Återköp av sned sadel?

olivialarsson

Trådstartare
Jag köpte för ett år sedan en sprillans ny sadel av en lokal ridsportbutik. Jag har tyckt att det känts lite snett att rida i den, men avfärdat det som min egen snedhet. Varit hos kiropraktor flertalet gånger, men det har inte blivit bättre. Tyckte även att stoppningen blivit sned i sadeln, så jag skickade iväg den för omstoppning. När sadelmakaren öppnar upp sadeln upptäcker hon att bommen är mer än 1 cm skev, största sannolikhet tillverkarfel.
Ridsportbutiken har under detta år hunnit lägga ner, så jag tar kontakt direkt med tillverkaren. Sadeln skickas dit, reklamationen godkänns och jag blir lovad en ny sadel. So far so good. Jag lyckas även få tag på ägarna till ridsportbutiken där jag köpte sadeln. Sadeltillverkaren skickar mig en lånesadel så länge, in samma utförande som min gamla, i en annan färg då min färg tydligen var beställningsvara även för leverantören.

Lånesadeln kommer, och har inte alls samma passform som min gamla, och det är inte pga av den skeva bommen. Hästen har ej ändrat sig i kroppen.

Reklamationen godkändes i början på augusti, och nya sadeln skulle komma i mitten på september. Jag har varit på dem säker 4 gånger, men det blir bara försening på försening. Jag har ny tagit kontakt med dem som sålde den sneda sadeln till mig, och sagt att jag vill göra ett återköp. Jag lämnar den nya sadeln, som är precis likadan som den som såldes till mig, och jag vill ha mina pengar tillbaka.
Tilläggas ska att det var endast ridsportbutiken som lades ned, de kommer att fortsätta med att sälja sadlar, ha sadelprovning etc.

Jag har ej fått svar från dem angående återköpet.
Vad har jag för rättigheter? Om jag nu har några rättigheter alls?
 
Är företaget, som drev ridsportsbutiken som du köpte sadeln av, fortfarande igång eller har ägarna lagt ner det och startat upp ett annat?
 
Är företaget, som drev ridsportsbutiken som du köpte sadeln av, fortfarande igång eller har ägarna lagt ner det och startat upp ett annat?

Jag tror att det fortfarande är igång. De la bara ner den fysiska butiken men ska fortsätta med sadeldelen. Kan dock ej svara på om det är det gamla eller nya företaget. Men min chansning är att det är det gamla. Gör det någon skillnad?
 
men varför dra in ridsport affären när du redan har lämnat sadeln till tillverkaren och fått en låne sadel? det blir ju helt fel om du gör återköp med en annan sadel än den du köpt.

det är ju inte din sadel som du har nu, det är en lånad sadel som du har gått av tillverkaren i väntan på din nya.

och skulle du lämna låne sadeln till affären så är det 1; inte sadeln de sålde dig och som du har kvitto på, 2; en sadel som inte har ngt fel på sig, och 3; inte din sadel :/.
 
men varför dra in ridsport affären när du redan har lämnat sadeln till tillverkaren och fått en låne sadel? det blir ju helt fel om du gör återköp med en annan sadel än den du köpt.

det är ju inte din sadel som du har nu, det är en lånad sadel som du har gått av tillverkaren i väntan på din nya.

och skulle du lämna låne sadeln till affären så är det 1; inte sadeln de sålde dig och som du har kvitto på, 2; en sadel som inte har ngt fel på sig, och 3; inte din sadel :/.

Det är inte lånesadeln som ska till butiken! Lånesadeln kommer skickas tillbaka till tillverkaren. Det är den helt nya "riktiga" sadeln som jag isåfall lämnar tillbaka till butiken. Alltså en exakt likadan som såldes till mig, fast med hel bom...
 
Jag tror att det fortfarande är igång. De la bara ner den fysiska butiken men ska fortsätta med sadeldelen. Kan dock ej svara på om det är det gamla eller nya företaget. Men min chansning är att det är det gamla. Gör det någon skillnad?

Ja, jag tror att det kan göra skillnad. Jag tror att det kan bli svårt att få till ett återköp om det företag som du handlat av inte längre finns. (Men, ska tilläggas att det här är vad jag tror - jag har inte läst på en massa nu. Det är dock ganska vanligt bland de som bedriver oseriösa företag och blåser sina kunder, att sätta företaget i konkurs och sedan starta ett nytt, vilket är min bakgrund för funderingen.)

Jag tror faktiskt att det kan bli svårt att få till ett återköp i dagsläget. Öppet köp (rätt att lämna tillbaka varan inom en viss tid) är frivilligt för företag/butiker att ha och det brukar stå på kvittot om det tillämpas. Det du gör nu är en reklamation (du vill lämna tillbaka en vara pga produktionsfel), och då har säljaren rätt att försöka rätta till felet. Reklamationen även är godkänd av tillverkaren, som såvitt jag förstår tagit på sig att ordna felet. Om jag inte minns fel, kan du ha rätt till återköp om felet inte kan avhjälpas inom skälig tid (du ska inte behöva vänta i säg ett halvår på sin sadel), men frågan är om 4 veckors försening är tillräckligt lång. Har du fått något besked om varför leveransen är försenad?
Något annat som kan vara ett krux i kråksången är att bevisbördan vid en reklamation efter så pass långt tid ligger hos dig. Du ska bevisa att felet fanns från början, och inte har uppkommit pga något som du har gjort. Det är relativt lätt gjort om du låtit stoppa om sadeln tidigare (det borde ha gjorts efter att sadeln ridits i i några månader, då den var ny?), eftersom en så pass stor skevhet i bommen borde ha upptäckts då (men å andra sidan - om felet upptäckts tidigare så skulle du också ha reklamerat tidigare). Men annars kan det bli klurigt. Beroende på hur du behandlat sadeln vid förvaring, ridning, uppsittning etc så kan skevheten ha uppkommit hos dig, eller så kan den ha varit betydligt mindre (om än befintlig) från början och sedan förvärrats pga din behandling, eller så har den funnits från början helt enkelt. Nu är min gissning att det här går på tillverkarens bomgaranti och därför åtgärdar de problemet (byter bom i sadeln eller ger dig en ny - det är upp till dem).
 
Senast ändrad:
Ja, jag tror att det kan göra skillnad. Jag tror att det kan bli svårt att få till ett återköp om det företag som du handlat av inte längre finns. (Men, ska tilläggas att det här är vad jag tror - jag har inte läst på en massa nu. Det är dock ganska vanligt bland de som bedriver oseriösa företag och blåser sina kunder, att sätta företaget i konkurs och sedan starta ett nytt, vilket är min bakgrund för funderingen.)

Jag tror faktiskt att det kan bli svårt att få till ett återköp i dagsläget. Öppet köp (rätt att lämna tillbaka varan inom en viss tid) är frivilligt för företag/butiker att ha och det brukar stå på kvittot om det tillämpas. Det du gör nu är en reklamation (du vill lämna tillbaka en vara pga produktionsfel), och då har säljaren rätt att försöka rätta till felet. Reklamationen även är godkänd av tillverkaren, som såvitt jag förstår tagit på sig att ordna felet. Om jag inte minns fel, kan du ha rätt till återköp om felet inte kan avhjälpas inom skälig tid (du ska inte behöva vänta i säg ett halvår på sin sadel), men frågan är om 4 veckors försening är tillräckligt lång. Har du fått något besked om varför leveransen är försenad?
Något annat som kan vara ett krux i kråksången är att bevisbördan vid en reklamation efter så pass långt tid ligger hos dig. Du ska bevisa att felet fanns från början, och inte har uppkommit pga något som du har gjort. Det är relativt lätt gjort om du låtit stoppa om sadeln tidigare (det borde ha gjorts efter att sadeln ridits i i några månader, då den var ny?), eftersom en så pass stor skevhet i bommen borde ha upptäckts då (men å andra sidan - om felet upptäckts tidigare så skulle du också ha reklamerat tidigare). Men annars kan det bli klurigt. Beroende på hur du behandlat sadeln vid förvaring, ridning, uppsittning etc så kan skevheten ha uppkommit hos dig, eller så kan den ha varit betydligt mindre (om än befintlig) från början och sedan förvärrats pga din behandling, eller så har den funnits från början helt enkelt. Nu är min gissning att det här går på tillverkarens bomgaranti och därför åtgärdar de problemet (byter bom i sadeln eller ger dig en ny - det är upp till dem).

Attans Nej, har ännu inte fått något svar på varför leveransen ät försenad. Skevheten är godkänt som tillverkarfel. Sadeln är pedantiskt skött, aldrig varit i marken, alltid använt väldigt hög pall när jag hoppat upp. Bommen var roterad från uppsittningshållet, så har jag vridit den har jag vridit den mer rak så att säga.

Jag lät sadelmakare kolla på den nu efter rekommenderat antal ridtimmar i sadeln, och det var då detta upptäcktes. Jag har haft löpande kontakt med dem som sålde mig sadeln, dock lyckades jag ej få tag på dem direkt, utan fick med hjälp av vänner luska fram deras privata mobilnummer då det till butiken var frånkopplat. De har varit lite avvaktande och velat få det till mitt fel, men både sadelmakare och tillverkare säger att det är tillverkarfel. Har haft kontakt med dem under dagen, men efter att jag ställde frågan om återköp blev det helt tyst
 
Ja, jag har förstått att tillverkaren godkänt reklamationen vilket förenklar situationen (eftersom de utan att bråka fixar problemet med sadeln), men det är tyvärr inte synonymt med att du har rätt att få tillbaka dina pengar istället för att få en ny sadel (eller en ny bom i din befintliga sadel). Tillverkaren (och även återförsäljaren) har rätt att åtgärda felet om det är möjligt.
 
Ja, jag har förstått att tillverkaren godkänt reklamationen vilket förenklar situationen (eftersom de utan att bråka fixar problemet med sadeln), men det är tyvärr inte synonymt med att du har rätt att få tillbaka dina pengar istället för att få en ny sadel (eller en ny bom i din befintliga sadel). Tillverkaren (och även återförsäljaren) har rätt att åtgärda felet om det är möjligt.

Jag var rädd för detta.. sablar. Inte mycket att göra mer än att hoppas att åf är snäll och godkänner återköpet. Vilket troligen inte kommer ske Tack för svaren!
 
är felet åtgärdat så kan du inte få återköp, då felet är åtgärdat helt enkelt. förhoppningsvis så kommer den nya sadeln passa, annars så får du nog sälja den
 
Det är inte lånesadeln som ska till butiken! Lånesadeln kommer skickas tillbaka till tillverkaren. Det är den helt nya "riktiga" sadeln som jag isåfall lämnar tillbaka till butiken. Alltså en exakt likadan som såldes till mig, fast med hel bom...

Fast du kan ju inte göra ett återköp ett år senare när sadeln som du vill göra återköp på är felfri. Du har ju redan fått ersättning i form av en ny sadel, att hästen ändrat sig har ju inte ÅF med att göra. Vad de ev skulle kunna gå med på är ju att köpa sadeln av dig till reducerat pris (om dom tex fortf. saluför det märket). men det lär de ju bara göra om de har en vettig chans att sälja den till någon annan.
 
:):)
Fast du kan ju inte göra ett återköp ett år senare när sadeln som du vill göra återköp på är felfri. Du har ju redan fått ersättning i form av en ny sadel, att hästen ändrat sig har ju inte ÅF med att göra. Vad de ev skulle kunna gå med på är ju att köpa sadeln av dig till reducerat pris (om dom tex fortf. saluför det märket). men det lär de ju bara göra om de har en vettig chans att sälja den till någon annan.

Hästen hade INTE ändrat sig i kroppen när jag fick lånesadeln, men lånesadeln ligger tokigt. Jag har tappat förtroendet för märket i och med en felaktig sadel och den jag fick låna så länge i samma storlek inte har samma passform. Men vi får se vad ÅF säger helt enkelt
 
De har två försök på sig att åtgärda felet. Är din nya sadel felfri är felet åtgärdat. Sen att den inte passar hästen spelar ingen roll om de inte har någon garanti att passa vilket jag har svårt att tro.
 
En tillverkare har rättighet att åtgärda ett fel på en produkt, de har inte skyldighet att häva ett köp, vad jag vet
 
Angående passformen så kan det kanske vara så att tillverkaren av någon anledning bytt eller gjort om bommen som används i sadeln. Det händer, även om jag hittills inte varit med om så drastiska skillnader mellan sadlar av samma modell (samma "namn"), att det görs. Eller så ligger problemet där hos bomtillverkaren: jag har sett bommar av samma tillverkare och samma modell, samma bomvidd och sitsstorlek, där den ena varit betydligt smalare än den ena. Eller så HAR hästen ändrat sig, men att det inte är så mycket att du själv som ser hästen varje dag ser det - ibland kan det lilla lilla vara det som avgör. Eller en kombination. Det lär ingen här kunna svara på i vilket fall. Hur som helst: det är inte tillverkarens skyldighet att se till att sadeln passar, så skulle den inte passa när du får tillbaka den blir det till att lägga ut den på annons och leta upp en annan sadel, tyvärr.
 
Uppdatering

Tvivlar på att någon är nyfiken på hur det gick, men jag skriver det ändå.
Sadeln kom tillslut, över 1 månad försenad. Jag packar upp sadeln ur paketet, och ser att dom har skickat en sadel i fel färg. Det är en helt annan brun färg än den jag hade på min första sadel. Jaja, tänkte jag, ingen mening att bråka om det om sadeln är bra i övrigt. Men det var den inte. Även denna sadel var sne. Bossorna såg ut att vara snett påsydda på bommen/bakvalvet, samt att bossorna var olika stora. Den ena var nästan dubbelt så stor som den andra.
Så nu är även denna sadel tillbakaskickad och jag väntar på någon form av livstecken från tillverkare och återförsäljare. Båda har varit väldigt svåra att få tag på. Återförsäljaren av vem jag köpte den första sadeln har jag inte lyckats få tag på sedan vår inledande kontakt om den första sadeln.
Så jag väntar med spänning på vad de har att säga om den nya sadeln..
 
Färgnyansen är inte så mycket att göra åt - beroende på varifrån tillverkaren köper läder så kan det diffa mellan partierna även om det inte bör diffa alltför mycket. De kan ju också ha bytt leverantör. (Vet minst en sadeltillverkare som bara köper läder i mindre partier = enligt ÅF väldigt svårt att få en exakt nyans.) Men vad trist att även den nya sadeln är defekt :(

Jag har varit med om samma sak, nästan; beställde en ny dressyrsadel - fick en med asymmetriska bossor. Reklamerade, skickade tillbaka, fick en ny - samma sak. Ringde generalagenten (fick numret av ÅF för att kunna sköta den kontakten själv - snabbare och smidigare) som efter viss diskussion - jag förklarade att jag utbildar mig och har möjlighet att sy nya bossor (hade vid tidpunkten dessutom tillgång till en sadelmakare med mästarbrev som säkert kunnat hjälpa), men att det ju skulle kosta en hacka för materialet (men fortfarande billigare än om en "färdig" sadelmakare skulle både köpa material och göra jobbet..), vilket dock inte var intressant utan tillverkaren kunde tänka sig att bekosta en omstoppning (som inte behövdes eller skulle hjälpa) - förklarade hen att hen gav upp och ville inte sälja någon sadel till mig. Hen skulle inte kunna hjälpa mig för att vi (jag + sadelmakare som tittat på båda sadlarna) var för kräsna och jag skulle skicka tillbaka den reklamerade sadeln till tillverkaren och kontakta ÅF för återköp. Återköpet var inga problem, men både jag och ÅF (som för övrigt är ännu en sadelmakare) blev besviken av bemötandet. 14k är ju egentligen inte en dyr sadel, men jag gör fasen inte nya bossor på egen bekostnad till en sprillans ny sadel i den prisklassen (eller betalar nån annan för att göra det - bossorna är ju iaf 1/3 av sadeln så att säga, det blir inte gratis att få nya uppsydda) :cool: . Jag hade kunnat tänka mig att "prova" en gång till, men därefter hade jag självmant begärt ett återköp istället (om även nummer tre varit defekt), med hänvisning till tillverkarens oförmåga att leverera en användbar produkt.
 
Jag har nu, efter en måttlig grad terrorisering lyckats få tag på ÅF. Pust. Ringde och var mycket besviken kund. Varenda gång jag nämner återköp eller pengar tillbaka byts det samtalsämne väldigt kvickt.. hmm..
ÅF är även sadelutprovare, så jag lyckades få dem till att komma ut till mig, men hela sitt arsenal av sadlar och helt enkelt prova ut en annan sadel till mig. Så den som tillverkaren nu skickar till mig åker direkt till dem. Så nu är (förhoppningsvis) problemet löst!
 

Liknande trådar

Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
22 024
Senast: DarkInNight
·
Ekonomi & Juridik Tog hjälp av en sadelprovare i april, köpte en begagnad sadel på rekommendation av denne. dvs utprovad och enligt sadelmakaren en sadel...
Svar
19
· Visningar
2 790
Utrustning Om tråden hamnade fel, får moderator gärna flytta.. Låååång story short.... Jag har upptäckt att min sadel (dyr märkes) är sned...
2
Svar
28
· Visningar
3 977
Senast: Liten
·
Utrustning Som ni ser av rubriken så undrar jag alltså om det är någon här som skickat sin sadel till fabriken för att få bommen vidgad. Eller...
Svar
5
· Visningar
1 278
Senast: oki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp