Återlämnad häst mager efter inridning

Om en häst kommer till inridning i lite övehull så kan det nog hända att man vid träningen prioriterar att hästen går ned i vikt och ser smal o "fin ut i hullet" samt dessutom spar en del foderpengar. Men som här grundutbildning och inte träning för avelvisning/ tävling så låter det som ren snålhet. Vidden på kompetens vid träning är vid. Ordet tränare betyder ju ingenting utan referenser. . Tyvärr så märker man det ofta för sent. Lätt att vara efterklok eller sitta och göra bedömning av vad som hände i efterhand. Tycker trådskaparen har bra koll, vill göra det bästa men tränaren levde inte upp till förväntningarna.
 
Om en häst kommer till inridning i lite övehull så kan det nog hända att man vid träningen prioriterar att hästen går ned i vikt och ser smal o "fin ut i hullet" samt dessutom spar en del foderpengar. Men som här grundutbildning och inte träning för avelvisning/ tävling så låter det som ren snålhet. Vidden på kompetens vid träning är vid. Ordet tränare betyder ju ingenting utan referenser. . Tyvärr så märker man det ofta för sent. Lätt att vara efterklok eller sitta och göra bedömning av vad som hände i efterhand. Tycker trådskaparen har bra koll, vill göra det bästa men tränaren levde inte upp till förväntningarna.
Fast hur stressande tror du det är för sto och föl att mamma gör nått annat, man kan ju undra om de haft dem skilda när mamman utbildats eller har fölunge varit med vilket inte är det enklaste.
Den stressen, ny miljö etc tycker jag inte det är konstigt de tappar i hull hur bra eller mkt foder de fått. Tycker det brustit både hos äg och stallet det stått hos
 
Som jag skrev så är jag väl mest fundersam över att inridaren inte bad mig hämta hem hästarna tidigare, om de nu fått ordentligt med mat och ändå inte håller vikten. Tyvärr var det svårt att hälsa på för att kontrollera statusen själv, då det innebar 5 timmars resa. De närmre ställena hade inte tid förrän i november, så därav blev det en bit bort. Tyvärr syntes det inte på filmerna att hästen var så pass mager, då de dels varit med utrustning, dels främst efter cirka 4 veckors utbildning.
Fem timmars resa för fölet endast för att mamman skulle ridas in? Stoet va ju ändå äldre så hon kunde väl vänta på inridning tills fölet va avvant.
 
Jo, som jag skrev så hade jag hellre väntat, eftersom jag nu vet hur det blev. Det hade jag ingen aning om innan och hade ingen avsikt att stressa med inridningen. Dock blev det en plats ledig där jag var intresserad av att lämna stoet, dessutom i 2 månader och just eftersom att fölet fick möjlighet att följa med, så tyckte jag dessvärre att det kändes som en bra idé. Det ångrar jag såklart nu. Tycker det är tråkigt att ni är så vansinnigt hårda i era domar, gäller vissa av er.. Ni som dömer så väldigt hårt har själva aldrig tagit fel beslut och insett att det inte blev så bra? Det känns på sätt och vis bättre om det är mitt kassa beslut som ligger till grund för att djuren har magrat av, än att de förvägrats den mat som de borde ha fått. Då kanske de iaf haft chansen att äta sig mätta, men inte kunnat tillgodogöra sig näringen på korrekt sätt.

Inridaren är för övrigt själv uppfödare, så Jo, jag tyckte att jag gjorde vad jag kunde för att inte orsaka någon stressande situation alls för djuren. Fölet fick gå i hage precis vid sidan om ridbanan osv, vara med på uteritter och ibland även på banan. Var även noga med att de skulle få krafft och lucern två gånger per dag, men svårt och veta om det följdes ju.

Tyvärr vill jag inte visa några bilder, då det kan hänga ut personen jag lämnade djuren till. Hästvärlden är trots allt liten och det vore olyckligt , om det nu är så att sto och föl kan tappa mycket i vikt pga omständigheterna.


För övrigt har jag väl fått svar på mina funderingar kring vikten nu, att stress kan påverka så pass mycket, även om djuren får fullgott foder och bra skötsel, så för min del behövs inga fler svar i tråden.
 
Jag anklagade inte! Ställde frågan om det var rimligt, för spontant tyckte jag inte det kändes så. Är trots det besviken att hon inte avbröt tidigare, det hade varit ett klart möjligt alternativ för att inridningen inte skulle gå ut över hästen.
 
Det är väl bara att lära sig av misstaget och lida av det man ställt till med dock. Personen i fråga har iaf ett företag som sysslar med hästar, betalade via Swish till mobilnummer.
Kanske har fel men är det ett mobilnummer är et väl inget företags swish? Eller? Då ska det väl vara sånt där 123 nummer?
Tänker du lämna någon kritik runt företaget någonstans? Tycker hursomhelst det var konstigt av företaget att ta emot sto med föl o behålla dem så länge att båda fallit ur så. Ett seriöst ställe skulle väl aldrig göra så (vad ägaren än tycker)?
 
Din häst ditt ansvar. Går tyvärr inte o förlita sig på andra, oavsett vad man tycker.
Jag håller inte med. Om man lämnar i väg sin häst för inridning eller vad det än må vara, till ett till synes seriöst företag med erfarenhet med bra referenser och betalar för det så förväntar jag mig att få tillbaka min häst i samma skick som när jag skickade iväg den. Om det av någon anledning inte funkar, att hästen blir skadad, mår dåligt eller tappar hull eller vad det än må vara - då kontaktar man ägaren direkt och kommer överens om ifall/hur man ev ska gå vidare.
 
Jag håller inte med. Om man lämnar i väg sin häst för inridning eller vad det än må vara, till ett till synes seriöst företag med erfarenhet med bra referenser och betalar för det så förväntar jag mig att få tillbaka min häst i samma skick som när jag skickade iväg den. Om det av någon anledning inte funkar, att hästen blir skadad, mår dåligt eller tappar hull eller vad det än må vara - då kontaktar man ägaren direkt och kommer överens om ifall/hur man ev ska gå vidare.
Finns ingen annan än ägaren som har det yttersta ansvaret för sin häst. Därmed inte ok av inridare, fodervärd el vad som att missköta den. Dock ligger det på mig som ägare att ha tillräckligt tät koll av min häst. Du behöver inte alls tycka som mig.
 
Finns ingen annan än ägaren som har det yttersta ansvaret för sin häst. Därmed inte ok av inridare, fodervärd el vad som att missköta den. Dock ligger det på mig som ägare att ha tillräckligt tät koll av min häst. Du behöver inte alls tycka som mig.
Nej, vi har olika åsikt där :)

Men om man drar det en bit längre då - rent juridiskt. Är det någon som har koll på vad som gäller?
Om jag köper en tjänst av ett företag där jag lämnar mitt djur till någon som ska sköta och ta hand om det och jag betalar för detta - och sen blir djuret misskött/vanvårdat. Vem - enligt lagen - är det som blir "åtalad"? Någon som vet?
Det behöver ju inte vara en häst det kan ju lika gärna vara ett hundpensionat där jag lämnar mina hundar när jag tex åker utomlands. Och jag kan omöjligt åka dit och kolla mina djur under tiden eftersom jag befinner mig i ett annat land.
Jag har alltså KÖPT skötseln av ett företag som ska sköta mitt djur.
 
Nej, vi har olika åsikt där :)

Men om man drar det en bit längre då - rent juridiskt. Är det någon som har koll på vad som gäller?
Om jag köper en tjänst av ett företag där jag lämnar mitt djur till någon som ska sköta och ta hand om det och jag betalar för detta - och sen blir djuret misskött/vanvårdat. Vem - enligt lagen - är det som blir "åtalad"? Någon som vet?
Det behöver ju inte vara en häst det kan ju lika gärna vara ett hundpensionat där jag lämnar mina hundar när jag tex åker utomlands. Och jag kan omöjligt åka dit och kolla mina djur under tiden eftersom jag befinner mig i ett annat land.
Jag har alltså KÖPT skötseln av ett företag som ska sköta mitt djur.
Mycket bra fråga. Jag har faktiskt ingen aning, men i fallet där man hyr stallplats är det ju stallägaren som juridiskt bär det yttersta ansvaret, så det måste väl nästan vara något liknande även om man köper till tillridning etc?
 
Tycker flera av er är hårda mot TS. De flesta som avlar kör iväg sina ston åtskilliga gånger för seminering, kontroller osv. även med föl = stress? Alternativt lämnar på station till stoet är konstaterat dräktigt = stress? så miljöombytet i sig lär ju vara som vilket miljöombyte som helst. Att börja rida ett digivande sto i gott hull med 5 månaders föl är inte ett dugg konstigt. Perfekt att sätta igång. De flesta föl har vid den åldern inte di som enda föda. Utan äter både gräs, hö och kraftfoder (vad som nu erbjuds mamman). Mina 5 månaders föl har tränat på att vara själva och samtidigt fått lite extra mat vid den åldern.

Min erfarenhet: Avlar småskaligt själv samt tar emot ston (ibland med föl vid sidan) hemma för naturlig betäckning och de stannar oftast till de är konstaterat dräktiga 17 dygn. Skulle skämmas ögonen ur mig om stoet började magra av på plats och hade självklart kontaktat ägaren om jag trots åtgärder inte får trenden att vända.

Ts: Ta det det som en lärdom om ditt sto att hon faller ur och sluta lasta dig själv mer. kram
 
Tack för svar. Ja, vissa svar tycker jag också är hårda. Av den anledningen att jag undrar om ni hade resonerat likadant om det var en rent traumatisk skada? Betyder i så fall att man ständigt skulle behöva ha tillsyn på sin bortlämnade / uppstallade häst flera gånger per dygn, om inte någon annan någonsin kan ansvara för en hästs skick.

Det är två läger i tråden, en som resonerar som jag gör, att den som tar sig an ett djur också är ansvarig för dess skick - och lägret som lägger ansvaret helt på djurägaren. Jag tänker att ska djurägaren ha 100 procent ansvar i alla situationer för skicket, måste det vara svårt / omöjligt att någonsin lämna en häst för utbildning, inridning, fordervärd eller dylikt, eftersom man då måste bo granne och hålla koll hela tiden. Hästen kan ju fixa en skada när som helst och är inte den person som för tillfället har ansvar över djuret skyldig att meddela detta, innebär det att djuret kan lida under lång tid om inte platsen är geografiskt mycket nära.

Hur som helst så hade jag inte lämnat bort henne igen tillsammans med fölet, men som jag redan skrivit så var avsikterna goda med arrangemanget. Det var dyrare och jobbigare för mig att lämna bort fölet också, då jag fick ordna med ett sällskap åt mitt andra vuxna sto för perioden. Tyvärr blev det inte bra, och det är jag såklart ledsen för, oavsett vems ansvar hennes skick är.

För övrigt swishade jag inte till företagsswish utan till ett privat mobilnummer, men fick självklart ett kontrakt gällande skötsel osv. Det är ju dock svårt att bevisa om hon fått det som står i kontraktet eller ej.
 
Tack för svar. Ja, vissa svar tycker jag också är hårda. Av den anledningen att jag undrar om ni hade resonerat likadant om det var en rent traumatisk skada? Betyder i så fall att man ständigt skulle behöva ha tillsyn på sin bortlämnade / uppstallade häst flera gånger per dygn, om inte någon annan någonsin kan ansvara för en hästs skick.

Det är två läger i tråden, en som resonerar som jag gör, att den som tar sig an ett djur också är ansvarig för dess skick - och lägret som lägger ansvaret helt på djurägaren. Jag tänker att ska djurägaren ha 100 procent ansvar i alla situationer för skicket, måste det vara svårt / omöjligt att någonsin lämna en häst för utbildning, inridning, fordervärd eller dylikt, eftersom man då måste bo granne och hålla koll hela tiden. Hästen kan ju fixa en skada när som helst och är inte den person som för tillfället har ansvar över djuret skyldig att meddela detta, innebär det att djuret kan lida under lång tid om inte platsen är geografiskt mycket nära.

Hur som helst så hade jag inte lämnat bort henne igen tillsammans med fölet, men som jag redan skrivit så var avsikterna goda med arrangemanget. Det var dyrare och jobbigare för mig att lämna bort fölet också, då jag fick ordna med ett sällskap åt mitt andra vuxna sto för perioden. Tyvärr blev det inte bra, och det är jag såklart ledsen för, oavsett vems ansvar hennes skick är.

För övrigt swishade jag inte till företagsswish utan till ett privat mobilnummer, men fick självklart ett kontrakt gällande skötsel osv. Det är ju dock svårt att bevisa om hon fått det som står i kontraktet eller ej.
Klart jag tycker man har en dialog som inridade till ägaren om hästens skick MEN det finns ju en bra anledning till att folk inte skickar sina ston med föl på inridning . En sak och rida sitt sto hemma i en miljö sto föl är trygga med men skicka iväg dem för inridning är väldigt konstigt i min värld.
 
Jag håller inte med. Om man lämnar i väg sin häst för inridning eller vad det än må vara, till ett till synes seriöst företag med erfarenhet med bra referenser och betalar för det så förväntar jag mig att få tillbaka min häst i samma skick som när jag skickade iväg den. Om det av någon anledning inte funkar, att hästen blir skadad, mår dåligt eller tappar hull eller vad det än må vara - då kontaktar man ägaren direkt och kommer överens om ifall/hur man ev ska gå vidare.
Självklart är hästägaren ansvarig för sin häst på det stora hela.

Men jag som tränare tar emot hästar som ägaren inte alltid ser så ofta. De betalar ju för att jag tränar och i övrigt ser om dem ifall de lämnat dem hos mig. Nu hade jag inte tagit mig an sto med föl för inridning. Jag vill ha dem avvanda innan. Men nu har ju denna yrkesperson tagit sig an sto med föl. Och om det då blir så att hästarna tunnar ur trots åtgärder för att minska detta så är det i min värld självklart att kontakta ägaren.
Jag skulle skämmas ihjäl om jag lämnade iväg hästar i sämre skick än de var då de kom till mig. Nu kan det ju gå fort när de har diande föl och ev blivit stressade etc. Saker kan ske. Men man kontaktar iaf ägaren innan de lämnas åter känner jag.
 
Tycker flera av er är hårda mot TS. De flesta som avlar kör iväg sina ston åtskilliga gånger för seminering, kontroller osv. även med föl = stress? Alternativt lämnar på station till stoet är konstaterat dräktigt = stress? så miljöombytet i sig lär ju vara som vilket miljöombyte som helst.
Nej , det är det inte eftersom stoet reds , de rider ju liksom inte ston när de är hos seminör de släpps i hage med sitt föl.
 
Nej , det är det inte eftersom stoet reds , de rider ju liksom inte ston när de är hos seminör de släpps i hage med sitt föl.
Men inom vissa raser, t.ex. nordsvensk, fortsätter man ju köra stona även när de har föl vid sidan, hur skiljer det sig? Jag har t.ex. varit med på brukskörningskurs då kursledaren (troligtvis en av de större uppfödarna i Sverige) hade med sig både ordentligt dräktiga ston och ett sto med ett några veckor gammalt föl vid sidan, bland de hästar som vi använde för att lära oss tömköra och köra.
 
Men inom vissa raser, t.ex. nordsvensk, fortsätter man ju köra stona även när de har föl vid sidan, hur skiljer det sig? Jag har t.ex. varit med på brukskörningskurs då kursledaren (troligtvis en av de större uppfödarna i Sverige) hade med sig både ordentligt dräktiga ston och ett sto med ett några veckor gammalt föl vid sidan, bland de hästar som vi använde för att lära oss tömköra och köra.
Fast då går fölungen bredvid och då är både sto och föl lugna. Har svårt och se att man har en fölunge bredvid när man rider in en häst, longera hänger osv.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 271
Senast: nexxa
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 113
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 113
Senast: AbCdE
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 896

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Jättehungrig katt
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp