Återvinning i lägenhet

Pancakes

Trådstartare
Är det någon som har idéer kring hur man förvarar återvinningen lite snyggare i lägenhet? Förr bodde jag med sopsorteringen fyra meter utanför dörren så det var bara att slänga, nu däremot är det bilavstånd så det behöver förvaras i köket. Har för tillfället två papperspåsar och två plastpåsar uppradade på golvet men det ser ju för jäkla tråkigt ut...
 
När jag hade lägenhet i Sverige tog jag bort dörrarna på ett underskåp och satte upp ett skynke för och hade det "gömt" där bakom. Skynket kunde lätt bytas ut när jag hittade nåt nytt tyg :)
 
Åh, den här tråden tänkte ju jag posta!

Jag har ingen returpunkt i min omedelbara närhet, har heller ingen bil så detta jäkla sorterande är tröttsamt. Jag har dåligt med stoppa-undan-utrymmen så jag försöker gå så ofta jag kan för bli av med skräpet men ibland jobbar jag väldigt intensivt och har inte tid, då hopar sig påsarna. Jag tar inte emot reklam i brevlådan tackgodegud, jag tycker jag får ihop tidningspåsar ändå, har en sån står i hallen, nån påse med plast i ett städskåp, en hink med metallgrunkor under diskbänken, en annan påse med glas i hallen. Returburkar i en stor påse som står under kökssoffan. Tröttsamt är det!

Jag är inne i många hem och ser att även i hus har folk problem med sin återvinning, det står ikeapåsar och pappkassar hos alla tycker jag. Var hos en vän som just flyttat in i en nyproducerad lägenhet och inte ens där fanns vettiga utrymmen för sopsorteringen i lägenheten.

Känns lite som att detta är ett vanligt 'problem'
 
Ikeas lådor med lock, Sortera. Jag har en för plast och en för pappersförpackningar. Nu har jag sortering i köksskåpet också (nytt Ikea kök), som jag lägger glas och metall i, plus en liten låda för batterier och glödlampor. Men när jag bodde i lägenhet tidigare fick även glas och metall hamna i plast-lådan (sorterade sen på återvinningsstationen).
 
Jag har ingen bra plats för det hemma hos mig. Har en plastpåse med pant i städskåpet och en stor flergångskasse under vasken där jag slänger i resten. Tar med den till återvinningen en gång i veckan och sorterar upp på plats. Tycker det funkar bra för mig som bor själv, vägrar ha kassar eller lådor på golvet framme.
 
Är det någon som har idéer kring hur man förvarar återvinningen lite snyggare i lägenhet? Förr bodde jag med sopsorteringen fyra meter utanför dörren så det var bara att slänga, nu däremot är det bilavstånd så det behöver förvaras i köket. Har för tillfället två papperspåsar och två plastpåsar uppradade på golvet men det ser ju för jäkla tråkigt ut...
Jag har källsorteringskassar från Smarta Saker. Fyra stycken färgglada kassar för 199 kr. De är väldigt praktiska också - bara att in med dem i duschen när man kommer hem och spola av :up: !
 
Har också detta problem. Förut körde jag allt i samma, men det blev fullt så fort. Jag har idag under vasken i köket ett skåp där jag har en plasthink för pant (dricker sällan läsk och sånt), en plasthink för metall och glas som sorteras på stationen. En flergångspåse med plast och en med papper. Tidningar står just nu i en pappåse i köket på golvet, hittar ingen vettig plats för det. Skulle vilja ha något litet i städskåpet för batterier och glödlampor, men det är ont om plats.
 
Förut hade jag en dynlåda i trä från Ikea. Den funkade både som hallbänk och återvinning. Sydde fyra kassar i vaxduk som passade perfekt i lådan.

Nu har jag en flergångskasse under Diskbänken till metall, kartong och glas och en av vaxdukskassarna till plast. Det funkar men inte lika bra.
 
Vi får rum med det mesta i skåpet under diskbänken:
28752

(Pappkassen står normalt på det tomma utrymmet ytterst men flyttade för att resten skulle synas)

Det är alltså restavfall och gröna påsen till vä som man kan dra ut, sen innerst glas, metall och plast. Kartong i papperskassen ytterst.
Allt som man kanske annars förvarar i det skåpet (diskmedel osv) har vi i städskåpet i köket. Där har vi även återvinning för tidningspapper, tomburkar och en liten låda för blandat såsom batterier, glödlampor osv.
 
Jag har metallförpackningar, glödlampor/batterier och kompost under diskbänken, men sen har jag 3 plastlådor med lock (SORTERA) i ett högskåp där jag lägger tidningar, förpackningar och plast.
 
Vi har plast, metall, glas, brännbart och biologiskt i skåpet under vasken. Kartong i städskrubben och papp i en låda i köket.
 
En tanke slog mig idag. Jag kanske ska köpa ett blombord, sätta nåt fint tygstycke framför och gömma återvinningen där under?

Hade velat ha något liknande @MiniLi men har väldigt litet sopskåp.
 
En tanke slog mig idag. Jag kanske ska köpa ett blombord, sätta nåt fint tygstycke framför och gömma återvinningen där under?

Hade velat ha något liknande @MiniLi men har väldigt litet sopskåp.
Men hur litet är det? Vårt är ”normalstort” dvs två luckor. Man får plats med väldigt mycket om man har lite smalare behållare.
 
Jag tycker att det är supersvårt! Vi testade att ha ikeas svarta lådor under vasken men herregud plasten fylls ju direkt och jag har inte lust att tömma varje vecka ens. Så nu har vi den fula lösningen, ikeas plastbackar som är stapelbara, ståendes i ett hörn istället. Behöver inte tömma lika ofta. Men fullt som stryk är det.. Hoppas att det kommer några bra tips!
 
Jag har två pappkassar i skåpet under vasken. Vi kastar allt där och sorterar sedan upp när vi går med det till återvinningen. Vill inte ha något ståendes framme.
 
Vi har satt Algot förvaringssystem i förrådet i lägenheten och passade då på att köpa 4 av plastlådorna med lock till källsortering. Fungerar så himla bra och det får plats väldigt mycket! Skönt också att allt är sorterat redan innan så man slipper stå på ÅVC och göra det.
Här är en produktbild från IKEA, det är alltså de där backarna längst ned vi har, men fyra på varandra:

algot-wall-upright-shelves-box-white__0612028_PE685588_S4.JPG

Om man inte vill sätta upp skenor på väggen kan man köpa deras lösa också, som är stapelbara:

0613120_PE686176_S5.JPG


Eller så här:
0609985_PE684725_S5.JPG
 
Själv har jag gått från att sortera det i lägenheten till att sortera det på plats. Har en stor JULA- kasse (som inte säljs längre), när det är full tar jag med det.
Det enda är batterier, glödlampor samt pant som jag har för sig.
Blev trött på att det kändes som om jag hade tusen olika påsar och behållare, nu vet jag att är kassen full så får jag pallra mig ner. Tar inte många minuter att sortera det ändå.
 
Jag har en påse från Ikea( Knalla) i hallen så passar inte in i tråden men tänkte iaf nämna att Ikea har någon form av sorteringsinsats till sina Knoddtunnor som kanske kan vara intressant. Tunnorna är inte så fula :)
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 449
Senast: Ajda
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 215
Senast: Calmiche
·
Hemmet Vi har börjat spåna kring att inreda ett loft som lägenhet. Loftet är ca 4*8m men ungefär 4 kvadrat går bort till trappan upp och...
2
Svar
21
· Visningar
1 546
Hemmet Jag har den senaste veckan haft problem med någon jäkla stank i min lägenhet. Det är främst i hallen det luktar (det slår verkligen...
2
Svar
26
· Visningar
15 231
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dammigt
  • Tjockistråden 3
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp