Att anlägga ridbana

JohannaB

Trådstartare
Del 146! ;)

Jo jag har hittat sökfunktionen, men inte hittat rätt tråd för mig ändå...

Vi har som sagt köpt gård och jag vill anlägga ridbana.
Ekonomin är inte obegränsad, men jag vill ha en BRA ridbana (även om jag tål vissa nackdelar med den).

Jag vill ha:

BRA underlag när jag rider på den!
Och med bra menas för mig vare sig för djupt/glidigt eller för hårt.

En bana som inte kräver allt för mycket vård sett till hur mycket som det kommer ridas på den (en häst, 3-4 gånger per vecka).


Jag kan acceptera:

Att banan inte alltid är ridbar. Dvs att jag ska låta bli att rida på den när det är för blött t ex.

En lite mindre ridbana, mått cirka 20x40?


Jag har:

Mark till ridbana 20x40 som är hyffsat plan i utgångsläget.

Sandmark under, dvs väldränerat.


Jag undrar:

Gräsbana som är sanddressad, hur funkar det?
Gräs har fördelen av att ge ett underlag som inte blir stumt (hårt) utan med lite stuns i, grus på för att göra banan mindre hal.
Jag förstår att sanden försvinner vartefter och måste ersättas, men är det ett vettigt alternativ om man som jag har bara en häst och kommer kunna låta bli att rida på banan i april under tjällossningen så man inte förstör den?
I så fall bara dika runt banan, eventuellt hyvla till (med traktorskopan) eventuell ojämnhet och så på med ett par cm sand (och lägga upp ett sandlass bredvid banan för nästa års påfyllning).

Eller ska jag satsa på "medelvarianten" och ta bort matjorden?
Dika runtomkring, ett stenmjölslager och så ett ytlager i 0-8.
Det bör ju ge en mer säker bana, men kräver den harvning varje vecka trots att jag rider så lite på den (för att inte bli ihoptryckt = hård?).
Traktor är planerat inköp, men att lägga harvningstid varje vecka för ridning 45 minuter gånger 3 per vecka känns lite overkill..

Den riktiga varianten känns inte realistisk, dvs den me dmånga lager osv.
Dels för att jag har sandjorden under redan, dels för att banan ska utnyttjas så lite. Det måste bli rimligt!

Hur har ni tänkt?
Vad har ni provat på?
Och hur gick det?
 
Sv: Att anlägga ridbana

Om jag hade mark som jag var helt säker på var naturligt väl dränerad kunde jag nog tänkt mig att bara ta bort grässvålen för att få bort alla rötter och sedan lägga på kross (stenmjöl) 0-8 eller 0-4. Jag hade inte velat ha ren sand (dvs naturgrus) att rida på, det ligger inte still och blir tungt för pålle även om jag inte haft islandshäst. Hade jag velat ha liite djupare (=mjukare)underlag hade jag kanske toppat med lite sand som jag sedan harvade ner, men i de flesta trådar verkar de som gjort det ångra sig...

Men eftersom det hos oss ibland blir stående vatten, trots att det är väldigt mycket sand under gräset, och jag ffa vill använda min paddock under den blöta och mörka årstiden är dränering ett måste för mig :)
 
Sv: Att anlägga ridbana

Hoppar in lite här med, hoppas det är okej?

Måste man göra en paddock så här när den endast ska användas för hobbybruk.
http://http://www.ballastsverige.se/bygg-med-ballast/Anlagg-en-paddock/
I nu läget kommer den max användas 2h/vecka kanske någon timme mer om det skulle bli att jag hyr ut platser igen?
Min tanke är annars att hoppa över 3-6 alltså lägga ett 10cm packat lager med stenkross dika runt om och sedan ett lager med stenmjöl 5-10cm och sedan fylla på efter något år?
 
Sv: Att anlägga ridbana

Ha, ha, det finns inga "måsten" i betydelsen att man är tvungen att göra något :grin: Vad man "måste" göra beror på vilken mark man har och hur länge man vill att den ska hålla.

När du säger stenkross vet jag inte vad du menar? Kross är för mig ett tillverkat material (vassa kanter) till skillnad från naturgrus som inlandsisen lösgjort från berggrunden (mer eller mindre runt i kanterna).

Naturgrus finns i olika storlekar; block, sten, grus, sand, silt och ler. För mig betyder stenkross naturgrus eller berg som krossats. Punkt. Det säger alltså inget om vilken kornstorlek materialet har.

Visst kan du lägga stenkross på marken och täcka med stenmjöl, men har du ingen duk emellan så kommer först stenmjölet att vattnas ner i stenkrosset och sedan kommer allt att tryckas ner i leran så småningom. Någon större dränerande effekt kommer du inte heller att få.

Vi bygger paddock nu, på hård sandjord med inblandad mo och lera. Det blir lätt vatten stående när det regnar mycket så vi har grävt dräneringsrännor med ca 7 m mellanrum tvärs över ridbanan och längs ena långsidan (pga naturliga fallet, hade varit smidigare att dra dom på längden) som vi lagt markduk och rör i och sedan fyllt med makadam. Sedan har vi täckt hela ytan med markduk och håller på och täcker med makadam av kornstorlek mellan 16-32 mm över hela ytan för dränering. Duken (av klass 3 för att hålla för paddock) har vi lagt för att inte makadamen ska tryckas ner, vilket den lätt gör med lerjord under - har du ren sandjord under kan du nog kan skippa denna duken helt. Sedan ska vi ha ytterligare en duk och ett 15 - 20 cm tjockt lager kross (kornstorlek mellan 0-8 eller 0-5 mm), denna duken ska hindra ytskiktet att sätta igen makadamen och måste vara tillräckligt tjockt för att duken ska ligga still och inte krypa upp i ytan.
 
Sv: Att anlägga ridbana

*kl*

LÅnar hela tråden lite.

Vi står inhyrda i ett stall med världens underbaraste stallägare. Tyvärr har de inte massa pengar men om vi kan hitta en superbillig lösning så har de lovat att fixa något paddocks aktigt åt oss.

Paddocken ska användas till lite lösgörande skrittjobb och hoppning typ 1 gång i månaden. Så den kommer kanske användas 4 timmar i månaden ungefär. Så helt förståligt att stallägaren inte vill lägga massa pengar då.

Vi har fått en högt belägen plats utvisad där vi får "rida sönder" gräset om vi vill eftersom det ändå är mest brännässlor där. Detta är enda platsen som i princip alltid är torr även vid massa regn. Nackdelen är att det är så djupa traktorspår där så det går inte att rida där.

Vår tanke är nu om det går att som en första lösning bara ta en traktor med skopa och helt enkelt jämna till marken? Iofs försvinner ju det mesta av grässvålen då men kan man ha detta som ridbana i vårt syfte eller bör man ändå lägga på något ovanpå?
 
Sv: Att anlägga ridbana

Om det handlar om ett par anspråkslösa skutt per häst en gång i månaden borde det väl kunna funka även om banan inte är anlagd för att med tanke på djup osv. vara optimal för hoppning. Eller är ni så många att det är fyra timmars oavbruten hoppning varje månad? Då kan det nog bli lite söndertrampat och halt...

Men ta och testa! Det kostar ju inget att harva till ytan och rida på det? Om det i praktiken funkar i längden beror nog på jordmånen - ju mer lera desto sämre förutsättningar kan man väl säga.

Ta lite jord i handen, en droppe vatten och kläm ihop. Ju styvare lera det är desto mer formbar är jorden - du kan rulla ut den till en lång smal orm. Ju "sandigare" (=större kornstorlek) jorden är desto mindre formbar, den håller helt enkelt inte ihop.

Dock skulle väl jag - som gärna använder både hängslen och livrem liksom Sträng om någon minns honom :p -oavsett helst vilja gräva bort grässvålen och täcka ytan med något "grusigt". Gräs har ju nackdelen att det måste skötas och lätt blir halkigt.
 
Sv: Att anlägga ridbana

Om det handlar om ett par anspråkslösa skutt per häst en gång i månaden borde det väl kunna funka även om banan inte är anlagd för att med tanke på djup osv. vara optimal för hoppning. Eller är ni så många att det är fyra timmars oavbruten hoppning varje månad? Då kan det nog bli lite söndertrampat och halt...

Men ta och testa! Det kostar ju inget att harva till ytan och rida på det? Om det i praktiken funkar i längden beror nog på jordmånen - ju mer lera desto sämre förutsättningar kan man väl säga.

Ta lite jord i handen, en droppe vatten och kläm ihop. Ju styvare lera det är desto mer formbar är jorden - du kan rulla ut den till en lång smal orm. Ju "sandigare" (=större kornstorlek) jorden är desto mindre formbar, den håller helt enkelt inte ihop.

Dock skulle väl jag - som gärna använder både hängslen och livrem liksom Sträng om någon minns honom :p -oavsett helst vilja gräva bort grässvålen och täcka ytan med något "grusigt". Gräs har ju nackdelen att det måste skötas och lätt blir halkigt.

Det handlar om kanske 1 timmes hoppning i månaden per häst och det är två hästar och sedan ca 2 timmar sammanlagt med skrittarbete.
Grässvålen kommer ju komma bort och under den är det vad vi misstänker (om vi ska tro gamla ägaren av marken) grusjord.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 677
Senast: Amk
·
Anläggning Stallet där jag har hästen uppstallad har en ridbana som egentligen är alldeles för djup och lös. Stallägaren har haft ute...
Svar
14
· Visningar
3 297
Senast: ufot
·
Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 478
Senast: warg
·
Anläggning Vad kan man göra för att billigt förbättra en hage så det går att rida där även när det är mer blött ute? Har inga ridvägar ingen...
Svar
15
· Visningar
2 120
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp