Återlämnad häst mager efter inridning

Tar man emot sto med föl bör man vara så kunnig att man kan se tecken när det börjar och snabbt sätta in åtgärder för att motverka det. Här verkar kunskapen ha saknats. Tror de flesta med rätt kunskap för att ta emot sto och föl hade varit kloka och sagt nej.
Ja önskar det vore så lätt att om man sätter in åtgärder direkt kan man undvika det på alla ston. Det går på de flesta men inte alltid eftersom man inte bara kan ta bort fölet och säga till stoet att stressa mindre om så är fallet. Likadant på människor. Själv åt jag mer än min man i perioder när jag ammade utan att gå upp ett gram, sen hade jag ett par veckor med mycket att göra och stress och tappade direkt i vikt. Kroppen gav helt enkelt allt till bebisen istället 😁
 
Ja önskar det vore så lätt att om man sätter in åtgärder direkt kan man undvika det på alla ston. Det går på de flesta men inte alltid eftersom man inte bara kan ta bort fölet och säga till stoet att stressa mindre om så är fallet. Likadant på människor. Själv åt jag mer än min man i perioder när jag ammade utan att gå upp ett gram, sen hade jag ett par veckor med mycket att göra och stress och tappade direkt i vikt. Kroppen gav helt enkelt allt till bebisen istället 😁
Jo men en åtgör skulle tex kunna vara att kontakta ägaren och be dem hämta hem den igen. I det här fallet var det väl både sto och föl som var magra.

Har passerat ett antal föl här, både egne och andras, hittills har vi alltid kunnat vända när de börjat tappa.
 
Ett föl i den ålder diar fortfarande varje timme, så kan det ha varit så att stoet tränats så pass långa pass att fölet fått dia för lite? Annars brukar det vara ganska vanligt att stoet är smalt men fölet tjockt. Vissa ston ger all mat till sitt föl istället för att gå upp i vikt själv.
 
Jo men en åtgör skulle tex kunna vara att kontakta ägaren och be dem hämta hem den igen. I det här fallet var det väl både sto och föl som var magra.

Har passerat ett antal föl här, både egne och andras, hittills har vi alltid kunnat vända när de börjat tappa.
Håller med att hästarna skulle hem direkt. Toppen om ni kunnat vända en nedåtgående trend på hemmaplan.
 
Men va, varför lämna bort en häst på inridning med föl bredvid? På vissa unghästar utan föl kan en ny plats plus inridning vara stressande och allt nytt gör att de kan tappa i vikt. Skulle gissa densamma för fölunge.
Om detta är sant har jag aldrig hört talas om att man gör så.
Exakt min tanke..Så viktig kan inte inridning vara så att det inte går att vänta till fölet är avskiljt. Skulle aldrig skicka iväg sto+föl så.
 
Svarar generellt :
Stoet skulle jobbas 3-4 dagar i veckan i 20-30 min. Därav anser jag inte att det kan vara arbetsbördan som varit problemet.

Tar till mig av att det kan ha varit fel att lämna sto och föl tillsammans och med facit i hand hade jag självklart hellre väntat ett par månader till och därefter låtit mamman åka ensam på inridning. Enda anledning till att fölet fick följa med var för att minska deras stress och förlänga tiden innan föl och mamma behöver vara åtskilda mer än mycket korta stunder.

Som jag skrev så är jag väl mest fundersam över att inridaren inte bad mig hämta hem hästarna tidigare, om de nu fått ordentligt med mat och ändå inte håller vikten. Tyvärr var det svårt att hälsa på för att kontrollera statusen själv, då det innebar 5 timmars resa. De närmre ställena hade inte tid förrän i november, så därav blev det en bit bort. Tyvärr syntes det inte på filmerna att hästen var så pass mager, då de dels varit med utrustning, dels främst efter cirka 4 veckors utbildning.

Det är väl bara att lära sig av misstaget och lida av det man ställt till med dock. Personen i fråga har iaf ett företag som sysslar med hästar, betalade via Swish till mobilnummer.
 
Svarar generellt :
Stoet skulle jobbas 3-4 dagar i veckan i 20-30 min. Därav anser jag inte att det kan vara arbetsbördan som varit problemet.

Tar till mig av att det kan ha varit fel att lämna sto och föl tillsammans och med facit i hand hade jag självklart hellre väntat ett par månader till och därefter låtit mamman åka ensam på inridning. Enda anledning till att fölet fick följa med var för att minska deras stress och förlänga tiden innan föl och mamma behöver vara åtskilda mer än mycket korta stunder.

Som jag skrev så är jag väl mest fundersam över att inridaren inte bad mig hämta hem hästarna tidigare, om de nu fått ordentligt med mat och ändå inte håller vikten. Tyvärr var det svårt att hälsa på för att kontrollera statusen själv, då det innebar 5 timmars resa. De närmre ställena hade inte tid förrän i november, så därav blev det en bit bort. Tyvärr syntes det inte på filmerna att hästen var så pass mager, då de dels varit med utrustning, dels främst efter cirka 4 veckors utbildning.

Det är väl bara att lära sig av misstaget och lida av det man ställt till med dock. Personen i fråga har iaf ett företag som sysslar med hästar, betalade via Swish till mobilnummer.
Jag har sett många ston som varit digivande samt i bra hull och satts igång under tiden och då har dom tappat fort för kroppen inte orkat med både att ge di och vara i träning så absolut kan träningen vara problemet. Ingen här kan svara på varför inridaren inte kontaktade dig. Det är lätt hänt att man blir hemmablind och som sagt vissa ston kan tappa mkt snabbt. För många år sedan hade jag ett sto som hade ett eget föl samt ett föl hon tagit sig an när mamman dog. Vi var bortresta i 1,5 vecka i på hösten i sept och jag vet att hon fick precis lika mkt mat som innan vi åkte men när vi kom hem syntes det tydligt att hon hade börjat tappa och när jag jämförde bilderna så var det mkt som hänt på den där 1,5 veckan. Jag tycker ansvaret ligger på dig som skickade bort sto+ föl 5 timmar bort och inte hälsade på dom heller. Man måste välja utbildare med omsorg spec om man får för sig att skicka med fölet.
 
Ja, det är ju hemskt tråkigt om det är så. Då återstår att se om båda återhämtar sig snabbt nu. Hur det än är så anser jag att den som har ansvaret över djuret omgående bör kontakta ägaren om dess mående försämras på något sätt. En häst tappar inte så mycket i vikt på någon vecka, det har jag svårt att tro. Att gå från överhull till mager på någon vecka för att inridaren är hemmablind köper jag faktiskt inte.

För övrigt trodde jag att jag valde med omsorg efter bra referenser på nätet, stor erfarenhet osv. Men ännu en gång en påminnelse om att aldrig lita på någon då, spelar ingen roll vem det är. Det var andra gången jag skickade iväg på inridning och förra gången var hästen i toppskick när den hämtades, hos annan inridare. Så tanken slog mig inte att det skulle bli så här. Dumt och naivt ja. Men när man frågar hur djuren mår och ber om filmer / bilder och sen får detta, då blev jag invaggad i falsk trygghet om att det funkade bra.
 
Ja, det är ju hemskt tråkigt om det är så. Då återstår att se om båda återhämtar sig snabbt nu. Hur det än är så anser jag att den som har ansvaret över djuret omgående bör kontakta ägaren om dess mående försämras på något sätt. En häst tappar inte så mycket i vikt på någon vecka, det har jag svårt att tro. Att gå från överhull till mager på någon vecka för att inridaren är hemmablind köper jag faktiskt inte.

För övrigt trodde jag att jag valde med omsorg efter bra referenser på nätet, stor erfarenhet osv. Men ännu en gång en påminnelse om att aldrig lita på någon då, spelar ingen roll vem det är. Det var andra gången jag skickade iväg på inridning och förra gången var hästen i toppskick när den hämtades, hos annan inridare. Så tanken slog mig inte att det skulle bli så här. Dumt och naivt ja. Men när man frågar hur djuren mår och ber om filmer / bilder och sen får detta, då blev jag invaggad i falsk trygghet om att det funkade bra.
Eller så var du hemmablind och stoet inte alls var i så bra hull som du trodde. Vet inte riktigt vad du vill med tråden? Har du klagomål så framför det till personen. Jag tycker ansvaret ligger på dig som lämnade bort sto och föl såhär dessutom på en resa 10 timmar t/r.
 
Underligt att det inte framgår. Frågan gällde om det är rimligt att både sto och föl är magra, om de fått tillräckligt med foder. Hon var i bra hull, både bilder och vittnen på det.
Oavsett är 5 timmar inte 10... 5 timmar gäller tur och retur. Som sagt, mitt misstag att lita på att allt var ok, med tanke på att personen hade bra referenser osv.
 
Ja, det är ju hemskt tråkigt om det är så. Då återstår att se om båda återhämtar sig snabbt nu. Hur det än är så anser jag att den som har ansvaret över djuret omgående bör kontakta ägaren om dess mående försämras på något sätt. En häst tappar inte så mycket i vikt på någon vecka, det har jag svårt att tro. Att gå från överhull till mager på någon vecka för att inridaren är hemmablind köper jag faktiskt inte.
Håller helt med dig om detta. Samtidigt är det ganska oansvarigt att skicka iväg ett sto med föl på det sättet. Väljer man att betäcka sitt sto betyder det att vissa saker, oftast inridning och utbildning, får stå tillbaka under tiden.
 
Ja. Det är möjligt, men eftersom inridaren tyckte det var en bra idé att lämna med fölet och veterinären höll med, bättre alternativ än att avvänja vid 5-6 månaders ålder, så trodde jag att jag gjorde något som skulle vara till fördel för både mamma häst och fölet. Så oavsett om det kanske var oansvarigt och fel, så var det totalt oavsiktligt och gjort i all välmening för hästarnas skull. Inget annat. Många avvänjer vid runt 5 månaders ålder och även då förkastas tidig avvänjning. I efterhand vore det såklart bättre att ha väntat tills nu, skicka henne nu och ha vant av innan. Men det är alltid lättare med facit i hand.
 
Ja, det är ju hemskt tråkigt om det är så. Då återstår att se om båda återhämtar sig snabbt nu. Hur det än är så anser jag att den som har ansvaret över djuret omgående bör kontakta ägaren om dess mående försämras på något sätt. En häst tappar inte så mycket i vikt på någon vecka, det har jag svårt att tro. Att gå från överhull till mager på någon vecka för att inridaren är hemmablind köper jag faktiskt inte.

För övrigt trodde jag att jag valde med omsorg efter bra referenser på nätet, stor erfarenhet osv. Men ännu en gång en påminnelse om att aldrig lita på någon då, spelar ingen roll vem det är. Det var andra gången jag skickade iväg på inridning och förra gången var hästen i toppskick när den hämtades, hos annan inridare. Så tanken slog mig inte att det skulle bli så här. Dumt och naivt ja. Men när man frågar hur djuren mår och ber om filmer / bilder och sen får detta, då blev jag invaggad i falsk trygghet om att det funkade bra.
Jag förstår att många tänker så, att den som har ansvaret för hästen bör sköta det, jag ser det dock alltid som att jag som ägare har ansvaret för att min häst mår bra, oavsett vem jag lämnar den till.

Jag gissar på att ett sto med föl kan tappa snabbt i vikt genom en flytt, inridning, ev stress, ev foderbyte? Ev ändrad mängd foder mm.
 
Underligt att det inte framgår. Frågan gällde om det är rimligt att både sto och föl är magra, om de fått tillräckligt med foder. Hon var i bra hull, både bilder och vittnen på det.
Oavsett är 5 timmar inte 10... 5 timmar gäller tur och retur. Som sagt, mitt misstag att lita på att allt var ok, med tanke på att personen hade bra referenser osv.
Men du har inte lagt ut bilder och ingen här vet hur mkt mat dina hästar har fått varken före eller under tiden där.
Du skrev inte heller om det var 5 timmar totalt eller inte. Ja jag tycker det ligger på dig som skickade iväg båda och inte själv besökte stället. Jag vet ingen utbildare som specifikt har tex hö med värde som passar digivande sto eftersom jag vet INGEN annan som skickar med föl för inridning av stoet.
 
Ja. Det är möjligt, men eftersom inridaren tyckte det var en bra idé att lämna med fölet och veterinären höll med, bättre alternativ än att avvänja vid 5-6 månaders ålder, så trodde jag att jag gjorde något som skulle vara till fördel för både mamma häst och fölet. Så oavsett om det kanske var oansvarigt och fel, så var det totalt oavsiktligt och gjort i all välmening för hästarnas skull. Inget annat. Många avvänjer vid runt 5 månaders ålder och även då förkastas tidig avvänjning. I efterhand vore det såklart bättre att ha väntat tills nu, skicka henne nu och ha vant av innan. Men det är alltid lättare med facit i hand.

Men om du ställer frågan och väljer mellan två usla lösningar, då blir det ju den minst usla lösningen som folk röstar för. SJÄLVKLART har en väl inte så bråttom att inridningen inte kunde vänta de månaderna? Den väntan hade ju dessutom, enligt din information, gjort att närmare anläggningar hade haft möjlighet att ta emot. Win/win alltså.

Tycker du själv att det är rimligt att hästen faller ur - om vi utgår från din ursprungsfråga?

Har du alltså inte ens kollat upp vilka försäkringar och vilken typ av verksamhet som bedrivs innan du lämnar inte en utan TVÅ hästar till anläggningen?
 
Ja. Det är möjligt, men eftersom inridaren tyckte det var en bra idé att lämna med fölet och veterinären höll med, bättre alternativ än att avvänja vid 5-6 månaders ålder, så trodde jag att jag gjorde något som skulle vara till fördel för både mamma häst och fölet. Så oavsett om det kanske var oansvarigt och fel, så var det totalt oavsiktligt och gjort i all välmening för hästarnas skull. Inget annat. Många avvänjer vid runt 5 månaders ålder och även då förkastas tidig avvänjning. I efterhand vore det såklart bättre att ha väntat tills nu, skicka henne nu och ha vant av innan. Men det är alltid lättare med facit i hand.
Men varför var det tvunget att avvänja vid 5-6 månaders ålder? Varken jag själv eller andra uppfödare jag känner avvänjer så tidigt.
 
Ja. Det är möjligt, men eftersom inridaren tyckte det var en bra idé att lämna med fölet och veterinären höll med, bättre alternativ än att avvänja vid 5-6 månaders ålder, så trodde jag att jag gjorde något som skulle vara till fördel för både mamma häst och fölet. Så oavsett om det kanske var oansvarigt och fel, så var det totalt oavsiktligt och gjort i all välmening för hästarnas skull. Inget annat. Många avvänjer vid runt 5 månaders ålder och även då förkastas tidig avvänjning. I efterhand vore det såklart bättre att ha väntat tills nu, skicka henne nu och ha vant av innan. Men det är alltid lättare med facit i hand.
Varför är det bråttom med inridningen? Att vänja av vid 5-6 månader är ingen bra idé, men varför kunde inte inridningen vänta ytterligare några månader eller ett halvår?
 
Underligt att det inte framgår. Frågan gällde om det är rimligt att både sto och föl är magra, om de fått tillräckligt med foder. Hon var i bra hull, både bilder och vittnen på det.

Jag tänker såhär:
Det kan nog gå fort att falla ur med föl vid sidan om det väl börjat, och får inte stoet tillräckligt kommer ju fölet också tappa. Men nej de ”ska” inte tunna ur så.

Inridaren - har den haft sto med föl innan? Den kanske har fodrat helt ok för en ”vuxen ridhäst” och alltså inte medvetet svält hästarna men det har varit på tok för lite (för lite/fel/vadsomhelst) för ett sto med föl, som dessutom UTÖVER föl vid sidan börjar motioneras på ett sätt den inte gjort innan.

Supertråkigt oavsett anledning och jag hade nog förmedlat missnöjet till inridaren mest ”för info”, för tyvärr rättar det ju inte felet.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 271
Senast: nexxa
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 113
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 113
Senast: AbCdE
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 896

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Hundrädda
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp