Bukefalos 28 år!

Återuppliva cykelvrak?

T

Tispe

Hej! Jag undrar om man kan göra något åt rostfläckar på en cykel, ta bort dem eller åtminstone undvika att de sprids ytterligare? Sen undrar jag vad tjutande handbromsar beror på? Behöver det smörjas eller är det feljusterat? Hur ofta och med vad bör man olja in cyklar? Vad är det främsta tecknet på att en cykel är så sliten att den är farlig att använda av den anledningen?
 
Sv: Återuppliva cykelvrak?

Hej! Jag undrar om man kan göra något åt rostfläckar på en cykel, ta bort dem eller åtminstone undvika att de sprids ytterligare?
När en cykel rostar på ramen börjar det ofta med någon liten lackskada där fukt når oskyddad metall, vi har ett stort underlag i det ämnet genom barnens cyklar... ;) Rosten där kryper in under lacken runt om, och så är det igång. Slipa metallrent med slipduk, slipstift eller liknande (stålborste är inte lika effektivt, det blir rost kvar i porer) och bättringsmåla med antingen "rätt" färg från cykelhandlaren eller nåt annat du tycker funkar.
Sen undrar jag vad tjutande handbromsar beror på? Behöver det smörjas eller är det feljusterat?
Det första jag skulle prova med är att göra rent fälgbanan ordentligt med t-röd, för att få bort alla rester av smuts, bromsgummi m.m. Kolla sedan att de bultar som håller själva bromsarmarna inte glappar i ramen/gaffeln, spänn vid behov. Om det fortfarande gnisslar så kan du prova att ändra klossarnas vinkel mot fälgen; vanligast är att man vinklar dem en smula så att främre änden av klossen ligger närmare fälgen, någon millimeter eller två. Ibland gnisslar det mindre då, ibland när klossarna ligger helt parallellt med fälgen.
Hur ofta och med vad bör man olja in cyklar?
Vi brukar smörja familjens cyklar med 5-56 eller WD40, alltså "vanlig" tunnflytande sprejolja med bra inträngning i lager och kedjelänkar, och i vajerhöljen. Hur ofta... ja, när det behövs. ;) När kedja o drev börjar se torra ut, och när (eller helst innan, fast det blir sällan av) vajrar börjar gå trögt.
Vad är det främsta tecknet på att en cykel är så sliten att den är farlig att använda av den anledningen?
Om man skall välja ut en punkt så skulle jag nog säga skadade bromsvajrar. Kolla vajrarnas infästningar i bromsmekaniken; somliga konstruktioner med skruvklämfäste kan vara litet aggressiva mot vajern och klämma/knäcka den. Kolla även där vajrarna löper in i höljen eller över trissor. Börjar kardeler (enskilda ståltrådar) gå av i vajern så byt.
Slitna däck kan förstås också vara farligt, om du ser torrsprickor eller om mönstret är helt nedslitet så byt.
Sen finns det ju andra bitar som också kan vara potentiellt besvärande om de ger upp... som ekrar t.ex, det är lätt att känna igenom att de är hela och ungefär lika spända. Skulle en eller två ekrar saknas är det inte hela världen om man cyklar lugnt och övriga ekrar är friska, men om alla är litet halvsladdriga kan det fort gå utför och man riskerar att hela hjulet kapsejsar.
Det skadar förstås inte att kolla hela ramen så det inte finns någon sprucken svets eller rambit, men det tycker jag inte man kan kalla slitage eller ålderskrämpor utan såna skador kan man ju ge en helt ny cykel också.
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 110
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 695
Senast: AlmostEasy
·
Hundhälsa Hej djurfolk! Jag undrar om det finns någon med erfarenhet av läkemedlena Onsior och Fenemal till hund? Min Pekingesekille har fått...
Svar
2
· Visningar
7 740
Kropp & Själ Hej Buke. Jag har lurkat runt här sedan typ stallet-tiden, men aldrig haft någon aktiv användare. Jag vet att Buke är fullt av...
Svar
19
· Visningar
4 218
Senast: MM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp