Återkommande hälta med övriga problem😐

Triax

Trådstartare
Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny.
Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet aldrig hittas och att jag börjar ge upp hoppet.
Väldigt kortfattad historik:
2014: trasslar in vänster bakben i eltråd. Vet bedömer att senan är hel och det läker ut bra.

2015: Svag hälta som kommer och går i vänster fram visar sig vara hovbensfraktur. Inre hovbensgrenen. Troligtvis kotledsinflammation båda fram också. Hästen vilar box/sjukhage 5 mån. efter det friskförklarad fr både fraktur och kotledsinflammation.

2016 kotledsinflammation tillbaka, båda fram. Behandlas med kortison 2 ggr. Vet. Tror det kan bero på att hon är skodd m försmå skor. Även metacam ges. Byter hovslagare och skos med duploskor.
Vänster fram ej bra efter behandling så även hovled får kortison.
Hästen promeneras vid hand annars bara gå i hage.
Då får hon fång. Svag rotation båda fram. Box/sjukhage igen.
2017: Friskförklarad från både fång och inflammationer i kotor och hovled.
2017 Maj. Halt höger fram 1 grad i trav på volt. Inget hittas i kot eller hovled. Ser fint ut på ultraljud. Hals, nacke och bogröntgen görs. Inga fynd. Reagerade även på böjprov vänster bak. Hästen går endast i hagen.
2017 sept. Osteopat hittar ”ett intryckt ben” i höger framknä som hon sätter på plats. ( tredje carpalbenet).
Hästen ser ren ut efter det och börjar sättas igång i oktober Med uppsutten skritt.
2018: skummar mkt när hon äter hö. Vet. Går igenom mun och tänder, hittar inget. Även tendenser till headshaking på sommaren förekommer. Nosnät fungerar. Osteopat hittar nerver i kläm och ”fixar” till det. Jag märker dock ingen skillnad tyvärr på varken skummandet el headshaking.

2020:Hälta 1 grad i trav tillbaka i höger fram. Alla leder gås igenom med bedövning ända upp till armbågsleden i höger fram. Jag även att hon tappar vänster bak i galopp, inget hon visade för Vet. tyvärr. Hälta kvarstod.
Vet. Vill skicka remiss på scintigrafi eller om jag vill triangelmärka el avliva.

Det var vår trista skadehistorik. Jag skulle så gärna vilja hitta felet innan jag bestämmer mig för att ta bort henne. Det känns som Vet. Stirrat sig blind på framdelen när det känns som det kommer någon annan stans. scintigrafiröntgen är nästan 4 timmar bilfärd till. Eller ska man åka till en annan klinik för att se om de lyckas hitta något?
Hästen är en hobbyhäst och används för uteritter och lite träning på bana när hon inte varit halt. Ej hoppning. Jag är ingen tung ryttare. Reds 4-5 dagar i veckan.

Har ni några spekulationer angående hennes problem? Eller någon klinik som är extra bra inom Östergötland med angränsande län?
Någon som blivit hjälpt av scintigrafi?
Jag har säkert glömt att skriva ngt ni får fråga om ni vill veta mer😊
 
Har ni röntgat rygg och hals? Gjort neurologiska tester? Just det där med att tappa ett bakben kan ibland tyda på problem med det.

Har de kollat ordentligt så att den inte är halt bak? Tänker om den har ont tex i ett bakknä och därför avlastar så den blir halt fram. Skulle kunna vara SI-ledsproblematik också.

Annars har jag inga bra idéer, mer än att fången säkert kom pga kortisonbehandlingen. Därför hade jag kanske försökt att undvika en sådan behandling igen.
 
I maj 2017 så hittar ni inget alls trots hästen är halt? Fortsatte inte vet att försöka släcka hältan?
Jag säger inte det är problemet, detta är endast en tanke, jag har haft en häst som var bedömd som ohalt på rakt spår men 3(!!!) grader på böjt spår och det var strålbensbursan.
Annars håller jag med dig om att ni kanske har fokuserat på framdelen när det kan komma från bakdelen också. Belastar hästen hela tiden fel för att ändra ngt som gör ont så är det inte konstigt att framdelen tar ”stryk”.. Hade kollat bakknä och sen ryggen innan jag hade scintat ponnyn.
 
Har ni röntgat rygg och hals? Gjort neurologiska tester? Just det där med att tappa ett bakben kan ibland tyda på problem med det.

Har de kollat ordentligt så att den inte är halt bak? Tänker om den har ont tex i ett bakknä och därför avlastar så den blir halt fram. Skulle kunna vara SI-ledsproblematik också.

Annars har jag inga bra idéer, mer än att fången säkert kom pga kortisonbehandlingen. Därför hade jag kanske försökt att undvika en sådan behandling igen.
Det är väl väldigt ovanligt med fång pga enstaka injektioner i led med kortison?
När jag läste på var det framförallt långvarig oral behandling alt upprepade omgångar med muskelinjektioner m kortison som ökade risken för fång. Inte ledinjektion.
 
Har ni röntgat rygg och hals? Gjort neurologiska tester? Just det där med att tappa ett bakben kan ibland tyda på problem med det.

Har de kollat ordentligt så att den inte är halt bak? Tänker om den har ont tex i ett bakknä och därför avlastar så den blir halt fram. Skulle kunna vara SI-ledsproblematik också.

Annars har jag inga bra idéer, mer än att fången säkert kom pga kortisonbehandlingen. Därför hade jag kanske försökt att undvika en sådan behandling igen.
Halsen/nacke röntgades 2017. Inga fynd.
Fång kom troligtvis av vila och för mkt vårgräs. Men jag har också tänkt på kortisonet..... Eventuellt är hon IR, men ej testats för det. Endast PPID test gjorts vilket var negativt. Men hon går på lågsockerkost och får ej gå på bete.

inga neurologiska tester är gjorda då Vet. Inte tycker att hon beter sig som att hon skulle ha det....
Bakbenen har de endast gjort böjprov på.
Tack för dina funderingar! Jag är också lite inne på att det är något i bak. Därför känns det som det är dags för en annan klinik som kanske har en annan synvinkel.
 
I maj 2017 så hittar ni inget alls trots hästen är halt? Fortsatte inte vet att försöka släcka hältan?
Jag säger inte det är problemet, detta är endast en tanke, jag har haft en häst som var bedömd som ohalt på rakt spår men 3(!!!) grader på böjt spår och det var strålbensbursan.
Annars håller jag med dig om att ni kanske har fokuserat på framdelen när det kan komma från bakdelen också. Belastar hästen hela tiden fel för att ändra ngt som gör ont så är det inte konstigt att framdelen tar ”stryk”.. Hade kollat bakknä och sen ryggen innan jag hade scintat ponnyn.
Hon bedövar vänster bakknä 2017 juli.
Men hästen blir mer halt av detta. Vet. tycker att en Osteopat/ET kan behöva gå igenom hästen. Vilket jag gjorde.

kunde din vet släcka hältan med bedövning, eller hur gick ni till väga för att hitta felet i strålbensbursan?
 
Halsen/nacke röntgades 2017. Inga fynd.
Fång kom troligtvis av vila och för mkt vårgräs. Men jag har också tänkt på kortisonet..... Eventuellt är hon IR, men ej testats för det. Endast PPID test gjorts vilket var negativt. Men hon går på lågsockerkost och får ej gå på bete.

inga neurologiska tester är gjorda då Vet. Inte tycker att hon beter sig som att hon skulle ha det....
Bakbenen de gjort böjprov på. Bedövat vänster bakknä men då haltade hon ännu mer.

Tack för dina funderingar! Jag är också lite inne på att det är något i bak. Därför känns det som det är dags för en annan klinik som kanske har en annan synvinkel.
 
Hon bedövar vänster bakknä 2017 juli.
Men hästen blir mer halt av detta. Vet. tycker att en Osteopat/ET kan behöva gå igenom hästen. Vilket jag gjorde.

kunde din vet släcka hältan med bedövning, eller hur gick ni till väga för att hitta felet i strålbensbursan?
Mer halt av att bedöva bakknäet? Och rekommenderar bara att en osteopat eller et går igenom hästen? 😳
Nej det kunde han inte. Han ville nöja sig där men jag bytte veterinär som hittade problemet efter ha lyssnat på mig vad som var avvikande och när jag berättade vad som hade gjorts osv så misstänkte denna direkt strålbensbursan. Om jag inte minns fel (det är ett par år sedan) så kollade veterinären med ultraljud och behandlade med kortison.
 
Kontakta en veterinär som är duktig på halsar. Tycker det låter neurologiskt. Att inte kunna släcka hälta och headshakingsymtom, tappar bakben, klassiskt. Vad sysslar osteopaten med? Trycker till ben i knäet och rättar till nerver i kläm??? låter livsfarligt
 
Mer halt av att bedöva bakknäet? Och rekommenderar bara att en osteopat eller et går igenom hästen? 😳
Nej det kunde han inte. Han ville nöja sig där men jag bytte veterinär som hittade problemet efter ha lyssnat på mig vad som var avvikande och när jag berättade vad som hade gjorts osv så misstänkte denna direkt strålbensbursan. Om jag inte minns fel (det är ett par år sedan) så kollade veterinären med ultraljud och behandlade med kortison.
Det låter helt klart som att jag behöver åka till en annan klinik.
Vet. föreslog även Remiss till scintigrafi men mina försäkringspengar räckte inte till det. Agria hade bara upp till 18 000:- på hälta då. Så det blev metacam och vila istället.
 
Det låter helt klart som att jag behöver åka till en annan klinik.
Vet. föreslog även Remiss till scintigrafi men mina försäkringspengar räckte inte till det. Agria hade bara upp till 18 000:- på hälta då. Så det blev metacam och vila istället.

Det kan vara värt att byta klinik/veterinär ibland. Jag använder mig av olika veterinärer för olika ändamål. Vart i landet befinner du dig? Kanske ngn här kan tipsa dig om ngn veterinär?
 
Kontakta en veterinär som är duktig på halsar. Tycker det låter neurologiskt. Att inte kunna släcka hälta och headshakingsymtom, tappar bakben, klassiskt. Vad sysslar osteopaten med? Trycker till ben i knäet och rättar till nerver i kläm??? låter livsfarligt
Ang osteopaten Förstår jag att det låter helskumt när jag försöker skriva i korta drag av vad hon gjorde😊
 
Det kan göra all skillnad att byta klinik. Jag behandlade min tant för hovledsinflammation efter hovledsinflammation efter hovledsinflammation. Höll på att behandla i all evighet men inget blev bättre. Åkte till en annan klinik, de gjorde fler och mer noggranna undersökningar och hittade felet (som inte var någon hovledsinflammation) som tyvärr inte var behandlingsbart på ett tillfredsställande sätt och beslut togs om att hon skulle dömas ut men gå sommaren på bete innan hon fick somna in (detta var tidig sommar). Tyvärr hände det som någon skrivit om i tråden, hon fick fång. Så många injektioner + metacam varje dag var väl boven till det kan jag tro. Det var lindrig form så jag kunde ringa ut trotjänartjänst till dagen efter och hon fick ett fint och värdigt slut.

I backspegeln önskar jag att jag hade bytt klinik mycket tidigare. Det hade besparat både henne och mig en massa smärta.
Nu hoppas jag såklart att din häst har en bättre prognos än min hade, jag ville bara lyfta detta med att byta klinik och hur det verkligen kan göra stor skillnad ❤️
 
Vilken klinik har utrett hästen hittills?

Min absoluta favoritveterinär genom tiderna jobbade på Mantorp förr. Nu har hon flyttat långt söderut. Det finns en skicklig ambulerande veterinär baserad längs med kusten i norra Kalmar län som många på min nuvarande klubb haft goda resultat med. Denne har både ultraljud och röntgen i bilen och kan göra ganska djupgående utredningar i fält. Pma om du vill ha namn
 
Det kan göra all skillnad att byta klinik. Jag behandlade min tant för hovledsinflammation efter hovledsinflammation efter hovledsinflammation. Höll på att behandla i all evighet men inget blev bättre. Åkte till en annan klinik, de gjorde fler och mer noggranna undersökningar och hittade felet (som inte var någon hovledsinflammation) som tyvärr inte var behandlingsbart på ett tillfredsställande sätt och beslut togs om att hon skulle dömas ut men gå sommaren på bete innan hon fick somna in (detta var tidig sommar). Tyvärr hände det som någon skrivit om i tråden, hon fick fång. Så många injektioner + metacam varje dag var väl boven till det kan jag tro. Det var lindrig form så jag kunde ringa ut trotjänartjänst till dagen efter och hon fick ett fint och värdigt slut.

I backspegeln önskar jag att jag hade bytt klinik mycket tidigare. Det hade besparat både henne och mig en massa smärta.
Nu hoppas jag såklart att din häst har en bättre prognos än min hade, jag ville bara lyfta detta med att byta klinik och hur det verkligen kan göra stor skillnad ❤
Beklagar att det blev ett tråkigt slut på det hela med din häst. Jag har mina farhågor att om någon lyckas hitta felet är på min häst så kanske det inte går att behandla😐 men hoppas gör man ju alltid.
 
Jag tänker på det här med headshaking. Jag tror att huvudskakning är mer påfrestande än vad vi människor förstår. Ett huvud är väldigt tungt och frestar på kroppen att skaka på huvudet. Eller ruska.
Dessutom finns det en anledning till huvudskakning den sitter säkert kring huvudet med påfrestningar i hals och rygg.
Hästens hältor är luriga. Jag tror din häst har flera problem och de vävs ihop i kroppen.
Hur länge har hon haft huvudskakningar, hela livet, eller sista åren?
Hur skakar hon huvudet? Börjar hon långt ned och skakar upp huvudet över hennes normala huvudhöjd?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 184
Senast: Sirap
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
3 675
Senast: Ida94
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 296
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 017

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp