Bukefalos 28 år!

Återkommande maskproblem

Ninnurur

Trådstartare
Fyraåringen får mask då och då. Det går ca 3 månader mellan gångerna. Självklart så behandlas vi båda och sängkläder tvättas och hygienen och allt sånt varje gång. Men finns det något man kan göra för att förhindra att det återkommer? Medicinen är ju ganska dyr...
Jag har läst tips om att rödbetor och pumpafrön är bra, och det innehåller min kost redan mycket av. Ska jag försöka få i dottern det också? Eller finns det andra bra tips?
 
Städa städa städa... korta naglar, mindre socker, ät mycket rödbetor. Allra bäst är att flytta :-) smittan finns där ni bor dessvärre, för att bli av med den smitta som finns i huset behöver den stå i bastuvärme i 14 dagar och det är ju lite svårt att utföra.
 
Fyraåringen får mask då och då. Det går ca 3 månader mellan gångerna. Självklart så behandlas vi båda och sängkläder tvättas och hygienen och allt sånt varje gång. Men finns det något man kan göra för att förhindra att det återkommer? Medicinen är ju ganska dyr...
Jag har läst tips om att rödbetor och pumpafrön är bra, och det innehåller min kost redan mycket av. Ska jag försöka få i dottern det också? Eller finns det andra bra tips?
En sån där liten ångmaskin som man städar med är effektiv.

Korta naglar är också effektivt. Tvätta händer ofta.

Går hon på förskola? Är det barn som är smittade där? I så fall är risken stor att hon plockar upp det därifrån.
 
Städa städa städa... korta naglar, mindre socker, ät mycket rödbetor. Allra bäst är att flytta :-) smittan finns där ni bor dessvärre, för att bli av med den smitta som finns i huset behöver den stå i bastuvärme i 14 dagar och det är ju lite svårt att utföra.
Flytta kommer vi inte att göra ;) men mindre socker och mer rödbetor är helt klart görbart. Och så bättre hygien såklart.

En sån där liten ångmaskin som man städar med är effektiv.

Korta naglar är också effektivt. Tvätta händer ofta.

Går hon på förskola? Är det barn som är smittade där? I så fall är risken stor att hon plockar upp det därifrån.
En ångmaskin har nog föräldrarna. Borde låna den och använda på ffa sängarna då.
Förskolan har inte sagt nåt. Sist jag nämnde mask så blev de lite ställda/förvånade så jag tror inte att de har märkt det på någon annan.

Jag tippar på att det är förskolan som är problemet. Vad säger de?
Inget. Men idag glömde jag prata med dem så jag får göra det i em. Det är en liten förskola med bara 18 barn, varav många redan har tagit sommarlov så smittor brukar vara lätta att hålla i schack, det blir sällan epidemier.


Jag vet att ungkotten alltid har använt munnen för att undersöka saker, och tyvärr tror jag att den vanan fortfarande sitter i ibland. Jag får tjata på henne mer! Och vara ännu noggrannare med handtvätt efter utevistelse. Vi hjälper mormor massor i trädgården så det blir ju mycket händer i jorden, på gott och ont...
 
Det smittar inte utifrån, utan antingen att hon får ägg på händerna från sig själv när hon kliar sig, eller att det finns i damm där ni bor. Inomhus-smitta, och kan inte komma från andra djur.
 
Det smittar inte utifrån, utan antingen att hon får ägg på händerna från sig själv när hon kliar sig, eller att det finns i damm där ni bor. Inomhus-smitta, och kan inte komma från andra djur.
Det finns katt hos mormor, och denne använder trädgården som toalett. Därav tanken att det kan komma därifrån.

Vilken tur att jag storstädade samma dag som jag upptäckte masken den här gången! Det lär ju hjälpa till. Ska ta en ännu noggrannare städning med ångmaskinen också.
 
Det finns katt hos mormor, och denne använder trädgården som toalett. Därav tanken att det kan komma därifrån.

Vilken tur att jag storstädade samma dag som jag upptäckte masken den här gången! Det lär ju hjälpa till. Ska ta en ännu noggrannare städning med ångmaskinen också.
Det enda sättet katten kan smitta barnet är om katten får ägg på sin päls från damm eller att barnet klappar med smittade händer och sen klappar barnet eller ett annat barn (eller du själv), får ägg på händerna och sen stoppar fingrarna i munnen. Katten (eller hunden) är alltså bara äggruntflyttare :-) Kattens eller hundens parasiter kan inte smitta till människa.
 
Det enda sättet katten kan smitta barnet är om katten får ägg på sin päls från damm eller att barnet klappar med smittade händer och sen klappar barnet eller ett annat barn (eller du själv), får ägg på händerna och sen stoppar fingrarna i munnen. Katten (eller hunden) är alltså bara äggruntflyttare :-) Kattens eller hundens parasiter kan inte smitta till människa.
Tack för att du delar med dig av din kunskap! :bow: Och barnet kommer inte ofta speciellt nära katten :angel:
 
Det smittar inte utifrån, utan antingen att hon får ägg på händerna från sig själv när hon kliar sig, eller att det finns i damm där ni bor. Inomhus-smitta, och kan inte komma från andra djur.
Vad menar du med att den inte smittar utifrån?
 
Det finns katt hos mormor, och denne använder trädgården som toalett. Därav tanken att det kan komma därifrån.

Vilken tur att jag storstädade samma dag som jag upptäckte masken den här gången! Det lär ju hjälpa till. Ska ta en ännu noggrannare städning med ångmaskinen också.
Man får vara lite försiktig när man riktar den mot tapeter och liknande men det brukar gå utmärkt att köra den på max mot tex madrasser och i badrummet och göra livet en aning svårare för dom små rackarns äggen :devil:

Bör upprepas ofta.
 
Man får vara lite försiktig när man riktar den mot tapeter och liknande men det brukar gå utmärkt att köra den på max mot tex madrasser och i badrummet och göra livet en aning svårare för dom små rackarns äggen :devil:

Bör upprepas ofta.
Min bäddmadrass är en sån som samlar på sig damm i de sydda groparna liksom. Typiskt dumt inser jag! Ska dammsuga och ånga den.
 
Det kanske går runt på er? Gör en behandling och efter en vecka upprepar ni samma procedur. Dvs tvätta kläder, storstäda hela huset, tvätta sängkläder, tvätta handdukar, badrumsmattan, osv.

Sen finns det väl en rad åtgärder för att förebygga:
Tvätta händer varje gång man kommer in (även om man bara varit ute en kvart och hoppat studsmatta tex)
Tvätta händerna varje gång man varit på toa
Hemma hos oss räknas inte handtvätten om den inte inkluderar tvål
Skrubba med nagelborste varje kväll
Byt handdukar var tredje dag
Byt duschhanddukar efter varannan dusch
Ha egna handdukar
Byt och tvätta alla kläder som varit på förskolan varje kväll
Fila naglarna korta var tredje dag

Jag skulle informera på förskolan och be dem sätta upp en lapp "just nu går det springmask på förskolan. Var uppmärksamma hemma och informera om nya fall upptäcks." Sånna lappar sitter i hallen på vårt dagis. Det finns både lösslappar och vattkoppor och svinkoppor osv. Sen sätter de en liten lapp under där ett datum står för senast upptäckta fallet. Superbra tycker jag.

Hoppas ni blir av med det snart!

Mvh Miks
 
@Miks - städ och tvättproceduren har vi gått igenom båda två varje gång. Det är väl noggrannare sanering av sängarna som saknats. Och så får vi hålla noggrannare koll på handtvätten. Förhoppningsvis kan sommarstängningen på förskolan hjälpa till att bota det här helt!
 
Problemet är att vissa människor är mer mottagliga än andra. Hur duktig man än är hemma och på dagis finns det alltid nånstans det finns smitta och är man känslig plockar man på sig smittan. Ju bättre man mår i magen desto mindre smitta dock, och som sagt SOCKER förvärrar det hela. Det blir bättre med åldern men kan även komma tillbaka i vuxen ålder.
 
Tveksamt, i så fall om ett barn som kliat sig i rumpan tar på frukten och sen äter du upp frukten utan att skölja. Du tänker nog på spolmask.

När jag var liten fick man lära sig att springmask finns på frukt och ffa rotfrukter som inte är noggrant sköljda.

Med det menar jag inte att det är sant.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
963
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 193
Senast: tuaphua
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 502
Katthälsa Var inne med kissen på hennes halvårskontroll av sköldkörtelvärden (hon äter medicin pga överproduktion och vi har träffat samma...
Svar
4
· Visningar
756
Senast: vinkelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp