Återkommande korsförlamning/ tying up...

Sv: Återkommande korsförlamning/ tying up...

*kl*
min ungponny får lätt korsförlaming, men sen vi börjat ge honom mer b vitamin och håller honom varm, dvs alltid täcke vid regn och eller kyla, så har han inte haft det mer än en gång på 3 månader!
 
Sv: Återkommande korsförlamning/ tying up...

tack för ,som vanligt,upplysande svar!

Till TS vill jag säg atat du -bör-nogöverväga att radikalt ändra foderstaten efter HHs råd.

Jaghar en ras som är mkt benägen att få EPSM och fodrar inte med stärkelserikt foder så långt det öht går.

Detta alltså i förebyggande syfte.

Jag köper 10 l dunkar med rapsolja på W****s.
blir ungefär samma kostnad som för kraftfoder.
Mina äter ju i övrigt mkt halm och hö,går på lösdrift.
 
Sv: Återkommande korsförlamning/ tying up...

Tack för länken, ska genast titta på den!
Jag blev tipsad av en foderhandlare att dodson&horrell hade tagit fram ett foder till X-hästar. ERS hette det (om jag nu minns rätt, brochyren är kvar i stallet), en stärkelsehalt på under 7%, högt i energi från fett och växttråd, extra innehåll av elektrolyter, vitaminer och mineraler (även antioxidanter men det är väl vitaminer?? och kalciumglukanat tror jag det var).

Ska ringa återförsäljaren och prata om övrigt innehåll och så.
Räknades som ett veterinärt foder så det är ju säkert svindyrt.:smirk:

Hästen matvägrar nu utan någonform av stärkelse och endast den melass/sockerråvara som är i lusernen och vitamin/mineraler. Iövrigt (så när som på hö och lusern då) så får hon nu olja (5dl), linfrökaka,foderjäst vitaminer och mineraler, men hon är inte nöjd.
Kwikbeet och ev. ytterliggare foder kommer så småningom.
 
Sv: Återkommande korsförlamning/ tying up...

Har du klarat att hålla dina från besvär?

Nu är ju allt stärkelserikt borttaget, och förhoppningsvis så inser hon att detta är vad som ska ätas när hon blir tillräckligt hungrig.

Tack för tipset om W***ys, jag har även hittat en mkt. billig invandrarbutik i Malmö som är billig. Men W'''ys har ju nog bättre öppettider!
8.40 litern är nog det billigaste jag hittat, men väljer oftast solrosolja och då blir det ca. 10:an/liter.
Denna butik hade även tunnor med mer än 10liter i, men det har jag inte vågat mig på än...är rädd att det ska härskna utan kylskåp.
 
Sv: Återkommande korsförlamning/ tying up...

Ja, täckad är hon oftast, förutom fina sommardagar (som kunde ha varit fler denna sommar!)
Hoppas att ponnyn håller sig besvärsfri framöver med!
 
Sv: Återkommande korsförlamning/ tying up...

Tror jag har tittat på det fodret själv tidigare men valt bort det p g a melassen...nu vet jag inte procentandel men "cane molasses"= sockerrörs melass(om jag inte har fel).
Här är innehållet:

Oatfeed, Wheatfeed, Vegetable Oil, Soya Hulls, Full Fat Soya, Skimmed Milk Powder, Grass, Unmolassed Sugar Beet Pulp, Cane Molasses, Vitamins & Minerals, Salt, Dicalcium Phosphate, Limestone Flour, Calcium Gluconate, Fruits and Herbs.

Varför har de i mjölkpulver tror ni?
undrar också vad det är för frukter o örter...
 
Sv: Återkommande korsförlamning/ tying up...

Hei, anbefaler ERS fra Dodson & Horrell, dette er et kraftfor spesielt laget for hester med denne tilstanden av krysslammelser. Jeg bruker den på mine hester, sammen med olje, vitaminer og mineraler og det fungerer fantastisk bra!
 
Sv: Återkommande korsförlamning/ tying up...

Men varför har de t ex melass i? Vet du vilken andel havre o melass det är i?

Och varför är det mjölkpulver i?

Många frågor:)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Måste hitta någon lösning på min hästs karledsproblem, skavkänsliga hud och svårläkta sår. Hon har haft knutor i huden och sår i...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
9 441
Senast: Natasja
·
Hästvård Skrev en tråd för ett tag sen ang. min häst som blev akut sjukt av något väldigt konstigt. Han blev bra efter behandling och fick...
Svar
0
· Visningar
843
Senast: LaMaya
·
S
Hästvård Någon som har erfarenhet av återkommande diareé på sin häst. Blir snart tokig. Just nu får kusen bara hösilage (14 kg) med bra värden...
2
Svar
31
· Visningar
2 496
Senast: MiaMaria
·
Hästvård Mitt sto fick höstas korsförlamning. Blodprovet visade att det inte var allvarligt,,låga siffror...och hon fick vila i två veckor. Vi...
Svar
10
· Visningar
4 502
Senast: orcide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Hiss och diss del 5
  • Hitta tillbaka till varann?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp