Att alltid vara fel

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har i många år känt att allt är alltid mitt fel. Och det blev ännu tydligare med diagnosen. Allt ÄR mitt fel. Om jag säger att det ligger ett äpple på bordet så hör folk att det ligger ett ruttet äpple på bordet. Och så är det mitt fel att folk har tolkat fel. Det är alltid jag som ska ta ansvar. Även när felet inte är mitt. Jag har ju inte specificerat hur äpplet ser ut. Och det borde jag ha gjort. Jag borde förstått att folk skulle göra en egen tolkning av äpplet.

Jag känner att jag aldrig duger.

Och mitt liv är onödigt. Jag bara existerar till ingen nytta alls. Inget blir bättre av att jag lever, snarare tvärt om. Jag är en belastning.

Livet är liksom bara en kamp hela tiden men kampen leder aldrig någonstans. Inget blir bättre.

Idag känner jag mest för att bara ligga på soffan hela dagen. Men jag måste duscha. Det är vecka sedan sist. Och så måste jag ta in ved. Skulle behöva förbereda min presentation för partiet också. Funderar på att ställa in. Och så skulle jag behöva titta på andra delen av pensionskursen jag gick i höstas.
 

Mår så jävla dåligt idag. Jag har ju fortfarande inget hopp om att habiliteringen kan hjälpa mig heller. Kanske går de igenom min diagnos för mig så jag får se varför jag är så fel.
 
Känner igen det där att folk gör sin egen tolkning. Det är väl det som kallas att ”läsa mellan raderna”. Det är sånt som NT-folk gör.
Väldigt frustrerande.
 
Känner igen det där att folk gör sin egen tolkning. Det är väl det som kallas att ”läsa mellan raderna”. Det är sånt som NT-folk gör.
Väldigt frustrerande.
Att läsa mellan raderna och hitta på saker är dysfunktionellt. Ändå räknas det inte som en funktionsnedsättning. Konstigt.
 
Känner igen det där att folk gör sin egen tolkning. Det är väl det som kallas att ”läsa mellan raderna”. Det är sånt som NT-folk gör.
Väldigt frustrerande.
Jag vet inte vad NT-folk är men det måste vara otroligt ovanligt att någon tänker ”ruttet äpple” när någon säger äpple. Det är inget ”läsa mellan raderna”? Det är ju något helt annat, typ att någon går runt o tänker på ruttna saker hela tiden…
 
Jag vet inte vad NT-folk är men det måste vara otroligt ovanligt att någon tänker ”ruttet äpple” när någon säger äpple. Det är inget ”läsa mellan raderna”? Det är ju något helt annat, typ att någon går runt o tänker på ruttna saker hela tiden…
NT = neurotypisk, alltså en person som inte har någon neuropsykiatriskt funktionsnedsättning.
 
Jag vet inte vad NT-folk är men det måste vara otroligt ovanligt att någon tänker ”ruttet äpple” när någon säger äpple. Det är inget ”läsa mellan raderna”? Det är ju något helt annat, typ att någon går runt o tänker på ruttna saker hela tiden…
Äpplet var ett exempel för att illustrera att folk läser in saker i det jag säger, men som jag varken sagt eller menat.

Och det är mig det är fel på när jag inte kan gardera upp och veta vad folk tänker missförstå så jag kan förklara på rätt sätt. Det heter att jag är otydlig. Mitt fel alltså. Den som hittar på att jag menat saker jag varken sagt eller menat är helt utan ansvar.
 
Senast ändrad:
Jag vet inte vad NT-folk är men det måste vara otroligt ovanligt att någon tänker ”ruttet äpple” när någon säger äpple. Det är inget ”läsa mellan raderna”? Det är ju något helt annat, typ att någon går runt o tänker på ruttna saker hela tiden…
Det kan ju bero på vilken kontext exemplet är hämtat från. Om det finns övrig information tillgänglig i den situation som yttrandet görs kan det i vissa sammanhang framstå som naturligt att anta att det var ett ruttet äpple som det talades om.
 
Det kan ju bero på vilken kontext exemplet är hämtat från. Om det finns övrig information tillgänglig i den situation som yttrandet görs kan det i vissa sammanhang framstå som naturligt att anta att det var ett ruttet äpple som det talades om.
Som när det pratades om att jag kunde få lönebidrag med en diagnos. Vad skönt att få slappa på jobbet sa jag. Det tolkades genast som om jag tyckte att andra med lönebidrag slappar. Det gjorde jag inte. Och nu har jag ett lönebidragsjobb där jag får jobba i egen takt och ta raster när jag behöver. Alltså slappa (enligt mitt sätt att se). För det var vad JAG behövde.

Så nej, jag tycker inte alls att det handlar om kontext.
 
Det kan ju bero på vilken kontext exemplet är hämtat från. Om det finns övrig information tillgänglig i den situation som yttrandet görs kan det i vissa sammanhang framstå som naturligt att anta att det var ett ruttet äpple som det talades om.
fast om nån säger så som Willes exempel, för det är ju det jag utgår ifrån, skulle jag aldrig tänka "ruttet"? Att tänka ruttet är ju inte att läsa mellan raderna.
 
fast om nån säger så som Willes exempel, för det är ju det jag utgår ifrån, skulle jag aldrig tänka "ruttet"? Att tänka ruttet är ju inte att läsa mellan raderna.
Däremot går det lätt att tolka att jag tycker alla med lönebidrag slappar när jag bara säger att det vore skönt att slappa på jobbet (för egen del).

Tycker inte du ska hänga upp dig så mycket på exemplet utan se hur det faktiskt går till när man missuppfattas för saker man inte har sagt eller menat. Exemplet är för att göra det tydligt. Alla fattar att man inte automatiskt behöver tänka att äpplet är ruttet när man säger att det är ett äpple på bordet. Alla fattar dock inte att det blir fel på precis samma sätt i många andra fall.
 
fast om nån säger så som Willes exempel, för det är ju det jag utgår ifrån, skulle jag aldrig tänka "ruttet"? Att tänka ruttet är ju inte att läsa mellan raderna.
I inledningen talades det om tolkande mer allmänt av olika uttalanden. Det var vad jag utgick från.
Är själv inget fan av "läsa mellan raderna" som terminologi. Men just här uppfattade jag det att det användes ungefärligen likvärdigt med tolkande (av olika slag: kontext, ordval, outtalde presumtioner etc.). Det var det som jag utgick ifrån i sammanhanget. (Men håller med om att jag själv inte skulle likställa dem mer generellt)
 
Jag har fortfarande inte orkat duscha. Kommer nog inte göra det heller. Så less på mitt liv som aldrig blir bättre.
 
  • Hjärta
Reactions: Sel
Och så kommer habiliteringen tala om alla mina fel för mig. Bara så jag ska veta hur värdelös jag är.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ja, jag är 38 år och det slår aldrig fel att prata med mor eller moster. De kan va glatt men det kommer ALLTID en "gör såhär" från dem...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 127
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 448
Senast: Exile
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
812
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 455
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp