Athos, Porthos och Aramis

labb

Trådstartare
Fångade med hjälp av en fälla mina tre ute/vildkatter för att försöka vänja dem vid människor. Tre stycken ungefär tjugo veckor gamla kattungar som enligt vad jag läst på internet är i äldsta laget för helt vilda katter men det går över förväntan, man kan nu klappa och försiktigt lyfta vid matdags och de har även så smått börjat spinna och visa att de tycker om att bli klappade och det redan efter en knapp vecka.

Vad är lämpligt att göra när det gäller avmaskning och vaccination och när?

(Något av namnen kommer nog behöva justeras när jag vet vilket kön det är på dem)
 
Kan du lura i dom avmaskningsmedel genom att stoppa in det i någon godbit, kanske i leverpastej eller så tycker jag att det är det bästa alternativet till att börja med.
När det gäller vaccination, jag skulle ta dom till veterinär eller ta hem en vette om det finns någon som gör hembesök - när katterna är ännu mer bekväma med människor. Jag antar att de inte går ut så för stunden bör risken för sjukdomar vara liten
 
Grattis till att det går bra med katterna!

Det finns ett spot-on avmaskningsmedel för katter som heter Profender. Det är receptbelagt, och dyrare än det som säljs receptfritt.

Men man slipper försöka tvinga i en osäker katt något i munnen. Man klämmer ut vätskan mot huden i nacken på katten.

Kanske kan det vara en snäll lösning på avmaskning till ännu inte riktigt tämjda vildkatter?
 
De är fortfarande väldigt lättskrämda och även kameraljud får dem att blixtsnabbt gömma sig men jag lyckades fånga en på bild, Porthos (som gör vad som helst för en bit lammspäck):

15965941705_0527732ba7_b.jpg



15940174146_688cbb751a_o.jpg
 
De är fortfarande väldigt lättskrämda och även kameraljud får dem att blixtsnabbt gömma sig men jag lyckades fånga en på bild, Porthos (som gör vad som helst för en bit lammspäck):

15965941705_0527732ba7_b.jpg



15940174146_688cbb751a_o.jpg

Oj vilken fin! Så fantastiskt söt! :love:
 
Här är några bilder till där de två andra kom med också:

15353169324_369d83f901_b.jpg



15975425675_647c6897bb_o.jpg



15788143180_570b836870_o.jpg


Amen jisses vad bedårande! :love: Det finns flytande avmaskningsmedel också som man ger oralt, kanske kan vara nåt? De ser väldigt fina ut och torra i ögonen, tycker annars kattungar som är förvildade ofta har ögoninflammation.
 
Det var bra gjort av dig att fånga den vackra trion! Kanske har dom varit tama då dom var riktigt små så att det var därför som det gick så fort att vänja dom vid att bli klappade?
 
Amen jisses vad bedårande! :love: Det finns flytande avmaskningsmedel också som man ger oralt, kanske kan vara nåt? De ser väldigt fina ut och torra i ögonen, tycker annars kattungar som är förvildade ofta har ögoninflammation.
Jag tror det beror på att de hela tiden fått fritt torrfoder och ibland kött från slaktade och rovdjursdödade höns, samma för mamman. De kommer fortsätta vara utekatter även i fortsättningen men jag vill gärna ha dem så tama att jag kan ta in dem till veterinären för kastrerering och vaccination. Deras arbete blir att fånga möss och råttor men jag får erkänna att jag vill gärna kunna klappa dem också.

Det blir några problem att ge dem avmaskningsmedel, nästa gång jag kommer till affären köper jag lite leverpastej och blandar med krossade tabletter och med tanke på deras reaktioner när de får färsk mat så lär de sluka leverpastejen på några sekunder.
 
Det var bra gjort av dig att fånga den vackra trion! Kanske har dom varit tama då dom var riktigt små så att det var därför som det gick så fort att vänja dom vid att bli klappade?
Nej, såväl mamman som kattungarna var helt vilda, jag hittade dem uppe på höloftet i somras när de bara var några veckor gamla men mamman flyttade dem då direkt till magasinet där jag gett dem mat men de har varit så skygga att jag bara sett dem några få gånger.

Kanske kan de ha varit så att mamman precis stött bort dem (eller möjligen dött)?
 
@AndersB: Men jösses vad fina de var allihopa! :love: De där skulle jag inte har något emot att ha hemma! Eftersom de är så tama redan nu tror jag säkert att det inte blir problem att få dem riktigt tama, speciellt inte efter kastrering.
 
De är ganska roliga att se när de äter - ger jag dem torrfoder håller de sams, alla äter tätt intill varandra utan minsta bråk, med leverpastej morrar de lite men inte så allvarligt men ger jag dem som ikväll vingar från en gammal höna har man tre konstant morrande småmotorer där varje försök från någon annan att närma sig möts med klorna direkt.
 
Senast ändrad:
Eftersom de är så tama redan nu tror jag säkert att det inte blir problem att få dem riktigt tama, speciellt inte efter kastrering.

Jag tror du får rätt. Den ena kan man ta upp i famnen och han fortsätter spinna, de andra två gillar inte det riktigt än men får de en godbit så kommer öronen fram på dem också. Färskfoder hjälper mycket, nu får jag ibland till och med putta bort dem för att inte riskera att råka trampa på någon när jag kommer med mat.
 

Liknande trådar

F
Övr. Katt Vi har sedan tidigare fem katter, 7, 9, 12, 13 och 18 år gamla, alla vaccinerade, kastrerade, försäkrade osv. De går ut som de vill...
Svar
13
· Visningar
2 114
Övr. Katt Hej!! För ca tre veckor sedan så skaffade jag två katter att ha som stallkatter. De är ett år gamla och har varit innekatter fram...
Svar
5
· Visningar
2 135
Senast: maria_b
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp