Att avla med navelbråck

Belethien

Trådstartare
Jag undrar hur ni förhåller er till det?

Det var så att jag skulle köpa en hanvalp som hade navelbråck, priset på hunden hade minskat på grund av detta och enligt ägaren så hade veterinären sagt att det inte skulle vara något problem. Jag har ju inte direkt tänkt mig att föda upp en avelsstjärna så för mig spelade det ingen roll.

Dock så hittade de en annan köpare till hunden som var intresserad av avel och utställning och ägaren ville hellre sälja till den. Jag stod som ett fån och tänkte wtf?:confused: ska man avla på en hund men navelbråck? Det är väl ärftligt?

Dela med era tankar om det så kanske jag blir lite klokare i hur ägaren tänkte :bump:
 
Sv: Att avla med navelbråck

Idioti och förmodligen rena pengar som styr en sådan oseriös människa :cool:
 
Sv: Att avla med navelbråck

Man får väl inte avla på navelbråck? Eller är det nått man FÅR men de seriösa väljer att inte göra?

Jag hade inte velat köpa av en uppfödare som vill sälja ett djur med avelbråck till en som vill avla. Det är i mina ögon tecken på att uppfödaren är oseriös, om denne tummar med navelbråck, tummar denne då med annat?
 
Sv: Att avla med navelbråck

Navelbråck är långt ifrån alltid ärftlig. Ett navelbråck kan uppstå vid ryck i navelsträngen på fullt friska valpar (alltså utan genetisk defekt), och ärver i sin tur därmed inte ner bråck.
Det som är ärftligt är försvagningar i bukvävnaden som gör att bråck uppstår spontant.

Hur man angriper detta med bråck är olika från ras till ras.
I raser där bråck inte är utbredd, och man kan utesluta de med bråck helt ur avel utan att det påverkar avelsbasen brukar rasklubben förespråka just detta.
I en del raser är dock bråck väl utbrett att om man utesluter de med bråck blir avelsbasen alldeles för smal för att det ska vara hälsosamt att fortsätta aveln, och då brukar rasklubben rekommendera att de med stora bråck helt utesluts, och de med mindre brock används med en som är fri.

Att priset minskar pga navelbråck beror på att köparens försäkring inte täcker en operation för att stänga hålet om det inte växer igen, och det är något som uppfödaren får stå för, så för enkelhetens skull drar uppfödaren av motsvarande kostnad för en sådan operation från köpekostnaden.

Man ska dock vara medveten om att en operation för att sluta hålet i förebyggande syfte är betydligt billigare än en akutoperation pga att ett tarmkex hamnat i kläm i hålet.

Så för att svara på din fråga hur uppfödaren tänkte, så beror det helt på vad det är för ras och vilka rekommendationer det finns för just den rasen.
 
Sv: Att avla med navelbråck

Ett navelbråck kan uppstå vid ryck i navelsträngen på fullt friska valpar

Risken för att det ligger bakom ett bråck är dock väldigt minimal!

Jag vet inte av någon ras alls, där det är ok att avla på bråck, så vilka är det??
 
Sv: Att avla med navelbråck

Bra info om navelbråck från SKKs Anomalex

"Navelbråck (hernia umbilicalis)
Navelbråck uppstår när navelporten, ett område mitt på buken där flera bukmuskler möts, är vidgad så att bukorgan (vanligen fett från stora nätet och/eller en bit tunntarm) faller ut i en bråcksäck som utgörs av hud och bukhinna. Navelbråck kan vara medfött eller uppstå under de första månaderna av valpens liv. Om navelbråck uppstår när en tik tuggar av navelsträngen fanns det en onormal svaghet i valpens bukvägg.

Ett stort navelbråck kan behöva opereras medan ett litet bråck kan sluta sig spontant, ibland med en liten kvarstående fettkula under huden.

Nyfödda valpar som föds med "tarmarna på magen" (se detta) har en missbildning som är en mer extrem variant av navelbråck. Valpen föds med ett navelsträngsbråck och när navelsträngen brister faller tunntarm ut genom navelporten.

Navelbråck uppträder sporadiskt i låg frekvens inom de flesta raser. Dessutom ses navelbråck familjärt i vissa linjer. Tikar och hanhundar drabbas lika ofta. I raser där hundar med navelbråck används i avel kan frekvensen bli hög, både i vissa linjer och i hela rasen.

En epidemiologisk studie från USA omfattade 1315 hundar med navelbråck. Defekten var vanligare hos tikar än hos hanhundar och fem raser visade signifikant högre risk än övriga, nämligen airedaleterrier, basenji, pekingese, pointer och weimaraner. I USA förekommer navelbråck ofta hos berner sennenhund, i vissa linjer av bouvier des flandres och ofta hos king charles spaniel.

Eventuellt finns ett samband mellan disposition för navelbråck och för ljumskbråck inom raserna basenji och pekingese.

Olika arvsgångar har föreslagits. Anomalier som navelbråck och andra bråck anses oftast vara orsakade av polygena tröskelanlag. Selektionen mot navelbråck följer de tumregler som gäller för polygener. En hund med navelbråck bör inte användas i avel och avelsdjur bör väljas från så bra kullar som möjligt. "
 
Sv: Att avla med navelbråck

En hund med navelbråck bör inte användas i avel och avelsdjur bör väljas från så bra kullar som möjligt. "

Så det är ganska oansvarigt att avla på navelbråck. Risken finns ju att det etablerar sig i rasen och blir ett vanligt förekommande fenomen.
 
Sv: Att avla med navelbråck

Det är flera dvärghunds raser, bla pekinese, lhasa apso och shih-tzu. Det finns fler, men är lite osäker på exakt vilka, så jag vågar inte räkna upp de.

Så här står det i Avelskomitens avelspolicy:
"Medfött navelbråck är en genetisk belastning.
Det kan generellt inte anses försvarbart att använda hund med medfött navelbråck till avel, då avkomman löper större risk att få denna defekt.
SKKs grundregler är tillämpbara.
"För att avgöra huruvida en hund med lindrigt navelbråck kan användas i avel eller ej behövs dock rasspecifika prioriteringar, där de avelshygieniska åtgärderna anpassas till rasens övriga defekter, numerär och genetiska bredd.
Hundar med stora/grava medfödda navelbråck ska aldrig användas i avel
."

Jag kan ha fel, men jag tror inte dalmatiner tillhör en av dessa raser där man använder hundar med bråck i avel, och har det inte hänt något alldeles särskilt under förlossningen som förklarar navelbråcket, så är det nog berättigat att ifrågasätta tankegången hos uppfödaren.....
 
Sv: Att avla med navelbråck

Det är flera dvärghunds raser, bla pekinese, lhasa apso och shih-tzu. Det finns fler, men är lite osäker på exakt vilka, så jag vågar inte räkna upp de.

Så här står det i Avelskomitens avelspolicy:
"Medfött navelbråck är en genetisk belastning.
Det kan generellt inte anses försvarbart att använda hund med medfött navelbråck till avel, då avkomman löper större risk att få denna defekt.

Med detta i bakhuvudet, hur kan du påstå att det i en del raser anses vara "ok" att avla på hundar med navelbråck :confused:

Jag har då aldrig hört talas om detta inom någon ras.
 
Sv: Att avla med navelbråck

Med detta i bakhuvudet, hur kan du påstå att det i en del raser anses vara "ok" att avla på hundar med navelbråck :confused:

Jag har då aldrig hört talas om detta inom någon ras.
Läser du HELA mitt inlägg finns förklaringen där, Och i mitt tidigare inlägg finns samma förklaring i enklare ordalag.

Det är inte något jag eller enskilda uppfödare hittat på, i redan nämda raser handlar det om att få kontroll på det utan att riskera rasens överlevnad.
 
Sv: Att avla med navelbråck

Läser du HELA mitt inlägg finns förklaringen där, Och i mitt tidigare inlägg finns samma förklaring i enklare ordalag.

Det är inte något jag eller enskilda uppfödare hittat på, i redan nämda raser handlar det om att få kontroll på det utan att riskera rasens överlevnad.

Finner det märkligt att man skulle vara tvungen att avla på individer med navelbråck. På kattsidan är det inom SVERAK helt och hållet förbjudet att avla på individer med navelbråck. När en kull ska registreras måste papperen medföljas av ett veterinärintyg att föräldrarna inte har eller har haft navelbråck.

Och tänk, vi lyckas föda upp katter ändå. Utan att riskera att raserna dör ut. Navelbråcksfria syskon brukar ju finnas att avla vidare på.

På kattsidan finns grundinställningen att navelbråck är genetiskt betingade och därför oönskade i avel, inte "mamman tuggade av navelsträngen fel".
 
Sv: Att avla med navelbråck

Eftersom det inte är förenligt med vare sig skk's regelverk eller den lag som finns och som reglerar avel på hund och katt, så finner jag det högst osannolikt att någon seriös (nyckelordet) rasklubb/uppfödare rekommenderar/avlar på en genetisk defekt..
 
Sv: Att avla med navelbråck

Eftersom det inte är förenligt med vare sig skk's regelverk eller den lag som finns och som reglerar avel på hund och katt, så finner jag det högst osannolikt att någon seriös (nyckelordet) rasklubb/uppfödare rekommenderar/avlar på en genetisk defekt..

För att avgöra huruvida en hund med lindrigt navelbråck kan användas i avel eller ej behövs dock rasspecifika prioriteringar, där de avelshygieniska åtgärderna anpassas till rasens övriga defekter, numerär och genetiska bredd.
Hundar med stora/grava medfödda navelbråck ska aldrig användas i avel."

Ovanstående är hämtat från kennelklubbens avelspolicy avseende navelbrock.

Det finns raser där navelbråcket är så utbrett i rasen att man kan anse att alla individer bär anlagen, bla de tre raser jag räknade upp.

Jag vet att man under 70- och 80-talen ansträngde sig för att dels fastställa arvsgången (den är fortfarande inte fastställd), och dels hitta lämplig avelsstrategi.
Man kom fram till (genom forskning och utvärdering) att utesluter man ur avel alla med navelbrock, blir genpolen alldeles för liten för att rasen ska överleva på ett hälsosamt sätt. Därefter rekommenderades att om man använder hund i avel med litet navelbrock, ska det vara med en som är fri, och de med stora bråck används inte.

På så sätt har man fått kontroll på navelbråcken, och idag 20 år senare har antalet utan bråck minskat, och så småning om kanske man kan utesluta de med bråck utan att det påverkar genpolen negativt.

Navelbrock ÄR en genetisk belastning, och de raser jag pratar om är även en hund som inte visar upp ett bråck att betrakta som genetiskt belastad.
Resonerar man som så att man hellre låter en ras dö ut pga detta, så känns det lite orealistiskt.

Navelbrock är visserligen en defekt, men som det ser ut för de raserna idag, innebär det inget lidande för hunden. Antingen växer det ihop av sig själv, eller så får man hjälpa till att sluta hålet(görs enkelt med ett par stygn), så om jag får välja mellan att låta rasen dö ut, eller arbeta på lång sikt för att komma tillrätta med det, så väljer jag det senare.

Det finns defekter som är betydligt värre att handskas med, där lidandet är stort för de drabbade, och då har man inte alltid lyxen att arbeta på lång sikt för att komma till rätta med problemet med gott samvete.

Detta var lite OT, då TS inlägg handlade om dalmatin, och i det fallet känns det inte ok, snarare tvärt om.
 
Sv: Att avla med navelbråck

Jisses, hittade ett skrivfel, och kan inte ändra!
Antalet hundar utan bråck i de raserna har ÖKAT...inte minskat (klantiga jag!)
 
Sv: Att avla med navelbråck

Att alla individer kan anses vara anlagsbärare innebär inte att man måste använda individer som uppvisar defekten i avel. Måste man använda individer som uppvisar defekten i avel för att rasen inte ska gå ut kanske man ska fundera på kontrollavel.
 
Sv: Att avla med navelbråck

Att alla individer kan anses vara anlagsbärare innebär inte att man måste använda individer som uppvisar defekten i avel. Måste man använda individer som uppvisar defekten i avel för att rasen inte ska gå ut kanske man ska fundera på kontrollavel.
Vad menar du med kontroll avel?

Anledningen till mina låånga (och säkert tråkiga) inlägg beror på att det i tråden sägs bla att det inte är förenlig med SKK's regelverk att avla på navelbråck, vilket inte stämmer för vissa raser, som med hjälp av SKK och SVA bedömt rasernas situation, och tagit fram rekommendationer hur man bäst arbetar med problemet.
Man har följt rekommendationerna i 20-års tid (en del något längre). Jag upplever att strategin fungerar, det finns fler individer utan bråck att välja mellan av lämpligt avelsmaterial idag, och fortsätter den positiva utvecklingen kan man till slut gå över till att helt utesluta de som uppvisar bråck ur avel. Varför frångå ett koncept som fungerar?
 
Sv: Att avla med navelbråck

Med kontrollavel avser jag det hiskeliga fenomenet att på ett kontrollerat sätt öka den genetiska variationen genom att para in en annan ras. Då kan man komma tillrätta med dylik problematik betydligt snabbare än på 20 år. Förutsatt att man då väljer en ras som inte dras med samma problem.
 
Sv: Att avla med navelbråck

Med kontrollavel avser jag det hiskeliga fenomenet att på ett kontrollerat sätt öka den genetiska variationen genom att para in en annan ras. Då kan man komma tillrätta med dylik problematik betydligt snabbare än på 20 år. Förutsatt att man då väljer en ras som inte dras med samma problem.
Ett alternativ som är bra att ta till om en ras hälsa och överlevnad ligger i farosonen, men helt ärligt lite väl drastiskt för att komma tillrätta med en defekt som inte innebär något lidande för den drabbade individen.

Det innebär ju faktiskt inte bara att man snabbt och enkelt kommer tillrätta med problemet, utan risken att man skapar nya defekter eller oönskade egenskaper dyker upp, som man sen får arbeta med i 20 år för att komma till rätta med. Det är det värt om man kämpar mot något som innebär lidande/begränsningar i livet, men inte för navelbråck!


Nej, här litar jag nog mer på SKK's och de vise på SVA bedömning om vad som bäst gagnar raserna.
 
Sv: Att avla med navelbråck

Ett alternativ som är bra att ta till om en ras hälsa och överlevnad ligger i farosonen, men helt ärligt lite väl drastiskt för att komma tillrätta med en defekt som inte innebär något lidande för den drabbade individen.

Fast bara för att föräldrardjuret har lindrig navelbråck innebär det inte att valparna kommer att drabbas på samma sätt. Deras situation kan bli mycket sämre!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag läser ofta här att ditten och datten ska man inte avla på. Och jag håller med. Men sen började jag fundera på vilka hundar som ska...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 861
Senast: Wingates
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 192
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 805
Senast: Dopy
·
Hundavel & Ras Hej, Min sambo och jag ska skaffa hund och läser allt vi kommer över om olika raser. Men vill gärna ha lite "verklig" input också och...
Svar
16
· Visningar
1 530
Senast: Korekatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp