Att använda rösten och kommandon

S

Sidney

Jag har nyss fått hem en 3-åring, och håller för fullt på att lära känna honom. Min förhoppning är att så småningom få en häst som lyssnar på min röst och som kan vissa kommandon. Dels för att arbetet vid hand ska fungera, men också för att ha som "extra" hjälp i ridningen.

Jag vill också ha en häst som är trygg med mig och som är lätthanterad på tex. tävlingsplatser eller vid andra tillfällen där det är mycket liv och rörelse. Alltså kommer jag att lägga ner ganska mycket arbete på just arbetet från marken (promenader, men också tömkörning osv).

En person i mitt stall kommenterade detta igår, och sa att "men det spelar ju inte så stor roll", dvs. om hästen lyssnar på vad jag säger eller inte??! Det är det man gör från ryggen som är det viktiga...

Vad säger ni om detta? Tänker ni också så, eller finns det någon annan som liksom jag tycker arbetet från marken är minst lika viktigt, och som tycker att röst och kommandon är en ovärderlig hjälp i all hästhantering??
 
Tycker synd om människan i ditt stall som inte har möjlighet att variera sin träning med markarbete. Så trångsynt att tro att man bara påverkar en häst med sits, skänklar och tyglar. Rösten kan smeka, lugna och bestraffa mm - det fattar väl vem som helst.
Dessutom som du säger så har man situationer där man måste vara på marken och då det är ovärderligt med röstkommandon och att hästen är van vid att matte finns där.
Jag kan bara säga att jag håller helt med dig. :bow:
 
Jag tycker att det är en overdelig hjälp! :D
Har alltid arbetat min hästar från marken väldigt mycket.Unga hästar som gammla hästar!till röst komandon hör ju oxå våra ,smackningar, proooo,Och dom två klarar man ju sig inte utan :D!
Har ju även de anra,traaaaavvva,saaaaakta,gör haaaalt,gaaalopp,Dom är för mig väldigt viktiga vid tömkörninglongering och vanlig longering!Har även fler på lager!
Rösten kan ju ha en lugnade eftekt på hästen oxå vilket är väldigt viktigt när an arbetar med unghästar bla!
Nä du!Jag tycker du ska gå på din linje!För tänk sen när du sitter i sadeln och du kaske behöver förstärka hjälperna!Då är minsann röstkomandona bra att ha i bakfickan/Hanna
 
Personen i mitt stall som uttryckte detta (och smålog åt mitt "pysslande" med promenader och annan hantering) är en mycket duktig dressyrryttare med lång erfarenhet av hästar. Så visst är det märkligt :confused:
 
Ja!! Just så resonerar jag också. Kommandon är väldigt viktiga för mig både på mark och i ridningen. Skönt att höra att det finns andra med samma uppfattning! I mitt stall är jag tyvärr ensam om att tycka detta är viktigt, vilket kan vara lite jobbigt ibland :crazy:

Men självklart kör jag min linje. Har gjort det tidigare och tänker inte gå ifrån det nu :)
 
Det är det man gör från ryggen som är det viktiga..

Skulle man inte kunna ge hästen komandoord från ryggen ?? Vilket dumt påstående.
Rösten och hästens hörsel, är ett av de bästa komunikationsmedel,en av hjälperna,vi har.
 
Jag tycker att om du vill använda rösten och kommandon så ska du det, för när man gör det som passar en själv bra så blir det bra! Sen är ju hästen så känslig för kroppsspråk och signaler att man kan jobba utan röst, men vi människor har lättare för röstkommandon, tror jag.
 
Ja, jag vet inte vad hon menar men så sa hon. Tror i och för sig inte hon menade kommandon som ptrooo och smackningar, men andra som jag tycker är viktiga som; haalt, saaaakta av osv Det finns ju otaliga kommandon man kan lära en häst, och ha oerhörd stor nytta av i allt arbete! Min uppfattning är att hästar är oerhört känsliga för rösten och är de vana vid att man använder rösten så behövs det inte mycket förändring i tonläget förrän de VET oavsett om det handlar om något man vill de ska göra, en tillrättavisning eller en uppmuntran.
 
Ja, jag försöker också använda kroppspråket, men det är iallfall till viss del, ganska nytt för mig. Åtminstone att medvetet använda kroppspråket. Rösten är, liksom du säger, något jag är mer van att använda.
 
Tycker du gör helt rätt! Jag har oxå massa ljud och kommandon som jag håller på att lära min häst. Hon är 8, och ingen unghäst men jag tycker inte det spelar någon roll. Det skadar väl inte att kunna? Speciellt "stannaljudet" borde ALLA hästar kunna... :devil:
Jag håller på att lära henne att stanna i boxdörren tills jag säger "in i boxen", för att hon ska lära sig att inte ha så bråttom. Sen det där med longering, som någon skrev, hur ska man få hästen att byta gångart/tempo om man inte har ett kommando?? :confused:
 
Jag ser att du skriver"duktig dressyrryttare med lång erfarenhet av hästar"som sagt det.
Där har du förklaringen.
Delsså skall man vara tyst i dressyer,och så är det ju så att man sitter och hugger hästen i sidan med sporrarna och har kandar i munnen.
Då kanske inte rösten är så viktig för hästen.
 
Är helt inne på ert spår! :bump: Jag kommer att få hem en problemhäst snart och om jag inte skulle arbeta denna häst från marken så skulle jag lika väll kunna skita i det. Och eftersom att jag är rätt grön på detta oråde så köpte jag en bok som jag kan rekomendera som heter "Dansa med hästar". Den är skriven av en man som jobbar med vildhästar i spanien. Den handlar mycket om kropsspråket och ett samspel mellan dig och häst!! :banana: Lycka till och kör på! :bump:
 
Hörre du!!! :mad:Det där tog jag som en ren förolämpning!Jag är nämligen dressyrryttare!Läs mitt tidigare inlägg i denna tråd!Blir allt lite besviken när folk gör sånna där uttalanden och drar alla över en kam :mad:/Hanna
 
Kanske det ja :mad: en det går snabbt över :D
Men jag tycker ändå ditt utalande var omoget och dumdristigt! ;)
sen får du tycka vad du vill!
 
Du ska naturligtvis fortsätta jobba din häst från marken, med rösten, om det passar dig (tycker också det är ett bra komplement). Men jag tror faktiskt inte heller att det i normalsituationen är en nödvändighet. Målet för många är trots allt att hästen ska fungera bra under ryttare utan hjälp av rösten (vikigt vid dressyrtävling bl a). Däremot kan man tycka att det är lättare att först lära hästen en rösthjälp för att sedan koppla ihop detta med en "ridhjälp".
 
Men man "pratar" väl med sin häst i många andra situationer än när man sitter på ryggen. Min erfarenhet är att kommandon är bra när man rider unghästen och något som man med fördel, som du också säger, kan koppla ihop med andra hjälper. Ju äldre hästen blir ju mindre behöver man således kommandon i ridningen. Rösten däremot har jag alltid användning för, tex. för att lugna och uppmuntra!
 
Nja... hon är faktiskt en ganska mjuk ryttare, och jag har aldrig sett henne sparka hästarna i sidan med sporrarna. Hon använder smackningar det vet jag, även om hon försöker undvika det... Hon longerar och tömkör med inspänningstyglar, men promenerar gör hon inte gärna. Hon har sitt sätt och jag har mitt, det respekterar jag.
 
Jag pratar mkt med mina hästar och de förstår så mkt mer än bara "kommandon" - de läser mina ansiktsuttryck, min kroppshållning, tonläget etc. Ju mer man pratar med varandra desto bättre förstår man varann. Vi umgås på så många fler sätt än ridningen också - promenader, tömkörning (aldrig longering; det tycker vi är sååå trist o meningslöst), vi spelar fotboll i hagen, går en sväng i trädgårn o smakar fallfrukt... Umgås. Kelar, kliar, borstar o pysslar. Visst är Hempflings bok bra; han är suverän.
Tyvärr så hänger det kvar en väl inpräntad militärdisciplin över ryttarvärlden - man SKA göra si o så... RÄTT o FEL...
Och nu går det en ny disciplinvåg - NH med sju lekar o steg ett o två o RÄTT o FEL...
Synd. När man kan göra det så enkelt - umgås o prata med hästarna o ha det skönt.
Stå på dig. :cool: :cool: :cool:
PS. Klar fördel med rösten - man kan kommunicera med hästen lös - på avstånd. :rofl: :rofl: :rofl:
 
Vill man ha ett riddjur så är det bara det som händer på ryggen som spelar nån roll. Dock tycker jag att det är en ren förolämpning mot hästen att enbart ha denna som riddjur.

Hästen är min kompis, och kompisar respekterar man och litar på. Och man måste lära sig krypa innan man kan gå, således ska man finna förtroende och respekt på marken innan man börjar med ridningen.

Dessutom är det enormt praktiskt, avslappnande och SÄKERT att ha en häst som är välhanterad - för alla inblandade parter.

Jag tycker du är inne på helt rätt spår! :bow:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 838
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
33 581
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 541
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 159

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp