Åtgärda Svinto-hår

Mousse håller typ en halvdag. Sen börjar det spåra ur. Efter två dagar ser det ut som om jag har rengjort en grovdisk med huvudet :cautious:
Bra beskrivning av problemet.
Jag har kört mösstorkat hår som nödlösning när håter helt spårat ur.
Det hjälper i alla fall litet och böjer ner den värsta skogen.
 
Håret är bra när det är lagom skitigt.
 

Bifogade filer

  • IMG_20200716_072356933.jpg
    IMG_20200716_072356933.jpg
    163,4 KB · Visningar: 339
Istället för att starta en ny tråd om frissigt hår så hur fixar man motsattsen...dvs snygga lockar i ett hår som gärna övergår till frissigt svinto?

Jag har tjocka hårstrån, självlockigt men det tappar snabbt lockarna och blir bara ett jäkla ristrassel.

Tvättar det max 2 ggr v, gör inpackning, använder olja i toppar, kramar i skum ibland om jag vill ha schyssta lockar. Men det varar inte.
Balsammetoden!
Finns nog minst en tråd om det här på Bukefalos, på Facebook finns Curly Girl Method.
Har aldrig haft så glada lockar som nu, har kört den i flera år.
 
Balsammetoden!
Finns nog minst en tråd om det här på Bukefalos, på Facebook finns Curly Girl Method.
Har aldrig haft så glada lockar som nu, har kört den i flera år.

Nu är jag dåligt insatt i balsammetoden men om det innefattar torrschampo så har jag hellre svintohår.
Jag jobbar stundvis i snuskiga miljöer och lukter (vården) och vill verkligen skrubba hela mig de gånger jag haft ett sånt pass.
 
Istället för att starta en ny tråd om frissigt hår så hur fixar man motsattsen...dvs snygga lockar i ett hår som gärna övergår till frissigt svinto?

Jag har tjocka hårstrån, självlockigt men det tappar snabbt lockarna och blir bara ett jäkla ristrassel.

Tvättar det max 2 ggr v, gör inpackning, använder olja i toppar, kramar i skum ibland om jag vill ha schyssta lockar. Men det varar inte.

Jag lägger i Olaplex 3 (bara lite) i blött hår efter tvätt, och sen Tigi Bed Head Small Talk. Tycker den hjälper mycket för att hålla ihop lockarna. Men de kan ju inte göra under, efter en 2-3 nätter ser det inte alltid jättesnyggt ut. :D (sover med håret uppsatt på huvudet för att försöka bespara lockarna så mycket som möjligt)
Håller nu även på att bli vitblond efter en 13 år med mörka hemmafärgningar, så kör en del inpackningar på det för att hjälpa håret lite mellan blonderingar och silverschampoon. Men upplever att jag inte behöver det egentligen i vanliga fall.
 
Nu är jag dåligt insatt i balsammetoden men om det innefattar torrschampo så har jag hellre svintohår.
Jag jobbar stundvis i snuskiga miljöer och lukter (vården) och vill verkligen skrubba hela mig de gånger jag haft ett sånt pass.
Jag har aldrig använt torrschampo, så om det finns "godkända" bör du klara dig bra utan att använda sådana. :)
 
Mitt hår ser ut som Svinto, grått och burrigt.
Jag skulle vilja lägga det ner prydligt och blankt.
Tidigare hade jag det långt till midjan, då snodde jag bara ihop det på någon vis. Men sedan några år tillbaka så försöker jag ha en bob. Jag behövde power-frisyr som passade i Domstol.

Bild för uppmärksamhet.

st%C3%A5lull-27912214.jpg
Om det är torrburrigt hårolja kanske? arganolja (ren utan silikon i)

Bara pyttelite om man ska någonstans..
 
Men att en Bob skulle vara mer karriär än ett uppsatt långt hår 🤔🤔🤔
Ja i alla fall om man pratar 40-talister o 60-talister. De är helt begivna på detta på karriärskvinnor såvitt jag förstått (pappa sa att jag måste klippa håret i page när jag var 23 eftersom långt inte var korrekt längre. Jag avskydde det och lät det växa ut igen några år senare och numera är det mer ok med långt hår (och jag har ingen karriär btw (tråkigt för honom) så det jämnar ut sig)).
 
Istället för att starta en ny tråd om frissigt hår så hur fixar man motsattsen...dvs snygga lockar i ett hår som gärna övergår till frissigt svinto?

Jag har tjocka hårstrån, självlockigt men det tappar snabbt lockarna och blir bara ett jäkla ristrassel.

Tvättar det max 2 ggr v, gör inpackning, använder olja i toppar, kramar i skum ibland om jag vill ha schyssta lockar. Men det varar inte.
Borstar inte håret när man tvättat det utan innan man tvättar det och ser till att inte mussa till det i tvätten. (och använder oljan osv) då blir det lockar. När man borstat så blir det troll av alltihop (eftersom man hackar upp lockarna och sprider dem i håret så de hakar i varandra).

Alternativt om man inte kan låta blir att borsta det efter tvätt eftersom man mussat till det så förtvivlat är att man duschar några timmar innan man ska någonstans utan att tvätta det (dvs låter det hänga rakt ned och nyborstat under duschen) och utan att rufsa det när man torkar utan bara kramar det och låter det hänga. Lockar också. Speciellt om du hade i oljan innan du sköljde ur det.

(har det håret :) har enstaka korkskruvslockar om jag inte borstar. Dock har äppelcidervinäger i då och då gjort att jag numera kan borsta det och ha det ganska slätt också, det är mindre frissigt.)
 
Jag har haft svintohår som växlade om till fett med en ytterst kort period av "lagom" emellan. Behövde tonvis med balsam för att kunna reda ut det efter tvätt.

Skedde mirakel när jag började skölja med äppelcider vinäger.
Använder nu SLS-fritt schampo, har slutat helt med balsam (!), sköljer med ÄCV (knappt ½ dl i 3-5 dl vatten), och har lite jojobaolja i topparna medan de fortfarande är fuktiga (budgetalternativet till argan). Enklare, kan tvätta mer sällan och håret är bra hela tiden.
 
Istället för att starta en ny tråd om frissigt hår så hur fixar man motsattsen...dvs snygga lockar i ett hår som gärna övergår till frissigt svinto?

Jag har tjocka hårstrån, självlockigt men det tappar snabbt lockarna och blir bara ett jäkla ristrassel.

Tvättar det max 2 ggr v, gör inpackning, använder olja i toppar, kramar i skum ibland om jag vill ha schyssta lockar. Men det varar inte.
Balsmametoden funkar inte på mig, men dessa tre olika funkar bra att krama i fuktigt hår efter dusch (borsta inte håret!) Vision haircare curl cream, Revlon orbital curls designer eller två olika från Tony & Guy, Spray gel for curls eller gelen! :)
 
Läget blev akut så i panik tog jag barnolja i håret.
Jag har inte haft möjlighet att skaffa någon hårolja ännu.
Nåväl den oljan luktar åtminstone ingenting.
Resultatet blev över föväntan, håret blev blankt.
Blankt, grått hår i kort, vågig bob är oändligt mycket bättre än en tuss Svinto på huvudet.

Tack, hörrni.
Jag skall införskaffa någon trevlig hårolja till burret.
 
Läget blev akut så i panik tog jag barnolja i håret.
Jag har inte haft möjlighet att skaffa någon hårolja ännu.
Nåväl den oljan luktar åtminstone ingenting.
Resultatet blev över föväntan, håret blev blankt.
Blankt, grått hår i kort, vågig bob är oändligt mycket bättre än en tuss Svinto på huvudet.

Tack, hörrni.
Jag skall införskaffa någon trevlig hårolja till burret.
The Ordinary finns på tex Kronans apotek och är ren olja, Arganolja tycker jag (som har tunna frissiga hårstrån), Rosehip seed oil säger en kollega (som har tjockare och strävare hårstrån).

Fördelen, det är nog mycket billigare än olja från något märke som även har annat grejs i. Mellan 80-120 kr flaskan. Nackdelen, Arganolja luktar faktiskt lite sådär i sig själv, ur den synvinkeln vinner Rosehip seed oil. (Jag har någon jättedyr variant av Arganolja också som försöker lukta mer parfymigt, som blev över hos en väninna, men jag vet inte om jag inte tycker dess egen doft ändå är typ bättre.)

(Olivolja kan härskna btw, om du får panik igen och överväger överge barnoljan, gå inte mot oliv. Det tar iofs kanske ett tag men, lukten! jisses (ja jag vet av erfarenhet).)
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Håller på och spara ut till min naturliga hårfärg som är ca 30% vitt/grått och resten typ mörk cendré (ljusare på sommaren). Har låtit...
Svar
7
· Visningar
792
Senast: Praefatio
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 037
Senast: Whoever
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 638
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp