Återuppta ridning som vuxen, hur?

Rigel

Trådstartare
Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare.

Såhär ligger det till: Jag red som liten när jag var va 8-12 år på ridskola, och sedan under två år mellan ca 16-18-årsåldern dels på ridskola och dels som medryttare med ägaren som min tränare. Jag slutade rida på grund av att jag kände mig uppgiven efter ett antal incidenter och skador som krossade mitt självförtroende, samt att jag var trött på att alla jag stött på (både inom och utanför ridskolan) hade extremt konstig syn på hästar och en mycket dålig hästhållning.

Ett av de största dilemman jag har är att jag i princip endast kan se två val: ridskola eller medryttarhäst, men inget av alternativen verkar riktigt passa mig. På ridskola har min upplevelse varit att det som vuxen inte riktigt finns olika nivåer. Jag känner att jag har hyfsad koll på skritt, trav och galopp och kan hoppa lite lägre hinder, vilket har gjort att ridskolan automatiskt placerat mig i de mest avancerade grupperna med andra vuxna ryttare som nästan alla haft egna hästar eller hade ridit hela livet. Jag upplevde att jag inte riktigt platsade, och jag kände en stor skam över hur lite jag kunde och att jag exempelvis inte kunde hitta "form" hos hästen, absolut inte klarade av öppna, sluta, byten, skänkelvikningar och så vidare. På hoppträningarna verkade lägre hinder inte vara något alternativ heller, det var 110-120 cm som gällde, punkt. Jag känner däremot inte riktigt att en nybörjargrupp passar heller eftersom jag ändå kan rida i alla gångarter och har en grundkunskap. Jag upplevde samma sak på alla ridskolor jag provade. En till anledning till att jag haft svårt för ridskolor är att "vuxengrupper" endast använt storhästar. Jag är endast 150 cm lång och känner mig mest trygg på ponny, men det verkar inte vara ett alternativ alls på de flesta ställen där det endast funnits hästar på 170+ till hands. Jag känner inte att jag riktigt får en bra chans att utveckla min grundridning och rutin på ridskola, men att vara medryttare känns som ett för stort kliv att ta. Jag hatar känslan av att folk dömer mig eller att jag "förstör" någon annans häst på grund av min fruktansvärda ridning, och jag vågar inte ta ett så stort ansvar för någon annans häst. Jag skulle absolut behöva en tränare för att det skulle gå rätt till, men som "fattig student" känns det omöjligt att ta dit en tränare vid varje pass om jag vore medryttare (vilket jag absolut skulle behöva, isåfall).

Ett annat dilemma som jag nämnde lite tidigare är att jag har värderingar som jag känner att många motstrider inom ridsporten, men som orutinerad 21-åring har jag inte direkt något att säga till om. Jag vill lära mig att rida på ett sätt som skapar tillit mellan häst och ryttare och inte gör tvärtom och totalt krossar det. När jag var ca 16-18 ville många att jag skulle använda skarpa bett och sporrar och tjatade konstant om att jag behövde "visa vem som bestämmer" (givetvis ska man vara en trygg ledare, men det åstadkommer man inte direkt genom att sitta och banka en häst i sidorna för att visa "dominans" vilket många jag stötte på verkade tro). Jag är inte bekväm med att slå hästar eller använda skarpa "hjälpmedel" på fel sätt, men att hitta vettiga personer med god hästhållning som kan hjälpa mig skapa en god ridvana har varit helt omöjligt.

Har någon annan varit i en liknande situation? Hur kan man egentligen gå tillväga för att börja om på "nytt" inom sporten? Jag känner mig vilsen och vet inte riktigt hur eller vart jag ska ta första steget, och om jag ska försöka satsa på ridskola eller en medryttarhäst (eller om det finns andra alternativ?).
 
Det låter ju absolut som om du skulle behöva rida på ridskola eller liknande ett tag, inte minst för att hitta ditt självförtroende i ridningen och känna dig säker på vad du kan (och inte kan). Tror att det blir lättare för dig att hitta en medryttarhäst sedan då, för då har du lättare att beskriva för ägaren vilken nivå du är på och vad du kan tänkas tillföra/hjälpa till med.

Har du funderat på att leta efter alternativ till traditionella ridskolor? Jag tänker på privata alternativ inom till exempel western eller islandshäst. Fördelen med det är dels att jag tror du kan hitta mindre ställen som inte automatiskt "sätter dig i ett fack" och dels att du får möjlighet att rida hästar som kanske passar dig bättre i storlek. Islandshästar har en genomsnittlig mankhöjd på ca 140 cm och westernhästar är också ofta lite mindre, 150 - 160 cm. Kanske har du då också lättare att hitta ett ställe som tränar med de schyssta metoder du efterfrågar?

Får jag fråga var i landet du bor? Kanske kan hjälpa till om du finns nära :)
 
Det kan inte vara värt att börja i en nybörjargrupp och hänga med upp bara? Alltså att stå ut med att det är för lätt en period och så småningom kommer gruppen till samma fas som du? Jag rider hellre i en för lätt grupp än en för svår faktiskt om jag måste välja.

Gällande hästhanteringen så beror det oerhört på vilka sorters människor man omger sig med. Jag befattar mig öht inte med folk som brukar onödigt våld på hästarna. Det finns ingen vettig och normalt funtad hästmänniska som är bekväm med att slå och sparka. Ibland kan man behöva rappa till en häst i nödvärn för att avvärja en potentiellt farlig situation men det är inget som ska ingå i den dagliga hanteringen, då är man fel ute.

Finns det någon facebookgrupp med folk i ditt område där du kan knyta kontakter och hitta vänner? Ibland finns det lokala grupper i stil med "vi som har häst i område X" och där kan man hitta folk väldigt lokalt.
 
Det låter ju absolut som om du skulle behöva rida på ridskola eller liknande ett tag, inte minst för att hitta ditt självförtroende i ridningen och känna dig säker på vad du kan (och inte kan). Tror att det blir lättare för dig att hitta en medryttarhäst sedan då, för då har du lättare att beskriva för ägaren vilken nivå du är på och vad du kan tänkas tillföra/hjälpa till med.

Har du funderat på att leta efter alternativ till traditionella ridskolor? Jag tänker på privata alternativ inom till exempel western eller islandshäst. Fördelen med det är dels att jag tror du kan hitta mindre ställen som inte automatiskt "sätter dig i ett fack" och dels att du får möjlighet att rida hästar som kanske passar dig bättre i storlek. Islandshästar har en genomsnittlig mankhöjd på ca 140 cm och westernhästar är också ofta lite mindre, 150 - 160 cm. Kanske har du då också lättare att hitta ett ställe som tränar med de schyssta metoder du efterfrågar?

Får jag fråga var i landet du bor? Kanske kan hjälpa till om du finns nära :)
Ja, jag tror också att ridskola kan vara bra till en början så länge jag hittar rätt. Islandshäst har jag absolut inget emot och jag har lånat en kompis islandshäst på uteritter när jag var yngre, så även om jag är mer van vid "vanliga" hästar hade ju absolut det varit något jag var intresserad av. Western låter också spännande, absolut! Det finns till 100% trevliga och bra platser där jag kan förbättra min ridning, frågan är bara vart jag hittar dem.

Jag bor i Göteborg för tillfället! :)
 
Det kan inte vara värt att börja i en nybörjargrupp och hänga med upp bara?
Hmm, jag vet inte. Min tidigare upplevelse med det är att de tagit in fler och fler helt nya nybörjare i grupperna medan de som varit med ett tag slutat vilket lett till det aldrig riktigt gick framåt, så på så sätt tyckte jag nästan att den "för svåra" gruppen var bättre i och med att jag åtminstone fick möjlighet att utvecklas (istället för att endast skritta och trava runt runt i en hel timme).
 
Ridskola, säger jag! Det finns många ridskolor som har betydligt fler nivåer på grupperna än de du beskriver och där inte ålder utan storlek på ryttarna avgör om man får rida ponny eller inte. Fast jag såg nu att du bor i Göteborg, vilket jag inte känner till "ridskolemässigt". Men Göteborg är ju ändå rätt stort, så det borde väl finnas en hel del vettiga ridskolor där också. :)
 
Ja, jag tror också att ridskola kan vara bra till en början så länge jag hittar rätt. Islandshäst har jag absolut inget emot och jag har lånat en kompis islandshäst på uteritter när jag var yngre, så även om jag är mer van vid "vanliga" hästar hade ju absolut det varit något jag var intresserad av. Western låter också spännande, absolut! Det finns till 100% trevliga och bra platser där jag kan förbättra min ridning, frågan är bara vart jag hittar dem.

Jag bor i Göteborg för tillfället! :)
I Göteborg har du många möjligheter. Det finns även mindre verksamheter där du kan rida ensam på lektion osv. Dock är det svårt om du begränsas av att behöva åka kollektivt men även då finns det lite ställen som fungerar.

Har du bil är jag däremot säker på att det ska finnas gott om ställen som kan bli bra för dig.
 
Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare.

Såhär ligger det till: Jag red som liten när jag var va 8-12 år på ridskola, och sedan under två år mellan ca 16-18-årsåldern dels på ridskola och dels som medryttare med ägaren som min tränare. Jag slutade rida på grund av att jag kände mig uppgiven efter ett antal incidenter och skador som krossade mitt självförtroende, samt att jag var trött på att alla jag stött på (både inom och utanför ridskolan) hade extremt konstig syn på hästar och en mycket dålig hästhållning.

Ett av de största dilemman jag har är att jag i princip endast kan se två val: ridskola eller medryttarhäst, men inget av alternativen verkar riktigt passa mig. På ridskola har min upplevelse varit att det som vuxen inte riktigt finns olika nivåer. Jag känner att jag har hyfsad koll på skritt, trav och galopp och kan hoppa lite lägre hinder, vilket har gjort att ridskolan automatiskt placerat mig i de mest avancerade grupperna med andra vuxna ryttare som nästan alla haft egna hästar eller hade ridit hela livet. Jag upplevde att jag inte riktigt platsade, och jag kände en stor skam över hur lite jag kunde och att jag exempelvis inte kunde hitta "form" hos hästen, absolut inte klarade av öppna, sluta, byten, skänkelvikningar och så vidare. På hoppträningarna verkade lägre hinder inte vara något alternativ heller, det var 110-120 cm som gällde, punkt. Jag känner däremot inte riktigt att en nybörjargrupp passar heller eftersom jag ändå kan rida i alla gångarter och har en grundkunskap. Jag upplevde samma sak på alla ridskolor jag provade. En till anledning till att jag haft svårt för ridskolor är att "vuxengrupper" endast använt storhästar. Jag är endast 150 cm lång och känner mig mest trygg på ponny, men det verkar inte vara ett alternativ alls på de flesta ställen där det endast funnits hästar på 170+ till hands. Jag känner inte att jag riktigt får en bra chans att utveckla min grundridning och rutin på ridskola, men att vara medryttare känns som ett för stort kliv att ta. Jag hatar känslan av att folk dömer mig eller att jag "förstör" någon annans häst på grund av min fruktansvärda ridning, och jag vågar inte ta ett så stort ansvar för någon annans häst. Jag skulle absolut behöva en tränare för att det skulle gå rätt till, men som "fattig student" känns det omöjligt att ta dit en tränare vid varje pass om jag vore medryttare (vilket jag absolut skulle behöva, isåfall).

Ett annat dilemma som jag nämnde lite tidigare är att jag har värderingar som jag känner att många motstrider inom ridsporten, men som orutinerad 21-åring har jag inte direkt något att säga till om. Jag vill lära mig att rida på ett sätt som skapar tillit mellan häst och ryttare och inte gör tvärtom och totalt krossar det. När jag var ca 16-18 ville många att jag skulle använda skarpa bett och sporrar och tjatade konstant om att jag behövde "visa vem som bestämmer" (givetvis ska man vara en trygg ledare, men det åstadkommer man inte direkt genom att sitta och banka en häst i sidorna för att visa "dominans" vilket många jag stötte på verkade tro). Jag är inte bekväm med att slå hästar eller använda skarpa "hjälpmedel" på fel sätt, men att hitta vettiga personer med god hästhållning som kan hjälpa mig skapa en god ridvana har varit helt omöjligt.

Har någon annan varit i en liknande situation? Hur kan man egentligen gå tillväga för att börja om på "nytt" inom sporten? Jag känner mig vilsen och vet inte riktigt hur eller vart jag ska ta första steget, och om jag ska försöka satsa på ridskola eller en medryttarhäst (eller om det finns andra alternativ?).
Beroende på hur du bor så kan det gå att hitta en passande ridskola. På den lokala ridskolan, där jag rider en gång i veckan med min egen häst, är det inga problem att få rida ponny som vuxen. Snarare tvärtom, att är du tillräckligt liten för att rida ponny ses det bara som positivt om de kan gå med på vuxenlektionerna - vi har t.ex. någon liten vuxenryttare som ridit en maxad B-ponny mycket, och även C-ponnyer. Hon föredrar dem och det ses som positivt att de inte bara får gå med hos de minsta barnen. När det gäller hoppning är det din (och hästens) nivå som gäller. Vi är fem personer som rider i min grupp - både en som är hopprädd och gärna håller sig på runt 20 cm och en gammal tävlingsryttare som inte har några problem att hoppa metern om hästen kan det. Det är inga problem, det är bara att ridläraren får röra på sig lite mer för att höja och sänka ;) Det finns andra vuxengrupper som inte hoppar alls. Är det en övning med skänkelvikning, öppna etc så är det inget konstigt om det är någon som inte kan där ridläraren få förklara mer hur man ska göra, och fokuset på den personen ligger mer på att klara något litet steg. I mitt fall har fokus mest varit på att lära hästen allt, inklusive bara att kunna galoppera, men det har inte varit några problem att hänga med och göra det jag kan och att övningarna ändras lite utefter nivå.

Ingen rider med sporrar, jag tror bara det är en häst som har lite skarpare bett och det är en B-ponny som blir extremt taggad vid hoppning och blir då svårkontrollerad. Etc.
 
Jag är endast 150 cm lång och känner mig mest trygg på ponny, men det verkar inte vara ett alternativ alls på de flesta ställen där det endast funnits hästar på 170+ till hands. Jag känner inte att jag riktigt får en bra chans att utveckla min grundridning och rutin på ridskola, men att vara medryttare känns som ett för stort kliv att ta. Jag hatar känslan av att folk dömer mig eller att jag "förstör" någon annans häst på grund av min fruktansvärda ridning, och jag vågar inte ta ett så stort ansvar för någon annans häst. Jag skulle absolut behöva en tränare för att det skulle gå rätt till, men som "fattig student" känns det omöjligt att ta dit en tränare vid varje pass om jag vore medryttare (vilket jag absolut skulle behöva, isåfall).
Jag kommer nog få lite kritik för detta inlägg, men jag tycker att du ska höra dig för med ett handelsstall. Någon som importerar ponnyer. Många gånger är det ingen avancerad ridning som behövs, utan mest bara motion och sen kommer träningen efter hand. Där kommer det dessutom finnas någon duktig som guidar dig och tittar på dig. Jag hade älskat att ha en sådan liten vuxen ryttare i mitt stall när jag var igång och sålde, även om du saknade rutin. För det fina med en vuxen ryttare är att de är mogna tänkande individer med vuxen motorik. Du är ju guld värt för du kan ju rida b-ponny till och med! :D Så snart du är lite varm i kläderna kommer du att utvecklas i snabb takt och många som handlar har tiden att träna dig, men är själva för stora för att rida b- och c-ponnyer.

Där kommer de inte ta betalt av dig för att rida heller utan uppskattar hjälpen. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 962
Senast: Mabuse
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
943
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 089
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 734
Senast: Sootie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp