Återhämtning efter nedsövning

tjenixen

Trådstartare
Jag verkar ha ett tema i mina trådrubriker..;)

För en vecka sedan blev jag nedsövd för att genomgå en snabb (ca 15 min) okomplicerad operation. Pga omständigheter de inte sett tidigare märkte de efter nedsövning att de inte kunde genomföra operationen den här gången. Ett ingrepp gjordes fortfarande, ett mildare, men inte det som planerats.
Jag vaknade ca två timmar efter nedsövning med slang i näsan och dropp, minns att jag blev förvånad att klockan var så mycket när ingreppet i sig bara skulle ta en dryg kvart. Jag var väldigt kall och de var tvungna att stoppa in en värmefläkt under täcket men återhämtade mig bra.
Jag har varit sövd en gång tidigare för ett annat kort ingrepp och var då sövd i 20min, vaknade - inget dropp, ingen slang - och gick hem. Snurrig men nästa dag var jag tillbaka som vanligt. Detta var inte i Sverige.

Den här gången har jag känt mig jättekonstig och kommer liksom inte ur det. Jag är supertrött, det ringer i öronen, jag känner mig alldeles fluffig i huvudet. Dåligt minne. Fortfarande, en vecka efter. Någon som har tankar om detta eller varit med om samma? Eller är det bara jag som är konstig för tillfället (refererar till 'livet efter döden'-tråden..O_o)
 
Senast ändrad:
Sv: Återhämtning efter nedsövning

Jag vaknade också med slang och dropp när jag var sövd vid visdomsoperation. Jag var som du, väldigt trött, seg och allmänt dålig ,men bara i ca 3 dagar efter. Jag blev riktigt riktigt illamående och kunde knappt gå för att världen snurrade, det första dygnet. Uppvaket ville bara bli av med mig så jag fick hålla mig i väggen när jag efter 3 timmar skulle åka hem. Vet inte hur många gånger jag höll på att svimma den korta sträckan.
 
Sv: Återhämtning efter nedsövning

Jag var supertrött enda gången jag sövts utan att behöva gå på smärtstillande efteråt. De andra gångerna, trots 2 timmars operationer har jag tyckt att jag mått ganska bra- men åandra sidan har jag då varit sjukskriven med morfin och dåsig i minst 2 veckor. Sista gången plockades bara en skruv ut ur knät och jag hade inte speciellt ont utan jobbade dagen efter. Men seg på ett sätt jag aldrig varit med om efter sövning innan.

jag har alla 5 gånger jag blivit sövd mått bra snabbt och kunnat gå hem samma dag. Men sista gången var jag som sagt lite seg i 1-2 veckor. Dropp har jag allltid haft redan innan och slang är mest för att säkerställa att man syresätter sig.
 
Senast ändrad:
Sv: Återhämtning efter nedsövning

Dropp får man eftersom man i studier har kommit fram till att människor mår bättre om de får det och att man ser till att fastan blir så kort så möjligt. Slang i näsan får man för att syresätta sig ordentligt, också för att man ska må så bra som möjligt.
Varför du frös så är ju omöjligt att säga men ibland när man sover så fryser man och är kroppen väldigt stressad så kan man frysa av det.
Jag har aldrig varit seg efter operationer/sövningar men däremot är det helt normalt att sova några timmar efter man varit sövd. Man fortsätter alltså ibland att sova fast man inte är sövd längre. Hur länge man sover är olika från person till person och hur trött man är den dagen helt enkelt.
Att man är seg efteråt har mindre med själva sövningen att göra och mer med att man har spänt sig och kanske varit orolig och att det blir antiklimax när det väl är över och man slappnar av igen. Medicinerna som man fått vid sövningen är ur kroppen på några timmar och ger alltså inte dåsighet i flera dagar efteråt.
 
Sv: Återhämtning efter nedsövning

Jag har bara blivit nedsövd en gång pga en mindre operation och då hade jag ont i halsen en vecka eller så efteråt. Vet inte om det är normalt eller om det var svårt att få ner slangarna i halsen på mig. Var helt pigg och klar i skallen någon timme efter jag vaknat och efter ytterligare någon timme så hade jag ledsnat och ville skriva ut mig så jag kunde cykla hem. Men antar att det inte är normalt att bli såpass lite påverkad.
 
Sv: Återhämtning efter nedsövning

Skulle tro att det är något annat fel på dig och att det ej är relaterat till narkosen. Eller så måste du ha fått en reaktion på någon av de mediciner du fick. Kanske du fått en infektion? Har du ringt sjukhuset som op dig?? Det tycker jag du skall göra direkt, det där är inte alls normalt.

Jag har varit sövd många ggr och med täta intervaller.... Senast i går. När det varit längre narkoser på 1 timme och mer så har det tagit en knapp timma innan jag kunde köras från postop till avdelningen. Fast det har också berott på att jag fått mkt ketogan (smärtstillande) och varje gång de ger mig det somnar jag om. Helt hopplöst att hålla sig vaken.

Efter korta narkoser har jag vaknat till liv snabbt, nästan direkt när jag trillats in på postop. Trots att mitt almäntillstånd är väldigt dåligt... Är alltid väldigt medtagen samma dag men "normal" (dvs sjuk och svag men inte värre än innan narkosen) dagen efter. En frisk person bör vara i full fart igen någon dag efter narkosen!

Att ha dropp och slang i näsan är helt normalt, det har man alltid. Ofta har man också två infarter för säkerhets skuld.
 
Sv: Återhämtning efter nedsövning

Vet genom jobbet att djur får nedsatt cirkulation och tappar värme när de får lugnande eller sövs, så rent rimligt är det nog så med människor också.
 
Sv: Återhämtning efter nedsövning

Det är det, och man får alltid massa varma täcken och värmedynor på sig så man inte skall frysa. :)

TS du fick kanske andra läkemedel första gången än du fick nu? Vet inte hur de söver utomlands. Propofol verkar vara standard här (på sjukhusen i VG regionen iaf).

Hur som helst så tycker jag att du skall ringa till sjukhuset och berätta om dina besvär, det är som sagt inte normalt.
 
Sv: Återhämtning efter nedsövning

till alla:

jag mår bättre nu :) hoppas det håller i sig! tillbringade söndagen med en kompis på långpromenad, kopiösa mängder mat (kalorier), sov som en stock och kände mig utvilad på morgonen.

Jag tror att min kropp helt enkelt tog lite stryk av nedsövningen. Inte så att jag tror att drogerna satt kvar i kroppen länge, men jag tror att jag blev så kall och "energilös", dålig cirkulation, att kroppen hade svårt att komma igång ordentligt efter. min mage, t ex har inte betett sig speciellt väl heller. Jag har haft liknande faser tidigare men har lärt mig komma ur dem med viss mat och viss motion, men denna gång funkade det alltså inte. Det kändes som en infektion fast utan infektion om det ens låter rimligt. svag, orkeslös.

tror det kopiösa intaget kalorier gav kroppen en skjuts och energikick den behövde. tror jag är generellt för dålig på att få i mig tillräckligt med kalorier - trots att jag äter jämt. så mina reserver kanske inte var där de borde ha varit.

förhoppningsvis är jag tillbaka till det normala strax O_o
 
Senast ändrad:
Sv: Återhämtning efter nedsövning

Det är det, och man får alltid massa varma täcken och värmedynor på sig så man inte skall frysa. :)

TS du fick kanske andra läkemedel första gången än du fick nu? Vet inte hur de söver utomlands. Propofol verkar vara standard här (på sjukhusen i VG regionen iaf).

Hur som helst så tycker jag att du skall ringa till sjukhuset och berätta om dina besvär, det är som sagt inte normalt.

jag tror de sövde mig så åt helskotta mycket djupare/längre/tyngre än de gjorde utomlands. men vet inte vilket läkemedel jag fick.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 596
Hästvård Genomgår just nu det värsta dygnet i mitt liv. Tankarna snurrar och det finns liksom inga ord. Jag vet varken ut eller in. Bara att...
2
Svar
31
· Visningar
5 095
Hundhälsa (Långt)Och jag har riktigt svårt att se på de få bilder som finns från den våren/sommaren, så himla svårt att tänka mig att min...
Svar
9
· Visningar
3 010
Senast: Disen
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 698

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp