Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Donnaline

Trådstartare
Sitter här och lurar på lite olika tankar om att avel. Jag säger inte att det jag tänker är rätt på något sätt utan mer egna funderingar om mitt hästeri och framtiden. Jag är inte lastgammal och inte passerat 30 ännu. Nu är det så att jag personligen inte är jätte imponerad av halvblodsaveln idag. Inte för att jag är 100% insatt i den. Men när man läser ridsport och hör om alla tvister där det handlar om att hästen har lynnesfel och att hästarna går sönder mm. 3 års test och championat hit och dit. Tycker det råder viss hysteri om dom där gröna bladen i passet.

Varför är det så? Man läser vissa trådar här på buke att folk inte får sålt sin gröna hästar och att det kostar mer än vad det smakar att föda upp dom.

Jag bor i ett område i Sverige där det finns mycket dyra hästar och folk är väldigt medvetna och det skall vara fint om jag säger så. Inget nedvärderande i det. Jag skall starta 120 cm i år på en av mina hästar som inte hade hoppat ett hinder när jag köpte honom och starta La dressyr.
Har inga ambitioner att komma högt upp i klasserna. Utan vill ha en okomplicerad familjemedlem som jag kan ha roligt med.
Så jag behöver ingen super häst med toppstam. Jag misstänker att jag inte är ensam i landet med denna typ av ambition.

Nu är det så att jag äger 5 st ston med bra exteriör och dom ligger runt 153 till 163cm. Jag vet vad dom är för korsningar och alla 5 har bra temperament några rör sig riktigt trevligt medan andra hoppar med bra teknik. Har kikat runt i landet och hittat vissa hingstar som inte är halvblod som hade passat till mina ston. Någon knabstrupper, appaloosa, palomino och fullblod och arab. Visst kan jag tänka mig att korsa in halvblod också.
Mitt mål är att ta fram en trevlig normalbegåvad, sund, ridhäst mellan 155 till 162cm med färg. Jag vet att jag aldrig kommer att få tillbaka pengarna och aldrig kunna ta lika mycket betalt som för en grön häst blabla...
Men nu är det inte så jag kommer betäcka alla 5 på en gång utan ta två åt gången. Detta är för mig ett livsprojekt. I första hand är det att föda upp till mig själv men sen ut och tävla lite och se vad för respons man får ute i verkligheten. Jag tänker på dom där gubbarna som hade uppfödning förr i tiden. Det tar tid att lära sig och man lär sig så länge man håller på. Min dröm är att få föda upp hästar med färg som man ser ute på lokal och regional nivå i olika discipliner och folk tänker att den måste komma från stuteri xxxxxxx. Jag kanske är helt fel ute men man måste ju försöka. Tacksam för reflektioner och kritik runt detta ämne.
 
Senast ändrad:
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Ska man bara föda upp för att mulla i skogen kan det väl kvitta. Ska du däremot fortsätta tävla hoppning på 120-nivå så är väl Appaloosa kanske inget vidare val? Finns säkert sådana som kan hoppa 120, men dom är nog bra mycket färre än halvbloden. Likaså araben. Har hingstarna du hittat själva prestationer? Och du pratar om färg, varken fullblodet eller araben har ju mer färg än halvbloden?
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Personligen tycker jag att sådan avel är totalt meningslös, vilket djurslag man än håller på med! Varför kämpa för att få fram mediokra hästar, det blir ju så otrolgt många sådana ändå?

Bara för att man avlar på topphästar (vilket många inte gör, så det är ju inte precis något normbrytande att avla på halvbra/halvdåliga hästar...) så blir det ju bara en bråkdel av dem som blir toppavkommor, resten av avkommorna blir just "mediokra" hästar för svensson-ryttaren, med potential för t.ex lätta 120 hoppningar och LA dressyr (som i stort sett alla hästar kan klara av eftersom det är just en LÄTT A).

Så för mig personligen är det helt fel sätt att tänka och helt fel väg att gå, all avel borde gå ut på att satsa på att få fram så bra avkommor från så bra avelsmaterial som möjligt.
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Mitt mål är inte mulla i skogen och inte hoppa 160cm hoppning. Något där i mellan. Hingstarna har prestation och egna meriter sälvklart. Hade en arab innan på147cm som hoppade 120cm bana hemma på träning. Såld utomlands. Fullblod brukar man väl korsa med halvblod också om inte jag är helt fel ute. Varför gör man det?
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Oj, en Appaloosa som tävlar 120 hoppning är ganska coolt :D
Ja, inte korsar man in fullblod i halvblodsrasen för att få mer färg i alla fall. Och jag gissar att du inte tänker använda samma fullblodshingstar som man använder för sånt? Att du hade en arab som hoppade 120 är ju bra, men det är knappast nått rasen är avlad för och känd för att göra?
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Sen så skulle jag inte heller vilja ha en Ferrari eller annan lyx. För mig räcker det med en Volvo, men jag vill ju ha en Volvo då, inte ett hopbygge av olika märken som jag inte har nån aning om vad det är för nått.
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Min dröm är att få föda upp hästar med färg som man ser ute på lokal och regional nivå i olika discipliner och folk tänker att den måste komma från stuteri xxxxxxx.

Jag tycker att man bör ha ett mål för sin avel, men att det bör vara mer genomtänkt och med högre ambitioner än färgen. De flesta hästar, oavsett stam, kan kava sig runt lokalt/regionalt både i dressyr och hopp, med en hygglig ryttare.
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Personligen tycker jag att sådan avel är totalt meningslös, vilket djurslag man än håller på med! Varför kämpa för att få fram mediokra hästar, det blir ju så otrolgt många sådana ändå?

Bara för att man avlar på topphästar (vilket många inte gör, så det är ju inte precis något normbrytande att avla på halvbra/halvdåliga hästar...) så blir det ju bara en bråkdel av dem som blir toppavkommor, resten av avkommorna blir just "mediokra" hästar för svensson-ryttaren, med potential för t.ex lätta 120 hoppningar och LA dressyr (som i stort sett alla hästar kan klara av eftersom det är just en LÄTT A).

Så för mig personligen är det helt fel sätt att tänka och helt fel väg att gå, all avel borde gå ut på att satsa på att få fram så bra avkommor från så bra avelsmaterial som möjligt.

Ja men vad är bra avelsmaterial då?
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Jag tänker på dom där gubbarna som hade uppfödning förr i tiden. Det tar tid att lära sig och man lär sig så länge man håller på.

Och att tänka på i sammanhanget är att det är just såna gubbar (och gummor) som har avlat fram de välstammade hästarna, och som i egenskap av t ex premieringsförättare och bruksprovsdomare väljer ut och godkänner de bästa hästarna.

Så vill man bli en av dem så är det ganska smart att använda sig av resultatet av deras kunskap i sin avel, precis som de själva har lärt sig en gång i tiden! ;)
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Snälla du, att ens tänka på att starta en sån här tråd på Buke är väl på gränsen till Harakiri, allt annat än hästar med gröna papper från ASVH är otänkbart. Som du säkert förstått finns gräddan av svensk avelskompetens här, och alla är framgångsrika uppfödare till svårklasshästar.

(Lite komiskt är att AES (AngloEuropeanStudbook), en stambok med mkt enkla regler ligger över ASVH i avelsrankingen av hopphästar.)
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Personligen tycker jag att sådan avel är totalt meningslös, vilket djurslag man än håller på med! Varför kämpa för att få fram mediokra hästar, det blir ju så otrolgt många sådana ändå?

Bara för att man avlar på topphästar (vilket många inte gör, så det är ju inte precis något normbrytande att avla på halvbra/halvdåliga hästar...) så blir det ju bara en bråkdel av dem som blir toppavkommor, resten av avkommorna blir just "mediokra" hästar för svensson-ryttaren, med potential för t.ex lätta 120 hoppningar och LA dressyr (som i stort sett alla hästar kan klara av eftersom det är just en LÄTT A).

Så för mig personligen är det helt fel sätt att tänka och helt fel väg att gå, all avel borde gå ut på att satsa på att få fram så bra avkommor från så bra avelsmaterial som möjligt.

Problemet är ju att de är få av oss "normalryttare" som egentligen fixar de här individerna som är avlade för att nå toppen.

Det blir lätt lite fel när Lisa i skogen betäcker sitt mediokra sto med någon känslig topphingst som nedärver sin nerv och sitt psyke. Hos en toppryttare kan avkomman säkert bli bra, men frågan är hur avkommarna funkar hos oss andra?

Är det inte bättre då att prioritera psyke och hållbarhet hos hingsten?
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Jag resonerar lite som dig, varför satsa på att avla fram svårklasshästar och se de som "bara" går lätt klass, har kanontemperament och som gräsrotsryttare har som kompis och har massor med glädje av som biprodukter?

Jag avlar för att få fram hållbara och trevliga hästar för ryttare som vill rida upp tom ca LA dressyr och/eller 1,20-1,30 hoppning. Jag vill inte ha så mycket nerv och känslighet som en svårklasshäst ofta har (och oftast behöver ha) på mina avkommor. Det därför att om det inte blir en svårklasshäst, vem ska då vilja köpa den? Vilken gräsrotsryttare vill ha en kanonkänslig häst som de knappt klarar av när de tävlar sina lätta klasser?

Jag tycker mig se att fler och fler skippar det där med fin stam och går på känslan i stället! Senast idag så "pratade" jag med en kompis på FB, de är så grymt nöjda med hästen de köpte för ett par år sedan!
Hästen är e: ej godkänd halvblodshingst, en hingst som ägaren (större hästhandlare) betäckte sina halvblodsston med. En avkomma går visst MSV dressyr, och min kompis och hennes dotter tävlar sin LA med placering nu och siktar på MSV nästa säsong. Deras sto har fint temperament och de har jätteroligt med sin häst! Och när de en vacker dag tänker avla, då är ju "risken" stor att de får en avkomma med lika trevligt temperament! :)

Vad man ska vara noga med när man avlar tycker jag är hållbarhet! Använd godkänd hingst, då finns det dokumenterat att hingsten inte ska nedärva svagheter som gör en trasig häst. Likaså avla inte på ston som inte hållit för ridning! Jag tog mitt sto till klinik och gick igenom henne för att se att hon inte hade något synligt som kunde äventyra hälsan på en avkomma innan jag betäckte.

Dessutom kostar betäckning med topphingstar mycket mer än att betäcka med lite billigare hingstar! Och eftersom man ändå knappt får pengarna tillbaka på att sälja en avkomma, varför köpa ett svindyrt sto, betäcka med en svindyr hingst (typ Totilas eller Baloubet) och sedan gå ÄNNU mer back när/om man säljer? :grin:

Svenskfödda hästar är mycket dyrare än tex tyska importer! Vet många som köpt kanonfina och hållbara tyskar som de är jättenöjda med! Varför då gå och betala typ det dubbla för en outbildad svenskfödd häst när man kan få en utbildad tysk för samma summa? Det som säkerligen tyskarna anser är "skräp", alltså hästar för lätt och msv klass är ju det som VÄLDIGT många svenskar söker, så varför då inte köpa en import?

*kopparberg - nöjd volvoägare...*
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Snälla du, att ens tänka på att starta en sån här tråd på Buke är väl på gränsen till Harakiri, allt annat än hästar med gröna papper från ASVH är otänkbart.

Det tycker jag var tämligen oförskämt skrivet, och väldigt överdrivet. Det är bara ts som nämnt färgen på papper som viktig, medans de som har svarat genomgående nämner tex hållbarhet och avelsmål.
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Min allra första tanke när jag läst ditt inlägg , hur hinner en människa med fem hästar om du ska hålla igång alla dessa själv och ändå ligga på denna nivån??
Eller har du mestadels uppfödning och ridningen lite vid sidan om??
Lite sådana funderingar sticker upp i mitt huvud.

Känns lite som att du avlar för avlandets skull . Du har ett sto och bara för att det är ett sto ska du betäcka , vet inte om jag är helt fel ute, men kanske till viss del överensstämmer.
Finns många hästar med bra lynne och hyfsade gångarter men jag anser att man ska ha lite prestationsblod bak i leden för att ta en avkomma. Men om du enbart ska ha avkomman själv kan man ju slå ner på den tanken lite grann, och tänka lite mer på sig själv och vad man själv är ute efter.
Det blir ju även väldigt svårsålt om du vill ha ut dina hästar på annons efter en tid, tänker jag , och om man säljer sin avkomma vill man ändå ha det man lagt ut och kanske något mer.!
Men vi har en häst här hemma som har fullblodsarab som pappa och det var för att förbättra galoppen på avkomman, och hon harfått en underbar galopp!(man ska ha ett syfte med det man gör).
Men som sagt inte många som ser till individen idag tyvärr utan på stamboken!

Sen kan man ju se det från ett annat perspektiv.
Många som avlar på prestation massavlar och och kanske får fram två topphästar av 20 . Och idag går ju även många av dessa hästar sönder, anser jag(även du har nämnt ovan) . Gäller att man väljer rätt hingst och rätt sto, hitta brister och det som är plus!

Avla är så mycket mer än bara avla, det ligger så mycket kunskap bakom det hela, och lång erfarenhet..!!
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Massavel, ordet som du nämner, det tycker jag att man ser förekommer då och då!

Hållbarheten prioriteras bort, jag vet fler än en som avlar på ston med bra stam som inte höll för ridning men som var begåvade som f-n i hoppning eller har kanongång. Senast för ett par veckor sedan så pratade jag med en hästmänniska som nämnde att en bekant avlade på ett sto som inte höll för ridning och som fått ta bort ett par avkommor som inte heller höll när de började ridas. Likväl fortsatte den stoägaren att avla på sitt sto! Det måste ju då vara tanken "någon avkomma kanske håller i allafall och blir en topphäst" en sådan avelsmänniska tänker! Eller?

Har även träffat fler genom åren som betäcker ston som inte håller för att ridas, dvs går sönder under utbildningen. Och de har fått avkommor som blivit likadana.

Dessutom har jag av de som kan fått lära mig att man ska betäcka med en populär hingst om man vill sälja avkomman! Vad hände med att matcha stoets egenskaper exteriört, temperamentsmässigt med hingstens för att få fram en bättre avkomma, dvs föra aveln framåt? Som väl är meningen med avel! Eller? :confused:
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Snälla du, att ens tänka på att starta en sån här tråd på Buke är väl på gränsen till Harakiri, allt annat än hästar med gröna papper från ASVH är otänkbart. Som du säkert förstått finns gräddan av svensk avelskompetens här, och alla är framgångsrika uppfödare till svårklasshästar.

(Lite komiskt är att AES (AngloEuropeanStudbook), en stambok med mkt enkla regler ligger över ASVH i avelsrankingen av hopphästar.)

Och eftersom du väljer just denna tråd att lägga ditt svar om AES i så gissar jag att dom inte heller har några högre planer än färg när dom avlar?
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Jag har gått emot de flesta och betäckt mit sto som inte har stam. Men förhoppningsvis så får jag inte en volvo, då märren är en ferrari. ;)

I övrigt håller jag med kopparberg!
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Sen så skulle jag inte heller vilja ha en Ferrari eller annan lyx. För mig räcker det med en Volvo, men jag vill ju ha en Volvo då, inte ett hopbygge av olika märken som jag inte har nån aning om vad det är för nått.

Bra beskrivning där :) Så resonerar jag också. Jag vill helst ha en Volvo men det ska vara en renrasig Volvo och inte en Volvo med ena dörren från en Saab och bakluckan från en BMW ;)

-

Det finns ju korsningsavel och korsningsavel.

Svenssons i skogen som tar sitt gamla snälla travarsto och betäcker med det snygga halvblodet nästgårds för att båda är ju så fina och trevliga. Varför? Nej, jag menar inte att det är något fel på travare, kan lika gärna vara en Nordsvensk som betäcks med det där halvblodet för att till exempel få en nättare häst eller det finns ingen bra renrasig hingst i närheten. Varför inte köpa sig en nättare häst då i stället för att bidra till buskaveln och blanda ut renrasiga hästar?

Sedan de som IronWill har ett jättefint sto av utmärkt typ och med egna meriter, som man väljer att betäcka med en lika fin hingst. Det är en annan sak, tycker jag :p

Sedan finns det självklart också buskavel/massavel inom rasrena hästar, där folk bara korsar individer hej vilt utan att tänka efter om sto/hingst är lämpliga eller hur ev. avkomma kommer att bli. Har man ett sto ska den betäckas, tydligen.
 

Liknande trådar

Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 904
Senast: _Taggis_
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 682
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 025
Senast: Mkb
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
21 901
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Störiga saker vi stör oss på, del 33
  • Dejtingtråden del 37
  • GVFÖ 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp