Återkommande korsförlamning/ tying up...

T

trip

Vet ej om den hör hemma på foder eller hästhantering/hästvård....
Lånade först en tråd men tror att den passar bättre här... Kanske någon moderator som kan hjälpa mig....
Jag har problem med att mitt sto får återkommande korsförlamningar/tyingups.

Hon får följande foder/dag:
12 kg hösilage
3kg Krafft groov90
2dl soja
4dl linfrökaka
2dl betfor(torra volymen)
1dl blå miner(kraffts)
och även biomag, rehalyt basic, muskel-e, och b-vitaminer. Fodras 4ggr per dygn och står på halm.

Oftas så kommer ju problemen efter en dags vila även om jag denna dag tar bort 1kg groov och betforn.
Försöker köra lugna pass om hon har vilat en dag, men det är nästan som om hon kan stressa sig till problemen själv.
Hon är en känslig madam som varken kan äta lucern, havre eller kornkross. Dessa produkter får hennes hjärna att gå på helvarv Även hipposprodukter(har fått breed och basic tidigare) har en tendens att hetta upp damen...
Nu mera fungerar hon alldeles utmärkt i humöret med denna foderstat.

Hon är välmusklad och i fint hull med en riktigt fin hårrem, ja jag vill påstå att hon så när som på nämnda problem mår som en prinsessa.
Hon är ridbar, jobbar varierat, rätt och gärna och är för att vara henne cool i skallen. Ridpassen avslutas alltid med nedläggning och avskrittning minst 15min. Börjar hon svettas eller hetsa upp sig under ridpassen så försöker jag bryta och skritta, men ibland så upptäcks detta för sent.

Hon har lätt för att tunna ur och gör hon det så sätter jag in olja(2-4dl). Linfrökakan har bidragit till att hon nu kan äta hösilage utan att få lös mage.
Har ni några förslag på vad jag kan göra mer för att hjälpa henne i från dessa besvär?
Jag vill gärna att hon ska få en helt fri vilodag, då hon inte är mer än fem år.
Kan ett BOT-ländtäck hjälpa henne tro, kanske i de akuta stadierna i alla fall? Vid akuta stadier nu så masserar jag in henne med arnika och hon får extra täcke på sig och vi promenerar lugnt. Hon får även stora doser b-vitamin och vi har metacam att ta till om besvären inte släpper på några timmar. Enligt mig så får hon endast måttliga besvär som, stel gång, hårda muskler märker hennes olustighet på krafsande i boxen. Sällan svettas hon också...

Hon får massage regelbundet (ca. 1ggr/14 dagar).
Hur stora och långvariga tror ni att hennes muskelvärdens försämringar är?
Har fått spridda bud av olika veterinärer hur jag ska göra efter besvär, den ena säger jobba direkt ut och trava lågintensivt arbete/töm musklerna och den anrde säger vila...
Jag går på veterinär nr.1, då hon oftast blir dålig av långvarig vila...

Hon är halvblod med fullblodsmamma, som hade samma problem...

Förslag eller tankar mottages tacksam om hur jag ska få min ögonsten symtomfri.
 
Sv: Återkommande korsförlamning/ tying up...

puttar lite...
 
Sv: Återkommande korsförlamning/ tying up...

trip skrev:
Vet ej om den hör hemma på foder eller hästhantering/hästvård....
Lånade först en tråd men tror att den passar bättre här... Kanske någon moderator som kan hjälpa mig....
Jag har problem med att mitt sto får återkommande korsförlamningar/tyingups.

Hon får följande foder/dag:
12 kg hösilage
3kg Krafft groov90
2dl soja
4dl linfrökaka
2dl betfor(torra volymen)
1dl blå miner(kraffts)
och även biomag, rehalyt basic, muskel-e, och b-vitaminer. Fodras 4ggr per dygn och står på halm.

Oftas så kommer ju problemen efter en dags vila även om jag denna dag tar bort 1kg groov och betforn.
Försöker köra lugna pass om hon har vilat en dag, men det är nästan som om hon kan stressa sig till problemen själv.
Hon är en känslig madam som varken kan äta lucern, havre eller kornkross. Dessa produkter får hennes hjärna att gå på helvarv Även hipposprodukter(har fått breed och basic tidigare) har en tendens att hetta upp damen...
Nu mera fungerar hon alldeles utmärkt i humöret med denna foderstat.

Hon är välmusklad och i fint hull med en riktigt fin hårrem, ja jag vill påstå att hon så när som på nämnda problem mår som en prinsessa.
Hon är ridbar, jobbar varierat, rätt och gärna och är för att vara henne cool i skallen. Ridpassen avslutas alltid med nedläggning och avskrittning minst 15min. Börjar hon svettas eller hetsa upp sig under ridpassen så försöker jag bryta och skritta, men ibland så upptäcks detta för sent.

Hon har lätt för att tunna ur och gör hon det så sätter jag in olja(2-4dl). Linfrökakan har bidragit till att hon nu kan äta hösilage utan att få lös mage.
Har ni några förslag på vad jag kan göra mer för att hjälpa henne i från dessa besvär?
Jag vill gärna att hon ska få en helt fri vilodag, då hon inte är mer än fem år.
Kan ett BOT-ländtäck hjälpa henne tro, kanske i de akuta stadierna i alla fall? Vid akuta stadier nu så masserar jag in henne med arnika och hon får extra täcke på sig och vi promenerar lugnt. Hon får även stora doser b-vitamin och vi har metacam att ta till om besvären inte släpper på några timmar. Enligt mig så får hon endast måttliga besvär som, stel gång, hårda muskler märker hennes olustighet på krafsande i boxen. Sällan svettas hon också...

Hon får massage regelbundet (ca. 1ggr/14 dagar).
Hur stora och långvariga tror ni att hennes muskelvärdens försämringar är?
Har fått spridda bud av olika veterinärer hur jag ska göra efter besvär, den ena säger jobba direkt ut och trava lågintensivt arbete/töm musklerna och den anrde säger vila...
Jag går på veterinär nr.1, då hon oftast blir dålig av långvarig vila...

Hon är halvblod med fullblodsmamma, som hade samma problem...

Förslag eller tankar mottages tacksam om hur jag ska få min ögonsten symtomfri.


Jag vet inte om det är en gammal myt. Men visst är det väl så att högt proteinintag och korsförlamning har ett samband. Så jag skulle inte ge soja. Vet inte om någon av de tillskottsfoder du ger har selen, om inte skulle jag ha gett det.

Hur själv aldrig haft en korsförlamningshäst, så jag har inga egna praktiskta erfarenheter.

Hälsning Maja
 
Sv: Återkommande korsförlamning/ tying up...

Din foderstat, vad blir det toatal intaget räknat i Mj o.s.v.?
 
Sv: Återkommande korsförlamning/ tying up...

Hade hand om en travare som hade problem med korsförlamningar. Med henne var det rutiner och 3-4dl olja om dagen som hjälpte. Plus att hon gick ute dygnet runt. Sen var det viktigt att hålla henne lugn under uppvärmningen. Hon gick varje dag förutom på söndagar då hon fick vila (i hagen). Dessutom gick hon på skrittmaskinen varje dag innan hon kördes. Men det som gjorde störst skillnad var rutinerna. Hon var ganska orolig i huvudet så jag tror att lite stabilitet i hennes liv gjorde saken bättre för henne, hon kände sig tryggare och blev därför lugnare.
 
Sv: Återkommande korsförlamning/ tying up...

Får hon vara ute åtminstone 12 h om dagen med roliga kompisar?

Ibland hjälper det att man lägger om rutinerna så att de alltid får vara ute först 4-6 h innan hon rids/arbetas. (Min häst var sådanhon behövde alltid gå i hage minst 6 h innan träning.)

Om hon äter mer hösilage så kunde du försöka få över henne på mer hösilage för att få henne att behålla hullet. Hur är värdet ö.h.t ?

selen + e-vitamin sägs vara bra men det ger du ju redan.
inom travvärlden har det skrivits en hel del, du kan söka på nätet om du vill. Lycka till! Det verkar ofta gå över när hästarna blir äldre...Klen tröst jag vet.
 
Sv: Återkommande korsförlamning/ tying up...

Jag har aldrig hört om sambandet mellan protein och korsförlamning, men stämmer det så kan det ju absolut vara en orsak...
Däremot så är ju sambandet mellan stärkelse/socker/ kolhydrater och korsförlamning kännt för mig.
Ska se om jag kan hitta något om protein-korsförlaming på nätet...

Selen är det i både krafft groov och i mineralerna, pga. det så har jag valt e-vitaminer utan selen då jag är rädd för selenförgiftning.:crazy:
 
Sv: Återkommande korsförlamning/ tying up...

Får ta och skriva ut foderstatsberäkningen....
Återkommer med detta!
 
Sv: Återkommande korsförlamning/ tying up...

Ja, jag tror ju också på det här med rutiner och att det hjälper.
En skrittmaskin önskar jag verkligen att jag hade tillgång till, det hade ju varit perfekt att hon fick gå i den i alla fall en halvtimme på sin vilodag!
Jag återkommer med värdena på hösilaget, ligger i annan dator.
Olja vill jag helst undvika så länge hon håller hullet, för att kunna sätta in något när/om hon tappar i vikt. Jag satte in linfrökaka eftersom det är fettrikt och det var ju väldigt positivt för hennes mage, som innan inte klarade så mycket hösilage utan fick äta hö också, vilket gjorde att hon gärna ratade höet...

Men rutinerna är nog A och O, ska försöka lägga fram ett "schema" för hennes ridning/aktivering, så att jag i möjligaste mån kan undvika hennes anfall.
Vad är bäst tro, att hon går hårt/länge dan innan hon vilar eller lite lugnare? Vill ju inte att hon ska stå stel med träningsvärk i heller och inte med för mycket glykogen i kroppen som kan ge trubbel.
Oj, jag är visst riktigt nojjig.:smirk:
 
Sv: Återkommande korsförlamning/ tying up...

Hon är ute med kompisar varje dag, kommer ut runt 8.30 och kommer in runt 17.00, får hösilage i hagen och kraftfoder när hon kommer in och sen brukar vi rida ½-1 timme senare.
Tror ni att det är för nära in på maten kanske...har ju valt det för att hon ska kunna få kraftfodert vid tre tillfällen i stället för två men det kanske inte är så bra i alla fall.

Värdena i höet är ok, har dom hemma... Tyvärr så kan jag nog inte få i henne mer hösilage, då slutar hon att äta upp i stället.

Ska räkna på selen, kan ju vara så att jag ska välja ett e-vitamin med selen i stället(tokosel).

Ja nu ska jag söka runt på nätet och vänta på att hon ska växa från sina problem!:idea:

Ska bli skönt att hon snart ska få gå ute dygnet runt, då har hon nog inte dessa problem, om vi bara tar en lång ikörstid på gräset!
 
Sv: Återkommande korsförlamning/ tying up...

I de flesta fall har korsförlamning med hanteringen av glykogenet i musklerna att göra.
Olika raser har olika typer av problem med detta. Vissa lagrar glycogenet fel i musklerna så det liksom fastnar och inte kan komma till användning när muskeln behöver energin för att kontraheras. Hos andra är det en annan mekanism som gör att ”bensinen” i muskeln inte kan utnyttjas. Hästen blir förlamad trots att det finns massor av energi lagrad i kroppen.

Gissar att det är fullblodstypen av Xförl hon har. Många framgångsrika galoppörer klarar sitt jobb trots xförlamning med stärkelsefri diet.

Sådana hästar ska ha högt 10 % av sin energitillförsel från stärkelse och socker. De har inga problem att utnyttja näringen från fett och fibrer. Inte heller har de problem med protein.

Hästarna ska ha en jämn träning, alla dagar lika, lugn och ro. För korsförlamningshästens skull är inte vilodag något att stå efter. Men människor kan ju behöva det och om du gör en foderstat med bara fett, protein och fibrer (=långsamma kolhydrater) som energikällor som brukar det gå bra att vila en dag.

Jag skulle alltså ta bort så mkt stärkelse (spannmål ffa) och snabba kolhydrater som det någonsin går från hästens foderstat.

K Grov är direkt olämpligt, innehåller över 50 % spannmålsprodukter +melass. Lusern är inte olämpligt, tvärtom idealiskt, men kanske har du gett ett lusern som har melass som bindemedel då kan det ”stiga åt huvudet” + att det spär på snabba kolhydratmängden. Byt i så fall till melassfritt lusern.

Energin ska bygga på fett och fibrer i så stor utsträckning som möjligt-linfrökaka är ett idealiskt fodermedel för sådana hästar. Viktigt att mineral och saltbalansen är OK.

HH
 
Sv: Återkommande korsförlamning/ tying up...

Tillägg: Olja är nog ett nödvändigt tillskott om hon ska vara utan stärkelsehaltiga fodermedel men ändå få tillräcklig energi, hon kan nog inte äta hur många kg linfrökaka så det täcker –varför vill du undvika olja?

Om hästen haft ett måttligt anfall och inte blivit liggande är principen att återuppta träningen nästa dag men ge akt på ev stelhet- HH
 
Sv: Återkommande korsförlamning/ tying up...

Hösilagets värde
MJ=7,0/kg foder
SmbRp=40g/kg foder
TS=73%

Allt jag hinner nu.
Återkommer i kväll...
Tack för alla svar och synpunkter så här långt!!
 
Sv: Återkommande korsförlamning/ tying up...

Jag var på föreläsning "för hundra år sedan" och då pratades det om att det var nyttigt med ca ett snabbjobb/vecka för att tömma muskel på glykogen, gäller inte det längre? De sas även då, som du säger, att vilodagar inte var att rekommendera, utan man kunde dagen efter snabbjobbet istället ta en lugnare runda med dem.
 
Sv: Återkommande korsförlamning/ tying up...

Mia_R skrev:
Jag var på föreläsning "för hundra år sedan" och då pratades det om att det var nyttigt med ca ett snabbjobb/vecka för att tömma muskel på glykogen, gäller inte det längre? De sas även då, som du säger, att vilodagar inte var att rekommendera, utan man kunde dagen efter snabbjobbet istället ta en lugnare runda med dem.

Det är inget negativt med snabbjobb om man har fått till foderstaten. Däremot finns inget belägg i dagens xförlamningsforskning för att det skulle ha en terapeutisk effekt – typ ”tömma glykogenlagret”.

Har man en stärkelse rik foderstat på en Xhäst är det riskabelt att närma sig hästens maxkapacitet. Särskilt för fullblodsvarianten av sjukdomen. Överansträngning kan utlösa xförlamningsanfallet. HH
 
Sv: Återkommande korsförlamning/ tying up...

Kan du inte bara ta ut henne och longera lite lugnt på vilodagen så hon får röra på sig lite mer än bara hage? Om hon håller sig lugn när du longerar dvs.. Bara typ 10minuter i lugn trav. Så slipper hon ju åtminstone sadel och träns.
Kom på en sak till.. den hästen jag berättade om klarade inte av hösilaget heller utan fick hö istället.
 
Sv: Återkommande korsförlamning/ tying up...

Har beslutat mig för att göra så här... fast det blir nog först efter betet. Nu håller jag på att vänja hästen vid gräs genom att beta ca. 1h/dag.

Vill ju egentligen inte byta förmycket i hennes foderstat då den fungerar så när som på hennes vilodag...(vilken kommer att ersättas med skrittpromenad som hand-häst...) Får jag bort vilodagen så kan hon göra både snabba och långa jobb utan att vi har ett spår av stelhet eller liknande

Jag kommer att byta ut grooven mot lucern de dagar hon vilar. Hur det sen kommer att bli återstår att se. Antagligen så kommer hon väl att stå på typ 2kg groov och 2kg lucern (troligtvis hackat strå)till vardags (plus tilläggen som innan). Då är hon ju van vid båda fodersorterna. Extra selen vill jag helst inte ge, hon får i sig 1,2mg per dag idag av krafften, och det ska ju räcka.

Oljan är ju inte så att jag vill undvika i sig men har kommit fram till att det fungerar alldeles utmärkt att ha som tillägg om hon går ner och börjar tappa. Har lagt in två dl/dag nu för att tjocka till hästen lite inför betet då hon brukar tappa i övergången.
Fast något direkt bete, i ordets rätta mening blir det ju inte, hon kommer att ridas och få en del foder även om hon går på gräs dygnet runt.

Tack för bra och tänkvärda tips!
 
Sv: Återkommande korsförlamning/ tying up...

Väcker liv i min gamla tråd nu när betet är över.

Just nu har jag problem med foder till min häst.
Hon har fungerat ok i sommar med bete och stödfodring med lusern, krafft groov, olja och mineraler.
Dock är hon fruktansvärt tittig och spänd, ser spöken överallt och reagerar stort och fruktansvärt överdrivet.
Så har hon alltid varit.
Men jag hade under den här tiden önskat något mer energi i henne, att hon , när det behövdes,tände till lite mer.
Nu efternågra veckor på stall så har hon fått ,förutom hö, som tillskottsfodringen och jag började smått att försöka med lite korn.
Efter en vecka var jag uppe i drygt 200gr (3dl) och det var tydligen helt fel.Trots daglig ridning så fick hon sin värsta korsförlamning någonsin... Känner mig som värsta djurplågaren, jag vet ju om hennes problem, hur kan jag då tro att det skulle gå denna gången bara för atthon hållt sig frisk och fin länge nu.

Men nu har jag bestämt mig för att försöka få tag i foder som är helt havre OCH korn fria och helst även melassfritt.
(Försökte söka runt igår men många foderföretag är ju förtegna med innehållsdeklartionerna på annat än säckarna.)
Detta för att se om jag kan komma tillrätta med problemet med hennes "spökiga skalle" och för att undvika och förhindra korsförlamningsproblem framöver.

Har alla ni kunniga här några tips på fodermedel att komma med?
Hösilagevärdena har inte kommit än och än så länge får hon hö (som jag inte har värdena på), kraffts lusern hackat strå (med melass tyvärr), linfrökaka, foderjäst och olja.
Men vad jag ska ge mer vet jag faktiskt inte?
Hur mkt. linfrökaka kan man ge?

Finns det någon färdig foderblandning som uppfyller mina krav?

Oftast så måste hon ju ha något mer än grovfoder då jag sällan får henne att äta mer än ca. 12kg hösilage per dygn och ca. 2kg lusernhack, pelleterad lusern äter madamen inte.

Någon med idéer??
 
Sv: Återkommande korsförlamning/ tying up...

Det finns ju en hel del tips på foderforumet...om det kan hjälpa.
Har du provat att ta bort all melass ngn gång?

Om man just har en melasskänslig häst så verkar det som att de reagerar redan på små mängder te x melasserade betfibrer i mineralerna. Jag har själv knepigt med att hitta foder till min känsliga häst som reagerar på ganska liten mängd melass...fast genom att magen blir dålig.

Det är ju ganska mkt melass i Kraffts hackade strå; likadant i green powers tre sorter som idag finns i sortimentet (det är på G med att ta in de andra två sorterna som är melassfria)
Kan du inte prova dangroents lusernpellets? För energin olja och kanske kwikbeet skulle funka bättre?

Får se om Sissu hittar hit; hon är duktig på foder till KF-hästar:)
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Måste hitta någon lösning på min hästs karledsproblem, skavkänsliga hud och svårläkta sår. Hon har haft knutor i huden och sår i...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
9 444
Senast: Natasja
·
Hästvård Skrev en tråd för ett tag sen ang. min häst som blev akut sjukt av något väldigt konstigt. Han blev bra efter behandling och fick...
Svar
0
· Visningar
843
Senast: LaMaya
·
S
Hästvård Någon som har erfarenhet av återkommande diareé på sin häst. Blir snart tokig. Just nu får kusen bara hösilage (14 kg) med bra värden...
2
Svar
31
· Visningar
2 497
Senast: MiaMaria
·
Hästvård Mitt sto fick höstas korsförlamning. Blodprovet visade att det inte var allvarligt,,låga siffror...och hon fick vila i två veckor. Vi...
Svar
10
· Visningar
4 502
Senast: orcide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp