Återkrav från CSN

Zweigelt

Trådstartare
Jag fick ett återkrav från CSN om att betala in 67 000kr (inom en månad!). Detta för att jag för två år sedan sålde min bostadsrätt och investerade pengarna direkt i nytt boende. Tydligen räknades det som inkomst.

Jag frågade min bankman (vid försäljningen/köpet) om jag borde ansöka om uppskov hos Skatteverket men det tyckte han inte, trots att han visste att min enda inkomst var studiemedel. Hade jag gjort det hade försäljningen hamnat på året därpå och jag hade inte suttit med ett återkrav nu.
Pratade med min bank igår (min bankman jobbar inte kvar) och de sa att han naturligtvis skulle ha rått mig att ansöka om uppskov med tanke på att jag var student vid tiden.

Jag har tre veckor på mig att överklaga till CSN. Till min fråga: om jag säger till CSN att jag avser att göra en rättelse och ansöker hos Skatteverket om omprövning av uppskov (och därmed flyttar försäljningen) - skulle jag klara mig undan återbetalningen då? Jag har verkligen inte 67 000kr och förstår inte varför CSN ska ha något att göra med att jag sålde min bostad. Hade jag inte köpt ny bostad hade jag haft förståelse för att jag var tvungen betala tillbaka, men inte när alla pengar gick in i nya boendet.
 
Råkade ut för liknande 2018.
Sålde bostad 161101, ringde CSN och sa att bostaden var såld, med tillträde 170401, så jag hade ju inga likvida medel förrän 2017.
De påstod att det inte skulle påverka mitt CSN då. VT 2017 sökte jag inte studiemedel då jag skulle få pengarna för lägenheten den terminen/året.
Blev ganska snopen när återkravet kom året senare, jag hade ju följt CSN’s råd..
Min överklagan ledde ingen vart tyvärr även om de felaktiga råden kom från CSN själva, det var till att trolla fram pengarna..

Hoppas du kan reda ut det!
 
Råkade ut för liknande 2018.
Sålde bostad 161101, ringde CSN och sa att bostaden var såld, med tillträde 170401, så jag hade ju inga likvida medel förrän 2017.
De påstod att det inte skulle påverka mitt CSN då. VT 2017 sökte jag inte studiemedel då jag skulle få pengarna för lägenheten den terminen/året.
Blev ganska snopen när återkravet kom året senare, jag hade ju följt CSN’s råd..
Min överklagan ledde ingen vart tyvärr även om de felaktiga råden kom från CSN själva, det var till att trolla fram pengarna..

Hoppas du kan reda ut det!

Allvarligt?? Hur kunde dom säga så när det inte stämde? Där borde de verkligen ha dragit tillbaka kravet.
 
Allvarligt?? Hur kunde dom säga så när det inte stämde? Där borde de verkligen ha dragit tillbaka kravet.

Nä, att en handläggare ger fel information ändrar inte lagen eller reglerna. Då skulle de minst kunniga och förvirrade handläggarna vara högt eftertraktade. Däremot är det bra att högljutt klaga om man anser att man blivit vilseledd, så att det kan rättas till.
 
Jag hade nog gjort som du beskriver, om det är möjligt: ansöka om uppskov hos Skatteverket och överklaga till CSN med hänvisning till ansökan om uppskov. Men jag hade också försökt tänka ut en plan B för att lösa det ekonomiskt om omprövningen hos SKV av någon anledning inte går igenom.

(På CSNs hemsida står det att all skattepliktig inkomst från tjänst, näringsverksamhet och kapital räknas med. Utifrån det skulle jag tro att det generellt är svårt att få igenom att ett återkrav som beror på detta ska dras tillbaka. CSN kontrollerar ju hos Skatteverket vad en haft för skattepliktig inkomst.)

Screenshot_20200424-075436.jpg
 
Jag fick ett återkrav från CSN om att betala in 67 000kr (inom en månad!). Detta för att jag för två år sedan sålde min bostadsrätt och investerade pengarna direkt i nytt boende. Tydligen räknades det som inkomst.

Jag frågade min bankman (vid försäljningen/köpet) om jag borde ansöka om uppskov hos Skatteverket men det tyckte han inte, trots att han visste att min enda inkomst var studiemedel. Hade jag gjort det hade försäljningen hamnat på året därpå och jag hade inte suttit med ett återkrav nu.
Pratade med min bank igår (min bankman jobbar inte kvar) och de sa att han naturligtvis skulle ha rått mig att ansöka om uppskov med tanke på att jag var student vid tiden.

Jag har tre veckor på mig att överklaga till CSN. Till min fråga: om jag säger till CSN att jag avser att göra en rättelse och ansöker hos Skatteverket om omprövning av uppskov (och därmed flyttar försäljningen) - skulle jag klara mig undan återbetalningen då? Jag har verkligen inte 67 000kr och förstår inte varför CSN ska ha något att göra med att jag sålde min bostad. Hade jag inte köpt ny bostad hade jag haft förståelse för att jag var tvungen betala tillbaka, men inte när alla pengar gick in i nya boendet.



Vinsten från försäljningen skattar du för. Precis som @Liten hänvisar till. Så även om du investerat din vinst i ny bostad så är den fortfarande skattepliktig inkomst.

Men väldigt stressande att inte fått rätt information från banken såklart, och hoppas att det ordnar sig med CSN.
 
Jag fick ett återkrav från CSN om att betala in 67 000kr (inom en månad!). Detta för att jag för två år sedan sålde min bostadsrätt och investerade pengarna direkt i nytt boende. Tydligen räknades det som inkomst.

Jag frågade min bankman (vid försäljningen/köpet) om jag borde ansöka om uppskov hos Skatteverket men det tyckte han inte, trots att han visste att min enda inkomst var studiemedel. Hade jag gjort det hade försäljningen hamnat på året därpå och jag hade inte suttit med ett återkrav nu.
Pratade med min bank igår (min bankman jobbar inte kvar) och de sa att han naturligtvis skulle ha rått mig att ansöka om uppskov med tanke på att jag var student vid tiden.

Jag har tre veckor på mig att överklaga till CSN. Till min fråga: om jag säger till CSN att jag avser att göra en rättelse och ansöker hos Skatteverket om omprövning av uppskov (och därmed flyttar försäljningen) - skulle jag klara mig undan återbetalningen då? Jag har verkligen inte 67 000kr och förstår inte varför CSN ska ha något att göra med att jag sålde min bostad. Hade jag inte köpt ny bostad hade jag haft förståelse för att jag var tvungen betala tillbaka, men inte när alla pengar gick in i nya boendet.
Jag tror det är bättre att börja med att begära en omprövning hos Skatteverket för att sedan hänvisa till den i överklagandet till CSN, alt. ansöka om uppskov med överklagan till dess Skatteverkets beslut kommit.
 
Det är så märkligt det där med att bostadsförsäljningar räknas in även om man lägger in pengarna i ett nytt boende.
 
Det är så märkligt det där med att bostadsförsäljningar räknas in även om man lägger in pengarna i ett nytt boende.

Egentligen inte. Om jag köper en bil för min lön, köper mjölk eller sparar den påverkar inte. Så inte konstigt egentligen att kapitalinkomst inte räknas annorlunda, oavsett om man köper ny bostad eller en bil för den.

Däremot är csns fribeloppsregler orimliga på en rad vis. Men just det där tycker jag inte är konstigt. Särskilt inte när man just vid köp av bostad kan begära uppskov och därmed slippa csn.
 
Jag skulle kolla med csn om en rättelse påverkar. De har varit bra tjuriga med andra situationer där de benhårt tyckt att "du kan inte ändra i efterhand, du hade tillgång till pengarna vid tidpunkt x även om du senare ändrade det"

Jag håller tummarna en rättelse åtgärdar problemet dock, så himla tråkig situation när du till och med sökt råd innan men inte fått korrekt svar.
 
Vet inte om du kan fixa så att du slipper återkravet helt men du borde i alla fall kunna lägga upp en avbetalningsplan så att du inte behöver få fram allt på en gång. Jag fick ett återkrav på typ 25000 men ringde och pratade med dem och fick betala så mycket jag kunde varje månad tills det var klart.
 
Jag fick ett återkrav från CSN om att betala in 67 000kr (inom en månad!). Detta för att jag för två år sedan sålde min bostadsrätt och investerade pengarna direkt i nytt boende. Tydligen räknades det som inkomst.

Jag frågade min bankman (vid försäljningen/köpet) om jag borde ansöka om uppskov hos Skatteverket men det tyckte han inte, trots att han visste att min enda inkomst var studiemedel. Hade jag gjort det hade försäljningen hamnat på året därpå och jag hade inte suttit med ett återkrav nu.
Pratade med min bank igår (min bankman jobbar inte kvar) och de sa att han naturligtvis skulle ha rått mig att ansöka om uppskov med tanke på att jag var student vid tiden.

Jag har tre veckor på mig att överklaga till CSN. Till min fråga: om jag säger till CSN att jag avser att göra en rättelse och ansöker hos Skatteverket om omprövning av uppskov (och därmed flyttar försäljningen) - skulle jag klara mig undan återbetalningen då? Jag har verkligen inte 67 000kr och förstår inte varför CSN ska ha något att göra med att jag sålde min bostad. Hade jag inte köpt ny bostad hade jag haft förståelse för att jag var tvungen betala tillbaka, men inte när alla pengar gick in i nya boendet.

Anledningen till att CSN har med saken att göra är att vinsten räknas som inkomst. Det var ju en inkomst. Sen vad du använde inkomsten till hör inte till saken - reglerna som CSN har att följa är att man inte kan få studiemedel om man tjänar över en viss summa. Regeln är inte att det är ok att tjäna över gränsen under förutsättning att man köper en bostad för pengarna.

Så CSN har troligen rätt i sak. Har du inte pengarna nu så är det kanske möjligt att ta kontakt med dem och komma överens om en återbetalningsplan? Det måste ju hända lite nu och då att folk inte kan betala, de har säkert rutiner för det.
 
Jag fick ett återkrav från CSN om att betala in 67 000kr (inom en månad!). Detta för att jag för två år sedan sålde min bostadsrätt och investerade pengarna direkt i nytt boende. Tydligen räknades det som inkomst.

Jag frågade min bankman (vid försäljningen/köpet) om jag borde ansöka om uppskov hos Skatteverket men det tyckte han inte, trots att han visste att min enda inkomst var studiemedel. Hade jag gjort det hade försäljningen hamnat på året därpå och jag hade inte suttit med ett återkrav nu.
Pratade med min bank igår (min bankman jobbar inte kvar) och de sa att han naturligtvis skulle ha rått mig att ansöka om uppskov med tanke på att jag var student vid tiden.

Jag har tre veckor på mig att överklaga till CSN. Till min fråga: om jag säger till CSN att jag avser att göra en rättelse och ansöker hos Skatteverket om omprövning av uppskov (och därmed flyttar försäljningen) - skulle jag klara mig undan återbetalningen då? Jag har verkligen inte 67 000kr och förstår inte varför CSN ska ha något att göra med att jag sålde min bostad. Hade jag inte köpt ny bostad hade jag haft förståelse för att jag var tvungen betala tillbaka, men inte när alla pengar gick in i nya boendet.

Om läget blir akut så kan du också prata med banken om att ta ut pengarna som du satte in till bostaden, genom ett lån på motsvarande summa. Banken har andra möjligheter än CSN att helt enkelt ta egna beslut om de vill ta hand om dig som kund efter att ha givit tveksam information. Då har du pengarna att betala med.
 
Tack för era svar allihopa. Pratade med Skatteverket och dom sa att det var en möjlighet att ansöka om uppskov i efterhand.

min totala skuld är just nu ca 166 000kr. Om jag skulle betala återkravet nu skulle väl hela den summan dras av från totala skulden? Ursäkta min sega tankeverksamhet, men så fort det gäller CSN, a-kassa, försäkringskassan och liknande stängs min hjärna av. Jag kan läsa deras instruktioner hur många gånger som helst med det kopplar inte.
 
Tack för era svar allihopa. Pratade med Skatteverket och dom sa att det var en möjlighet att ansöka om uppskov i efterhand.

min totala skuld är just nu ca 166 000kr. Om jag skulle betala återkravet nu skulle väl hela den summan dras av från totala skulden? Ursäkta min sega tankeverksamhet, men så fort det gäller CSN, a-kassa, försäkringskassan och liknande stängs min hjärna av. Jag kan läsa deras instruktioner hur många gånger som helst med det kopplar inte.

Ja det du betalar in dras av från din skuld.
 
Dumt att bankmannen inte gav rätt råd!

Hoppas det löser sig med uppskov och omprövning.
Men i sak har de ju rätt, det är en inkomst oavsett om du sen investerar det i en ny bostad. Precis som vinst från sålda aktier som du investerar i en ny bostad, eller inkomst från extrajobb som du investerar i en ny bostad. Det är själva inkomsten som räknas, inte vad du sedan gör med pengarna.
 
Dumt att bankmannen inte gav rätt råd!

Hoppas det löser sig med uppskov och omprövning.
Men i sak har de ju rätt, det är en inkomst oavsett om du sen investerar det i en ny bostad. Precis som vinst från sålda aktier som du investerar i en ny bostad, eller inkomst från extrajobb som du investerar i en ny bostad. Det är själva inkomsten som räknas, inte vad du sedan gör med pengarna.
Man kan anse att det var dumt att bankmannen inte gav rätt råd. Men en bankman har koll på tex lån, boräntor etc. och är verkligen inte en skattejurist. En bankman är inte en jurist och framförallt har hen inte skattekunskaper. Så jag skulle snarare säga att det var dumt av bankmannen att ge något svar på frågan, hen borde bara ha hänvisat till skatteverket eller en skattejurist. Att bankmannen hade fel kan inte ebligt mig belastas denna då frågan är utanför bankmannens yrkeskunskap.
 
Man kan anse att det var dumt att bankmannen inte gav rätt råd. Men en bankman har koll på tex lån, boräntor etc. och är verkligen inte en skattejurist. En bankman är inte en jurist och framförallt har hen inte skattekunskaper. Så jag skulle snarare säga att det var dumt av bankmannen att ge något svar på frågan, hen borde bara ha hänvisat till skatteverket eller en skattejurist. Att bankmannen hade fel kan inte ebligt mig belastas denna då frågan är utanför bankmannens yrkeskunskap.
"Rätt råd" hade ju kunnat vara att hänvisa till Skatteverket i så fall :)
 
Vill bara kasta in ett FY FAN VAD SURT. Har fått en liknande smäll i mitt liv fast från Skatteverket, så väldigt surt på alla sätt och vis. Med det sagt så är det säkert som många här skriver att ja, det räknas som inkomst. Men ville bara skicka över lite medlidande för den trista situationen.
 
Egentligen inte. Om jag köper en bil för min lön, köper mjölk eller sparar den påverkar inte. Så inte konstigt egentligen att kapitalinkomst inte räknas annorlunda, oavsett om man köper ny bostad eller en bil för den.

Däremot är csns fribeloppsregler orimliga på en rad vis. Men just det där tycker jag inte är konstigt. Särskilt inte när man just vid köp av bostad kan begära uppskov och därmed slippa csn.

Men om man säljer en bil så blir det inte en inkomst som behöver beskattas....
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 709
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb Jag har räknat med att få ett återkrav från CSN för vårterminen för två år sen. Jag fi k jobb en månad in på terminen och stoppade...
Svar
10
· Visningar
1 882
Senast: fio
·
Äldre Hej! Jag är generellt dålig på matematik och att tänka klart juridiskt är inte min bästa förmåga just nu, så jag skulle blir jätteglad...
2
Svar
35
· Visningar
4 724
Senast: lbb
·
Äldre Som några utav er vet om så gick jag igenom en svårare depression 2015. Nu har jag fått ett beslut av CSN där det står att de betalat ut...
Svar
9
· Visningar
1 972
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp