Återgång till mat efter diarré?

Jensa75

Trådstartare
Min hund hade diarré i förrgår (måndag). Kom plötsligt och hon bajsade två ggr under dagen som var riktig diarré. Förmodligen ätit något som inte var bra när vi varit ute, tror jag. Hon fick Fortiflora (en påse) i måndags. Igår (tisdag) gick hon små portioner skonkost med Fortiflora under dagen och bajsade ingenting förrän sent på kvällen på hon lämnade normal avföring men i liten mängd (hade väl också fått mindre mat än normalt, så kanske inte så konstigt). Idag (onsdag) på morgonen har hon fått en lite större portion skonkost med Fortiflora och än så länge verkar allt lugnt.

1. Hur länge fortsätta med Fortiflora?
2. När börja blanda tillbaka hennes vanliga foder i skonkosten? Hon äter normalt fem Mushbollar färskfoder om dagen (2,5 per måltid). Ska jag börja med tex en boll blandat i skonkosten per måltid?

Hon är för övrigt pigg och verkar må bra.
 
När mina hundar blivit dåliga i magen av att äta något konstigt ute så har jag fortsatt med vanliga maten hela tiden, dvs ingen skonkost eller så. De har då blivit bra i magen så fort det dåliga passerat och bajsats ut. Med tidigare hundar, när jag höll på med skonkost osv så tog det fruktansvärt lång tid att få magen bra efter att de ätit konstigheter ute.
 
När mina hundar blivit dåliga i magen av att äta något konstigt ute så har jag fortsatt med vanliga maten hela tiden, dvs ingen skonkost eller så. De har då blivit bra i magen så fort det dåliga passerat och bajsats ut. Med tidigare hundar, när jag höll på med skonkost osv så tog det fruktansvärt lång tid att få magen bra efter att de ätit konstigheter ute.
Ok, jag förstår. Kanske har krånglat till det i onödan… 😩 Men följde råden jag fick från videoveterinären. Så ditt tips är att helt enkelt bara återgå till vanlig mat direkt nu, eller?
 
Om någon av mina hundar blir dålig i magen så börjar jag med att fasta hunden en halv till en hel dag. Sedan ger jag kokt kyckling (jag kokar kycklingklubbor i osaltat vatten tills att köttet börjar lossna. Jag låter sedan klubborna svalna i buljongen och tar sedan loss köttet från benen – brosk, senor, fett etc är supernyttigt och går med i köttet). Jag serverar sedan lite av köttet tillsammans med buljong och Fortiflora. Jag gör lika vid nästa måltid och om magen verkar ha hämtat sig så lägger jag med lite av hundens vanliga mat i nästa mål och om allt går bra så äter hunden sedan sin vanliga mat. Jag fortsätter med Fortiflora i ytterligare några dagar, eftersom magen behöver få komma i balans ordentligt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
646
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
947
Senast: Celinehenn
·
Hundhälsa Vår hund har sedan i torsdags haft diarré. Trots skonkost och Fortiflora och tre dagars Addapectin enligt ordination från jourvererinär...
Svar
4
· Visningar
1 572
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 143
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp