Att avliva en katt

Mollgan

Trådstartare
Tyvärr gick det dåligt med min lilla kisse. En vecka efter insatt behandling mot sköldkörtelproblem började han vingla ordentligt och dregla. 1 maj tillbringades på akutmottagningen och vet konstaterade blåsljud och orytmik i hjärtat. Tog det tråkiga och tunga beslutet att låta honom somna in. Undrar nu hur det brukar gå till?
Kissen fick först lugnande i nacken och sedan efter mycket kläm av vetten en spruta med själva avlivningsvätskan i njuren (sa vetten). Det tog ganska lång tid för sprutan att verka, kanske 6-7 minuter och efter en stund började kissen kraftigt bukandas. Vetten menade att andningen slås ut innan hjärtat stannar men att de inte är medvetna om att de typ kvävs. Jag har aldrig varit med en katt som avlivats och skulle gärna vilja veta om detta är normalt förfarande. Det både såg och lät rätt illa och jag tror att en del säkert tyckt det var obehagligt. Jag tyckte det men blev lugnad med att det var normalt.
 
När vi har varit tvungna att ta bort katter så har katten fått sömnmedel och sedan när de har sovit djupt så har de fått avlivningsvätskan direkt i hjärtat eller i njuren. Ingen av våra har börjat bukandas kraftigt men jag har hört andra som har sagt det och veterinären har sagt att de kan börja göra det. Likaså att de kan rycka till eller vara tysta och inte andas på någon minut också kommer det ett andetag till fast katten då redan är död.

Det är olika hur olika veterinärer gör men jag tror egentligen inte att det spelar någon roll hur de gör. Katten är ju redan så djupt sövd att de själva inte märker något och det är det som är huvudsaken för min del.
 
De jag avlivat har varit allvarligt sjuka. De har bara fått ett preparat och somnat inom få minuter.
 
Tack för svar! Man undrar ju och vill veta att det blir rätt men kan inte alltid ställa alla frågor just när det händer.

Hoppas det dröjer länge till nästa gång jag måste genomlida detta.
 
Ja jag säger detsamma :( Det är alltid lika hemskt att behöva ta bort en vän och trots att den ena katten jag har här hemma är femton så hoppas jag att hon får leva och må bra ett tag till. Man vet ju aldrig. Hennes lika gamla halvsyster blev akut sjuk och gick inte att rädda så hon fick somna in i augusti förra året och dessförinnan så var det sambons artonåriga katt i november året innan. Han var ju dock riktigt gammal och började verkligen tackla av när vi tog bort honom så det kändes mer som att tiden hade sin gång men inte trodde jag att hon som var fjorton skulle bli sjuk så hastigt och att vi skulle förlora henne :cry: Det känns konstigt att ha gått ifrån tre innekatter till en på mindre än ett år :( Vi har dessutom bestämt oss för att vi inte ska ha fler innekatter sedan utan det får räcka med stallkatterna. De är dock tack och lov yngre. Den äldsta är drygt åtta och jag hoppas att hon får många fina år till precis som de andra tre i stallet som är sju, sex och fem år gamla.

Jag beklagar verkligen din sorg.
 
Av vissa lugnande preparat kan de båda medlen (lugnande samt avlivningsmedlet) verka så att det blir just tung bukandning. Dock bli katten medvetslös innan detta och således inget den själv märker av.
Om veterinären träffat njuren hade det dock gått fortare, men det är inte alltid man lyckas, en kattnjure är inte så stor.

Du behöver inte vara orolig över att din katt led.

Beklagar sorgen!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp