Återkommande förstoppning???

marreparre

Trådstartare
Kanske redan finns en tråd av detta men provar skapa en ny ändå. Min unghäst (4 år) som jag haft i 2 år har återkommande förstoppning. Förra året 2020 var det ingenting men detta år har vi varit in 4 gånger till kliniken.. 2 gånger i våras och nu 2 gånger i vintras med bara några veckors mellanrum. Nu sista gången bad jag de ultraljuda och ta alla tester de kunde men inget hittades. Hon hade riklig mängd lilla blodmasken både i våras och nu på hösten men är avmaskad så det borde inte vara det problemet.

Hon äter mycket hö inne så det räcker hela natten och sen har de fri tillgång på halm ute i hagen (halm pga en av hästarna är för tjock för att äta hö) vattenautomat så vatten alltid finns ute. Inget kraftfoder utan endast betfor/mash vatten med salt + mineraler. Fick order av vet att ge paraffinolja men damen är kräsen och ratar det. Vet någon hur man kan förebygga det på för vis?? Känns som jag provat allt😤 Tänder ska kollas nu igen och även ett till träckprov ska göras, ganska less på att åka till vet en gång i månaden..
 
Kanske redan finns en tråd av detta men provar skapa en ny ändå. Min unghäst (4 år) som jag haft i 2 år har återkommande förstoppning. Förra året 2020 var det ingenting men detta år har vi varit in 4 gånger till kliniken.. 2 gånger i våras och nu 2 gånger i vintras med bara några veckors mellanrum. Nu sista gången bad jag de ultraljuda och ta alla tester de kunde men inget hittades. Hon hade riklig mängd lilla blodmasken både i våras och nu på hösten men är avmaskad så det borde inte vara det problemet.

Hon äter mycket hö inne så det räcker hela natten och sen har de fri tillgång på halm ute i hagen (halm pga en av hästarna är för tjock för att äta hö) vattenautomat så vatten alltid finns ute. Inget kraftfoder utan endast betfor/mash vatten med salt + mineraler. Fick order av vet att ge paraffinolja men damen är kräsen och ratar det. Vet någon hur man kan förebygga det på för vis?? Känns som jag provat allt😤 Tänder ska kollas nu igen och även ett till träckprov ska göras, ganska less på att åka till vet en gång i månaden..
Hur mycket salt får hästen? Halm och hö är ju bra men det är också torrt så jag tänker att du behöver få i hästen mer vätska. Att tillsätta ännu mer salt, helst ge ljummet vatten och om det inte hjälper, byta ut höt på natten till ensilage istället.
 
Prova öka mängden salt, då blir hon antagligen mer törstig. Beror på hur mycket hon redan får såklart, men antar att du inte ger supermycket redan.
Vissa hästar gillar äppeljuice och flytande äpplen i sitt vatten, kan vara ett tips att testa. Annars är det ju också bra att ge mash/betfor med myyyycket vatten, precis som du verkar göra. Kanske skulle du kunna ge det flera gånger om dagen? Så mycket vatten det bara går, det kan räcka med nån dl mash i 15 l ljummet vatten för att de ska vilja dricka.
 
Det är inte alltid bra att ge hästar som är förstoppningsbenägna halm. Den passerar "långsamt" och har en tendens att stoppa upp. (enligt veterinär efter hästen fått förstoppningskolik)
Ja jag har läst om det, så vi ska prova med endast hö nu
 
Prova öka mängden salt, då blir hon antagligen mer törstig. Beror på hur mycket hon redan får såklart, men antar att du inte ger supermycket redan.
Vissa hästar gillar äppeljuice och flytande äpplen i sitt vatten, kan vara ett tips att testa. Annars är det ju också bra att ge mash/betfor med myyyycket vatten, precis som du verkar göra. Kanske skulle du kunna ge det flera gånger om dagen? Så mycket vatten det bara går, det kan räcka med nån dl mash i 15 l ljummet vatten för att de ska vilja dricka.
Hon är väldigt kräsen när det är för mycket vatten och lite foder tyvärr och då dricker hon det inte alls vad för gotte jag än har i.. vissa dagar går bättre än andra. Eftersom jag jobbar mycket har jag svårt att ge flera gånger om dagen och kan bara göra det när jag är ledig :( Ska prova öka mängden salt!
 
Det är inte alltid bra att ge hästar som är förstoppningsbenägna halm. Den passerar "långsamt" och har en tendens att stoppa upp. (enligt veterinär efter hästen fått förstoppningskolik)
Exakt! En häst i min närhet som ofta var förstoppad tidigare är det aldrig längre sedan han slutade med halm.
 
Genom att ha i salt i deras dricksvatten så dricker hästarna bättre och det motverkar kolik och förstoppning. Du kan även ge den linfrökaka, det "smörjer" tarmarna.
 
Jag skulle som de andra tro det beror på för lite vatten så jobba på att öka mängden vatten hästen får I sig. Erbjud hink istället för vattenkopp, smaksätt vattnet, prova olika sorters "gröt" osv
 
Tänker som @Alexandra_W och några till. Vatten, vatten och vatten……

Jag har haft kolikhäst och något jag INTE kompromissar med är mängden vatten, hur jobbigt det än är.

Du skrev vattenautomat och det får mig att undra vad det är i dina ögon. Är det en vattenautomat typ vattenkoppor som fyller på när de dricker eller vad?

Man vet idag att vattenkoppar t.ex inte ger hästen tillräckligt med vatten. De slutar dricka innan de är otörstig.

Det man också lärt sig är att hästar föredrar kallt vatten men dricker mer om de får ljummet eller t.o.m lite varmare vatten än så.

Jag ger på morgonen ca 7-10 liter vatten blandat med betfor och lucern som de dricker före de går ut.
Sedan fyller jag på deras tråg ute med hetvatten så att de har minst 40 liter ljummet vatten ute. Om jag måste fyller jag på efter några timmar med hetvatten igen.
När de kommer in får de igen 7-10 liter ljummet vatten med betfor och lucern samt två 20-liters hinkar med ljummet vatten var under natten.

Mina hästar dricker alltså i genomsnitt 20-40 liter per dag, per häst. De första 14-20 litrarna är jag ju helt säker på då det är betforblandningen. Det de dricker utomhus är omätbart i liter men de dricker så pass mycket att jag måste fylla på ca 20 liter per dag, ibland mer.
 
Apropå vatten i hagen osv. En av hästarna i stallet fick kolik I slutet av året. Visade sig ha en rejäl förstoppning. Detta trots att han druckit en hink vatten inne varje "natt" (mer om det sen) och hade Thermobar I hagen. Drack alltid det första han gjorde och kontinuerligt under dagen.

En hink per "natt" är dock "en hink mellan klockan 16 och klockan 08". Dvs han drack alldeles säkert tillräckligt under timmarna ute. Men inne var han inte alls lika sugen på att dricka. Så under tiden inne blev det för lite. De äter nästan all mat inne med (bara lunch ute)
Det är vattenkopp I alla boxar men han vill inte dricka ur kopp.

Så att se till, likt @Efwa beskriver, att de kontinuerligt över dygnet dricker tillräcklig är också viktigt.
 
Får din häst vatten i hagen? Eller står nån annan och vaktar? När min hade kolik för 2 år sen fattade jag inte varför. Återkommande under några dagar dessutom.
Så jag satt mig ner i hagen för att fundera lite och såg då hur den andra hästen vaktade vatten-karet. Även om den andra inte drack var det hennes viloställe…

Så nu har de varsin vattenbalja. En bit ifrån varandra så inte ”vakten” kan patrullera båda baljorna samtidigt.

Ingen kolik sen dess…
 
Tänker som @Alexandra_W och några till. Vatten, vatten och vatten……

Jag har haft kolikhäst och något jag INTE kompromissar med är mängden vatten, hur jobbigt det än är.

Du skrev vattenautomat och det får mig att undra vad det är i dina ögon. Är det en vattenautomat typ vattenkoppor som fyller på när de dricker eller vad?

Man vet idag att vattenkoppar t.ex inte ger hästen tillräckligt med vatten. De slutar dricka innan de är otörstig.

Det man också lärt sig är att hästar föredrar kallt vatten men dricker mer om de får ljummet eller t.o.m lite varmare vatten än så.

Jag ger på morgonen ca 7-10 liter vatten blandat med betfor och lucern som de dricker före de går ut.
Sedan fyller jag på deras tråg ute med hetvatten så att de har minst 40 liter ljummet vatten ute. Om jag måste fyller jag på efter några timmar med hetvatten igen.
När de kommer in får de igen 7-10 liter ljummet vatten med betfor och lucern samt två 20-liters hinkar med ljummet vatten var under natten.

Mina hästar dricker alltså i genomsnitt 20-40 liter per dag, per häst. De första 14-20 litrarna är jag ju helt säker på då det är betforblandningen. Det de dricker utomhus är omätbart i liter men de dricker så pass mycket att jag måste fylla på ca 20 liter per dag, ibland mer.
Ja jag gör allt för att hon ska dricka men hon är omöjlig tyvärr.. Ja vattenautomat är en sån som fyller på sig själv medan de dricker och är ljummet så det inte fryser. Nu går hon ensam för hon endast ska äta hö ute och har stor balja med vatten. Har även blötlagt höet men hon dricker fortfarande dåligt.. vill varken ha betfor eller mash och är det för mycket vatten i vill hon inte ha alls😩
 
Ja jag gör allt för att hon ska dricka men hon är omöjlig tyvärr.. Ja vattenautomat är en sån som fyller på sig själv medan de dricker och är ljummet så det inte fryser. Nu går hon ensam för hon endast ska äta hö ute och har stor balja med vatten. Har även blötlagt höet men hon dricker fortfarande dåligt.. vill varken ha betfor eller mash och är det för mycket vatten i vill hon inte ha alls😩

Mina hästar (nya på gården) vill sällan heller ha 7-10 liter vatten med betfor och lucern i. Det jag gör är att vänja in dem sakta.
Lite mer vatten varje dag. Sedan brukar det släppa och de dricker upp allt.

Någon av dem tycker det är lite jobbigt att dricka så mycket och står ibland och krafsar samtidigt vilket ju är ett stresspåslag men det är frågan om ca 2-5 minuter så det får vara så.

Jag har sett en sorts vattenautomat som ger ljummet vatten (mycket bra ju). Det var en metallskål på en ”betongpelare” i bra höjd. Jag såg dock genast att hästen vi varit ute med drack mycket snabbare än den fyllde på och stod sedan och slickade i skålen för att få i sig vatten men vattnet fyllde på för sakta och hästen gav upp.
Den enda vattenautomat jag skulle kunna tänka mig i hagen är en flotörbalja på 65 liter eller mer. Då skulle hästen hinna dricka mycket och vattnet kan fylla på i den takt den tycker är bra.
 
Ja jag gör allt för att hon ska dricka men hon är omöjlig tyvärr.. Ja vattenautomat är en sån som fyller på sig själv medan de dricker och är ljummet så det inte fryser. Nu går hon ensam för hon endast ska äta hö ute och har stor balja med vatten. Har även blötlagt höet men hon dricker fortfarande dåligt.. vill varken ha betfor eller mash och är det för mycket vatten i vill hon inte ha alls😩
Provat att blanda lucernpellets med mycket vatten? Det brukar en del tycka är jättegott och det blir ju mer som en slät soppa.

Man brukar få öka mängden vatten successivt för att vänja.

Testat linfrö eller liknande?
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 983
Senast: Twihard
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
528
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
586
Senast: yamyam
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 476
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp