Återkommande spatt, ni med erfarenhet?

S

Stopek

Har en 9 årig valack som fick spatt för ett år sedan och behandlades i några månader innan han blev "friskförklarad". Hade då krävt både behandling av hasleder, rumpa/ländrygg. Hästens rygg är fin och har inte fått de ingröpningar som en del spatthästar får, utan har fortfarande en jämn muskulatur, om än tunn.

Han sattes igång och gick regelbundet och lugnt och fint under sommar och tidig höst. Sedan blev det bara lite ridning under en månad. Själv har jag börjat tröttna på hästar och med då, tre hemma, så lånade jag för två månaders sedan ut honom till en tjej som vill rida mer regelbundet. Då jag har förstått både från veterinär och från det jag läst och hört att spatthästar skall ridas regelbundet.

I två månader har han nu varit hos fodervärd och jag hälsade på idag. När jag klämde över rygg såg jag omedelbara reaktioner i ryggen igen. Samt att rumpa/ländrygg speciellt den sida spatten var värst, var öm igen. Jag kunde inte se någon hälta på longering, men under ryttare betedde han sig likadant som han gjorde för ett år sedan när spatten blev akut. Ovilja att gå ner på tygeln och spänd. Ovilja att böja sig i höger varv. Skuttig och jobbig. Det är den senaste veckan som han blivit så här och varit fin innan. Sist spatten blev akut gick det också väldigt fort.

Så nu till frågan. Hur har det sett ut för er med spatt hästar, som fått återkommande spatt? Hur har prognosen sett ut? Själv känner jag inte att han har någon framtid. Att låna ut honom var ju mest för att ge honom en sista chans. Men som sagt era erfarenheter är jag intresserad av.

Hälsning Maja
 
Sv: Återkommande spatt, ni med erfarenhet?

Återkommande? Spatt är en kronisk åkomma och kan tyvärr blossa när som helst igen, risken finns alltid att åkomman åter blir aktiv när den väl har startat.
Sen är det en fråga om hur aktiv åkomman är, och det är väl det som kan avgöra hur svårt hästen har/får det.

Nu kan det också handla om ett lättare skov som går över av sig självt, sånt händer också, varför man kanske kan om hästen inte verkar ha mycket smärta, avvakta lite.
 
Sv: Återkommande spatt, ni med erfarenhet?

Jag hade en halvblodsvalack som blev 11 år. Han fick spatt båda haserna och efter ett år med detta pålagringar båda bakknäna. Det gick ytterliggare ett år med alla möjliga "medikament" och regelbunden ridning så började han att vara väligt svår att böja och framridningen tog bara längre och längre tid. Slutligen började han att "kasta" ut vä bakben ifrån sig i vä öppna. Var då in och kollade upp honom. Han blev utdömd, visade mest hälta vid böjprov högt båda bak. Denna underbara häst som kämpat så väl fick somna in en fin sommardag i Juli i år.
 
Sv: Återkommande spatt, ni med erfarenhet?

Återkommande? Spatt är en kronisk åkomma och kan tyvärr blossa när som helst igen, risken finns alltid att åkomman åter blir aktiv när den väl har startat.
Sen är det en fråga om hur aktiv åkomman är, och det är väl det som kan avgöra hur svårt hästen har/får det.

Nu kan det också handla om ett lättare skov som går över av sig självt, sånt händer också, varför man kanske kan om hästen inte verkar ha mycket smärta, avvakta lite.

Givetvis är det en kronisk åtkomma, men det var inte det saken gällde riktigt. Har du läst hela frågan?

Hälsning Maja
 
Sv: Återkommande spatt, ni med erfarenhet?

Jag hade en halvblodsvalack som blev 11 år. Han fick spatt båda haserna och efter ett år med detta pålagringar båda bakknäna. Det gick ytterliggare ett år med alla möjliga "medikament" och regelbunden ridning så började han att vara väligt svår att böja och framridningen tog bara längre och längre tid. Slutligen började han att "kasta" ut vä bakben ifrån sig i vä öppna. Var då in och kollade upp honom. Han blev utdömd, visade mest hälta vid böjprov högt båda bak. Denna underbara häst som kämpat så väl fick somna in en fin sommardag i Juli i år.

Ajdå, det låter som min häst tyvärr. Undrar om någon annan har någon annan historia att förtälja? Har förstått sedan innan att om spattsymptomen hävs nog och hästen sedan rids regelbundet och fixar det så kan den fungera bra. Men om det snart blir återfall av smärta så är det inte så bra.

Tyvärr så är det ju inte heller så lätt för någon som inte sett hästen sjuk förut (som min fodervärd) att riktigt hitta alla tecken när det börjat gå utför igen.

Hälsning Maja
 
Sv: Återkommande spatt, ni med erfarenhet?

Givetvis är det en kronisk åtkomma, men det var inte det saken gällde riktigt. Har du läst hela frågan?

Hälsning Maja

Ja, och här är ett svar om du missade det.

Nu kan det också handla om ett lättare skov som går över av sig självt, sånt händer också, varför man kanske kan om hästen inte verkar ha mycket smärta, avvakta lite.
 
Sv: Återkommande spatt, ni med erfarenhet?

Jag hade en ponny med spatt.

Jag tycker det låter konstigt att din häst blev "friskförklarad" såpass fort? Min var vi uppe i Skara med typ en gång i halvåret och röntagade. Jag minns hur lycklig jag var sista gången vi var uppe och han blev "friskförklarad" och jag fick börja rida som jag ville igen.

Han funkade utmärkt, behövde dock låååång framridning innan han var tillräckligt uppvärmd. Ju längre ju bättre gick han. Och ja han mådde som bäst när han gick regelbundet. Jag tävlade honom efter friskförklarandet och spatten var inget man märkte av mer än att han kunde vara lite stel ibland.

Om din häst blir öm i ryggen kan inte det ha med sadeln att göra? För det var i alla fall inget jag märkte på min.

Hoppas det går bra med din häst!
 
Sv: Återkommande spatt, ni med erfarenhet?

Jag hade en ponny med spatt.

Jag tycker det låter konstigt att din häst blev "friskförklarad" såpass fort? Min var vi uppe i Skara med typ en gång i halvåret och röntagade. Jag minns hur lycklig jag var sista gången vi var uppe och han blev "friskförklarad" och jag fick börja rida som jag ville igen.

Han funkade utmärkt, behövde dock låååång framridning innan han var tillräckligt uppvärmd. Ju längre ju bättre gick han. Och ja han mådde som bäst när han gick regelbundet. Jag tävlade honom efter friskförklarandet och spatten var inget man märkte av mer än att han kunde vara lite stel ibland.

Om din häst blir öm i ryggen kan inte det ha med sadeln att göra? För det var i alla fall inget jag märkte på min.

Hoppas det går bra med din häst!

Min häst behandlades fem ggr tror jag, på klinik. De två sista gångerna i ryggen med, det var först då som han blev bra. Min veterinär tyckte att vi höll på väldigt länge. Ryggsmärtor skall enligt min vet vara väldigt vanligt i samband med spatt. Då över baken, bakre ländryggen. En del hästar som går länge med sin obehandlade spatt får tydlingen nergröpningar framför höftknölarna. Nej, sadeln/sadlarna är uteslutna. Det är ju alltid det första man börjar undersöka med ryggsmärtor. Det var så jag först märkte av hans spatt.

Hur länge fungerade din ponny?

Hälsning Maja
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Återkommande spatt, ni med erfarenhet?

Min herre fick spatt någon gång mellan 2003 och 2006. Den kom, var aktiv och lugnade sig (blev vilande) utan att han hade minsta besvär av den. Han reds regelbundet (dock på låg nivå) hela tiden, och var på hälsokoll med böjprov etc var 6:e månad utan att ngt var knas.

Sen i okt 2006 rullade han fast i en box och fick en senskada. Dessutom slog han på hasen, så spatten aktiverades (då upptäcktes den gamla). Nästan hela mellersta ledavdelningen var sammanväxt. Fick behandla bakknän i omgångar innan han visade ngt från hasen, då togs en ny bild där och spatt.

Behandlades i bägge haserna, och peppar peppar blev han bra.

I januari 2008 var det dags igen. Jag åkte aldrig in och rtg aldrig, men symptomen var exakt som sist, och han var varm över insidan av hasleden. Han somnade 8 januari 2008.

Så min erfarenhet är halvdålig, första anfallet märktes inte ens, andra hävdes med behandling (led + allmän), men sen kom ett tredje och då lät jag honom slippa mer.
 
Sv: Återkommande spatt, ni med erfarenhet?

Min häst behandlades fem ggr tror jag, på klinik. De två sista gångerna i ryggen med, det var först då som han blev bra. Min veterinär tyckte att vi höll på väldigt länge. Ryggsmärtor skall enligt min vet vara väldigt vanligt i samband med spatt. Då över baken, bakre ländryggen. En del hästar som går länge med sin obehandlade spatt får tydlingen nergröpningar framför höftknölarna. Nej, sadeln/sadlarna är uteslutna. Det är ju alltid det första man börjar undersöka med ryggsmärtor. Det var så jag först märkte av hans spatt.

Hur länge fungerade din ponny?

Hälsning Maja

Efter att min ponny blev friskförklarad tävlade vi och tränade en hel del, men han dog hastigt av kalkbrist i nov 99. Det var världens goaste häst och jag saknar honom jättemycket. Sen vet man ju inte hur länge han hade funkat heller.

Ni verkar ju ha kollat allt (annars brukar många vara dåliga på just sadelbiten). Lycka till med hästen.
 
Sv: Återkommande spatt, ni med erfarenhet?

Min herre fick spatt någon gång mellan 2003 och 2006. Den kom, var aktiv och lugnade sig (blev vilande) utan att han hade minsta besvär av den. Han reds regelbundet (dock på låg nivå) hela tiden, och var på hälsokoll med böjprov etc var 6:e månad utan att ngt var knas.

Sen i okt 2006 rullade han fast i en box och fick en senskada. Dessutom slog han på hasen, så spatten aktiverades (då upptäcktes den gamla). Nästan hela mellersta ledavdelningen var sammanväxt. Fick behandla bakknän i omgångar innan han visade ngt från hasen, då togs en ny bild där och spatt.

Behandlades i bägge haserna, och peppar peppar blev han bra.

I januari 2008 var det dags igen. Jag åkte aldrig in och rtg aldrig, men symptomen var exakt som sist, och han var varm över insidan av hasleden. Han somnade 8 januari 2008.

Så min erfarenhet är halvdålig, första anfallet märktes inte ens, andra hävdes med behandling (led + allmän), men sen kom ett tredje och då lät jag honom slippa mer.

Ja, man kan väl säga att detta i så fall är min häst andra omgång. Han var ok här hemma under ett halvår men med sparsam och lugn ridning. Bara promenad. När han sedan reds igång på riktigt hos fodervärd, så är han alltså inte längre bra. Det är så tydligt när han kämpar mot handen och verkligen inte vill komma ner och ta för sig med sitt värsta bakben. Även hans mellersta glidled är den som drabbades sist. Jag har hört att ju längre ner i hasens leder hästen först drabbas desto bättre är prognosen. Suck och åter suck.

Känner mig taskig mot tjejen som lånat hästen med, trots att jag varit mer än noga med att informera om allt och alla detaljer. Jag har även varnat hur det hela mycket väl kan sluta och att hon och hennes pappa då ändå inte har något att säga till om, då ansvaret för hans väl och ve helt är mitt som ägare. Men vad tråkigt. Hade hoppats att det var min ridning som inte var bra för honom och tänkte att med en annan ryttare, utan mina skavanker, som kanske hade andra som passade honom bättre, så kanske han skulle kunna må bra.

Satt själv upp på honom idag för att se om han med mig kunde slappna av och komma ner, men han kämpade mot. Gick inte att få runt höger skänkel alls. Trots att han är mycket lydig och lyhörd häst som inget hellre vill än att forma sig när man ber honom. Dags för en vända till klinik. Suck igen...

Hälsning Maja
 
Sv: Återkommande spatt, ni med erfarenhet?

Usch.. det känns som att jag sitter och läser om min hästs dom... Vet inte själv hur det slutar med min, men efter att ha läst om din, drar jag öronen åt mig....Det gör f.n ont i hela kroppen så ledsen man blir..
 
Sv: Återkommande spatt, ni med erfarenhet?

hej.
Min häst fick spatt när den var typ 8år då tävlade han med hon som ägde han då, Dom tävlade upp till Msv A med bra resultat, sen började han vägra så hon slutade tävla och efter några månader sålde hon till en kompis till mig som hade han ca ett år innan han hoppade med glatt humör igen, vägrade mycket i början och var väldigt nervös och rädd för hindren vilket hon tyckte var lite konstigt eftersom han tävlat såpass högt.
När han var 12 började han bli stel och ville inte gå i form som förr och började även vägra på högre hinder, Så hon tog han till djursjukhuset och röntgade han m.m och han fick då diagnosen spatt.
Vetrinären trodde inte detta var nått nytt. Ett år innan började min kompis på ett hästgymnasium där hon bodde och hade hästen med sig, efetr detta tog hon hem hästen så hennes mamma skrittade den i bland och tog hand om den, ett halv år senare åkte dom tillbaka till kliniken och röntgade igen och bilderna visade då att han var värre en sist så vetrinären sa att om hon ville så kunde han dömma ut honom, men det ville inte min kompis eftersom hästen inte hade speciellt ont men eftersom hon hade blivit för lång för honom så fick jag ha honom på foder. I början skrittade vi mest men sen kunde man rida nästan som vanligt bara man skrittade fram minst 20minuter innan. han blev bättre och bättre tyckte både jag och min ridlärare så när dagen kom som vi skulle till dkliniken igen var jag rejält nervös men dom sa att han var mycket bättre!!!

Första sommaren jag hade han var han på bete där en tjej kände igen honom hon hade ridit honom när han stod hos henne som tävlade han, hon frågade om det gick bra trots spatten det var därför hon hade sålt honom för att han hade spatt vilket hon inte sagt ett skit om till min kompis, det hade dom till sist kollat upp när han bara vägrade och rev hindrena hela tiden. Hon berättade även att det hela hade börjat med att han hade rivit för han orkade inte ta i med bakbenen för att komma över hindren så då hade dom barrat honom :devil: och efter ett tag började han vägra!!! Detta förklarar varför han var (och fortfarande är) så rädd och nervös när man hoppar fast han tycker det är så kul! Det förklarar även ärren på framsidan av frambenen!

Nu är han 20 år och pigg som fyraåring!!! :banana: Jag rider han som vilken häst som helst, han kan vara lite stel när han stått inne mycket men vilken tjugoåring är inte det? Vi har haft några bakslag på vägen men det har snabbt gått över
hoppas det blir lika bra med din häst!
Kramar
 
Sv: Återkommande spatt, ni med erfarenhet?

Om du visste vad glad jag är för att läsa dina ord.. Det värmde.. skönt att läsa om en solskenshistoria i spatt-världen.. Veterinär kommer i morgon för återbesök.. Nervöst!

(Förlåt om Ts tycker att jag kapade hennes tråd, nu tillbaka till TS)
 
Sv: Återkommande spatt, ni med erfarenhet?

Tråden skrevs senast i i december 2008, så tror inte TS tar så illa upp om den utökas lite.

Fast Stopek - om du läser här - hur gick det?
 
Sv: Återkommande spatt, ni med erfarenhet?

Nowa! Jag håller tummarna för hur det går! Du kan väl skriva om hur det går?
 
Sv: Återkommande spatt, ni med erfarenhet?

Min häst hade spatt, säkert från när jag köpte henne men jag var ung och dum och röntgade inte, hann ändå ha henne i 3 år innan hon började bete sig konstigt, konstaterades spatt och kotledsinflammation runt om (pga spatten).
Samma sak för mig, hon var lite smådålig eller vad man ska säga, så vi ringde och bokade tid och vi fick tid en vecka senare.. Och då blev hon sämre på en dag, från att ha varit ganska pigg och glad ändå till att vara så stel att jag aldrig sett nåt värre.
Hon behandlades iallafall 3 ggr, spatten såg ut att stanna upp, så ett år gick och jag blev sjuk och red henne inte mer än skogspromenader på 3 veckor (min kompis tog dressyrpass och hoppningarna) sen så kollade jag på ett dressyrpass och jag fick en så stor chock.. Hon såg ut att hoppa jämfota med bakbenen i galoppen och kunde verkligen inte ta ut steget :cry:.. Så det var bara tillbaks till vetrinären, han och jag diskuterade och hade jag tur kunde hon hålla 1 år till, men då ingick ju rehabiliteringen på ett par månader.. Om jag hade otur ett halvår. Spatten hade blivit värre, inte mycket, men den hade heller inte läkt ihop som den skulle gjort.
Så jag kom fram till att det inte var värt det, hon var fortfarande glad och pigg och hade inte jätteont, vetrinären höll helt med mig och nu ångrar jag mig inte en sekund att jag valde att ta bort henne då.
Även om jag saknar henne mer än jag kan beskriva så blev det som ett lugn inom mig när det var gjort, hon hade det bra nu och min eviga oro för att hon hade ont var slut.

Kan dock tillägga att hon var 16 år när hon fick avsluta sitt liv, och hade även haft fång och hovbensrotation innan och det påverkade väl spatten en hel del.
Jag tror man märker som ägare om det är värt det, jag gav henne alla chanser jag kunde, men i slutet kunde jag inte vara så egoistisk att behandla henne en gång till, för jag vet att om jag hade gjort det hade det bara varit för min egen skull och då skulle jag istället ha fått avliva henne i ett sämre skick om några månader.
 
Sv: Återkommande spatt, ni med erfarenhet?

Sitter i samma sits som du och vet inget definitivt svar ännu. Men det ser inte ljust ut för min häst tyvärr. På min nu 8-årigahalvblodsvalack upptäcktes spatt ena bak när han var 5 år. Då hade han även hovledsinflammation båda fram och var halt på alla fyra ben. Blev sprutad med Cortizon och fick vila i sju månader. Metacam gavs. Red igång försiktigt och åkte på återbesök till kliniken efter detta. Om han fortfarande var halt pga spatten som var det enda som återstod av hältorna skulle han tas bort sa vet. Men han blev friskförklarad och jag var överlycklig. (Jag vet att spatten är kronisk).

Red igång försiktigt och började tillslut kunna träna och tävla i dressyr en gång. Men nu efter ett år så kändes han oren fram + ryggont (ländrygg) och jag åkte in igen till klinik. Samma problem som förut var det tråkiga beskedet. Inflammationer i båda bakhaserna och i hovlederna bf. Sprutad med Cortizon och ges Metacam. Men ärligt talat börjat jag ge upp hoppet om att han skall kunna fungera som ridhäst överhuvudtaget, möjligen som promenadkompis. Om han inte repar sig nu kommer han nog att tas bort. Så sorgligt. Återbesök 13 mars.
Håller tummarna för dig och mig. Skriv gärna om hur det går så kan jag göra detsamma.
 
Sv: Återkommande spatt, ni med erfarenhet?

Det är en känslomässig berg och dal-bana, ena stunden blir man överlycklig och tror att allt ska gå vägen, nästa ser det nattsvart ut..

Känner med dig. Än så länge är inte min häst så illa, eller rättare sagt för tillfället ser det lite ljusare ut men om det håller, tja..

Styrke kram till alla som står med dessa svåra beslut och samveten som värker..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 203
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 366
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 820
Senast: skuggi
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 696
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp