Bukefalos 25 år!

Att använda friskvårdsbidraget

Jag har snackat med killen om friskvårdsbidraget, han utnyttjar inte sitt och jag föreslog saker han kunde använda det till men inget va av intresse. Vi pratade inte mer om det då, nu kom det på tapeten igen och han frågade om det gällde för ett gymkort också och så undrade han lite hur det funkade rent praktiskt.
Så jag visade hur det såg ut på min lönespec när jag utnyttjade mitt och han konstaterade att han får ligga ute med pengarna först och sen får tillbaka. Han räknande ut att han kunde köpa ett gymkort och endast betala några hundra lappar för ett helt år.
Jag tycker det är kul att han tagit initiativet att göra något för sina pengar och att det inte är jag som tvingat på honom.

Trodde att han hade hittat något gym nära där han bor, då han kanske ville utvidga möjligheterna att träna mer än va hans hemma gym ger.
Då visade det sig att han hade tittat på det gym som ligger väldigt när där jag bor.

Han har tidigare sagt när jag föreslog att han kunde bo hemma hos mig de veckor han inte har barnen, då hans elräkning blivit så dyr (samt så skulle han spara bränsle med då det inte blir långt till jobbet), men då var det inte aktuellt. För han kunde inte träna hemma hos mig, jag har inga gymprylar. Hade skämtsamt sagt att utegymmet finns och det inte är någon trängsel där såhär års. Han tyckte inte de va någon bra idé, förstår inte varför. :p

Så nu funderar han alltså på ett gymkort till gymmet inte långt från mig, blev lite sugen på att skaffa ett själv då jag inte är så sugen att gå till gymmet själv men vet inte. Det blir inte aktuellt förrän nästa år i så fall, återstår att se hur det blir. Lite kul är det ändå att han tar lite egna initiativ, han kan va rätt envis ibland när han sagt en sak och står fast vid det.
Så om man vill ha med honom på något får man försöka att inte övertala honom direkt, utan mer prata runt det och ta upp saker runt omkring, som t ex. nu när vi blev medbjudna på en spa resa.
Nä spa är inget för honom, jag sa att vi hade blivit medbjudna och vilket datum det gällde, sen upptäckte jag att det var fler pusselbitar som föll på plats, spaet vi skulle till i så fall låg inte så långt ifrån hans pappa och hans pappa fyllde år den helgen vi skulle iväg. Så då blev det pratet runtomrking så att säga "då hade vi kunnat åka till din pappa när han fyller år och gratta honom efteråt" för han hade egentligen inte tänkt åka nått mer till sin pappa innan jul.
Så blev det, så därför tycker jag det är kul när han tar eget initiativ utan att jag pratat runt det så att säga (vet inte vad man ska kalla det).

För egen del är det bara positivt när han är hemma hos mig, jag blir tvingad att hålla ordning, vilket bara är positivt är en sån slarver när jag är själv och ingen är här. Å sen mår ja dåligt av det, kanske kan det mynna ut i något bra. Har redan bättrat mig till det bättre på vissa punkter i alla fall, långt ifrån allt men det är en början att börja någonstans trots allt. :)

Liknande trådar

• Artikel
Dagbok Jag fyllde år i veckan. Jag tycker inte sånt är viktigt alls och har aldrig varit road av nåt firande. Men inte en enda vän hörde av...
Svar
15
· Visningar
2 051
  • Artikel
Dagbok Det finns säkert fler med samma "problem" eller vad man ska skriva. Jag har märkt en stor skillnad mellan mamma och pappa på sistone...
Svar
6
· Visningar
990
  • Artikel
Dagbok Det är ju ganska ironiskt egentligen. Hur jag, fylld av dödsångest, tog mina först stapplande steg till en psykolog förra hösten. Jag...
Svar
10
· Visningar
1 855
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Öppet brev till dig tidigare helt friska person mellan 20-40 år. Har du hosta? Feber? Känns det tungt att andas? Då kan du har...
2
Svar
28
· Visningar
3 703

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• 15
  • Vad gör vi? Del CXLIII
  • Ta med sitt husdjur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat