Att både vilja och inte vilja

Jag både vill och inte vill gå till jobbet jag både vill och inte vill bry mig
Men jag tror jag bryr mig för mycket och hur lär man sig att sluta med det?
Det är stressigt på jobbet och flera säger bara gör det du hinner och strunta i resten men vem ska göra resten?

Den här hösten har varit extremt jobbig, på vår medarbetar undersökning stod det klart att alla i min grupp ansåg att arbetsbelastningen var orimlig
Undersökningen gjordes i september och sedan dess har arbetsbelastning blivit ännu högre pga personal som slutat och rekryteringsprocessen tar så lång tid att det inte kommer in någon ny förrän veckor efter någon har slutat och då är de ju helt nya inte alls varma i kläderna och kan inte rutinerna såklart
Hur kan man ha ett så omständligt rekryteringssystem på en arbetsplats där personalomsättning är hög?

Jag vill alltid lämna en någorlunda ordningsam arbetsplats men jag kommer aldrig till en ordningsam arbetsplats så egentligen skulle jag lämna det i kaos men jag vill verkligen inte lämna det stökigt
Lämna det som du vill ha det själv säger man men jag borde lämna det som jag finner det men det är jättesvårt för mig

Det talas hela tiden om att vi ska hålla ordning göra saker ordentligt hjälpa varandra men det fungerar faktiskt inte när det inte finns personal eller när hälften av personalen knappt fått någon upplärning
Många nya kollegor vill hjälpa till men det leder till att jag måste visa och förklara vilket gör att det inte alltid blir någon hjälp som sagt upplärningen är under all kritik
Det är också dålig stämning så en del vill helt enkelt inte hjälpa till kanske för att de mår dåligt och inte orkar bry sig längre
En del verkar dock kunna gå genom livet och bara släppa precis allt där de står både fysiskt och psykiskt? Nu går jag hem någon annan får ta hand om mitt skräp
En del verkar också strunta högaktningsfullt i att hjälpa en kollega för det området anses inte lika viktigt eller arbetsuppgifterna är tyngre och jobbigare
Men jag vill egentligen inte sluta bry mig någon måste ju bry sig men har man något för det egentligen?

Men jag måste sluta bry mig för nu har jag nog drabbats av allvarligt magkatarr eller något för jag mår illa konstant inte så att jag spyr men det är jobbigt och det har varit så i en dryg månad nu
Och då både vill jag och inte vill söka vård för jag är ju inte sjuk på riktigt samtidigt är det här jättejobbigt att hela tiden må illa vara lite matt och snurrig och kraftlös
Och gråtfärdig för jag orkar inte
 

Försökte få hjälp via kry appen men sköterskan ville boka ett videosamtal jag är inte alls bekväm med det så jag bad om ett personligt möte men eftersom jag inte har listad hos Kry gick det inte

Jag vill inte prata i telefon med läkare det är oftast dålig täckning så det är alltid svårt att höra eller så är det jag som hör illa

Nu har jag nog lyckats lista mig där tror jag i alla fall
 
Det är stressigt på jobbet och flera säger bara gör det du hinner och strunta i resten men vem ska göra resten?
Alltså, det är just sånt här som gör att personal på arbetsplatsen bränner ut sig.
Det är din arbetsgivares ansvar att se till att anställa tillräckligt med personal för att alla arbetsuppgifter ska bli klara, utan att några (du t.ex) ur personalen bränner ut sig för att de ser att de försöker hinna med mer än de orkar med.
 
Alltså, det är just sånt här som gör att personal på arbetsplatsen bränner ut sig.
Det är din arbetsgivares ansvar att se till att anställa tillräckligt med personal för att alla arbetsuppgifter ska bli klara, utan att några (du t.ex) ur personalen bränner ut sig för att de ser att de försöker hinna med mer än de orkar
Ja men arbetsgivaren kommer inte anställa fler det kommer inte att ske det är inget jag kan påverka
Det är knappast unikt för min arbetsplats då skulle inte så många vara sjukskrivna pga utmaning och dylikt

Det heter hela tiden att det inte finns timmar i budgeten
Och så länge ingenting krånglar och alla verkligen vet och gör det de ska så kanske timmarna räcker men timmarna är snedfördelade och det är mycket som krånglar

En sak som har ändrats är att det mycket oftare nu än innan pandemin så finns det helt enkelt ingen som kan eller vill hoppa in extra när någon är sjuk så det är mycket oftare att vi inte är fullt bemannade

Flera har slutat och pga att rekryteringen tar sån tid har de tjänsterna helt enkelt varit obemannade i flera veckor
Sen tar det tid innan de nya riktigt kommer in i arbetet
Och varför rekryteringen tar sån tid vet jag inte men det är så numera tydligen

Så jag måste lära mig att inte bry mig helt enkelt för jag kan inte påverka ledningen direkt
 
Senast ändrad:
Sen vet jag inte men stök och oreda verkar irritera mig mycket mer än vad det irriterar mina kollegor i alla fall en del av dom
Men det blir extra arbete och tung jobbat när man inte ställer sakerna på rätt plats från början
En person börjar med att ställa något fel kanske för att hen får telefon men sen tenderar resten att bara fortsätta istället för att rätta till det första som står fel så ställer man nästa sak också fel och så byggs det på tills allt är tokigt och man inte kommer fram eller hittar det man letar efter

Och sen det är ”nog” klart
Nej nej nej antingen är det klart eller så är det inte klart

Och jag har rätt och det tjatas om det på möten stup i kvarten hur viktigt det är att ställa allt på rätt plats och hålla ordning men sen känner jag ibland ser ni verkligen inte att det står ju på fel plats
Då ser jag att något är fel men hinner inte rätta det sen är jag ledig ett par dagar och det står fortfarande fel när jag kommer tillbaka
Ingen har sett det eller ingen har hunnit eller ingen bryr sig?
Jag har förstår om det är helt nyanställda men det är ju många gånger inte det utan folk som har jobbat i många år
Och det stör mig onödigt mycket men jag behöver lära mig att släppa det
 
Senast ändrad:
Jag har själv varit som dig, men man måste tyvärr lära sig att släppa, bara göra sitt och bara göra det du faktiskt har betalt för och lägga resten av ansvaret där det hör hemma: hos dina kollegor och din arbetsgivare. Det är inte ditt ansvar att det ska funka när du inte är där utan det är din arbetsgivare. Så länge du löser problemet så kommer troligen inte arbetsgivaren ta det ansvar den behöver.

Ta hand om dig. Tänk på att du är ersättningsbar på jobbet, men inte i övriga livet. Så hälsan först!
 
Det är en viss nackdel att man har schemat i en app
Man ser hur många som är sjuka man ser vilka som jobbar
Man får ett hum om hur stökigt det kommer att vara när man kommer till jobbet
Det är väldigt sällan jag blir positivt överraskad
 
Jag har pratat lite med några kollegor och många mår dåligt många känner sig stressade och det är otroligt dålig stämning
Vi är helt enkelt för lite personal och många är sjuka
Jag tror ju definitivt att stressen bidrar till att sätta ner immunförsvaret hos många som drabbas av långa förkylningar och feber
Från ledningen kommer ständigt små förmaningar och har länge gjort om att hålla saker för sig själv hålla god ton i stort sett att sköt dig själv och strunt i vad andra gör
Och jag förstår det men när ingen hinner med ingenting blir gjort ingen hinner lära upp de nya ingen vill hjälpas åt för det är inte min avdelning så ja då pyser det över för mig ibland
Och det är för att jag blir så frustrerad för att vi hinner inte och så har det varit länge
Och det är mycket skitsnack men det beror dels på att många mår dåligt dels på att ledningen inte styr upp arbetet

Pratade med hen som är skydds och fackombud om arbetssituationen om att jag mår dåligt men hen menar att ”man får göra det man hinner och inte bry sig om resten”
Och det gjorde mig ärligt talat ännu mer förbannad det är inte så lustigt att utbrändhet ökar lavinartat när varken ledning eller skyddsombud bryr sig om personalens mående

Och är det sån personal man vill ha som inte bryr sig som bara gör det nödvändiga och sen rycker på axlarna åt resten
Som helt enkelt inte engagerar sig i att driva företaget framåt som helt enkelt tar på sig skygglappar och bara gör det nödvändiga

Jag vet inte om jag vill bli sån men jag måste i alla fall bry mig mindre helst mycket mindre
 
Och så detta att chefen gärna frågar hur man mår när man kommer för att jobba
Inte kan jag ju då svara jag mår uruselt pga stressen får då får man höra att det är bättre man är hemma vilket är sant i och för sig men ingenting blir ju bättre av det
Chefen har ett par gånger antytt att man ska vara tacksam att man har ett jobb och tja det ligger nånting i det också tyvärr
Så jag vet aldrig hur jag ska svara för jag har svårt att ljuga och låtsas allt är bra
Så jag behöver lära mig att ljuga bättre

Men på jobbet ska man vara glad och positiv och ja jag fattar poängen med att hålla en glad ton men när majoriteten av personalen mår dåligt är det faktiskt svårt
Men man ska helst inte prata om sådant som är negativt det blir dålig stämning då enligt chefen det är bättre man håller det för sig själv
Och det ligger något i det men sluta då att fråga hur det är
 
Jag är en ”lösare” på jobbet jsg löser saker om någon frågar
Det mesta har jag lärt mig själv genom att läsa mig till det på tex på vårt intranät eller googla ibland har jag frågat chefen men mycket har jag lärt mig genom att vara uppmärksam på detaljer
Men det har lett till att folk frågar mig stup i kvarten och nu känner jag att jag orkar inte ha svar på allt eller orkar lösa alla små problem
Och jag får ibland känslan av att en del ber mig av lathet
Eftersom vi ska hjälpa varandra är det sällan läge att säga nej till de där som jag misstänker gör sitt bästa för att se upptagna ut trots att de mycket väl kunde löst problemet själv
För det är vissa som verkligen måste ringa om minsta lilla
Men för många frågor från kollegor gör mig nästan gråtfärdig och jag får lust att svara du har samma lön som jag ta reda på det själv det är så jag har fått göra
Jag inser att detta inte är snällt direkt och kanske är ett tecken på utbrändhet
 
Så jag pratade lite med en annan kollega igår och hela vår grupp anser att arbetsbelastningen är orimligt hög men chefen tycker tydligen att timmarna vår grupp får ska räcka helt enkelt
Kollegan hade helt sonika frågat om det inte skulle bli fler timmar men nä
Jag hade ju en liten förhoppning om att när det blev det här resultatet på mbu att det skulle generera lite fler timmar till vår grupp men icke snarare tvärtom för vi får mindre hjälp från andra grupper nu än för ett år sedan ingen vill hjälpa till längre för det är allmänt dålig stämning
Häromdagen ringer en kollega och ber mig lösa en sak medan hen och två till bokstavligen står med armarna i kors alla de tre kunde mycket väl ha fixat det istället men de nedlåter sig tydligen inte till att hjälpa till alls. Jag trodde de ringde för att de hade fullt upp men ja det hade fullt upp med att prata med varandra
Så det verkar som om medarbetar undersökningen mest är ett spel för gallerierna?

Läser också ibland hur många verkar tycka butikspersonal är efterhängsna påträngande oförskämda och allmänt dumma i huvudet och mest i vägen
Det är personalens jobb att finnas i butiken men jag känner mer och mer att jag vill var en robot som kan hoppa in i hyllan och stänga av helt och hållet så jag slipper bli utskälld för än det ena än det andra samtidigt som jag försöker jobba för två
För varför ska jag bry mig
 
Så jag pratade lite med en annan kollega igår och hela vår grupp anser att arbetsbelastningen är orimligt hög men chefen tycker tydligen att timmarna vår grupp får ska räcka helt enkelt
Kollegan hade helt sonika frågat om det inte skulle bli fler timmar men nä
Jag hade ju en liten förhoppning om att när det blev det här resultatet på mbu att det skulle generera lite fler timmar till vår grupp men icke snarare tvärtom för vi får mindre hjälp från andra grupper nu än för ett år sedan ingen vill hjälpa till längre för det är allmänt dålig stämning
Häromdagen ringer en kollega och ber mig lösa en sak medan hen och två till bokstavligen står med armarna i kors alla de tre kunde mycket väl ha fixat det istället men de nedlåter sig tydligen inte till att hjälpa till alls. Jag trodde de ringde för att de hade fullt upp men ja det hade fullt upp med att prata med varandra
Så det verkar som om medarbetar undersökningen mest är ett spel för gallerierna?

Läser också ibland hur många verkar tycka butikspersonal är efterhängsna påträngande oförskämda och allmänt dumma i huvudet och mest i vägen
Det är personalens jobb att finnas i butiken men jag känner mer och mer att jag vill var en robot som kan hoppa in i hyllan och stänga av helt och hållet så jag slipper bli utskälld för än det ena än det andra samtidigt som jag försöker jobba för två
För varför ska jag bry mig
Jag säger bara byt jobb. Jag har också jobbat i butik och det behöver verkligen inte vara på det sättet du beskriver här. Faktiskt är ett av butiksjobb det jobb där jag trivdes allra bäst. Allt var inte fantastiskt, men det var långt ifrån det du beskriver här.
 
Jag säger bara byt jobb. Jag har också jobbat i butik och det behöver verkligen inte vara på det sättet du beskriver här. Faktiskt är ett av butiksjobb det jobb där jag trivdes allra bäst. Allt var inte fantastiskt, men det var långt ifrån det du beskriver här.
Jag vet att butiksjobb kan vara riktigt bra det var det under förra chefen
Väldigt mycket hänger på ledningen vad gäller stämning och trivsel överlag
När chefer inte bryr dig så sprider det sig är min upplevelse
Byta jobb tja jag är lite för gammal och det kryllar inte av jobb här direkt
 
Jag vet att butiksjobb kan vara riktigt bra det var det under förra chefen
Väldigt mycket hänger på ledningen vad gäller stämning och trivsel överlag
När chefer inte bryr dig så sprider det sig är min upplevelse
Byta jobb tja jag är lite för gammal och det kryllar inte av jobb här direkt
Om det tar lång tid att rekrytera kan det vara ett tecken på att det är svårt att få in folk, dvs arbetstagaren har ett överläge.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 448
Senast: Exile
·
  • Artikel
Dagbok eller så blir jag kvar ett tag, vem vet. Det har varit en händelserik paus, tyvärr inte åt det bra hållet 🙃 Positivt, alla djur mår bra...
Svar
10
· Visningar
1 831
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 789
Senast: Sasse
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag brukar inte skriva så jätte mycket om min valp här för att jag har fått så mycket neggativa svar och kritik och massa på pekanden om...
2
Svar
36
· Visningar
2 427
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp