Återintroducering av hundar

Midlingur

Trådstartare
Har tyvärr fått dela på mina två tikar, 1 respektive 2 år. De har alltid varit bästa vänner, men den yngsta blev ett monster vid sitt första löp och tillhörande skendräktighet och de rök ihop. Det är tydligt att det är den yngre om utmanar den äldre. Den yngre bor nu tillfälligt hos mina föräldrar och den äldre hos oss, pga att vi ska ha hundvakt i sommar då vi ska arbeta heltid båda två och vi ville inte lämna över två bråkande hundar till vår stackars hundvakt. Den äldre ska paras så fort hon kommer i löp, vilket borde vara snart. Vi tänkte kastrera den yngre tiken så fort det gått tre månader efter hennes löp (augusti). Ska tillägga att den yngre tiken är osäker och hormonell, absolut inte aggressiv på något sätt (supermesig vid hundmöten och människomöten), så vår förhoppning är att hon blir lite mer jämn i humöret och kanske får lite mer självförtroende pga testosteronet. Nu funderar vi lite på hur vi ska återintroducera hundarna för varandra.

Den lilla tiken lär ju lukta helt nytt? Bör de bo ihop lite innan kastreringen/strax efter kastreringen så den äldre gradvis kan vänja sig vid doftförändringen, eller ska man satsa på en helt ny återintroducering? Vår äldre tik har inget problem med andra hundar. Sedan har vi ju det med parningen av den äldre tiken; när i dräktigheten är det lättast att introducera en "ny" hund? Bör man avvakta med återintroducering tills allt är över, det vill säga när den äldre tiken kommer hem från uppfödaren när valpningen och avvänjningen är över?

Hur hade ni gjort? :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har två hundar. 1 år och 1,5 år båda tikar. Den yngre är finnspets och den äldre blandras( labrador, golden, pudel och jackrussel)...
Svar
15
· Visningar
712
Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
616
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Min tik på ett och ett halvt år har precis haft sitt andra löp och är nu även skendräktig för andra gången. Vi hade från början inte...
Svar
17
· Visningar
2 384
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 611
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp