Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

KL
Vill inte ställa mig på någon sida i denna diskussion men måste fråga en sak:
Alla raser idag (med få undantag) är i princip resultat av korsningsavel till en början, mer eller mindre planerat. Men någon gång blir ju alla dessa korsningar (oftast) självstädniga raser med egen typ, egna egenskaper, egen stambok o s v. Var drar ni gränsen?

Jag säger inte att de som är för korsningsavel har rätt, men kom ihåg att dessa korsningar skulle kunna bli en ny ras någon gång. Självklart bara med ett tydligt mål, där man sållar bland lämpliga individer och har en plan för det hela. Vissa saker kanske aldrig fungerar, men samtidigt så har ju människan lyckats avla fram en himla massa olika raser just genom korsningsavel bland annat.

Så vem avgör? Vad är rätt? :)
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

KL
Vill inte ställa mig på någon sida i denna diskussion men måste fråga en sak:
Alla raser idag (med få undantag) är i princip resultat av korsningsavel till en början, mer eller mindre planerat. Men någon gång blir ju alla dessa korsningar (oftast) självstädniga raser med egen typ, egna egenskaper, egen stambok o s v. Var drar ni gränsen?

Jag säger inte att de som är för korsningsavel har rätt, men kom ihåg att dessa korsningar skulle kunna bli en ny ras någon gång. Självklart bara med ett tydligt mål, där man sållar bland lämpliga individer och har en plan för det hela. Vissa saker kanske aldrig fungerar, men samtidigt så har ju människan lyckats avla fram en himla massa olika raser just genom korsningsavel bland annat.

Så vem avgör? Vad är rätt? :)

MIN åsikt :cool: är att så länge man vet vad man ska ha hästen till (hopp, dressyr osv) och använder två olika raser SOM ÄR LÄMPADE för ändamålet behöver korsningar inte vara fel, det är bara det att jag skulle inte göra det i första hand (inkorsning av tidigare använt blod är en helt annan sak, fbl el arab på hbl, eftersom de var grundraser när hbl skapades). Min första häst som var korsning arab/nordis skulle jag tex aldrig ha tillverkat själv även om jag tyckte om henne väldigt mycket.

Mina två ören... ;)
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Jag tycker man ska ha en avsikt om man korsar in något i vilken ras det än är.
Man ska ha en plan helt enkelt , man ska inte korsa hur som helst, utan veta vad man gör.!

Sedan finns det ju raser som tillför bra egenskaper i halvblodsavel exempelvis, fullblod, fullblodsarab.
Fullblod är till för att förädla mestadels , anser jag , och även förbättra galoppen till viss del.(höjer galoppen , lättare galopp, ej så markbunden galopp)

Som du säger så har har man ju korsat in en del raser för att det ska bli en och samma ras i slutändan för att få fram bästa resultat.! Precis som i hundavel..!!
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

För att det ska kunna bli en ny ras krävs ett större antal individer som har de egenskaper man vill ha. Och att man sedan korsar dessa individers avkommor med varandra till man får fram en säkerhet på nedärvningen. Vilket innebär att man kan säga att den följer en rasstandard som man har för rasen utan avvikelser. Den finns formler för när man rent genetiskt kan uppnå en "ny" ras.
När det gäller hästar så är det ytterst få privatpersoner som ekonomi att själv ta fram en nya ras + att det tar lite tid innan avkommorna är i ålder för parning och deras avkommor o s v. Det är lättare med andra djur som får fler avkommor och snabbare blir könsmogna (som t ex hundar, katter eller kaniner) men likväl tar det lång tid innan man säkert vet att bara de önskade anlagen finns kvar.

Så egentligen är alla hästar som idag räknas som renrasiga helt enkelt bara från början en korsning som genom att många människor under lång tid strävat mot samma standard gör att "rasen" finns och utvecklas. När man tänker i det perspektivet är det lite löjligt när enstaka personer med få hästar anser sig kunna få fram något som kan beskrivas som en ny ras eller i allafall nya egenskaper som inte finns idag. Speciellt som många vill göra det med individer som inte själv alltid har de egenskaperna fullt ut utan bara någon enstaka.
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Vill du avla ridhäst med färg så tycker jag du ska kolla på knabstruppern!

Halvblod och fullblod är godkänd inkorsningsras hos knabstrupper, var iaf för ngr år sedan.
Se till att hitta riktigt trevliga ston och använd godkänd hingst hos respektive avelsförbund så får du renrasiga korsningshästar:idea:

Ska du korsa olika raser så tycker jag det absolut viktigaste är att du använder goda individer inom rasen. Med god exteriör, gott temperament och gärna en för avelsmålet lämplig stam.

Sen vet jag inte detta med temperament på hblhästarna
mitt sto är e weltburger - bellini.. både weltmeyer och bellini sägs lämna lite känslighet..
mitt sto är känslig och hennes barn med tycker mig se lite mer nerv än hos hoppstammade hästar MEN mitt sto är ursnäll!

Hon reds in som treåring och har sen gått som avelssto, hon har sen inridningen ridits mindre än tio gånger, hon är idag 15 år..
I förra veckan kunde jag inte rida lektioner pga ryggont så jag tänkte jag kunde ta en tur på henne istället:angel:

Vet inte om jag ridit henne i år men i vilket fall tog jag sadel och träns ut i hagen.. satt upp och skrittade iväg i hagen med en helt tokbusig ettåring vid sidan som roade sig med skolor ovan mark.. och jag satt kvar samt fick inga bocksprång eller nåt.. hon la in ngr travsteg bara men det tycker jag är ok att man gör:D

Det tycker jag är en snäll häst samt ett stort plus till har hon och det är att hon har supermjuk gång även om hon rör sig mkt genom kroppen!

Så ett kriterie till, välj hästar som rör sig väl genom kroppen och är mjuka!!:D

Rädd för saker är hon ytterst sällan heller.

På hbl sidan har vi väl vissa linjer som sägs ge lite enklare hästar såsom Irco marco blodet? Både Fetcher N och Hip Hop sägs vara mkt trevliga och enkla. Feliciano är ju känd för att ge trevliga barn och ingen kan väl säga att han inte hade vad som krävdes för att gå hela vägen? Niveau ska vara en rikigt myspropp.. ja det finns säkert en hel drös med vältempererade hbl likväl som det finns linjer som sägs ge lite mer skärpa..
 
Senast ändrad:
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

sen som svar på huvudfrågan
att avla utan stam är inte som att nöja sig med en volvo utan snarare att nöja sig med ett hemmabygge av hopplockade delar av okänt ursprung. Där bärande delar sen helt plötslig kan rasa pga fuskbygge och delar ej anpassade för varandra och användningsområdet.

Ferrari-avel är ex Jazz på ston ur högpresterande möderne med fokus på reaktionssnabbhet, ridbarhet och gång.
Volvo är gedigen avel med fokus på jämnhet och ngt lugnare temperament med avelsindivider av god kvalitét.

Både Ferrari och Volvo är god kvalité med fokus på olika målgrupper MEN det används inte okända delar i ngn av bilarna.
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Intressanta tankar! Som sagt, jag säger varken bu eller bä men tycker det är intressant, speciellt när lite blod hit eller dit kan diskuteras i oändligheter. Men jag förstår tankegångarna!
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

*kl*

Kalla mig gärna oseriös, men vet ni främsta anledningen till varför jag har valt att ta föl på mina egna hästar?
Jo, båda dessa ston är jättefina, bra exemplar exteriört av sin ras och allt, men man märker att saker och ting hänt i deras förflutna som ställer till det i vår dagliga hantering. Jag vill veta vad som hänt mina hästar. Nu kan jag aldrig skylla på någon annan!

Om det är den främsta anledningen för dig att avla på dina ston kunde du väl lika gärna köpt en fölunge från uppfödaren? Då vet du ju också vad som hänt dem, och får vara med från början.
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Alternativt tinga fölungen. Så har min köpare gjort. Då har man tom möjlighet att vara med från fölet är nykläckt!
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Nix, det vet jag inte.

Här har jag varit med från fölning och framåt, dragit fram fölet, gett det råmjölk, hanterat det från början. Köpa en fölunge? Vem hanterar den tills den är avvand? Hur går det till? Hur stor är chansen att avvänjning med mera går till som jag vill?
Vips, en massa parametrar som jag inte känner till, som påverkar min häst.

Mina ston är fina, bra exemplar för sin ras, mina föl har blivit jättebra. Med båda har jag haft mål som jag verkligen tycker är uppfyllda. Jag är mycket nöjd.
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Med risk att bli hängd...

Håller fullständgit med dig och jag tycker det är synd att det inte är mer medvetenhet på aveln av psyke inom halvblodsaveln just för att det finns mediokra ryttare också!

Varför skulle jag vilja köpa en knäpp häst med mediokra rörelser om jag vill ha en medioker häst och inte vill tävla höga klasser? Men så föredrar jag iofs också kallbloden som har ett helt annat psyke, även de högpresterande elithästarna.
Varför kan jag inte få en HBL´s hingst med ett bra psyke, och mediokra rörelser till ett sto?
Skulle vara betydligt bättre att få den avkomman, än en avkomma som blev hispig, har nerverna utanpå huden eller som är aggresiv, eftersom jag Måste ta en godkänd hingst för gröna papper, men har ett mediokert sto...

Känns som att det fatas en bit i avelns inom hbl (och vissa andra raser).
Fram för obigatorisk "psyktest" på hingstarna!






Problemet är ju att de är få av oss "normalryttare" som egentligen fixar de här individerna som är avlade för att nå toppen.

Det blir lätt lite fel när Lisa i skogen betäcker sitt mediokra sto med någon känslig topphingst som nedärver sin nerv och sitt psyke. Hos en toppryttare kan avkomman säkert bli bra, men frågan är hur avkommarna funkar hos oss andra?

Är det inte bättre då att prioritera psyke och hållbarhet hos hingsten?
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Visst vore det fint med psyktest, men exakt hur skulle det gå till och vad är relevant att testa ?

Jag hävdar att vi visst har en massa hingstar med trevligt temperament både inom dressyr och inom hopp. Som faktiskt används ordentligt mycket.
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Men nog måste du hålla med om att det går mycket mode i vilka hingstar som används, och att många inte bryr sig om hur avkommans mentalitet blir?

Den halvblodshingst jag valde fnös alla halvblodsmänniskor i min närhet åt (utom de få som träffat honom) men nu när de sett resultatet låter det annorlunda.

En sak till jag tycker tänks för lite på är hovkvalitet.
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Men teknik är väl ändå något man övar upp. Min häst var helt ohoppad när jag köpte ( säljaren helfeg dressyrryttare ) , hon snubblade över allt eller slängde sig över som om det vore en oxer på 160. Hon hade ingen känsla alls för när det var dags att ta i. Nu efter inte allt för lång tid kan hon hoppa en 110 bana utan några större missöden. Hon blir bättre och bättre och jag räknar med att hon ska starta 120 nästa år. Och hon är verkligen ingen hoppehäst från början utan kan nog betraktas som en som hoppar hellre än bra.

Nja, sanning med modifikation. Självklart kan man träna upp teknik - men till en viss gräns. Alla hästar kan inte hoppa som Sandro Boy, hur mycket man än tränar dem. En häst som har lite hoppbegåvning brukar fatta galoppen rätt snabbt när man börjar hoppa, även om det blir kråkhopp i början. Det ger sig snart. Medan andra fortsätter med kråkhoppen, och just inte blir särskilt mycket bättre, även om de får mycket träning. Det är ju därför det är mycket lättare med en häst som har lite hoppning i anlagen, den fattar i princip av sig själv hur man ska göra bara den får hoppa lite, jämfört med en som är mer obegåvad.

Om det bara handlade om träning så skulle det ju vara jätteenkelt för toppryttarna att hitta hästar - köp vadsomhelst, och träna den tills den klarar 1,60-banor.
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Jag vet många hästar som def inte skulle gå runt en 120 bana idag. Hoppning har utvecklats enormt och idag är en 120 rätt tekniskt svår. Jag skulle vilja säga att alla hästar klarar av att gå lätt c dvs 100 hoppning och möjligen la dressyr.

Har själv suttit på en hel del hästar jag inte skulle tagit ut i 120 hoppning.

Det håller jag med om, 1 meter klarar de flesta halvblod om de inte blivit rädda för hinder eller liknande.

Kanske idén om LA/LA stammar från en tid när hoppbanorna var enklare? Jag tror också det hänt en del där, även på lägsta nivån har banorna blivit svårare de senaste tio åren.
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

*kl*
En kompis till mig säger att alla stora hästar ska klara att löshoppas 110cm, och det har min kallblodstravare klarat så det är ett mått jag går efter:D

Löshoppning är väl mer rättvisande kanske, än hoppning med ryttare som kan störa/lyfta hästen.
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

fast är det nu så att man tycker att det avlas för lite på temperament på hbl så får man väl helt sonika själva börja avla på de vältemp hbl som finns?

Sen om man föder upp och är företagare så måste man producera en vara som efterfrågas av marknaden annars får man inte sålt. Det gäller även priserna, en vara är inte värd mer än vad köparna vill betala.

det är inte svårare än så...

Har man det som hobbyverksamhet och inte har ngr åtagande till bla skattemyndigheterna så kan man göra som man själv behagar o avla och spara allt om man vill..

Sen ser man på hblaveln i Sverige så tycker jag väldigt många olika uppfödare har olika inriktning på sin avel.. det är inte alls så enkelt som att alla avlar prestation och skiter i temperament..

Vissa avlar på vissa blodslinjer till en viss gren..
Ngr avlar viss gren svenskt.
Ngr avlar multitalanger med fokus på ngt mildare temperament.
Ngr avlar med fokus prestation och stenhårt på möderne.
Ngr poppisavlar med sitt enda sto med poppishingstar..
Det finns mängder av olika kombinationer och visioner inom hblaveln!

Alltså det är en oerhörd stor variation inom hblsaveln och jag tycker dt är tråkigt att dra alla hbluppfödare över en kam..

Att också säga att hbluppfödare inte bryr sig om temperamentet tycker jag också är fel för väldigt många tar med temp som en stor faktor vid hingstval.

Sen om man inte är nöjd med hbl så finns det många andra raser man kan ha istället!:idea:

Det är skillnad men oftast ligger den faktiskt på individnivå och hur denne har blivit uppfostrad och tränad.
Rätta mig om jag har fel men många av polishästarna och högvaktens hästar är väl av hblras?
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

...

Sedan tycker jag också att det har överproducerats fräsiga tävlingshästar som inte i psyket passar hobbyryttaren, men det ser jag som ett tecken på att det är vad marknaden vill ha och är villiga att betala för.

Hela systemet har blivit skevt. Dressyrdomare premierar "flashiga" rörelser, en "medioker" häst och ryttare som utför alla rörelser korrekt får sämre betalt än en ryttare som sitter på en häst med spektakulära rörelsemönster redan i LC.

Det skickar ju fel signaler, det är inte konstigt om LisaLotta då vill ha en sådan häst, även om hon själv inte har kapacitet/kunskap nog att rida den hästen.
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Det här med mode bland hingstar är något jag ställer mig väldigt frågande till. har aldrig riktigt förstått det, även om jag vet att det till viss del förekommer.

Nu är jag helt grön inom halvblodsavel, men jag har desstu mer erfarenhet av fullblodsavel... Det är nog olika från uppfödare till uppfödare, men de jag fått lära mig av har alltid varit väldigt noga med att matcha stoet med rätt hingst både vad gäller exteriör, prestationer och psyke. Jag personligen skulle aldrig lägga en hingst med tvivelaktogt psyke på min känsliga, lätt nervösa märr. Jag vill se hingstarna ute på tävlingsbanorna om möjligt. Jag vill träffa dem i stallet om möjligt. Jag vill helt enkelt få en uppfattning om hur individen är. Nu i vinter planeras således en resa till Tyskland, om möjligheten finns, för att reka hingst inför nästa säsong:)
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Här har du och Fenestra nog slagit huvudet på den spik jag tycker är viktig. Pratar vi dressyr så premieras hästens medfödda talang (luftiga rörelser) hellre än lydigheten (dressyren, förmågan att lyda ryttaren).

Förr var stora frambensrörelser ett tecken på en häst som var på bakdelen (var den på framdelen kunde den inte vifta med framhovarna), nu är det framavlat och hästen kan mycket väl vifta framtass och ändå vara hyfsat framtung.
 

Liknande trådar

Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 896
Senast: _Taggis_
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 669
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 010
Senast: Mkb
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
21 838
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp