Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

"Många ryttare skulle vara mer betjänta av en häst, som inte rör sig så stort för att kunna lära sig att rätt utbilda både sig själva och hästen. Genom att det produceras allt fler hästar med uttrycksfulla rörelsemönster, har dessa kommit att förskjuta normen för vad som är en häst med bra gångarter. En häst som för tio år sedan ansågs ha en bra gång anses idag ofta vara "ordinär"."

"Här har domarnas sätt att döma en avgörande betydelse. Vi skall självfallet inte försöka ändra på den internationella dressyrens standard vare sig när det gäller hästar eller bedömning. Där råder egna spelregler. Men på den nationella nivån och framför allt i lägre klasser kan vi inte ha samma standard som den internationella. Här måste domarna belöna riktig ridning på på korrekt tränade hästar med rena men ej spektakulära gångarter. "

*kl*

Jag håller helt med Bo Tibblin.

Däremot så ska man inte glömma att det oftast är lättare som ryttare att ex.vis placera rörelserna på rätt ställen med en häst som har mer medioker gång än en storsprungen, flashig dito.
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Rätta mig om jag har fel men många av polishästarna och högvaktens hästar är väl av hblras?

Alla polishästar är svenska halvblod och alla högvaktshästar (förutom skimlarna, som är kladruber) är också svenska hbl, likaså Hovstallets körhästar är sv.hbl.
Så stod det senast jag läste om det iaf. :laugh:

Vad skulle de vara om de inte var hbl ras menar du? Ponnyer? ;) :D
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Alla polishästar är svenska halvblod och alla högvaktshästar (förutom skimlarna, som är kladruber) är också svenska hbl, likaså Hovstallets körhästar är sv.hbl.
Så stod det senast jag läste om det iaf. :laugh:

Vad skulle de vara om de inte var hbl ras menar du? Ponnyer? ;) :D

Aaah, då vet jag vad det är för sort. Såg dom på Solvalla, men gissade på Lipizzaner.
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Alla polishästar är svenska halvblod och alla högvaktshästar (förutom skimlarna, som är kladruber) är också svenska hbl, likaså Hovstallets körhästar är sv.hbl.
Så stod det senast jag läste om det iaf. :laugh:

Vad skulle de vara om de inte var hbl ras menar du? Ponnyer? ;) :D

Hahaha katten jag som trodde shetland!

Jag var rätt övertygad om att flertalet var vanliga hbl. Nej frågan var mest för att få bekräftelse då tråden mkt handlar om att temperamentet och gången på dagens hblhästar inte lämpar sig för "vanligt folk".
Finns absolut en liten klick som inte fungerar för svensson, finns inom fler raser också skulle jag tro, men allt som oftast handlar det om individ och träning.

Så visst föds det hbl idag som lämpar sig som ridskolehästar, vardagshästar till vanligt folk, polishästar och högvaktshästar.
Nu är ju ridandepoliser om jag förstått det rätt, skapligt duktiga ryttare men högkvatshästarna rids och hanteras av noviser också.
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Att vara het är för mig inte samma samma sak som att vara dum och ha dåligt psyke. Och jag vet ponnier som varit nog så heta som A's och D's ponnier som ändå går ute hela dagarna.

Nu är ju dock detta inte så ponnier eller stora hästar brukar leva. De halvblod jag hänger upp mig och de jag anser ha dåligt psyke är de som går i hage varje dag, tränas varierat och ridits av amatör med normal till god begåvning. Trots det har det varit hoppigt/tittigt/galopperats på stället/bängligt, det blir liksom lite drygt i längden.

Ok då är jag med dig!
Ingen av hblhästarna var dumma på det sätt du beskriver trots att de stod stallade. De var laddade och det kändes som att sitta på dynamit MEN de kunde ändå uppföra sig! Jo en av dem kunde vara "dum" om man gjorde fel dvs hon exploderade.
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Så visst föds det hbl idag som lämpar sig som ridskolehästar

Det gör det definitivt. På "stora ridskolan" i min hemstad är alla storhästar halvblod och har så varit under de senaste 15 åren. Både svenska halvblod (t ex Guinness-Napoleon) och importer från diverse länder såsom Tyskland, Holland, Danmark, Lettland. Temperamentet varierar naturligtvis från individ till individ men jag upplever de flesta som väldigt trevliga att arbeta med.
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Vi har också största delen svenska halvblod, och av våra hästar att döma så är det inte ett jätteproblem att försöka hitta hästar utan jättegång. Snarare är min erfarenhet att man får betala en hel del extra för att få en häst med mycket gång, så jag vet inte om risken att medelryttaren med under hundratusen att handla för råkar köpa på sig en Totilas utan att mena det är så stor egentligen.
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Så visst föds det hbl idag som lämpar sig som ridskolehästar, vardagshästar till vanligt folk, polishästar och högvaktshästar.
Nu är ju ridandepoliser om jag förstått det rätt, skapligt duktiga ryttare men högkvatshästarna rids och hanteras av noviser också.


Ja, det stämmer. Den beridna musikkåren består delvis av värnpliktiga som i många fall aldrig suttit på en häst förut.
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

De behöver ju inte ha haft temperamentsproblem, bara det att de inte passade just för högvakten.
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

*kl*

Jag tycker det är mycket prat om hingstar i denna tråden, men stona då? Det är 1000 gånger viktigare för mig att stoet har ett bra temperament än vilket temperament hingsten har då det är stona fölen präglas på.
Man kan inte ta den snällaste och trevligaste hingsten till sitt sto som är överjäkligt och tro att fölet får faderns temperament. Av en mycket kunnig fullblodsuppfödare har jag fått lära mig att stammen är ca 50% och präglingen 50%.

Visst finns det de avkommor som blir trevliga efter väldigt temperamentsfulla ston också tex RebeccaJoli äger en avkomma till ett sto som jag ägde en gång i tiden, stoet var typen två timmar att få in från hagen, tre timmar att få in i transporten stod mer på två ben än fyra men med extremt bra gångarter för att vara fullblod och när hon gick på fyra ben så hade hon hög ridbarhet. RebeccaJolis avkomma efter detta sto verkar vara en riktigt trevlig häst som har sluppit en stor del (allt tom verkar det som) av moderns temperament. Men då vet jag att avkomman blev mer omhändertagen av valackerna i hagen än sin mamma.
Jag skulle aldrig vilja avla på det stoet pga temperamentet, även om jag aldrig kommer hitta en som är lika fin gångartsmässigt igen.

Mitt nuvarande sto däremot, hon är bombsäkert och även om ridbarheten inte är den högsta (är fyra år) så skulle jag kunna tänka mig att avla på henne då hon har fantastiskt temperament (och även annat som gör att jag tycker hon vore värd att avla på). Dock skulle jag ha kravet att hingsten ska ha stort huvud och om jag inte hittar en sådan får det va :p
 
Senast ändrad:
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

"Halvblodsfolk" pratar i princip bara om hingstarna ;)

Fullblodsstona är ju mycket mer spårbara och dokumenterade än halvblodsstona.

Jag har, som du, tidigare reagerat på att alla bara pratar om hingstarna, men har vant mig :p

Stoet är viktigt, mycket viktigare än hingsten egentligen, eftersom hon präglar fölet. Sedan finns det ju hingstar som, oavsett vilket sto de betäcker, alltid nedärver vissa egenskaper.
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Jag kan inte annat ä natt hålla med er båda. Jag har fått större delen av min avelskunskap från tiden på Irland där jag jobbat på ett av landets absolut främsta National Hunt-stuterier. I en intervju sa min dåvarande chef och nära vän Kenneth Parkhill följande:

"A lot of people seem to be concentrating on just a few stallions, but you have to remember that much depends on the mares. That's so important to bear in mind"

Det här är något som präglat fullblodsaveln under en mycket längre tid än halvblodsaveln. Faktum är att jag läst intervjuer med stora uppfödare, som producerat fantastiska hingstar inom svensk avel, som själva erkänner att förr var det bara fokus på hingsten, och stoet var ett "kärl" för att föra vidare hingstens egenskaper. Den filosofin lever tyvärr kvar till större del inom avel utanför fullblodsvärlden.
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Tycker det känns ganska dumt att avla på det viset som du beksriver. Vad är det för hästar du har? Vad är det för raser i dem? Jag tycker lite att antingen avlar man på någon speciell ras, kanske en som är ovanlig i sverige och försöker föda upp fina rastypiska hästar med talang för det rasen är lämpad för.
Vad gäller halvblodsaveln så finns det ju reda så mycket "dåliga hästar" som avlats fram med halvdana ston och opassade hinstar. Bättre att man satsar och försöker få fram en bra häst. Gäller ju att hitta hingstar och ston med bra temperament, i synnerhet om man vill ha fram lite mer familjehästar.
 

Liknande trådar

Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 909
Senast: _Taggis_
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 686
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 032
Senast: Mkb
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
21 908
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp