Återkommande nackspärr

sthu

Trådstartare
I våras fick jag nackspärr. Rejäl sådan, jag kunde knappt röra mig. Fick muskelavslappnande medicin och sjukgymnastik.
Nu är nackspärren tillbaka. Har kvar muskelavslappnande och gör övningarna jag fick av sjukgymnasten. Men det hjälper inte! Jag har ont långt ner i ryggen och ena axeln, förutom nacken då förstås.
Precis som förra gången gjorde jag inget särskilt. Det bara kom från ingenstans.

Jag rör mig mycket, tar promenader varje dag och är aktiv överlag. Sitter inte still framför datorn speciellt mycket. Tränar 3-4 gånger i veckan.

Hjälp! Vad kan jag göra?
Har inte råd att gå till naprapat/kiropraktor/massör.
 
Jag brukar ha en knuta i skulderbladet som man kan trycka på för att det ska släppa. Kanske kan du hitta en liknande? Annars använder jag Voltaren gel och värme när jag känner av nacken, som förebyggande gym och massage (sambo, inte proffs). Det låter dock som du är värre drabbad.
 
@kem Jag hade maken att massera med voltaren igår kväll, men det blev bara värre.. Vaknade i natt av att det gjorde ont.
Har försökt leta knutor men det är svårt på sig själv, speciellt när man knappt kan röra armarna utan att nacken skriker..

Fattar inte varför jag får det! Helt utan förvarning bara, poff! Nackspärr!
 
I våras fick jag nackspärr. Rejäl sådan, jag kunde knappt röra mig. Fick muskelavslappnande medicin och sjukgymnastik.
Nu är nackspärren tillbaka. Har kvar muskelavslappnande och gör övningarna jag fick av sjukgymnasten. Men det hjälper inte! Jag har ont långt ner i ryggen och ena axeln, förutom nacken då förstås.
Precis som förra gången gjorde jag inget särskilt. Det bara kom från ingenstans.

Jag rör mig mycket, tar promenader varje dag och är aktiv överlag. Sitter inte still framför datorn speciellt mycket. Tränar 3-4 gånger i veckan.

Hjälp! Vad kan jag göra?
Har inte råd att gå till naprapat/kiropraktor/massör.
Värmefilt och vetekudde? (hjälpa litegrann kanske)
 
Värmefilt och vetekudde? (hjälpa litegrann kanske)

Ligger nerpackat i huset 10 mil härifrån :down:
Förra gången jag hade nackspärr blev det värre med värme. Men å andra sidan känns det som att allt jag gör gör det värre, så jag kan lika gärna njuta lite under tiden!
 
Stress och spänningar som satt sig i musklerna? Sänka grundspänningen i musklerna med avslappningsövningar och liknande borde isåfall på längre sikt avhjälpa nackspärrsperioderna. Men är ju ingen quick fix.

Om de uppkommer av drag är quick fixxen att inte utsätta sig för drag framöver.

Du har mina sympatier! Vet dessvärre hur du har det nu.
 
Ligger nerpackat i huset 10 mil härifrån :down:
Förra gången jag hade nackspärr blev det värre med värme. Men å andra sidan känns det som att allt jag gör gör det värre, så jag kan lika gärna njuta lite under tiden!
Ok ush stackare. Senast jag hade nackspärr lyckades jag häva den med värmefilt och tigerbalsam. Men det kan såklart lika gärna göra eländet värre. (dessutom var det innan den hade satt sig helt).
 
Jag hade nog önskat mig behandling av kiro i julklapp.

Om låsningen är kvar brukar det återkomma även om man lyckas dämpa det värsta muskulärt etc.

Jag har lyckats vakna med nackspärr nu lagom till att sambon som är kiro är borta en v.
Jag kan dämpa det lite med träning, massage etc. Men jag vet att det tyvärr inte blir helt bra förrän han justerat. Dålig timeing!
 
Jag hade nog önskat mig behandling av kiro i julklapp.

Så länge hade jag inte tänkt ha ont :D Och när decemberlönen kommer har jag råd att betala för mig igen. Ska bara hitta en bra kiro häromkring. Lättare sagt än gjort..

Jag antar att det bara är att vänta ut den akuta fasen och hoppas att det går fort. Jag ska för sjutton flytta i helgen och börjar jobba på måndag :nailbiting:
 
Jag har liknande problem.
Min naprapat säger att det är kyla som gäller i akuta skedet. Försöka hålla igång med rörelse (dvs inte ligga helt still längre stunder), när det värsta är över så är det stretch som gäller. Flera gånger per dag!
När det släpper fortsätta med stretch och jag har även vissa övningar att göra för att stärka rätt muskler som är drabbade.
 
Jag har liknande problem.
Min naprapat säger att det är kyla som gäller i akuta skedet. Försöka hålla igång med rörelse (dvs inte ligga helt still längre stunder), när det värsta är över så är det stretch som gäller. Flera gånger per dag!
När det släpper fortsätta med stretch och jag har även vissa övningar att göra för att stärka rätt muskler som är drabbade.

Jag fick några övningar av sjukgymnasten och de har jag plikttroget gjort. Men nackspärren kom tillbaka med råge. Har några övningar att göra i akuta skedet också men vette tusan om det hjälper..

Det här med värme och kyla verkar det finnas lika många åsikter om som det finns nackar..

Håller igång gör jag, det gör ju mer ont att ligga still!
 
Nu har jag smort med Voltaren och tagit en promenad, men det hjälpte inte. Har fortfarande precis lika ont. Det strålar ner i ena axeln och värker nåt så in i..! Tröstätit ett digestivekex med marmelad, det hjälpte inte heller :down: (:D)
 
Nu har jag smort med Voltaren och tagit en promenad, men det hjälpte inte. Har fortfarande precis lika ont. Det strålar ner i ena axeln och värker nåt så in i..! Tröstätit ett digestivekex med marmelad, det hjälpte inte heller :down: (:D)
Vad händer om du försiktigt stretchar framsidan på axeln? Fast jag vet inte om man vågar göra det i akut skede i och för sig... Jag vet att det kanske låter konstigt, men om det härstammar från skuldran kan det hjälpa lite.
Jag brukar (efter order av kiropraktor) stretcha så emellanåt. Men då tar sig mitt oftast inte upp hela vägen i nacken.

jag tror denna stetchning hjälper mig för att musklerna framtill är korta och då påverkar ett muskelfästa i skuldran negativt.

rotator-cuff-%C3%B6vningar-640x426.jpg
 
@Cattis_E Det är inte omöjligt att det kommer från axlarna! På förra jobbet var jag väldigt spänd i axlarna hela tiden. Ska testa den stretchen och försöka stretcha axlarna lite. Just nu går det inte sträcka så mycket, men det kanske mjukas upp.

Tragglar på med övningarna från sjukgymnasten. Flera gånger i timmen. Har nog blivit lite mjukare nu, tror jag. Kan fortfarande inte lyfta armarna över huvudet men nu kan jag titta åt höger och vänster tillräckligt långt för att kunna köra bil någorlunda obehindrat.
 
@Cattis_E Det är inte omöjligt att det kommer från axlarna! På förra jobbet var jag väldigt spänd i axlarna hela tiden. Ska testa den stretchen och försöka stretcha axlarna lite. Just nu går det inte sträcka så mycket, men det kanske mjukas upp.

Tragglar på med övningarna från sjukgymnasten. Flera gånger i timmen. Har nog blivit lite mjukare nu, tror jag. Kan fortfarande inte lyfta armarna över huvudet men nu kan jag titta åt höger och vänster tillräckligt långt för att kunna köra bil någorlunda obehindrat.
Enligt min kiro var det viktigt att man har armen tillräckligt högt upp så det blir c:a 90 graders vinkel i armbågen. Har du armbågen lägre än axeln sitter så blir det ju lägre vinkel.

Det är inte så att du går och spänner upp axlarna när du är stressad och/eller fryser? Det gör nämligen jag. Får verkligen fokusera på att släppa ned axlarna i vissa perioder.
 
Enligt min kiro var det viktigt att man har armen tillräckligt högt upp så det blir c:a 90 graders vinkel i armbågen. Har du armbågen lägre än axeln sitter så blir det ju lägre vinkel.

Det är inte så att du går och spänner upp axlarna när du är stressad och/eller fryser? Det gör nämligen jag. Får verkligen fokusera på att släppa ned axlarna i vissa perioder.

Just nu är jag varken stressad eller kall. När jag fryser vet jag att jag drar upp axlarna. Brukar få tänka mig för när jag är ute och går till exempel.

Förra jobbet innebar att jag bar tunga grejer som var tvungna att hållas i en viss vinkel mot marken och var lite för långa för mig, så jag gick och drog upp axlarna för att inte instrumentet skulle slå i backen. Sen jag slutade där har det blivit mycket bättre med axlarna.
Kanske är det därför jag fått nackspärr igen, musklerna som kompenserar på något sätt?
 
Jag har också fått mycket nackspärr på senaste. Hänger absolut ihop med stress. Min massör tror också att jag drar upp axlarna även på natten, alltså i sömnen. På mig sitter det också ännu längre ner, i en punkt långt ner och utåt på varje skickna. Har spänningar även ner i låren och vaderna. Så mitt tips är att även försöka släppa ner axlarna på natten, och kanske be om helkroppsmassage. Även på framsidan där muskler sitter vid axlarna kan det finnas stora spänningar som drar ihop och upp dina axlar. Övningen som @Cattis_E tipsar om gör jag också, den är himla bra. Man ska göra den i tre "höjder" eftersom den muskeln fäster in i tre punkter. Den på fotot är den lägsta höjden, gör den också i två nivåer till. Blir det för högt känns det helt annorlunda så den är svår att göra "fel" på.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 927
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Skulle behöva lite tips… Runt år 2000-2001 kanske så blev jag sparkad i ländryggen i en fotbollsmatch, oprovocerat. Jag ramlade framåt...
2
Svar
22
· Visningar
2 028
Senast: illusion
·
Kropp & Själ Jag har vrickat min fot 5ggr och även blivit trampad av en häst på samma fot. Nervskada är konstaterad efter jag blev trampad. Jag har...
Svar
7
· Visningar
743
Kropp & Själ Jag har de senaste veckorna dragit på mig en ny åkomma. Mitt ena ben börjar från ingenstans göra ont. Det känns som en pulserande smärta...
Svar
4
· Visningar
1 139
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp