Återkoppling, universitetet

NagelacksBeroende

Trådstartare
Hej!

Jag är lite osäker kring hur det fungerar, så jag tänkte att någon här kanske vet.

Jag läser ett program på universitetet, och lämnade för 10 (arbets)dagar sedan in en uppgift. I studiehandledningen så står det "återkoppling ges inom 10 arbetsdagar", vilket då i mitt huvud är senast idag. Fortfarande så har jag inte fått någon återkoppling, vilket irriterar mig och det känns som om att min helg kommer att bli förstörd pga ovissheten (och för att jag inte har lärt mig hur man tar det lugnt). Visst, det är några timmar kvar på dygnet, men har inte allt för höga förhoppningar, och det har hänt tidigare att återkopplingen kommer dagar försent.

Vad gäller egentligen? Jag menar, står det i studiehandledningen att det är INOM TIO ARBETSDAGAR, så borde det väl gälla eller? Jag känner att när vi har så hårda deadlines som inte skulle gå att ändra för att vi inte hann/åt choklad istället, så känns det orättvist att det inte gäller åt andra hållet också.
 
Hej!

Jag är lite osäker kring hur det fungerar, så jag tänkte att någon här kanske vet.

Jag läser ett program på universitetet, och lämnade för 10 (arbets)dagar sedan in en uppgift. I studiehandledningen så står det "återkoppling ges inom 10 arbetsdagar", vilket då i mitt huvud är senast idag. Fortfarande så har jag inte fått någon återkoppling, vilket irriterar mig och det känns som om att min helg kommer att bli förstörd pga ovissheten (och för att jag inte har lärt mig hur man tar det lugnt). Visst, det är några timmar kvar på dygnet, men har inte allt för höga förhoppningar, och det har hänt tidigare att återkopplingen kommer dagar försent.

Vad gäller egentligen? Jag menar, står det i studiehandledningen att det är INOM TIO ARBETSDAGAR, så borde det väl gälla eller? Jag känner att när vi har så hårda deadlines som inte skulle gå att ändra för att vi inte hann/åt choklad istället, så känns det orättvist att det inte gäller åt andra hållet också.
Vet du vad de menar med återkoppling? Om man lämnar in en uppgift digitalt är det vanligt att läraren lämnar en kommentar på ens studiesida i anslutning till den inlämnade filen, och att man då inte får någon annan återkoppling än det. Lämnar man in den analogt, dvs papper i handen, så får man nog höra med läraren hur återkopplingen görs.
 
Vet du vad de menar med återkoppling? Om man lämnar in en uppgift digitalt är det vanligt att läraren lämnar en kommentar på ens studiesida i anslutning till den inlämnade filen, och att man då inte får någon annan återkoppling än det. Lämnar man in den analogt, dvs papper i handen, så får man nog höra med läraren hur återkopplingen görs.

Vi ska få återkoppling på en kurshemsida, där vi lämnade in vår uppgift (digitalt alltså).
 
Okej. Om det inte kommit så kan du ju mejla/ringa läraren och fråga.

Frågan var väl mest egentligen om det är "okej" för lärare att göra så? Om det finns regler för sådant. Eftersom de varit sena med återkopplingar tidigare, så har det fått mig att fundera kring detta. Och speciellt den här uppgiften var så viktig för mig, så jag hoppades verkligen på återkoppling i tid. :(
 
Frågan var väl mest egentligen om det är "okej" för lärare att göra så? Om det finns regler för sådant. Eftersom de varit sena med återkopplingar tidigare, så har det fått mig att fundera kring detta. Och speciellt den här uppgiften var så viktig för mig, så jag hoppades verkligen på återkoppling i tid. :(
Det beror på om återkopplingen är avgörande för någon uppföljningsuppgift som kommer väldigt tajt inpå föregående uppgift. Nej, mig veterligen finns det inga regler för sånt. Vad skulle man begära för "kompensation" för att läraren isf skulle brutit mot en sån regel?

Att läraren blir någon dag sen med att återkoppla kan bero på en rad olika saker. I min mening är det inte någon katastrof om läraren blir någon dag sen med återkopplingen. Har man en deadline så ska man försöka hålla sig till den, men man måste ändå ha förståelse för att saker kan dyka upp som gör att läraren inte hinner med i det tempo som varit planerat. Så länge det inte handlar om förseningar på mer än ett par dagar eller max en vecka tycker jag gott man kan luta sig tillbaka. Om läraren upprepade gånger är flera veckor sen med återkoppling så kan man vända sig till studierektorn. Men någon enstaka dags försening någon gång är inte något att jaga upp sig över.
 
Det beror på om återkopplingen är avgörande för någon uppföljningsuppgift som kommer väldigt tajt inpå föregående uppgift. Nej, mig veterligen finns det inga regler för sånt. Vad skulle man begära för "kompensation" för att läraren isf skulle brutit mot en sån regel?

Att läraren blir någon dag sen med att återkoppla kan bero på en rad olika saker. I min mening är det inte någon katastrof om läraren blir någon dag sen med återkopplingen. Har man en deadline så ska man försöka hålla sig till den, men man måste ändå ha förståelse för att saker kan dyka upp som gör att läraren inte hinner med i det tempo som varit planerat. Så länge det inte handlar om förseningar på mer än ett par dagar eller max en vecka tycker jag gott man kan luta sig tillbaka. Om läraren upprepade gånger är flera veckor sen med återkoppling så kan man vända sig till studierektorn. Men någon enstaka dags försening någon gång är inte något att jaga upp sig över.

Vi måste ha gjort eventuella kompletteringar till ett visst datum (ganska snart), så av den anledningen så känns det viktigt att få återkopplingen i tid också.

Men ja, nej jag tänkte väl inte riktigt kring någon "kompensation", bara mer att ska studenterna vara i tid (och måste vara det oavsett vad som händer omkring), så tycker jag att det känns rimligt att när det faktiskt finns en specifik tidsram "INOM tio arbetsdagar", så tycker jag inte att det är så märkligt om man som student tycker att det borde hållas?
 
Vi måste ha gjort eventuella kompletteringar till ett visst datum (ganska snart), så av den anledningen så känns det viktigt att få återkopplingen i tid också.

Men ja, nej jag tänkte väl inte riktigt kring någon "kompensation", bara mer att ska studenterna vara i tid (och måste vara det oavsett vad som händer omkring), så tycker jag att det känns rimligt att när det faktiskt finns en specifik tidsram "INOM tio arbetsdagar", så tycker jag inte att det är så märkligt om man som student tycker att det borde hållas?
Grejen är ju att om man som student inte lämnar in i tid så blir man automatiskt underkänd och får skicka in igen när det är "omprov". Det finns inte direkt något möjligt "straff" för en lärare som inte bedömmer inom en viss tidsram. Anledningen till att studenter ska hålla en tidsram är för att det ska bli rättvist, så att alla studenter har exakt lika mycket tid att skriva sitt arbete. Det insitamentet finns inte för lärarnas del utan de sätter en deadline kring vad de anser vara en rimlig tidsperiod för att hinna gå igenom alla arbeten och sätta en rättvis bedömning.

Vid nästan samtliga inlämnar jag haft under mina år på högskolan så har "omprov" varit satta ungefär en månad eller mer efter den första inlämningen. Så om man får återkopplingen en eller två dagar för sent så är det inget som påverkar ens chanser att plugga inför nästa inlämning. Det skulle vara om man bara kompletterar vissa delar av inlämningen och att det då kan vara kortare tid emellan.
 
Vi måste ha gjort eventuella kompletteringar till ett visst datum (ganska snart), så av den anledningen så känns det viktigt att få återkopplingen i tid också.

Men ja, nej jag tänkte väl inte riktigt kring någon "kompensation", bara mer att ska studenterna vara i tid (och måste vara det oavsett vad som händer omkring), så tycker jag att det känns rimligt att när det faktiskt finns en specifik tidsram "INOM tio arbetsdagar", så tycker jag inte att det är så märkligt om man som student tycker att det borde hållas?
Min erfarenhet, efter att ha läst ett antal år på ett några olika universitet/högskolor mest på halvtid på min fritid på distans, är att det är väldigt olika. Vissa rättar det man lämnar in omedelbart och man kan följa bedömningen allteftersom, mkt imponerande. Andra ger i stort sett ingen feedback alls överhuvudtaget vilket har fått mig att bli fullständigt vansinnig. Rätt eller fel så tror jag inte att man kommer någonstans som student. Det känns som om man är helt utlämnad till "högre makter". Tack och lov så har de flesta kurser jag läst varit bra.
 
Grejen är ju att om man som student inte lämnar in i tid så blir man automatiskt underkänd och får skicka in igen när det är "omprov". Det finns inte direkt något möjligt "straff" för en lärare som inte bedömmer inom en viss tidsram. Anledningen till att studenter ska hålla en tidsram är för att det ska bli rättvist, så att alla studenter har exakt lika mycket tid att skriva sitt arbete. Det insitamentet finns inte för lärarnas del utan de sätter en deadline kring vad de anser vara en rimlig tidsperiod för att hinna gå igenom alla arbeten och sätta en rättvis bedömning.

Vid nästan samtliga inlämnar jag haft under mina år på högskolan så har "omprov" varit satta ungefär en månad eller mer efter den första inlämningen. Så om man får återkopplingen en eller två dagar för sent så är det inget som påverkar ens chanser att plugga inför nästa inlämning. Det skulle vara om man bara kompletterar vissa delar av inlämningen och att det då kan vara kortare tid emellan.

Nej det är ju sant, men ja... Jag skulle iallafall ha uppskattat ett meddelande på kurshemsidan till alla med "återkopplingen kommer på tisdag istället", så att man hade sluppit iallafall gå och vänta i onödan. Det hela handlar väl mest om nu att jag är (jätte)nervös över att inte ha klarat uppgiften, och att då behöva vänta över helgen känns sååå typiskt när idag faktiskt var "inom ramen". Men nåja, jag överlever nog detta med. ;)
 
Om det blir så att det dröjer längre än till tisdag innan ni får återkoppling och tidsanvisningen innan eventuell återkoppling är den samme tycker jag att du kan maila läraren och säga att det dröjt med återkoppling och därför bör sista kompletteringsdag skjutas upp.
Annars finns det dokument, förutom eventuella saker lärare skriver ut, där det finns regler för hur lång tid betyg och liknande ska dröja. Där har jag för mig att gränsen för återkoppling är ännu längre än tio dagar, i alla fall på mitt universitet.
 
Om det står att återkopplingen sta ges inom tio dagar ska den också göra det. Jag skulle ha mailat och frågat om varför du inte fått den. Om inte annat för att påminna om att det är något studenterna väntar på.

Hälsningar,
den lite väl aktiva kårordföranden
 
Om det står att återkopplingen sta ges inom tio dagar ska den också göra det. Jag skulle ha mailat och frågat om varför du inte fått den. Om inte annat för att påminna om att det är något studenterna väntar på.

Hälsningar,
den lite väl aktiva kårordföranden
Finns det inte någon allmän regel om att man i alla fall på tentor ska ha fått resultatet efter tre veckor? I kursen jag nämnde ovan fick vi vänta i fem månader på resultatet från första tentan. De övriga tentorna lades inte ut (kunde man inte göra) förrän i juni månad dvs efter det att kursen var slut. Men denna kurs var förhoppningsvls ett undantag, ett riktigt skräckexempel på hur det inte får gå till på en kurs.
 
Finns det inte någon allmän regel om att man i alla fall på tentor ska ha fått resultatet efter tre veckor? I kursen jag nämnde ovan fick vi vänta i fem månader på resultatet från första tentan. De övriga tentorna lades inte ut (kunde man inte göra) förrän i juni månad dvs efter det att kursen var slut. Men denna kurs var förhoppningsvls ett undantag, ett riktigt skräckexempel på hur det inte får gå till på en kurs.

På mitt universitet är två veckor riktlinjen, men har för mig att tre veckor är gränsen ja.

Nu studerar jag iofs konst och representerar den konstnärliga fakuliteten, så just tentor vill jag inte uttala mig tvärsäkert om. ;)
Men jag vet att två veckor är riktlinjen som de har på de andra fakuliteterna.
 
Jag hade mailat läraren och frågat.

Sambon gjorde det senast idag då de på sin tenta bara fått feedback på 2 av 4 frågor. Lärarens svar var: "Va?!:eek::confused: Men det har jag ju laddat upp på kurssidan redan! -ber så hemskt mycket om ursäkt, ni får feedback på mail istället". Pga tekniska problem hade alltså kommentarerna inte kommit ut, men läraren gick i tron att de var ute.

Sånt KAN hända, men jag tror det oftare beror på att de helt enkelt inte hunnit med. Men jag hade legat på och frågat vart återkopplingen blivit av, så har man ställt frågan och förhoppningsvis får man ett svar.
 
Jag jobbar som kårordförande på en studentkår för naturvetare. På mitt universitet har vi studenträttigheter som skrivits under av rektor, så de riktlinjer som listan nämner är min bibel när det kommer till studenters rättigheter och enskilda studentärenden. Utöver riktlinjer tar listan även upp lagar, exempelvis från högskoleförordningen. På mitt universitet gäller 15 arbetsdagar för resultat efter ett examinerande moment. Den tar däremot inte upp någonting om tidsgränser gällande återkoppling av rapportskrivande eller handledning.

Det du beskriver har ju dock en liten twist, läraren har lovat att återkopplingen inte ska ta längre än 10 arbetsdagar. Har läraren lovat detta då är det det som gäller. Jag skulle råda dig att först mejla läraren själv, då har läraren själv en chans att åtgärda problemet. Händer det då ingenting och det dröjer ytterligare, så hade jag kontaktat studentkåren. De är då skyldiga att kontakta berörd lärare eller studierektor, jag brukar kontakta båda om studenterna upprepande gånger själva har försökt få respons. Jag upplever själv att det börjar "brinna lite mer i knutarna" om jag kontaktar som ordförande för studentkåren än om jag kontaktar som enskild student.

Hoppas det var till någon hjälp :)
 
Hej!

Jag är lite osäker kring hur det fungerar, så jag tänkte att någon här kanske vet.

Jag läser ett program på universitetet, och lämnade för 10 (arbets)dagar sedan in en uppgift. I studiehandledningen så står det "återkoppling ges inom 10 arbetsdagar", vilket då i mitt huvud är senast idag. Fortfarande så har jag inte fått någon återkoppling, vilket irriterar mig och det känns som om att min helg kommer att bli förstörd pga ovissheten (och för att jag inte har lärt mig hur man tar det lugnt). Visst, det är några timmar kvar på dygnet, men har inte allt för höga förhoppningar, och det har hänt tidigare att återkopplingen kommer dagar försent.

Vad gäller egentligen? Jag menar, står det i studiehandledningen att det är INOM TIO ARBETSDAGAR, så borde det väl gälla eller? Jag känner att när vi har så hårda deadlines som inte skulle gå att ändra för att vi inte hann/åt choklad istället, så känns det orättvist att det inte gäller åt andra hållet också.

Du har fått några bra svar redan. Är du säker på att du inte missat var återkopplingen hamnat på kurshemsidan? Jag har många många gånger haft studenter som mailat och sagt att de inte fått sin återkoppling när de bara inte hittat den (trots instruktion). Och är du säker på att det gått 10 arbetsdagar? Mitt universitet hade t ex arbetstidsförkortning förra fredagen = bara halva kan räknas som arbetsdag.

Rent allmänt så är det dåligt som lärare att inte hålla saker vi lovar, men shit can happen. Men då behöver detta förmedlas till studenterna såklart så de slipper undra.
 
Hej!

Jag är lite osäker kring hur det fungerar, så jag tänkte att någon här kanske vet.

Jag läser ett program på universitetet, och lämnade för 10 (arbets)dagar sedan in en uppgift. I studiehandledningen så står det "återkoppling ges inom 10 arbetsdagar", vilket då i mitt huvud är senast idag. Fortfarande så har jag inte fått någon återkoppling, vilket irriterar mig och det känns som om att min helg kommer att bli förstörd pga ovissheten (och för att jag inte har lärt mig hur man tar det lugnt). Visst, det är några timmar kvar på dygnet, men har inte allt för höga förhoppningar, och det har hänt tidigare att återkopplingen kommer dagar försent.

Vad gäller egentligen? Jag menar, står det i studiehandledningen att det är INOM TIO ARBETSDAGAR, så borde det väl gälla eller? Jag känner att när vi har så hårda deadlines som inte skulle gå att ändra för att vi inte hann/åt choklad istället, så känns det orättvist att det inte gäller åt andra hållet också.

Det kan inte vara så att det är 10 arbetsdagar efter sista inlämningsdatum som gäller? Eller lämnade du in i sista sekunden?
 
Vi har efter femton arbetsdagar, och trots att det är en stor kurs med många studenter (distans) brukar de vara bra på att hålla det. Det är klart att en stor, skriftlig uppgift tar längre tid att gå igenom än en kortare, men på det stora hela har jag tyckt att det gått snabbt.
 
Det hela handlar väl mest om nu att jag är (jätte)nervös över att inte ha klarat uppgiften, och att då behöva vänta över helgen känns sååå typiskt när idag faktiskt var "inom ramen". Men nåja, jag överlever nog detta med. ;)
Å andra sidan tror du alltid att du ska bli underkänd och får alltid höra ungefär "åh, det här var fantastiskt, bland det bästa vi läst!" sååå jag tycker att du ska dricka några extra koppar te, ta en promenad och låta lärarens återkoppling komma när den kommer ;)
 

Liknande trådar

Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
36 172
Senast: Hedinn
·
Tjatter Goda roller Ängel – kan varje natt skydda en deltagare. NattDL Siare – Får varje natt veta en deltagares roll. NattDL. Tvillingar –...
37 38 39
Svar
766
· Visningar
20 835
Senast: Lobelia
·
Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
13 501
Senast: LenaH
·
Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
54 332

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp