vi nog den chansen. Annars blir det inget för BB i år då jag har fått möjligheten att åka till min ena tränare som veckoelev, trots att denne inte tar emot några nya veckoelever. Så himla kul, så det kan jag inte missa. Jag har en liten idé om att jobba med galopparbetet i år med förhoppning om att vi har kommit längre till nästa år och att det då skulle kunna vara dags för ett riddarprov. Men vi får se...
Ja, det är väl mina idéer om året.. Vi får väl se hur det blir!


Ja, ni.. detta var min målbild för 2012. Det gick väl sådär skulle jag säga.. Skadefritt blev det inte, i somras åkte jag in på hältutredning med lille Skip efter att jag kände i magen att han inte riktigt var hundra, och det stämde ju väl. Knäledsinflammation och två behandlingar för detta blev det och i och med det också några månader vila där han tappade så mycket massa.. I december var han på gång igen och vi åkte hit ner till Danmark för att vara praktikanter för BB under två månaders tid..

Men iaf tillbaka till målen för 2012: jag måste ju ändå säga galoppmålet inte är uppnått, men vi hade kommit en bra bit påväg innan hältan kom. Skip har börjat förstå att han kan byta galopp, och även om det inte blev rena byten varje gång så skedde lite titt som tätt. Jag har även på ynnesten att få känna på hur han känns när han går väl samlad i galopp, så nu är det bara att återigen jobba upp styrkan så tror jag att vi alldeles snart kommer få kvaliteten och övningarna i galopp också. I veckan när jag satt och kollade på Bent när han red så insåg jag att mitt mål med Skip inte alls är levaden, utan ett riktigt fint galopparbete, à la Hugin, visserligen lär levaden komma på köpet, men det är inte den jag längtar efter.
Markarbetet är väl det enda målet vi kan säga att vi har uppnått något ordentligt med: i veckan avlade vi både longerprovet och markarbetsprovet för BB med godkänt resultat.

Mål för 2013:
GALOPPARBETE, ja, jag upprepar mig, men det känns som om det börjar bli dags med att få det på plats nu.. Sen är ju största målet att hålla oss skadefria, jag hoppas verkligen att vi kan få ha ett år i ro utan skador och vila nu.
Sen är ju det naturligtvis även ett mål att bevara och utveckla den kunskapen som vi har samlat på oss här i Danmark under två månader. Vi har även en del träningar inbokade, och en träningsvecka till här hos BB.

utöver det har jag precis tackat ja till att medverka i en häst och musikföreställning i sommar, kommer säkerligen bli en spännande och lärorik upplevelse i sig!
 
Sv: Återblick 2012 och mål 2013

2012 blev ett bra år. Vi tränade på det jag hade tänkt mig, men det blev inte lika intensivt tränande som var planen. Vintern förra året var den sämsta sedan vi flyttade hit (för 12 år sen). Det var fruset, men knappt någon snö alls, så det var en lång period med bara frusen mark. Blir inte mycket till träning då. Våren blev desto bättre. Då kom vi igång och tränade på bra, med fokus på galoppen. Sen blev det bete och så gjorde vissa omständigheter att jag valde att betäcka Sawanna så hösten har blivit mycket lugn. Sawanna som inte är så värst energisk i vanliga fall blev så otroligt energifattig så jag riktade in mig på att hålla igång henne så mycket som hon hade energi till. (ridning extra light) Hon är fortfarande slöare än vanligt och i år är min plan att rida så länge det går och försöka behålla så mycket som möjligt så länge som möjligt. Hon är redan tjockare så jag misstänker att hon blir stor. Så 2013 blir ett mellanår med föl om allt går enligt planerna. Inte dumt det heller.:)
 
Sv: Återblick 2012 och mål 2013

Mitt mål 2012 var att komma upp på hästryggen igen för första gången, sen jag tror jag satt på min vita 10 minuter 22 februari 2011 :

185725_10150102284837620_3298006_n.jpg


innan jag opererade höft nummer 2 i april 2011 och återfann min häst som vrak, när jag återkom till stallet..

Jag försökte många gånger hösten, vintern och våren 2011/2012 stod på marken och skakade, hade ena foten i stigbygeln och skakade, stod på pallen o skadade... hängde över sadeln och skakade... Men så i augusti, september 2012... var jag uppe två gånger.

390429_10151082676697620_1035732608_n.jpg


Sedan fick jag bakslag igen... i och med nytt stall, veterinärkoll nr 2 inför installning på hösten, för att kolla att det var OK att rida en gammal häst som "bara ska gå i hagen och uj, vad dålig hästhållning IH har och bla bla bla"

Nu när min 28, snart 29-åriga vita stått på stall med en snygg, ungdomlig fullbldosvalack har hon ätit som en häst, legat och sovit i mjukt spånad box, rejsat ut i hagen om dagarna, med höga hopp och in om kvällarna med en livsgnista utan like.

https://www.youtube.com/watch?v=F2YxeTARS54

Så nu börjar även MIN gnista komma igen och åter igen är ett av årets delmål 2013 att våga, orka, klara av att kravla mig upp på min vackra vita igen. Ena ridpasset i höstas, "plågade" jag min vackra vita med portugisisk stång, med "bananslack" på tygeln, tumpekning och mjuk viktförändring i sadeln.

315031_10151043161232620_793761895_n.jpg


Betesvärdarna bara stirrade på min vackra vita som "svävade runt" med toppade öron och "ska vi göra så här nu, är det här du vill... visst var det galopp du ville?" Men mitt mål både förra året och i år, är att kunna "skrittjobba" lite och kanske lägga in några andra övergånger om och så länge vi mår bra. För oss är det vägen till målet och de små, små delmålen som är det väsentliga, inte slutmålet i sig.
 
Sv: Återblick 2012 och mål 2013

Fick hem hästen i slutet på Juni. Då oinriden travare som gått på travet i 8 år. Han var skrittat på och travad på några steg.
Målen för 2012 var att få honom att acceptera mig på ryggen, gå med huvudet i en lågform i skritt och trav, förstå att galopp är kul, att man kan lyfta på fötterna och inte snubbla på minsta lilla sten och att klara av att gå utan dövhuva.
MÅLEN AVKLARADE
Målen för 2013 är att få honom att arbeta i en korrekt form i skritt och trav. Lära sig galoppskänkel samt bygga upp mera muskler så han klarar av att galoppera långsamt. Försöka att hitta rätta formen i galoppen. Börja hoppträna. Rida många långritter och börja tornedspelsträna. Ska även försöka att rida långritt med övernattning :D

Så här långt har vi kommit nu med formen. Vill dock att han ska komma fram med nosen mera. Vi har långt kvar men är på god väg :D
20131191640264120_sbig.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Hund Årets sista dag är här och nog borde vi ha formulerat våra mål och planer inför nästa år -2024! Här är tråden -in med allt, stort som...
2
Svar
37
· Visningar
2 180
Senast: Tonto
·
  • Omröstning
Dressyr Hur ser du på ditt hästeri vad gäller mål? Jag hade en rolig diskussion med en kompis igår om det här med att se saker ”över tid” :D så...
2
Svar
27
· Visningar
3 629
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Jag har alltid kunnat sova lite mindre 6-7 h och funkat hyfsat med det. Nu har jag haft en sjukdom och behandling som lett till en annan...
Svar
16
· Visningar
671
Samhälle Dax igen för nytt besvärligt läge. Är ni beredda på monsterstormen Ciaran som snart drar in?
2
Svar
36
· Visningar
1 408
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp