Återkommande hälta

1millaz

Trådstartare
Jag behöver få tips, råd, förslag vad sjutton det kan vara för fel på min fina underbara hund.

Det är så att min hund har under ungefär 2 års tid haft en återkommande lätt hälta-knappt synligt, hon kan ömma och ibland gnälla till om man känner och klämmer men mest av allt slickar hon på tassen-hela benet.
Sen "försvinner problemet" (synligt iallafall) och hon är helt symtomfri ett par veckor upptill 3 månader sedan samma sak-varken sämre eller bättre oavsätt vila eller aktivitet.

Hon är kollat av veterinär flera gånger, varit på klinik, röntagad, prover tagits,fått antiinflmmation osv men inget har hjälpt-gjort skillnad men alltså inte heller blivit värre.Veterinärerna vet inte längre vad det ska göra!
De börjar misstänka att det sitter i huvudet på hunden.

hon är 5 år border collie det enda som jag vet har hänt är att hon en gång för ca 2 1/2 år sedan blev rejält manglad av en rödkulla som dessutom var amko och därför på ganska dåligt humör då vi skulle hjälpa till att valla in kon och hennes kalvar till ladugården men duktiga vovvan gav sig inte utan gjorde sitt jobb och alltså inga skador på hunden efteråt-men ca 3-4 månader efter började hon halt första gången.

Med tanke på att hältan faktiskt försvinner, hältan är dock väldigt liten, tvättandet av tassen och att man kan röra tassen som "vanligt" men sedan återkommer det efter en tid och ter sig exakt lika så blir jag så osäker.
Vad kan det vara? och vad ska jag göra åt det? Den stora frågan är ju hur aktiv jag törs vara med henne?
jag har alltså både vilat henne och vallat med henne under de här två åren och det har inte gjort någon skillnad men innan jag vet att det säkert bara sitter i huvudet på henne-men varför gör det det i så fall? och hur får man bort det? Om det är någon skada eller något vad gör jag åt det? Har ni någon erfarenhet att nåt sånt här.

Hon är annars en glad hund, lugn som en filbunke inomhus, är helt helt oberörd av yttre miljö, jag kan tappa en plåt en meter från henne och hon rör inte ett ögonbryn typ, äter som hon ska och inget annat fel.

???
 
Nu skrev du något jag aldrig tänkt på :banghead: (:banghead::banghead: (till mig själv alltså)

Vad gör en sådan som inte en veterinär kan göra?
 
Nu skrev du något jag aldrig tänkt på :banghead: (:banghead::banghead: (till mig själv alltså)

Vad gör en sådan som inte en veterinär kan göra?
De kan känna igenom muskler på ett bra sätt. Muskelskador eller senskador syns tex inte på röntgen.
Välj gärna en sjukgymnast godkänd att arbeta inom djursjukvård för att vara säker på personens utbildning.
 
Ok! Trodde nog att de fanns "allt sånt" på klinik. Så dum jag känner mig. Men ska googla nu!
 
Min erfarenhet av lättare hältor är att en fyso är mycket bättre än en vette på att identifiera och lösa problemet. Det som inte syns på röntgen och prover och inte botas med antiinflammatoriskt blir lätt odiagnostiserat.

Nyttjar helst båda i en hältutredning.
 
Tror inte smärtsymptom sitter i skallen på en hund.
Vart bor du ? Den ortoped som opererade min ena hund i bogleden förra veckan är galet duktig på att hitta orsak till hältor.
 
Kollat upp fästingsjukdom ?
MIn gamla hund haltade till och från i flera år på lika ben och det visade sig vara en fästingjäkel som varit framme.
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 377
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
382
Senast: Sirap
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 650
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 144

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp