Återkommande korsförlamning/ tying up...

Sv: Återkommande korsförlamning/ tying up...

Tack för ditt svar!

Funderar på om hästen någon gång varit helt melass fri...?
Inte under längre perioder i alla fall, det är när hon har klarat sig helt på betet och inte blivit riden.
Annars så har hon ju fått tillägg av lusern och/eller krafft groov (eller liknande under sina unga år).
Hon är nu 6år, egen uppfödning.

Sista korsförlamningen hon fick nu misstänker jag dock starkt att hon fick av kornkrossen. Hon verkar muskelmässigt faktiskt tåla havre bättre än korn, men hon har definitivt ingen havretålig skalle...
Betfor tog jag bort för 1½ år sen, nu kan hon få avsköljd betfor så kwikbeet har jag tänkt på. På tävling har hon dock fått ett par nävar betfor i stora vattenhinken för att dricka bättre och det har fungerat, själva betforen kan hon då få efter tävlingen.

Frågan är om det kan fungera med majs eller vete?

Känner en viss panisk hjälplöshet i vad jag ska fodra henne med.

Hon är extremt tittig och spökrädd och dessutom otroligt snabb i sina reaktioner, ofta får man markkänning när man inte hängt med i hennes svängar eller slappnat av från att själv spana efter förväntade faror.

Och på något sätt så tror jag att allt har ett samband.
Blir väl att jag får sondmata henne med hö för att slippa ge henne annat;).
 
Sv: Återkommande korsförlamning/ tying up...

Vete vet jag inte, men i allafall majs är ju rätt sockerrikt, så det borde ju inte vara lämpligt.
 
Sv: Återkommande korsförlamning/ tying up...

Ja, det är det ju.
Frågan är hur hur det är med själva stärkelsebiten, hur lätt/svårsmält (eller vad man säger) den är. Hur det blir med glykogenet i musklerna av detta... känns överkurs för mitt kunnande dock.
Fick påtalat för mig att poppad majs (popcorn;)) är bättre än havre/korn till en häst som min.
Vissa foder företag har ju majsflingor (cornflakes) i sina blandningar.

Jakten går vidare!!
 
Sv: Återkommande korsförlamning/ tying up...

Vad är det du känner att hon behöver ha mer av?
Energi? Protein?

Det finns ju bra foder som är både stärkelsefria o melassfria.
På min häst så tror jag att han kan reagera om det blir för mkt av det tillsammans...
Så kanske att det blir för mkt om du ger både korn och melasslusern/mineraler/b-vit.

Protein kan du komma åt via lusernet och ev soja.
Energi genom olja o ev kwikbeet...

Jag överlämnar åt någon som är bättre på att förklara ang havre/korn/majs. Handlar om hur lättupptagligt fodret är också....och givetvis stärkelsehalten.

Jag tror man får prova sig fram, men det skulle nog vara värt det att prova helt melassfritt o stärkelsefritt (så lågt det går), kanske försvinner hennes symptom helt *hoppas*:)
 
Sv: Återkommande korsförlamning/ tying up...

Majs är svårupptagligt för hästar, stärkelsehalten hög, proteinet lågt.

Min är KF kroniker = återkommande KF under flera år, minst varje månad. Det var inga stora förlamningar utan mer stelheter. Vad som var hönan och ägget är skitsamma men han drogs även med magsår under dessa KF år. Mellan under året upp till han blev 3.5år.

Idag är han frisk sedan 1 år tillbaks. Ibland så stelnar han till lite smått, men jag tror jag kommit på orsaken till det nu och sedan jag slutade med vad jag tror är orsaken så har han bara blivit ännu mjukare i musklerna.

Foder som är värt att prova är Kvickbeet, soja, linfrö, melassfri lucern, olja, kli i första hand. Är hästen melassöverkänlig så MÅSTE du vara noga med ALLA tillskott du använder, det är mycket ofta de kastar i melass i både pelleterade, grus och flytande tillskott. Är hästen känslig så är den och då fungerar det inte med det minsta lilla.

OM inte ens dessa foder skulle fungera så börja i första hand med att ta bort lucernet. Hur gott det än talas om lucern till fång -och KF hästar så finns det de få som inte tål det. Ex. min egna, det går inte och jag har en stark tro på att det handlar om upptaget i tarmarna och hur musklerna tar upp fodret.

Min klarade tidigare inte havre just för skallen, men nu sedan en tid så står han på lite lite havre och det funkar bra. Jag har gott igenom det mesta i foderväg även BRA KF mat men en del har ändå inte fungerat helt som jag vill så nu denna höst så skall han få helt nytt foder som har annat upptag mot tidigare så får vi se hur det fungerar.
 
Senast ändrad:
Sv: Återkommande korsförlamning/ tying up...

Så ofta som 1ggr/månad får hon inte känningar, men ett snitt kanske på 4-6ggr/år skulle jag tro, även om det blivit bättre med konsekvent motion 7dagar/vecka även om hon är unghäst.

Jag tror inte att hon är helt melassöverkänslig, hon har ju muskelmässigt fungerat hela sommaren med bete, lusern(kraffts) och krafft groov och där blir ju en hel del melass.
Det blir ju även en hel del stärkelse i form av den havre/korn som grooven innehåller. Tror att det var det rena kornet som hon nu fick som fick bägaren att rinna över.
Så nu tänkte jag börja om från scratch...

Ett bra hösilage är ju liksom allt så det ska vi få tag på.
12kg är max vad jag brukar få i henne.
Tidigare (i vintras typ) såg ju foderstaten ut som i början av tråden
12 kg hösilage
3kg Krafft groov90
2dl soja
4dl linfrökaka
2dl betfor(torra volymen)
1dl blå miner(kraffts)
och även biomag, rehalyt basic, muskel-e, och b-vitaminer. Fodras 4ggr per dygn och står på halm.
Sen bytade jag ut 1-1½kg groov mot lucern (2-3kg) och tog bort betforen, la till foderjäst och olja och bytte mineralerna till en bättre sort.

Min tanke nu är ju att byta ut grooven helt och lucernen till melassfritt alternativ.
Kwikbeet ska jag absolut försöka få tag på, hur är det med torkat morotsnitsel, går det att få tag på nu för tiden? Under min utbildning på flyinge så var där några hingstar som fick det.

Är vanlig vetekli det mest optimala eller är havrekli bättre? Många fodersorter har ju havrekli från skalad havre, kommer man undan havrens "hettande" egenskaper då?

Hur mkt. av soja, linfrökaka, foderjäst och olja vågar man ge totalt och per mål?
 
Sv: Återkommande korsförlamning/ tying up...

Jag vill säga att det är energi vi behöver mer av, hon är svår att hålla i ok hull, alltid på gränsen. Så energi i den form som ger henne hull men inte går åt huvudet vilket det mesta ju gör.
Oftast så har vi ju ett proteinöverskott som är otroligt högt enligt beräkningar och tabeller.

Men hon kanske kan tillgodogöra sig energin bättre om jag helt kommer ifrån havre och melassen? Och då inte behöver mer utan blir coolare överlag?
Kwikbeet ska jag verkligen se till att få tag på, känns ju på något sätt bra att kunna få energi från något som inte är överöst med protein. Är rädd att hon ska få tjocka ben eller proteinknutor av allt protein...

Sen är det ju det här med lysin, stärkelsehalt och glykogen och allt vad det kan vara, får helt enkelt försöka forska vidare för att hitta den optimala foderstaten till hästen!
 
Sv: Återkommande korsförlamning/ tying up...

Funderar på om det finns något färdigfoder öht. som kan vara idé att prova?

Såg att marstall freizeit var havrefritt med 15%korn, 15%majs och 10% vete. Skrev inte upp hur mycket melass det fanns (trodde det också skulle stå i broshyren jag fick:angel:).
Är det kanske hestekraft, eggersman och mustang man ska kolla upp?

Är betmassa fri från melass? Eller är det kanske en biprodukt från betfor tillverkning?
 
Sv: Återkommande korsförlamning/ tying up...

100g/100kg häst per mål alt. dag är ett bra riktmärke att gå efter gällande foder av de flesta sorter. Men samtidigt så är det väldigt individuellt vad hästen klarar av att ta upp innan det skadar eller man börjar elda åt kråkorna.
Så man får prova sig fram lite grann också och inte bara räkna i siffror.

Om din häst får ett krafigt överskott av protein så är det ju inte konstigt om hon har svårt att hålla hull. Det går åt mängder med Mj att spjälka protein och står hästen på för hög kvot så blir det inte nåt kvar att sätta hull och ibland inte heller ork på. Kvickbeeten har ca 85 smrp/kg så det är inte så lågt.

Så antingen att du ger ren olja för att få ner kvoten eller drar ner på proteinet så kommer hästen kunna hålla hullet bättre utan att musklerna försvinner.
 
Senast ändrad:
Sv: Återkommande korsförlamning/ tying up...

Ska kolla upp vad kvoten smrp/mj har varit tidigare och se om jag kan sänka den.
Runt 6-7 tror jag jag har haft som riktmärke på henne men det är kanske i högsta laget?

Räknandet och sökandet fortsätter!!
 
Sv: Återkommande korsförlamning/ tying up...

Vad är det som gör att du helst vill ha ett färdigfoder?

Jag var lite likadan innan och ja, är väl fortfarande att jag känner mig säkrare på kvalitén gällande färdigfoder. Det gör också att jag vet att hästen får i sig vitaminer t ex. MEN, det är svårt att hitta ett foder som innehåller just det man behöver till en känslig häst.
Jag hittade t ex Eggersman natur musli som är helt melass o betfiberfri....men som dock istället har en relativt hög stärkelsehalt...
Kanske kan jag återkomma till fodret senare men ska jag vara helt säker på att min häst kommer att må bra är det inte ett foder för oss.

Hmmm, det är alltså energi du vill ha...men inte så att din häst blir för hetsig. Det kan ju kanske vara så att hon delvis blir hetsig av att hon inte känner sig helt 100. Jag menar att även om hon funkar OK så kanske det inte är så att hon mår helt bra.

Tidigare gav du henne ganska mkt protein va? Sojan var den nödvändig då? Likadant foderjäst, lusern etc?

Jag skulle nog prova att ställa henne på grovfoder, olja, kwikbeet o mineraler, dock melassfria. Det finns melassfri B-vit. också eller om du vill ge henne t ex foderjäst ist. Ja så klart räkna ut var hon hamnar i för värden och om det behöver kompletteras med något.
Märker du sedan att det inte räcker så kan du ju alltid sen lägga till något eller ändra. Då märker du ju också snabbt om hon skulle reagera på ngt.

Marstall låter inte så bra i mina öron...fast vad innehöll det mer? Det du skrev upp bleir väl bara 40%... Jag har kollat upp nästan alla(kan ju ha missat ngn sort) färdigfoder och det är melass/betfiber överallt. Eggersmann har som sagt några sorter...men med en hel del stärkelse...De enda foder jag hittat som jag skulle vågat prova säljs utomlands men innehåller då till största delen luser/gräs.
 
Sv: Återkommande korsförlamning/ tying up...

Funderar på om det finns något färdigfoder öht. som kan vara idé att prova?

Såg att marstall freizeit var havrefritt med 15%korn, 15%majs och 10% vete. Skrev inte upp hur mycket melass det fanns (trodde det också skulle stå i broshyren jag fick:angel:).
Är det kanske hestekraft, eggersman och mustang man ska kolla upp?

Är betmassa fri från melass? Eller är det kanske en biprodukt från betfor tillverkning?

Men en svår korsförlamningshäst ska inte alls ha spannmål och minimalt med melass. Högst 10 % av energin skall komma från stärkelse och socker. Socker finns också i grovfoder. Se mitt inlägg 12. Inget av fodren du nämner är spannmålsfria vad jag vet.

Däremot skall den ha stora mängder fett, detta stabiliserar hästens överkänsliga insulin. Dvs den överdrivna inlagringen av glykogen i musklerna minskar. Oljan är inte bara som ett energifoderalternativ alltså utan som en slags terapeutisk åtgärd.
Vi har gett travhästar med korsförlamning flera kg olja om dagen med väldigt gott resultat.
HH
 
Sv: Återkommande korsförlamning/ tying up...

hur är det med torkat morotsnitsel, går det att få tag på nu för tiden? Under min utbildning på flyinge så var där några hingstar som fick det.

Är vanlig vetekli det mest optimala eller är havrekli bättre? Många fodersorter har ju havrekli från skalad havre, kommer man undan havrens "hettande" egenskaper då?

Varför morötter? Hälften av deras torrvikt är socker. Om man vill ge kli så är riskli det mest lämpliga för xhästar. Minst stärkelse jämfört vete o havrekli. HH
 
Sv: Återkommande korsförlamning/ tying up...

Vi har gett travhästar med korsförlamning flera kg olja om dagen med väldigt gott resultat.
HH

Fick de den "ren" eller blandade ni med något?

Vilken sorts olja gav ni? Spelar det någon roll om det är rapsolja/solrosolja/majsolja så länge den håller bra kvalite?
 
Sv: Återkommande korsförlamning/ tying up...

Synd att jag inte kan del citera så där snyggt...

Nej, egentligen så behöver jag inte alls ha något färdigfoder, det är väl enkelheten som gör att det lockar. Men igengälld så när hon har ätit färdigfoder har jag ändå, haft en massa annat för att hon inte har kunnat få i hop det.
Återkom gärna med hur det fodert fungerar för din häst!!

Mkt. protein har hon fått, har ju fått bli det för att hålla hullet, men då har den biten antagligen bara ätits upp av att spjälka det till energi istället...
Foderjästen har jag gett för magens och b-vitaminernas skull. Det kan jag ju ändra till vanlig jäst och ett bra b-vitaminpreparat om och när det behövs. Soja och jäst har hon inte fått samtidigt, jag gick över från sojan till jäst.
Lusernen har hon fått för hullet då jag inte fick i henne mer hö/hösilage, den har även "bundit ihop" allt som hon ratar annars.

Hon har sen i helgen enbart fått grovfoder (inkl. lusern med melass:mad:) och olja, vitaminer, mineraler. Kwikbeet och linfrökakan står på tur och sen hoppas jag att hon ska hålla sig här och att det blir bra kvoter när analysen för hösilaget kommit.
Och så hoppas jag att få tag i ett lusern utan melass...

Hon är i fint hull idag och hoppas att hon kommer att hålla det utan att behöva mer.
 
Sv: Återkommande korsförlamning/ tying up...

Däremot skall den ha stora mängder fett, detta stabiliserar hästens överkänsliga insulin. Dvs den överdrivna inlagringen av glykogen i musklerna minskar. Oljan är inte bara som ett energifoderalternativ alltså utan som en slags terapeutisk åtgärd.
Vi har gett travhästar med korsförlamning flera kg olja om dagen med väldigt gott resultat.
HH

oj, så mkt. olja har jaag inte vågat ge henne. Jag har stannat på 0,5kg/dag, men då vågar jag alltså ge mer. Det kan ju göra stor skillnad på kvoterna också.
Hur serverar ni dessa mängder olja? Min äter inte det som inte sitter på annat foder.
Bäst har det fungerat att hälla det på lusernet och ha linfrökaka som "bindemedel".
Hur har magarna tålt dessa mängder olja?

Min skepsis mot olja håller sig nog mest sommartid då vi inte har tillgång till kylskåp och jag är rädd att den ska härskna.

Socker finns det ju i allt, betesgräset är ju rikt på socker och det har fungerat ok.
Hur mycket skiljer det eg. på hö och hösilage i denna aspekt.
Är kanske höet att föredra egentligen?

Tack för dina tips och synpunkter.
 
Sv: Återkommande korsförlamning/ tying up...

Varför morötter? Hälften av deras torrvikt är socker. Om man vill ge kli så är riskli det mest lämpliga för xhästar. Minst stärkelse jämfört vete o havrekli. HH

Ja det här med morötter är kanske feltänkt av mig. Såg det nog som ett lämpligare alternativ till betfor. Men nu blir det kwikbeet i stället.

I fodersammansättningar så ser man ju ofta att det innehåller både melass, betfibrer och betmassa.
Ska man akta sig för alla eller är de två sist nämda ok?

Riskli hade jag inte en tanke på. Tror aldrig att jag har sett det.
Går det att få tag på öht.?
Har du erfarenhet av att utfodra hästar med det?
 
Sv: Återkommande korsförlamning/ tying up...

Min får oftast solrosolja.
Men det har blivit både rapsolja och valig matolja också.
Kan berätta för dig att oljeföretagen (nej inte ok/q8 eller så utan typ felix eler van der bergs eller nått;)) är väldigt hemlighetsfulla med att avslöja i vilka proportioner de har de olika oljorna i sina matoljeblandningar.
Spelade ingen roll att jag ville veta det i egenskap av orolig hästägare, jag kunde ju avslöja för någon vad som gjorde just deras matolja så speciell!!:cool:
 
Sv: Återkommande korsförlamning/ tying up...

Jag tänkte mer på att du ville ha en bättre kvot och därför energi...det var därför jag spånade kring att du kanske kunde sänka proteinintaget genom att ta bort t ex sojan... nog bäst att räkna på var hon hamnar o behöver efter hur hösilaget ser ut:)

Vad tror du om lusernpellets då? Istället för hacket med melass i?
Dangroents är melassfri... Vilka minreraler ger du nu? Vilka vitaminer?
Min tål inte alls t ex shy feeder som det är melass i.
 
Sv: Återkommande korsförlamning/ tying up...

På den här sidan nämns längst ner de 3 färdigfoder som är designade för Xhästar.
http://www.mcnews.com/vpn/detail.aspx?aid=11170&cid=3872&search=
Har sett ngt av dem i Sverige men minns inte vilket!

Vi ger raps eller solrosolja med betfiber/betfor, lusern och solrosfrö. Den mängden vi gett är alltså för korsförlamningshästar. Det är inte optimalt för friska hästar att äta flera kg olja.
HH
 

Liknande trådar

Foder & Strö Måste hitta någon lösning på min hästs karledsproblem, skavkänsliga hud och svårläkta sår. Hon har haft knutor i huden och sår i...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
9 415
Senast: Natasja
·
Hästvård Skrev en tråd för ett tag sen ang. min häst som blev akut sjukt av något väldigt konstigt. Han blev bra efter behandling och fick...
Svar
0
· Visningar
841
Senast: LaMaya
·
S
Hästvård Någon som har erfarenhet av återkommande diareé på sin häst. Blir snart tokig. Just nu får kusen bara hösilage (14 kg) med bra värden...
2
Svar
31
· Visningar
2 491
Senast: MiaMaria
·
Hästvård Mitt sto fick höstas korsförlamning. Blodprovet visade att det inte var allvarligt,,låga siffror...och hon fick vila i två veckor. Vi...
Svar
10
· Visningar
4 501
Senast: orcide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp