Återkommande kotledsinflammation, prognos och erfarenheter

m9s3

Trådstartare
Nu är pollen behandlad i framkotorna, igen... :cry: Ska tillbaka igen på måndag men försöker förbereda mig lite på tänkbara utfall och hör jättegärna andras (solskens- ;) ) historier.

Hästen är ett stort hopptävlande halvblod på dryga 170 och är relativt grov(inte enorm men är ingen jättesmäcker häst som "bara" har långa ben). I somras började han stoppa trots att jag red ok (herrn uppfostrar mig och visar om jag gör fel/rider för dåligt:D), kollades upp och var liite intitalt halt och 2-3 graders böjprovsreaktioner på bägge framkotorna... Behandlades och sattes igång, hann sedan med tre tävlingar på hösten som gick bra. Har under vintern lagt mycket fokus på marken med dressyr och tömkörning blandat med vila, och pollen har känts finare än aldrig förr :love:

Har nu hunnit med en tävling och under vår andra tävling kändes han precis som i somras, han blir lite ängslig och ovillig... Kollades upp och var framkotorna igen...

Har ett enormt förtroende för den behandlade veterinären som är erkänt noggrann och duktig. Vi har ultrat bakknän, känt och klämt på muskler och vänt ut och in på pollen utan att hitta ngt som skulle kunna vara ett primärt problem. Det verkar således "bara" var kotorna som inte håller någe vidare... :cry:

Vad ska man ta sig till egentligen? Vet att kotledsinflammationer har en tendens att återkomma, men redan?! Självklart finns alltid förbättringsområden inom träningen, men efter omläggningen och tankeställaren i somras känner jag inte att jag har jättemånga ess kvar i rockärmen att ta till, om han ska kunna hopptävlas måste jag ju trots allt kunna hoppa han ibland (dragit ner på antal språng så gott det går) :banghead:

Hur ofta tycker ni är okej att behandla kotorna? I nuläget känns det som att det ända jag kommer få göra är att sätta igång han innan det kommer tillbaka igen... :cry:
 
Tänk över din träning. Rider du inte tillräckligt varierat, formen är framvikt, rider du för lite, rider du för mycket osv osv? Kotledsinflammationer fram är till 99% träningsrelaterat.
 
Har ni röntgat kotorna? Finns förändringar?

Viktigt att veta är att även om hästen blir hältfri av behandling så tar det upp till 6 månader för en led att återställa sig efter en inflammation, så att inte ha för bråttom är väldigt viktigt.

Men gällande erfarenhet så har min häst vart skadad drygt ett år. Hon behandlades för dubbelsidig kotledsinflammation, blev ren efter 1 behandling, sedan halt igen. Det visade sig efter att jag bytt veterinär två gången och klinik en att hästen hade en skada i gaffelbandsgrenen. Hon släckte på bedövningen pga att veterinären kollade efter för lång tid, så det hann sprida sig till infästningen och vart därför missvisande.

Hästen har under vintern behandlats med prp och stötvåg och det har läkt superbra. Dessa veterinärna håller jag hårt i!
 
Nu är pollen behandlad i framkotorna, igen... :cry: Ska tillbaka igen på måndag men försöker förbereda mig lite på tänkbara utfall och hör jättegärna andras (solskens- ;) ) historier.

Hästen är ett stort hopptävlande halvblod på dryga 170 och är relativt grov(inte enorm men är ingen jättesmäcker häst som "bara" har långa ben). I somras började han stoppa trots att jag red ok (herrn uppfostrar mig och visar om jag gör fel/rider för dåligt:D), kollades upp och var liite intitalt halt och 2-3 graders böjprovsreaktioner på bägge framkotorna... Behandlades och sattes igång, hann sedan med tre tävlingar på hösten som gick bra. Har under vintern lagt mycket fokus på marken med dressyr och tömkörning blandat med vila, och pollen har känts finare än aldrig förr :love:

Har nu hunnit med en tävling och under vår andra tävling kändes han precis som i somras, han blir lite ängslig och ovillig... Kollades upp och var framkotorna igen...

Har ett enormt förtroende för den behandlade veterinären som är erkänt noggrann och duktig. Vi har ultrat bakknän, känt och klämt på muskler och vänt ut och in på pollen utan att hitta ngt som skulle kunna vara ett primärt problem. Det verkar således "bara" var kotorna som inte håller någe vidare... :cry:

Vad ska man ta sig till egentligen? Vet att kotledsinflammationer har en tendens att återkomma, men redan?! Självklart finns alltid förbättringsområden inom träningen, men efter omläggningen och tankeställaren i somras känner jag inte att jag har jättemånga ess kvar i rockärmen att ta till, om han ska kunna hopptävlas måste jag ju trots allt kunna hoppa han ibland (dragit ner på antal språng så gott det går) :banghead:

Hur ofta tycker ni är okej att behandla kotorna? I nuläget känns det som att det ända jag kommer få göra är att sätta igång han innan det kommer tillbaka igen... :cry:
Alltså en häst med kotledsinflammation skulle jag ställa i hagvila ett år och sedan igångsättning på rakt spår i ett år, lufsa i skogen etc. Lösgörande på rakt spår, alltid rakt spår. Det tar jättelång tid. Hoppa och dressyrbanan. nej inte på år.
 
Alltså en häst med kotledsinflammation skulle jag ställa i hagvila ett år och sedan igångsättning på rakt spår i ett år, lufsa i skogen etc. Lösgörande på rakt spår, alltid rakt spår. Det tar jättelång tid. Hoppa och dressyrbanan. nej inte på år.

Så hästen skulle inte få hoppa på tre år? Köper inte alls ditt tänk. Häst måste belastas för att byggas upp och bli starkare. Även om en självklart inte ska ha för bråttom.
 
Jag tror ofta att folk har för bråttom med att behandla och sätta igång och upprepa igen och ingen om det inte fungerade. Sällan de släpper hästen på bete ett halvår efter den egentligen är friskförklarad och sen långsamt sätter igång och lägger om träningen/ rider på mer varierat underlag/ kanske byter skoning/hovslagare/sadel osv. Det är klart att man kanske har bråttom med att komma igång igen om man inte vill att hästen ska tappa för mycket men tror ofta att en längre period av aktiv vila är väldigt underskattat, speciellt om det är återkommande problem man vill förebygga. Sen är det klart att det inte finns hästar som håller för det man har tänkt sig och då är det nog tyvärr bara att acceptera.
 
Hur ofta hopptränar du? Går det att dra ned mer?

Min häst hade återkommande kotledsinflammationer (minns inte exakt men minst 5 gånger). Jag gjorde om träningen enormt mycket och anpassade underlag, red ännu mer varierat, red försiktigt, red inte i nedförsbackar, hoppade mindre, red i bättre form, osv. Trots detta kom ledinflammationerna en gång om året - vilket jag där och då tyckte var ok även om jag inte vet om jag skulle tycka det idag. Sedan var jag av andra skäl tvungen att byta ryttare delar av tiden och lägga om ridningen till det sämre på många sätt - mycket mer ridhus, mycket sämre ridning, inte lika försiktigt. Och så slutade jag att hoppträna en gång i veckan, slutade nästan tävla och hoppade någon gång ibland i stället. Det är nu fyra år sedan den senaste kotledsinflammationen, trots att allt annat ändrats till det sämre med hästens träning.

Inte det jag ville höra just då, och enligt veterinären jag hade då så kunde jag fortsätta att hoppa - men för min häst var det nog tyvärr hoppningen som var den värsta boven. Hon var för ömtålig. Därmed inte sagt att det är så för din häst, jag skulle nog ge det någon hälta till innan jag började fundera på att lägga ned hoppningen.

Tillägg: Med min häst kom hältan tillbaka efter bara något halvår första gången. Efter det dröjde det dock något år mellan gångerna.
 
Nu är pollen behandlad i framkotorna, igen... :cry: Ska tillbaka igen på måndag men försöker förbereda mig lite på tänkbara utfall och hör jättegärna andras (solskens- ;) ) historier.

Hästen är ett stort hopptävlande halvblod på dryga 170 och är relativt grov(inte enorm men är ingen jättesmäcker häst som "bara" har långa ben). I somras började han stoppa trots att jag red ok (herrn uppfostrar mig och visar om jag gör fel/rider för dåligt:D), kollades upp och var liite intitalt halt och 2-3 graders böjprovsreaktioner på bägge framkotorna... Behandlades och sattes igång, hann sedan med tre tävlingar på hösten som gick bra. Har under vintern lagt mycket fokus på marken med dressyr och tömkörning blandat med vila, och pollen har känts finare än aldrig förr :love:

Har nu hunnit med en tävling och under vår andra tävling kändes han precis som i somras, han blir lite ängslig och ovillig... Kollades upp och var framkotorna igen...

Har ett enormt förtroende för den behandlade veterinären som är erkänt noggrann och duktig. Vi har ultrat bakknän, känt och klämt på muskler och vänt ut och in på pollen utan att hitta ngt som skulle kunna vara ett primärt problem. Det verkar således "bara" var kotorna som inte håller någe vidare... :cry:

Vad ska man ta sig till egentligen? Vet att kotledsinflammationer har en tendens att återkomma, men redan?! Självklart finns alltid förbättringsområden inom träningen, men efter omläggningen och tankeställaren i somras känner jag inte att jag har jättemånga ess kvar i rockärmen att ta till, om han ska kunna hopptävlas måste jag ju trots allt kunna hoppa han ibland (dragit ner på antal språng så gott det går) :banghead:

Hur ofta tycker ni är okej att behandla kotorna? I nuläget känns det som att det ända jag kommer få göra är att sätta igång han innan det kommer tillbaka igen... :cry:
Röntga rygg!
 
Först måste jag säga att det är jobbigt att läsa när pollen = frömjöl, pålen = häst.

Återkommande kotledsinflammationer har i absoluta majoriteten av fall sitt ursprung på annat ställe. I vissa fall är det ridrelaterat, och har med formen att göra. Om det inte finns några röntgenförändringar som spökar vill säga.

Generellt har ryttaren ofta för bråttom att sätta igång hästen, för lite vila för att verkligen häva en ledinflammation. Det tar LÅNGT tid att läka ut helt. Dölja symptomen tar däremot kortare tid, särskilt om man sprutar samtidigt.

När hästen nu visat återkommande problem gäller det att verkligen vara kritisk. Om det inte finns förändringar i leden, beror det på annat. Vad? Förutsättningar på andra ställen? Om inte, är det helt enkelt ridrelaterat. Utrustning? Träningsupplägg? Utrustning?

Det är ett långsiktigt jobb och många som vill tävla väljer att sälja av hästen som promenadhäst då man inte vill ge det den tid (år) som krävs. Finns intressanta artiklar om de som rehabiliterat hästar åt försäkringsbolagen, och fått dyra tävlingshästar tillbaka i form. Google är din vän.
 
Nu är pollen behandlad i framkotorna, igen... :cry: Ska tillbaka igen på måndag men försöker förbereda mig lite på tänkbara utfall och hör jättegärna andras (solskens- ;) ) historier.

Hästen är ett stort hopptävlande halvblod på dryga 170 och är relativt grov(inte enorm men är ingen jättesmäcker häst som "bara" har långa ben). I somras började han stoppa trots att jag red ok (herrn uppfostrar mig och visar om jag gör fel/rider för dåligt:D), kollades upp och var liite intitalt halt och 2-3 graders böjprovsreaktioner på bägge framkotorna... Behandlades och sattes igång, hann sedan med tre tävlingar på hösten som gick bra. Har under vintern lagt mycket fokus på marken med dressyr och tömkörning blandat med vila, och pollen har känts finare än aldrig förr :love:

Har nu hunnit med en tävling och under vår andra tävling kändes han precis som i somras, han blir lite ängslig och ovillig... Kollades upp och var framkotorna igen...

Har ett enormt förtroende för den behandlade veterinären som är erkänt noggrann och duktig. Vi har ultrat bakknän, känt och klämt på muskler och vänt ut och in på pollen utan att hitta ngt som skulle kunna vara ett primärt problem. Det verkar således "bara" var kotorna som inte håller någe vidare... :cry:

Vad ska man ta sig till egentligen? Vet att kotledsinflammationer har en tendens att återkomma, men redan?! Självklart finns alltid förbättringsområden inom träningen, men efter omläggningen och tankeställaren i somras känner jag inte att jag har jättemånga ess kvar i rockärmen att ta till, om han ska kunna hopptävlas måste jag ju trots allt kunna hoppa han ibland (dragit ner på antal språng så gott det går) :banghead:

Hur ofta tycker ni är okej att behandla kotorna? I nuläget känns det som att det ända jag kommer få göra är att sätta igång han innan det kommer tillbaka igen... :cry:
Troligen är din hästs hältor i kotlederna ett sekundärt fynd. Alltså sitter problemet gissningsvis någon annanstans och hästen brukar inte sin kropp normalt och då får kotorna ta mer stryk. Rygg, sadel, hovvinklar, bakknän eller kanske carpaltunnel? Trots att du gillar din veterinär så är det nog läge och söka annan hjälp. Jag vet inte var du bor så jag kan därför inte tipsa.

Jag håller med Lovisaleonora om det mesta utom igångsättningstider. Om man snabbt hittar "rätt" skada och behandlar den direkt så är man igång igen efter en månad. I ditt fall kan det dock bli knöligare då din häst dragits med skadan en längre tid.
 
Min ponny (fd hopponny) hade problem med kotledsinflammationer när jag köpte henne. Jag vet inte hur tidigare ägare behandlade, men hon såldes som sällskapshäst och stod i hagen ungefär ett år innan jag köpte henne och satte igång med träning igen. I början följde hon mest med som handhäst, mest för att hon var så jäkla besvärlig att sitta på. Hon kopplade förmodligen ihop ridning med smärta och obehag.

Hältan försvann inte helt förrän kiropraktor och massör hade behandlat. Hästen gick och spände sig och var sned i bogarna. Ett par behandlingar senare och hon var helt haltfri. Det är ett par år sen nu och hältan har inte kommit tillbaka. Vi tävlar och tränar för fullt. Numera är det dock western, ingen hoppning.

Jag skulle nog dra ner på hoppningen tills jag är 100 % säker på att hästen är frisk. Det kan ta väldigt lång tid. Kanske hästen inte ska användas till hoppning alls?
Massage och kiropraktik kan inte ersätta veterinärvård, men det kan vara ett komplement. Prova? Om hästen har haft ont länge går den förmodligen och spänner sig, massage kan hjälpa.
 
Om man snabbt hittar "rätt" skada och behandlar den direkt så är man igång igen efter en månad. I ditt fall kan det dock bli knöligare då din häst dragits med skadan en längre tid.

Fast det finns ju massor med åkommor som tar betydligt längre tid än en månad att behandla. Och sedan komma igång igen efter. Är det t ex ryggen är det sällan man är igång efter en månad.
 
Det mesta handlar om hur tidigt man hittar skadan. Hästar är gjorda för att röra på sig och jag tror att det är väldigt viktigt att komma ihåg. På större hästar så räcker oftast inte bara vila utan man måste hitta rätt fel också. Tyvärr hjälper det inte alltid att åka till veterinären utan man måste åka till "rätt" veterinär också med kompetens att nysta ut problemet och inte välja den lätta vägen (som TS troligen råkat ut för). Sedan lär man ju få anpassa arbetet/igångsättningen efter skadans art och även det kräver en del av veterinären, bla att läsa ryttaren/hästägaren rätt.
Visst att det finns skador som tar längre tid, men ditt svar ovan var ju om ledinflammationer och även mitt (ingen senskada går ju tex att rehabba på en månad)

Nu är min veterinär som hjälp mig under alla år tyvärr bortgången men efter en behandling så var det 2 dygn i stilla fast leds 2x20 min. En v i mindre sjukhage leds 2x40 min. En vecka skritt och sedan igång joggning. Då vi har långt att åka och han litade på min förmåga att se rörelsestörningar åkte vi inte tillbaka om allt var ok. Alltså igång inom 1 mån igen. Det gällde drerssyr & FT-hästar upp till svår klass.
 

Liknande trådar

Hästvård Hur ser en sådan prognos ut egentligen? Min häst (18-årigt halvblodssto) blev i våras behandlad i båda fram, friskförklarad och...
2
Svar
36
· Visningar
7 240
Senast: HannaZ
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 709
Ekonomi & Juridik Bakgrund. I somras bestämde jag mig för att sälja mitt sto (länk till blup). Jag köpte henne som ettåring, jag och min syster har ridit...
Svar
9
· Visningar
2 889
Senast: Masse
·
Hästvård När gör ni (om ni gör) en första "helrenovering" på era unghästar? Dvs om inga direkta skador/fel märks? Har en treåring och vi var...
Svar
16
· Visningar
1 475
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp