Återvinna balplast

Magnum

Trådstartare
Vad gör ni som har balplast, med eran balplast?
Vet att Svepretur har insamling ett par gånger om året. Lämnar ni dit?

Återvinningen tar emot ibland men vill inte ha stora mängder, om alls. Så nu ligger det ju på hög...

Jag hörde av mej till svepretur och frågade hur det går till.
Och som jag förstod det så skulle man kunna visa att återvinningsavgiften var betald. Det var viktigt.
Den betalas (väl) när plasten köps av bonden/producenten. Men man skulle kunna visa ett kvitto/faktura där det framkom.

Kollar de att mängd plast stämmer med köpt mängd silage? (Dvs kollar mot kvitto/faktura etc)

MEN, angående återvinninsgavgiften, att när det gällde mindre mängd, som för mej med några hästar bara, då kollades inte det så noga, då var det mest att åka dit. Men hur går det till egentligen?
Jag har ingen lust att lasta all plast, åka 4 mil och sen inte få lämna av det liksom..
 
Jag har inget minne av att jag någonsin fått något skrivet på mina kvitton/fakturor från den som plastar åt mig angående återvinningsavgift. Jag lämnade till Svepreturs insamling senast för en dryg månad sedan och det var ingen som frågade någonting eller bad att få kolla någonting. Har aldrig sett någon annan som fått frågor om något heller som kommer med hästsläp eller liknande mängd.

Jag kör till mitt närmaste uppsamlingsställe och så ligger där högar med vit respektive färgad plast, och så bara baxar jag ut mitt mög i den vita högen och sedan åker jag glad i hågen hem igen. :) Jo och näten som jag har från halmbalarna och de plastade höbalarna ska lämnas separat i någon storsäck, det kunde man fråga efter om man inte hade men jag hade inte större mängder nät än att jag kunde trycka ner det i en annan som bara var halvfylld. Det ger sig ganska lätt av sig själv, i alla fall har det gjort hittills för mig, inte konstigare än ett besök på återvinningsstationen. Bara lite färre "stationer" att välja på.
 
Jag har inget minne av att jag någonsin fått något skrivet på mina kvitton/fakturor från den som plastar åt mig angående återvinningsavgift. Jag lämnade till Svepreturs insamling senast för en dryg månad sedan och det var ingen som frågade någonting eller bad att få kolla någonting. Har aldrig sett någon annan som fått frågor om något heller som kommer med hästsläp eller liknande mängd.

Jag kör till mitt närmaste uppsamlingsställe och så ligger där högar med vit respektive färgad plast, och så bara baxar jag ut mitt mög i den vita högen och sedan åker jag glad i hågen hem igen. :) Jo och näten som jag har från halmbalarna och de plastade höbalarna ska lämnas separat i någon storsäck, det kunde man fråga efter om man inte hade men jag hade inte större mängder nät än att jag kunde trycka ner det i en annan som bara var halvfylld. Det ger sig ganska lätt av sig själv, i alla fall har det gjort hittills för mig, inte konstigare än ett besök på återvinningsstationen. Bara lite färre "stationer" att välja på.
Det lät ju betydligt mer okomplicerat än vad jag fick förklarat 😆

Då vågar jag nog lasta allt och köra iväg faktiskt!
 
Jag har heller aldrig behövt visa kvitto hos svepretur. Däremot är jag irriterad på de begränsade tiderna, de hävdar att det är "kvällsöppet" när de stänger 18. Det hävdar inte jag :D Slutar oftast jobbet 17 och har 45 min körning hem, sen kanske 15-20 min till svepreturs insamlingsställe. Dessutom är det bara "kvällsöppet" en dag om året. Slutar jag då senare (vilket jag gör 20-30% av dagarna) är jag helt körd det året. Jag hoppas det ska bli lite lättare framöver då jag kommer ha möjlighet att jobba en del hemifrån - men har jag lång dag är det helkört. Återvinningsstationen här har nolltolerans för balplast.
 
Vi lämnade till svepretur i början av juni och den bonden frågade inget mera än om vi hade nät med också. Nu säger inte den bonden så värst många ord i normala fall heller men det var väldigt okomplicerat
 
Jag har heller aldrig behövt visa kvitto hos svepretur. Däremot är jag irriterad på de begränsade tiderna, de hävdar att det är "kvällsöppet" när de stänger 18. Det hävdar inte jag :D Slutar oftast jobbet 17 och har 45 min körning hem, sen kanske 15-20 min till svepreturs insamlingsställe. Dessutom är det bara "kvällsöppet" en dag om året. Slutar jag då senare (vilket jag gör 20-30% av dagarna) är jag helt körd det året. Jag hoppas det ska bli lite lättare framöver då jag kommer ha möjlighet att jobba en del hemifrån - men har jag lång dag är det helkört. Återvinningsstationen här har nolltolerans för balplast.

Jamen verkligen! Mitt andra alternativ rent geografiskt har öppettider mellan typ 10 och 15 eller möjligen till 16, en eller två vardagar om året. Liksom ska man behöva ta semester för att få lov att lämna sin jäkla plast eller vad är planen? Man kan i alla fall tro att de inte vill ha dit oss vanliga kontorsmänniskor. :down: :rage:
 
Jamen verkligen! Mitt andra alternativ rent geografiskt har öppettider mellan typ 10 och 15 eller möjligen till 16, en eller två vardagar om året. Liksom ska man behöva ta semester för att få lov att lämna sin jäkla plast eller vad är planen? Man kan i alla fall tro att de inte vill ha dit oss vanliga kontorsmänniskor. :down: :rage:
Jamen precis, och när jag klagade fick jag till svar "inte en enda bonde klagar och de har samma öppettider som du" Jamen tjena.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 268
Senast: Calmiche
·
Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
15 615
Senast: Badger
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 352
Hundhälsa Upptäckte för några dagar sen lite blod i urinen på kvällen på våran 9 veckors valp (hane),ringde veterinären dagen efter direkt på...
Svar
6
· Visningar
1 233
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp